Vegan wasmiddel?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Rick, Martine, jet, Rorrim

Plaats reactie
Bonnie
Contacteer:

Re: Vegan wasmiddel?

Bericht door Bonnie » ma mei 11, 2015 13:03

Die Persil Eco Power heb ik een keer bij de AH gekocht toen het in de aanbieding was, maar daar doe ik al heel lang mee dus ik heb er niet meer naar gezocht. Ik zie het inderdaad niet meer in de webwinkel staan ...
Jammer van AH P&E. :( Ze weten het dus zelf ook niet zo goed?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma mei 11, 2015 19:37

Was die ik op 30 graden doe was ik meestal met een scheutje schoonmaakazijn of als er veel wit spul bij zit op 30 graden en soms met gewoon niks. Er zit vaak nog een klein restje wasmiddel in de machine en dan wast het daarmee schoon.
Ik heb een tijdje last gehad van een vies ruikende machine. Ik gebruik nu geen wasverachter meer en was alle donkere was met azijn. De was wordt goed schoon en de machine ruikt ook weer schoon.

Marianne
Leefwijze: veganist

Bericht door Marianne » ma mei 11, 2015 20:40

Ik heb het al eens in een andere draad gezet: stinkende wasmachines ontstaan door wassen met zeep op lage temperaturen. Eens per maand een kookwasje met een flinke schep of klont (zilver-)soda verhelpt dat weer.
je kunt dat doen zonder was, of, tip van Assie: met een berg oude dweilen en schoonmaakdoekjes en zo.

Ik doe er vaak een stel oude spijkerbroeken in, die we alleen nog maar gebruiken om te klussen en tuinieren, en die anders nooit meer schoon worden.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di mei 12, 2015 12:55

Reactie gehad van Persil mbt Persil Eco Power :( :
Allereerst hartelijk dank voor de belangstelling in onze Henkel producten.

Tot onze spijt moeten wij u meedelen dat Persil Eco Power geen deel meer uitmaakt van ons assortiment.
Als alternatief kunnen wij u de Persil Poeder aanraden.

Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groeten,

G.D.P.
Henkel Consumer Service
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di mei 12, 2015 16:50

Marianne schreef:Ik heb het al eens in een andere draad gezet: stinkende wasmachines ontstaan door wassen met zeep op lage temperaturen. Eens per maand een kookwasje met een flinke schep of klont (zilver-)soda verhelpt dat weer.
je kunt dat doen zonder was, of, tip van Assie: met een berg oude dweilen en schoonmaakdoekjes en zo.

Ik doe er vaak een stel oude spijkerbroeken in, die we alleen nog maar gebruiken om te klussen en tuinieren, en die anders nooit meer schoon worden.
Helaas hielp dat bij mijn machine niet, had ik al zo vaak geprobeerd.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr mei 15, 2015 22:23

Martine schreef:
Sodasan (o.a. bij Ekoplaza) heeft ook het zonnebloem keurmerk van de Vegan Society: https://webshop.ekoplaza.nl/nl/non-food ... 50203.html

Ik heb deze zelf nog niet geprobeerd. Ik zie nu net dat het poeder wasmiddel wel pas vanaf 40 graden gebruikt kan worden. De vloeibare wasmiddelen kunnen wel op 30.
Vandaag naar de Ekoplaza geweest. Er was alleen wasmiddel van, geen wasverzachter. Ik heb het meegenomen, maar echt lekker ruikt het niet. Een beetje citroenig :?
(Ik vind wasmiddel een van de lekkerste geuren op aarde, maar dan wel a lá robijntje. Die gebruik ik al lang niet meer, maar mis wel zoiets en dan zit ik niet te wachten op een afwasmiddelgeur aan mijn kleding :( )
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za mei 16, 2015 8:18

Oh jammer :?

Misschien kun je nog een druppeltje essentiële olie erbij doen? Lavendel o.i.d.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marianne

Bericht door Marianne » za jul 11, 2015 10:16

Ekoplaza heeft nu in de webwinkel vloeibaar wasmiddel van het merk Seepje.
twee geuren, fairtrade uit Nepal, plantaardig, en standaard 10% korting als je een doos met vier flessen koopt.
Ik koop het nog niet, heb nog genoeg voorraad en wasmiddel gaat bij mij niet zo hard, dus nog geen review.
Per fles van een liter kost het 9,95 en dat is genoeg voor 25 wasbeurten.

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » zo aug 02, 2015 12:03

Ik ben op zoek naar een wasmiddel (eko) met een geurtje waar je was heel licht van gaat ruiken. Ik heb nu waspoeder van Ecover. De poeder zelf heeft wel een geur maar de was ruikt niet. Wie weet nog wat?

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » ma aug 03, 2015 10:27

Probeer iets van sonett. De lavendel ruikt vrij sterk, maar niet onaangenaam. Ik weet niet of ze ook poeder verkopen, maar in elk geval vloeibaar wasmiddel van goede kwaliteit.
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 03, 2015 18:46

Of zelf paar druppels etherische olie erbij gooien?
Of ouderwets een stuk zeep in je kast leggen :-D

indra

Bericht door indra » ma aug 03, 2015 22:17

Billy20 schreef:Ik ben op zoek naar een wasmiddel (eko) met een geurtje waar je was heel licht van gaat ruiken. Ik heb nu waspoeder van Ecover. De poeder zelf heeft wel een geur maar de was ruikt niet. Wie weet nog wat?
dit is misschien nog interessant..http://www.nieuweband.nl/nieuws/item/28 ... et-ecover/

Billy20
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Billy20 » do aug 06, 2015 6:43

Ik zal morgen een kijken of ze Sonett hebben bij de natuurwinkel.

Marianne

Bericht door Marianne » vr aug 21, 2015 18:51

Ik heb vandaag even geroken aan de (kartonnen) fles van Seepje: Ik vond het niet zo lekker ruiken. Ik heb nu al een tijdje naast zelfgemaakt wasmiddel Sodasan in huis.

Marianne

Bericht door Marianne » ma jun 20, 2016 19:41

Sinds een tijdje koop ik weer Klok wasmiddel, net als in de jaren 70. Ze hebben tegenwoordig ook vloeibaar wasmiddel, in ieder geval te koop bij Jumbo. Er zit niet veel geur aan, en het wast redelijk goed schoon. Ik doe alleen verkorte wasprogramma's. Kragen van overhemden smeer ik van tevoren wel in met Sodasan Flecken gel. Ik heb (op een contactformulier) nagevraagd of ze vegan zijn (dierlijke producten, dierlijke hulpstoffen, dierproeven) en dit was het antwoord:

Geachte mevrouw x,

Hartelijk dank voor uw e-mail en uw interesse in onze Klok producten. Wij kunnen uw vraag als volgt beantwoorden;

De Klok Eco producten bevatten geen dierlijke ingrediënten. De Klok Eco producten worden niet op dieren getest.
Ook worden er ten behoeve van de Klok Eco producten geen ingrediënten op dieren getest.

De was- en reinigingsmiddelenindustrie is sinds meerdere jaren actief betrokken bij de ontwikkeling, validatie en acceptatie van alternatieven voor dierproeven.
Meer informatie hierover is te vinden op de website van de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (http://www.nvz.nl).

Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,

Jeannette Trentelman

Consumentenservice

Edit: hier is een verbeterde link naar de NVZ over dierproeven:
https://www.nvz.nl/over-de-nvz/download ... ierproeven

ChewChili

Bericht door ChewChili » ma jun 20, 2016 20:15

Heel goed nieuws! Nu kan ik met een gerust hart Klok blijven gebruiken :)

Lovely
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Lovely » zo jul 31, 2016 23:26

Ik koop eigen merk van kruidvat of trekpleister want dat is niet op dieren getest
Of Aldi maar dan echt aleen eigen merk

jet
Moderator

Bericht door jet » za okt 29, 2016 15:48

Of zelf paar druppels etherische olie erbij gooien?
Of ouderwets een stuk zeep in je kast leggen
:lol: :P :mrgreen: Ik doe dat al jaren tegen de motten..... Heb ook wel eens bijna lege verpakking van shag (ik rook zelf niet, maar als mensen de verpakking weg wilden gooien en er nog restmateriaal in zat dan nam ik ze mee) in de kast gelegd. Helpt ook goed tegen motten, maar ruikt minder lekker dan de (lavendel)zeepjes......
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie