Carobe-poeder

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Sandraak
Leefwijze: veganist

Carobe-poeder

Bericht door Sandraak » do jun 05, 2014 7:24

In een opwelling heb ik een tijdje geleden een pot Carobe-poeder gekocht. Ik dacht als 'vervanging' voor chocolade-melk. Ehhhh......misvatting van de eeuw! Ik vond het heel smerig. Volgens de aanwijzingen op de pot moest je het mengen met water of eventueel plantaardige melk. Ik vond de smaak heel waterig, maar de grootste horror: de poeder zakt naar beneden en dan krijg je bij de slokken aan het einde (wanneer je beker wat meer leeg raakt) en soort 'zanderige' substantie naar binnen.

Geen succes! Nu heb ik hier een hele pot staan. Iemand wel een lekker idee of recept misschien? :-)

sillygirl

Re: Carobe-poeder

Bericht door sillygirl » do jun 05, 2014 7:52

Je kunt er lekkere brownies van bakken. Dat vind ik zelf geslaagder. Heb ik alleen nog niet gedaan sinds ik veganist ben, dus een recept kan ik niet geven.
Overigens bij een juiste bereiding lost het wel op in water hoor, maar net als cacao moet je dan eerst een klein beetje water toevoegen en goed mengen voordat je de rest toevoegt.
Verder kun je het ook mengen met cacao en dan vind ik de smaak wel rijk; de carobe is ook wat zoetig dus dan hoeft er vaak geen suiker meer bij. Zo doe ik vaak een flinke lepel cacao en een kleine lepel carobe door mijn pap, of in warme chocomel, of ik maak het mengsel aan met slechts een lepeltje water en gebruik het als chocosausje voor een banaan (suikervrij dus verder). :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do jun 05, 2014 10:18

In blender doen met banaan of avocado en nog wat zoetigs (agave bv.). Dan heb je een chocomousse.
Eventueel kan je het ook nog bij taart gebruiken door dat te gieten op een bodem van dadels en kokos. Dan lekkere raw food taart

Brchj

Bericht door Brchj » do jun 05, 2014 12:13

Of van die raw-food balletjes, die je op het einde in de kokosrasp of carobe ofzo rolt. Snap je? :mrgreen:
Lieve Nugget! <3
Clover

Framboos

Bericht door Framboos » vr jun 06, 2014 8:17

Wat ik heel erg lekker vind: 3/4 cup walnoten, 3/4 cup rozijnen, 1/4 cup carobe, snuf zout > dat in de keukenmachine draaien totdat je er balletjes van kunt draaien.

Kun je goed bewaren in de vriezer - erg lekker om in de zomer direct uit de vriezer te eten.

En.. meestal als je iets eet wat op iets anders zou moeten lijken valt het tegen. Ik vind carobe erg lekker, maar het lijkt niet op chocola dus dan kom je nogal bedrogen uit denk ik.

Sandraak

Bericht door Sandraak » vr jun 13, 2014 19:30

Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga er eens mee aan de slag. En inderdaad Framboos, ik denk dat ik teveel de verwachting had dat het op chocolade zou lijken.

sillygirl

Bericht door sillygirl » vr jun 13, 2014 20:56

Het is veel zoeter en niet bitter dus in recepten als vervanging van cacao valt het sowieso dan tegen als er net zoveel suiker bij gaat (dan wordt het veel te zoet). Ook is het vetvrij volgens mij terwijl cacao wel vet bevat. Wat je wel kunt doen voor iets meer bittere smaak is granenkoffie erbij doen (Die van zonnatura is lekkerder, zit niet alleen cichorei in maar ook gemoute gerst). Maar ook van die smaak moet je dan wel houden

Plaats reactie