Finland

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Finland

Bericht door jet » vr apr 28, 2017 15:56

Zijn er hier vegans met ervaring in Finland?
Ik ga deze zomer naar Finland, en zo op het eerste gezicht is het niet een heel vegan land :mrgreen:
Ik heb natuurlijk al even gekeken op de site van de Finse veganisten vereniging, maar.... daar staan geen Nederlandse ervaringen bij :lol:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mogenblue
Contacteer:

Re: Finland

Bericht door Mogenblue » di mei 02, 2017 17:07

En zijn er ook geen Engelstalige ervaringen te vinden?

Zomaar ingetikt in de zoekmachine:
vegan restaurants in finland
1e resultaat:
Find Vegan & Vegetarian Restaurants in Helsinki (103)

en verder:
Vegetarische restaurants in Helsinki

Ik had er maar 10 vingers voor nodig. Meer niet. ;)
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mei 02, 2017 21:33

Finland schijnt behoorlijk vegan friendly te zijn sinds een jaartje of twee. Er zijn veel vegan producten te vinden in de winkels, en restaurants zijn er vast ook. Heb je al op Happycow gekeken?

http://www.vegaanituotteet.net/inenglis ... n-finland/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » wo mei 03, 2017 9:50

De grote steden zijn wellicht niet heel representatief voor het hele land. Waar in Finland ga je naartoe?
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr mei 05, 2017 11:28

Je kan ook met een tentje, een camping brander en een paar kilo bonen daar naartoe. B12 voor die paar weken maakt niet uit.

Zoek je een beetje de verkoeling op deze zomer?
-Frits

jet
Moderator

Bericht door jet » za mei 13, 2017 16:00

Wat lief dat jullie me de Engelse linkjes sturen (y) , maar die had ik natuurlijk al bekeken.... :mrgreen:
Het ging mij vooral om de ervaringen van Nederlandse vegans. Die verwachten (denk ik) andere dingen dan, een vegan uit Duitsland, VS of..... :wink: En buiten Helsinki verwachtte ik juist weinig meer voor veganisten (ben al eens naar de Färör geweest, en daar was het frietjes met ketchup eten en 1x vega sushi (gelukkig maar, want een week geen groenten en alleen friet....), want er was gewoon niks behalve schaap en vis).

Ik ga met 3 verstokte carnivoren op stap, en we gaan naar: Helsinki (uiteraard), Turku, Kustavi, Brandsö, Torsholma, Kumlinge, Mariehamn, Jomala, Kungsö, Finnström, Prästö, Töftö, Hummelvik, Osnäs, Vartsala, Kivimaa, Tampere, Jyväskyla, Lappeenranta, Vyborg, Tuusulan Rantatie, Ainola (en vast nog meer plaatsjes die we onderweg tegenkomen).
We gaan met een huurauto, en het eten gaat gebeuren in restaurants.....
Omdat ik geen zin heb in een koffer vol müslirepen meenemen :mrgreen: zal ik vast 'een keer' aansteken bij een Finse supermarkt (maar de laatste vakantie kwamen we pas de laatste dag bij een supermarkt, en moest ik het dus de rest van de tijd doen met wat restaurants me boden).

Ik print natuurlijk het Finse vegan paspoort, en tegen die tijd zorg ik er wel voor dat ik een aardig mondje (menu)Fins spreek (uitspraak is niet zo moeilijk, de rest daarentegen..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ), het ging mij dus vooral om: wat is er buiten de grote steden aan veganiseerbaar voedsel in een restaurant te verkrijgen. Als je de lokale cuisine een beetje kent kun je meer sturen. In Servië heb ik een halve week gekookte aardappels met gekookte wortels gegeten, dat was ik toch op een gegeven moment wel een beetje zat, want zelfs met sturing snapte men 'veganistisch' niet, en kreeg ik dus weer aardappels met wortels :mrgreen:. Pas halverwege kwam iemand op pasulj (bonengerecht), frietjes (had ik wel geprobeerd, maar kennelijk bakken ze soms in ossewit ofzo.... :shock: ), pizza zonder kaas en ei (dat was ook lastig, want iets wat niet op de menukaart staat...., maar ze waren allemaal wel superaardig en vriendelijk, maar Engels kennen ze dr vrijwel niet, en mijn Servisch ging niet verder dan de menukaart :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ). Ik hoop er op dat ze in Finland meer Engels spreken en dat ze ook iets veganiseerbaars hebben (op de Färör was niks), vandaar ook de vraag naar de ervaringen.

Als ik met mijn vriend ga kamperen, dan is e.e.a. nooit een probleem, want dan heb je inderdaad een brandertje en rotzooi bij je. Maar in dit geval gaat dat niet, helaas, en dus ben ik afhankelijk van de restaurants.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo mei 14, 2017 5:26

Nou, ik hoop dat je een hele fijne vakantie hebt. En als het een beetje tegenzit met lekker plantaardig voedsel vinden koop dan een doos bonbons en verwen jezelf even. Je bent tenslotte op vakantie. :wave: :wave: :wave:
-Frits

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo mei 14, 2017 20:53

Klinkt leuk. Met vegan paspoort kom je denk ik al een heel eind. Veel plezier!
Veganisme bewijst de redelijkheid temidden van waanzin.

jet
Moderator

Bericht door jet » do mei 25, 2017 9:52

Dank jullie wel!
Het duurt nog even, maar jullie hebben helemaal gelijk. Koffer vol repen duwen en dan overleef ik de vakantie wel (Servië en Føroyar ook overleefd :mrgreen: )

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do mei 25, 2017 16:21

yeaaaahhhhhh

:lollol: :broco: :carro: :govegan:
-Frits

Plaats reactie