Vegan maaltijd tijdens 't vliegen

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Danbo
Leefwijze: veganist

Re: Vegan maaltijd tijdens 't vliegen

Bericht door Danbo » zo apr 29, 2012 18:17

Onlangs van Schiphol naar New York gevlogen met KLM/Delta Airlines en weer terug. Had van tevoren KLM gebeld en ondanks de lange wachttijd aan de telefoon, was in twee vriendelijke minuten in het systeem doorgevoerd dat ik veganistisch wilde eten aan boord.

Stond ook 'special meal' op het ticket en kreeg in het vliegtuig daarom pakketten met 'VGML' erop, al moest ik hier wel zelf op wijzen toen de stewardess op de heenreis vroeg of ik pasta met kaas of vis wilde als diner. Kreeg naast het avondeten ook een broodje aubergine met groenten als 'snack'. Wel jammer dat er later ijs op basis van koemelk werd geleverd, want dat schiet natuurlijk niet op. Speciaal dessert was er dus niet.

Terugreis (vanuit New York met Delta Airlines) was vele malen slechter: zo werd bij het avondeten een cupje dierlijke boter geleverd voor op het broodje - what's the point of a vegan meal then? - en was het ontbijt al helemaal niets: kreeg een bak koemelkyoghurt voor m'n neus gekwakt, terwijl er duidelijk een sticker 'VGML' op het pakket stond! Stewardess verontschuldigde zich wel toen ik hier op wees en jegens haar ook niets kwaads - zij stelt die dingen niet samen - maar als enige alternatieven had ze slechts een cakeje en appel te bieden, waarbij de eerste uiteraard niet vega was.

Kortom, zeer slechte service op deze reis wat betreft vegavoedsel, want die sticker 'VGML' slaat dus ook nergens op. Doet me eigenlijk twijfelen of het avondeten en broodje zelf überhaupt diervrij waren. Plus, als dessert werd er überhaupt niets 'speciaals' geleverd.

Brent

Bericht door Brent » zo apr 29, 2012 19:15

Ik zou dan gaan voor Jain Vegetarian:

A summary of Airline Meal Descriptive terms*:

Vegetarian Meal (VGML) - Also known as Vegan, this meal is totally free of any animal products or by-products such as eggs or dairy products. It contains one or more of these ingredients: all types of vegetables and fresh fruit. It does NOT contain any type of meat, fish, or animal products or by-products.

Vegetarian Lacto-Ovo Meal (VLML) - This is a Vegetarian Meal that may also contain eggs and dairy products. It contains one or more of these ingredients: vegetables, fresh fruit, eggs, dairy products, and pulses. It does NOT contain any type of fish or meat.

Vegetarian Oriental Meal (VOML) - This is a Vegetarian Meal (VGML) [presumably therefore vegan] that is also prepared Chinese or Oriental-style.

Asian Vegetarian Meal (AVML) - This meal is available for vegetarian passengers. It is usually aromatic and spicy, and incorporates flavors from the Indian sub-continent. It contains one or more of these ingredients: all types of vegetables, fresh fruit and milk products. It does NOT contain any type of meat, fish or eggs.

Vegetarian Jain Meal (VJML) - This meal is for members of the Jain community who are pure vegetarians. It is prepared with a selection of Indian condiments. It contains one or more of these ingredients: fresh fruit and stem vegetables that grow above the ground. It does NOT contain: animal products and by-products, and any root vegetables such as onions, mushrooms, ginger, garlic, potatoes, carrots, beets, radishes, etc.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Danbo

Bericht door Danbo » zo apr 29, 2012 20:02

Wel, als KLM zou leveren wat er volgens 'VGML' in die pakketten zou zitten, zou dat genoeg moeten zijn.

Weet overigens uit m'n hoofd niet of 'VJML' ook mogelijk is. Volgende keer maar even uitzoeken. Oh, en binnenkort KLM zelf maar eens mailen hierover.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do mei 03, 2012 6:35

Ik ben net terug met US Airways uit de V.S. De optie vegan stond niet in het online boekingsformulier (6 andere opties, waaronder vegetarisch en aziatisch vegetarisch wel). Daarna erachter gekomen dat ze nog véél meer keuzes hadden, gebeld, en het was meteen geregeld. Het resultaat was niet hoogdravend (rijst met spinazie op de heenweg, rijst met artisjokhart en groene asperge op de terugweg) maar in ieder geval geen enkel probleem gehad met regelen.

Dus ook als je denkt dat ze de 'vegan' optie niet hebben omdat die in eerste instantie niet wordt aangeboden; zoek het na op internet en/of bel ze op, want het kan goed zijn dat ze die optie wel degelijk hebben.

Van een snelle google-actie kreeg ik destijds (na het boeken) de indruk dat de meeste Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen een vegan-optie hebben. Of anders een 'fruitmaaltijd', dat is natuurlijk ook vegan.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

delerium

Bericht door delerium » vr apr 08, 2016 23:29

Ondanks dat het topic al even stil ligt wil ik mijn ervaringen met Turkish Airlines toch wel delen: daar kun je zeer gemakkelijk een vegan maaltijd bestellen.
Ik heb de fout gemaakt vegetarian/raw te bestellen (omdat ik ook suikervrij eet) en daarbij kreeg ik wel een bekertje yoghurt op 2 van de 4 vluchten. Kan ze dat niet kwalijk nemen.
De andere 2 vluchten bestond uit fruit en gedroogd fruit als dadels, abrikozen etc. Het was echt heel goed.

Mocht je ooit binnen Zuid-oost-Azie vliegen dan is Firefly ook top: serveren aan boord zelfs op de korte vluchten sojamelk en noten en bieden ook vegan maaltijden.

indra

Bericht door indra » vr mei 06, 2016 18:53

Turkish; heenweg niet geweldig (twee vluchten, twee keer hetzelfde, vooral pasta, paar stukjes groente).. maar terug; goede maaltijd met spinazie, boontjes, en vegan walnoot/dadelcakeje (!)

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mei 09, 2016 19:51

Air Serbia: was een light snack, maar toch: tasje met maisbroodje besmeerd met margarine, plakje komkommer, tomaat, etc, en een ingepakte Granny Smith appel.
Niet overdreven goed ofzo, maar wel leuk dat ze een vegan optie bieden!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie