Vegan maaltijd tijdens 't vliegen

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Gerardo
Contacteer:

Vegan maaltijd tijdens 't vliegen

Bericht door Gerardo » zo mei 18, 2008 18:37

Heb gehoord dat het op de één of andere manier moet kunnen met een code o.i.d., weet iemand hier er het fijne van?

Marla
Leefwijze: veganist

Re: Vegan maaltijd tijdens 't vliegen

Bericht door Marla » zo mei 18, 2008 19:03

Er bestaat een afkorting maar ik weet nooit precies welke voor een vegetarische maaltijd staat en welke voor een vegan. Het is in ieder geval iets van VML of VGML, maar in principe hoef je dat zelf niet te weten want het reisbureau moet dat weten. Gewoon bij het boeken van de vlucht zeggen dat je vegan wilt eten, soms begrijpen ze dat niet en dan kun je zeggen "Vegetarian/Non-dairy" omdat dat de term is die ze voor de vegan maaltijd gebruiken.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » zo mei 18, 2008 21:12

Bij British Airways daar kun je alleen Veg. Aziatisch opgeven. Mij hebben ze toen gezegd dat dat gelijk stond aan vegan meal. Alleen weet ik niet of dat wel helemaaal juist is want Aziatisch staat voor Dairy free (i guess) maar hoe het dan zit met gelatine en ei enzo... maar idd er staat wel altijd ook bij B.A. VGML op.

xjudithx

Bericht door xjudithx » ma mei 19, 2008 12:10

Inderdaad gewoon om veganistisch eten vragen, bij mij gaat dat altijd goed (vorige week nog een vegan kaneel-suiker donut als ontbijt gehad in een vliegtuig), behalve toen ik m'n vlucht gemist had en werd overgeboekt naar een andere vlucht, toen zat mijn vega maaltijd nog in dat andere vliegtuig...

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » ma mei 19, 2008 14:25

that sucks :) nouja het eten vind ik vaak toch niet erg lekker, zo'n bij elkaar gegooit meutje.

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon » ma mei 19, 2008 17:10

vlml = westers vegetarisch zonder eieren
vgml = zuiver plantaardig (veganistisch)
fpml = fruitmaaltijd
avml = aziatisch vegetarisch

Gerardo
Contacteer:

Bericht door Gerardo » ma mei 19, 2008 20:43

Thanks allemaal - gaat wel goed komen nu! :thanks: :thanks: :thanks: :thanks: :arrow:
"Animals don't need more enemies with friends like you..."

zonnebloem
Leefwijze: vegetarier

Bericht door zonnebloem » wo aug 27, 2008 8:47

Pas aangegeven strikt vegetarisch eten te willen, kreeg een hele veganistische maaltijd. Erg lekker allemaal en dus ook goed geregeld. Zelfs soja vla en tofu door de sla! (y)

indra

Bericht door indra » wo aug 27, 2008 20:56

gewoon uitleggen. Heb het prima gekregen een aantal keren aan boord! En volgens mij lekkerder dan de vlees eters kregen...

Pinkeltje

Bericht door Pinkeltje » do okt 02, 2008 13:21

Hmm, bij Finnair lukt dat niet.
Had heen en terug een vega maaltijd geboekt, maar eenmaal in het vliegtuig hadden ze dat niet doorgekregen van de boeker :|

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do okt 02, 2008 16:01

via wat had je de ticket geboekt dan? Vind dit erg schandalig ik zou echt een klacht indienen.

Vorige vlucht naar de VS hadden ze mij gezegd dat aziatisch vegetarisch gelijk was aan een vegan meal. Ik kon dit enigszins wel geloven aangezien in azie weinig tot geen zuivel word genuttigd en bijna iedereen lactose intolerant is.. maar helaas zat er toch creme fraise door de maaltijd en vond ik hier en daar wel wat zuivel producten terug. Ik heb daarna world ticket centre ge-emailed en kreeg als antwoord dat niet iedere vliegmaatschappij vegan meals aanbiedt en dat dit speciaal aangevraagd moet worden en werd zo'n beetje afgewimpeld van ja dan had je het maar beter moeten uitzoeken.. terwijl ik dit wel had gedaan alleen mij het verkeerde info was gegeven. (en uiteraard had BA wel vegan meals dus ik had gewoon een vegan maaltijd kunnen krijgen... pff)

Nu heb ik mijn ticket via vliegwinkel.nl geboekt en heb ik hun een email gestuurd over mijn maaltijd keuze. Ik had dezelfde avond al reactie dat het geregeld was en dat ook de vliegmaatschappij het bevestigd had.

Marla

Bericht door Marla » vr okt 03, 2008 12:11

Onze vlucht naar Azie/Australie was ook helemaal mis qua eten. We hadden dus vegan besteld maar we kregen gewoon vegetarisch. Meestal is dat niet zo'n probleem maar dit keer hadden ze blijkbaar een overschot aan kaas want we kregen alleen maar gerechten die dreven van de kaas, echt smerig. We gingen er vanuit dat het een foutje van het reisbureau was dus voordat we terug vlogen naar Kuala Lumpur heb ik ze nog even gemaild om te zeggen dat het verkeerd was doorgegeven, maar ik kreeg als antwoord terug dat ze toch echt VGML zag staan bij de boeking. Helaas was het toch weer een maaltijd met veel kaas, dus ik vrees dat ik er straks ook niet teveel van moet verwachten. Ik vind het vooral zo zonde van het eten wat wordt weggegooid, maar ik krijg het echt niet naar binnen.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » vr okt 03, 2008 13:45

hmm dat is echt smerig :S ik hoop dat je zelf wat eten kunt regelen voor je vlucht terug.. ik mag dan nog niet echt klagen, kreeg ten minste nog wel een broodje met hummus. Ik neem eigenlijk altijd zelf eten mee ongeacht wetend of ik een vegan meal krijg of niet.. toch is het fijn als je een normale maaltijd kunt eten. Heb zelfs eens in de ochtend soja melk met cornflakes gehad ;)

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » vr okt 03, 2008 17:48

xmarloesx schreef: Ik neem eigenlijk altijd zelf eten mee ongeacht wetend of ik een vegan meal krijg of niet.. toch is het fijn als je een normale maaltijd kunt eten. Heb zelfs eens in de ochtend soja melk met cornflakes gehad ;)
Als ik ga vliegen zorg ik er ook altijd voor dat ik m'n eigen eten bij me heb.

Ik had een paar weken geleden ook VGML op gegeven, op de heenreis was dat gedeeltelijk goed, alleen het toetje (ijs) bevatte melk.
Op de terugreis was wel alles vegan, en bij het ontbijt was er soja melk met vit. D2.

arnold

Bericht door arnold » za jan 10, 2009 10:04

Als vegetariër of als veganist zou ik maar helemaal niet meer iets eten aan boord. Ik werk aan boord van de vliegtuigen van 's lands grootste luchtvaartmaatschappij en niemand kan mij vertellen wat er wel en niet door de zgn. vegetarische maaltijden zit. Voor de crew zijn er dan nog speciale crewmaaltijden die door de firma Marfo worden gemaakt en de "voedingsdeskundige"van deze cateraar zegt dat er door een vegetarsche maaltijd best toevoegingen als bouillon, oestersaus en gelatine mag zitten. Er is maar één veilige oplossing, zelf eten meenemen.

indra

Bericht door indra » za jan 10, 2009 21:26

arnold schreef:Als vegetariër of als veganist zou ik maar helemaal niet meer iets eten aan boord. Ik werk aan boord van de vliegtuigen van 's lands grootste luchtvaartmaatschappij en niemand kan mij vertellen wat er wel en niet door de zgn. vegetarische maaltijden zit. Voor de crew zijn er dan nog speciale crewmaaltijden die door de firma Marfo worden gemaakt en de "voedingsdeskundige"van deze cateraar zegt dat er door een vegetarsche maaltijd best toevoegingen als bouillon, oestersaus en gelatine mag zitten. Er is maar één veilige oplossing, zelf eten meenemen.

ja... maar dat mag volgens mij onbeperkt niet? ik had naar Uzbekistan eerder een redelijke vegan maaltijd - naar die standaarden dan wel, naar mijn idee smakelijker dan die van mijn buren..
ik heb duidelijk een aantal week (!) van te voren gebeld dat ik niet een 'reguliere' vegetarische maaltijd behoefte maar een vegan. het was goed doorgegeven.

alleen met broodmaaltijden weet ik niet of het almaal klopte. mara verder; redelijk. jammer dat je nooit vers fruit krijgt.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » zo jan 11, 2009 5:35

nou ik email nu altijd direct na het boeken en vraag om een vegan maaltijd en leg ook precies uit in de email wat onder vegan valt om maar even heel duidelijk te zijn. Sinds ik dat doe heb ik geen enkel probleem meer gehad, ik kreeg zelfs deze keer weer een lekker broodje met hummus en groenten, en eentje met tomaten en een soort van mosterd saus, en vers fruit en alle ingrediënten stonden er duidelijk op! Verder ook biologische chips en plantaardige boter.. daar stond ik wel van te kijken want zoals ik hier al vaker gepost had had ik niet echt goede ervaringen maar nu ik op tijds heel duidelijk aangeef wat ik graag zou verwachten van hun is er eigenlijk geen enkel probleem en tja in een vliegtuig kun je geen 5 sterren food verwachten.

Framboos

Bericht door Framboos » zo jan 11, 2009 8:27

Kun je dat mailtje mss hier plaatsen, of anders pm'en? :mrgreen:

S-anne

Bericht door S-anne » ma jan 19, 2009 16:50

Ik vloog een tijdje terug met Continental Airlines en daar kon ik aangeven een vegan meal te willen. Inclusief vegan koekjes :-) en soyayoghurt.

VEGATORNADO
Leefwijze: vegetarier
Contacteer:

Bericht door VEGATORNADO » di jan 19, 2010 2:41

hi all

ik boek mijn vluchten altyd rechtstreeks by the airline. ik vlieg doorgaans altyd met Emirates en United Airlines. United heeft standaard een vegetarische maaltyd op hun vluchten naar Chicago O Hare en Denver, Washington Dulles en Los Angeles. Meestal een pasta, voor veganischtisch maaltijd moet besteld worden. Emirates heeft ook vegetarisch en veganistisch . USA Domestic First class met United wel doorgeven voor maaltyd Economy Class voeding te koop/food for purchase en zijn t snack boxen met chips twix en salades broodjes met ingredienten etiket<wel zo handig>. :read: :hungry:

Als jullie hulp nodig hebben bij het vinden van een Airline contact mij ik ben op dit moment Toerisme Travelling and Aviation aan het studeren.

misschien moeten we zelf een Airline gaan beginnen Vega Airlines ...lol :D :broco: :broco: :broco:

@ Arnold als vegetariër of als veganist zou ik maar helemaal niet meer iets eten aan boord. Ik werk aan boord van de vliegtuigen van 's lands grootste luchtvaartmaatschappij en niemand kan mij vertellen wat er wel en niet door de zgn. vegetarische maaltijden zit. Voor de crew zijn er dan nog speciale crewmaaltijden die door de firma Marfo worden gemaakt en de "voedingsdeskundige"van deze cateraar zegt dat er door een vegetarsche maaltijd best toevoegingen als bouillon, oestersaus en gelatine mag zitten. Er is maar één veilige oplossing, zelf eten meenemen.

Daarom vlieg ik met Star Alliance maatschappijen zoals United Airlines Lufthansa Emirates. KLM heeft een zeer slechte service vooral de codeshare met Northwest en Delta Northwest is inmiddels opgeslokt tot Delta Air Lines.KLM nee never en nooit meer. Ben ook nog eens gewond geraakt door dat er een pin in mijn knie boorde. en de stewardess zei dat ik me niet aan moest stellen keek zeer vals

liefs

Danielle

Plaats reactie