Vegan wasmiddel?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
sasvegan
Leefwijze: veganist

Vegan wasmiddel?

Bericht door sasvegan » di okt 14, 2014 11:50

Wie heeft er tips voor een goedwerkend vegan wasmiddel? Ik gebruik nu afwisselend Ecover en zeepnoten, maar ik vind dat beide niet ontzettend schoon wassen. Vooral de witte was wordt niet meer kraakwit. Zijn er merken in de gewone supermarket die (toevallig) vegan zijn?

Martine
Moderator

Re: Vegan wasmiddel?

Bericht door Martine » di okt 14, 2014 12:05

Ik had ook geen goeie ervaringen met al die eco-merken. Ik gebruik nu AH huismerk wasmiddel, omdat die aangeven niet op dieren te testen. Qua ingrediënten weet ik eigenlijk niet waar je op moet letten met wasmiddel... Zeep kan van dierlijke vetten gemaakt worden, maar ik heb geen idee of dat nog vaak voorkomt en hoe dat dan bij wasmiddel zit.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di okt 14, 2014 14:00

Vloeibaar wasmiddel van Sonett werkt uitstekend, ook bij lage temperaturen. Vaak was ik overigens op het 'vlekken'-programma omdat er vieze (sport)kleding en handdoeken bij zijn.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Marianne

Bericht door Marianne » di okt 14, 2014 15:37

Ik ben bang dat in al die middelen palmolie zit, waarvoor regenwoud wordt gekapt.
Daarom maak ik zelf wasmiddel van aleppo zeep en soda. Etherische olie voor een lekker luchtje is daarbij aan te bevelen. Maar of het dan net zo schoon wordt als jullie willen weet ik niet.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » di okt 14, 2014 16:00

De oliën voor onze zeepsoorten en alle etherische oliën zijn voor 100% uit biologische teelt afkomstig.
Bron: www.sonett.eu
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 14, 2014 19:11

Marianne schreef:Ik ben bang dat in al die middelen palmolie zit, waarvoor regenwoud wordt gekapt.
Daarom maak ik zelf wasmiddel van aleppo zeep en soda. Etherische olie voor een lekker luchtje is daarbij aan te bevelen. Maar of het dan net zo schoon wordt als jullie willen weet ik niet.
Domme vraag maar kan het met zoekmachine niet zo snel vinden. Hoe heet palmolie..? En / of hoe zou ik het kunnen herkennen op wasmiddel? Of is dat juist het probleem en kan dat nauwelijks?

Marianne

Bericht door Marianne » di okt 14, 2014 20:21

Ik heb zelf ook even gegoogled. palmolie valt onder de noemer "natuurlijke olien en vetten".
Voor meer info en verwijzingen zie http://www.milieucentraal.nl/thema's/th ... -palmolie/
Biologische palmolie hoeft geen duurzame palmolie te zijn, maar er wordt wel hard gewerkt aan het duurzaam produceren van palmolie. de voedingsindustrie zou voor 2015 al als doel hebben dat alle palmolie duurzaam is.
Er is een keurmerk voor duurzame palmolie. Zie:
http://www.betterpalmoil.org/whatcanyoudo
misschien is het goed om producenten daar naar te vragen.

Ik moet ook bekennen dat er nog een reden is waarom ik geen wasmiddel koop: Je kunt bijna alles schoon krijgen met schoonmaakazijn, baking soda, gewone soda en aleppozeep. Je huis, de was, de afwas, en jezelf. En dan is het ook gewoon luiheid: je hoeft je niet meer te verdiepen in waar je overal veganistische producten vandaan moet halen. En het kost bijna niets.

Moniek

Bericht door Moniek » di okt 14, 2014 20:38

Waar koop je aleppozeep?

Marianne

Bericht door Marianne » di okt 14, 2014 20:40

Bij ekoplaza

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 14, 2014 20:44

Waar koop je die aleppozeep? > Ah, die vraag is in de tussentijd al beantwoord.

Ik ben ook steeds meer over aan het gaan op geen/zelfgemaakte schoonmaakmiddelen. Scheelt vooral heel veel flessen haha. Ben nu zo veel mogelijk aan het opmaken.

Zou je misschien een draad willen beginnen en dan je recepten delen, Marianne? Ben erg benieuwd!

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » di okt 14, 2014 22:23

Ik gebruik wasmiddel van Kruidvat, het eigen merk omdat dit niet op dieren wordt getest, net als Martine weet ik eerlijk gezegd niet op welke ingrediënten je moet letten?
Qua wasverzachter gebruik ik simpelweg azijn, mijn kleding is lekker zacht en heeft een frisse geur (oké en het is spotgoedkoop).

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 15, 2014 8:30

Ik gebruik gewoon geen wasverzachter meer, sinds een tijdje. Merk er echt helemaal niets van. Heb ook heel lang azijn gebruikt, maar las toen iets over waarom dat niet zo'n goed idee was (geen idee echt meer wat...).

sasvegan

Bericht door sasvegan » wo okt 15, 2014 15:42

Bedankt voor alle tips tot zover. Wasverzachter gebruik ik nooit. Heel af en toe eens een scheutje azijn. Heb gisteren de methode bakpoeder in de machine en azijn in het wasverzachtervakje geprobeerd (zag ik op youtube), maar ook daar helaas niet het gewenste witte resultaat. De zoektocht gaat verder!

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 15, 2014 17:27

Ik gebruik voor witte was het biologische waspoeder van de AH. Werkt heel goed. Maar moet er eerlijk bijzeggen dat ik er om de een of andere reden vanuit ben gegaan dat het vegan was. Geen idee waarom, want ik heb het niet uitgezocht en kan me ook niet herinneren dat ik het gelezen heb...

Marianne

Bericht door Marianne » wo okt 15, 2014 19:39

Framboos schreef:Zou je misschien een draad willen beginnen en dan je recepten delen, Marianne? Ben erg benieuwd!
Dat zou plagiaat zijn. Ik verwijs naar de website greenevelien.com, onder het hoofdstuk " ecologisch leven".
En naar de vele blogs op haar website.

Op het forum staat ook een topic over schoonmaken met dat soort middeltjes: http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... choonmaken
Zie met name de bijdragen van Assie!

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 15, 2014 19:41

Thanks, ik ga kijken!

Marianne

Bericht door Marianne » wo okt 22, 2014 7:03

Voor de zelf-wasmiddelmakers: er is een alternatief voor aleppozeep te koop bij Vegalife:
http://www.vega-life.nl/service-center/ ... ion=search
Dat is volgens hun website behalve plantaardig ook palmolievrij (dat wist ik nog niet) én ik persoonlijk vind het lekkerder ruiken.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma mei 11, 2015 11:54

Via facebook vernam ik dat ze voor het wasmiddel Puur&Eerlijk van AH niet de garantie willen geven dat het zonder dierlijke producten is gemaakt. En die gebruikte ik juist :(

Ik ben dan ook op zoek naar een wasmiddel die makkelijk te verkrijgen is, maar ook wel werkt. Ik ben ook niet geïnteresseerd in wasnoten en zelf dingen maken.
Wat weten jullie van welke merken nu wel of niet kunnen, en voor mij ook belangrijk: geen schade aan het mileu & water toebrengen.

Ecover: ekologisch, geen dierlijke ingrediënten maar test op watervlooien
Persil Super Eco Power : vegan, niet getest op dieren, maar niet te vinden in de AH en Jumbo (iemand deze al eens gezien?
Sonnet: vegan, niet getest op dieren, ekologisch maar waar te koop??
Klok: ekologisch, maar is het vegan??? Weet iemand dat?

Nog meer merken die wijdverspreid verkocht worden zonder dat ik een webshop nodig heb?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma mei 11, 2015 12:12

Op de website zelf van Ecover staat overigens wel dat bijna alle producten geschikt zijn voor vegans??

http://uk.ecover.com/en/why-ecover/faqs/
Nearly all Ecover products are suitable for both vegans and vegetarians. The only exception is our Camomile and Marigold Washing Up Liquid which contains Milk Whey (for its hand softening properties). This is a natural by-product of the dairy industry. But we have 2 vegan alternatives to this product available – give Lemon & Aloe Vera or Grapefruit & Green Tea Washing up Liquids a try instead
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mei 11, 2015 12:38

Ik heb even gegoogled, en zowel Ecover als de organisatie achter het Leaping Bunny keurmerk zien watervlooien schijnbaar niet als 'echte' dieren. Vandaar dat ze dus zeggen dat ze vegan zijn, en toch op watervlooien testen: https://www.facebook.com/notes/nik-cric ... 8194501663

Sodasan (o.a. bij Ekoplaza) heeft ook het zonnebloem keurmerk van de Vegan Society: https://webshop.ekoplaza.nl/nl/non-food ... 50203.html

Ik heb deze zelf nog niet geprobeerd. Ik zie nu net dat het poeder wasmiddel wel pas vanaf 40 graden gebruikt kan worden. De vloeibare wasmiddelen kunnen wel op 30.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie