Duitsland - Berlijn

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Shantisabine

Re: Duitsland - Berlijn

Bericht door Shantisabine » di feb 16, 2010 15:06

Nou, ik hoop het ook. Er stond een veelbelovende advertentie op http://www.berlin-vegan.de" target="_blank, blijkt het mailadres niet te kloppen :( . The search goes on...

cavia
Leefwijze: veganist

Bericht door cavia » ma apr 12, 2010 20:01

Ben Paasmaandag en de dinsdag erna in Berlijn geweest. De eerste avond hebben we (mn vriend en ik) bij Hans Wurst gegeten. Onwijs lekker, de milkshake ook. Waarom ik 'm nam was/is de grote vraag, had namelijk al genoeg gegeten. Na drie slokken kreeg mn vriend m doorgeschoven, haha. Vond m overigens wel erg zoet.

Dinsdag(middag) hebben we bij Yellow Sunshine gegeten, ik had de Mac Wheaty Mexico
(with natchos, cheese peanut sauce, spicy!) . Maar zo spicy was ie niet, lekker wel. En natuurlijk frietjes erbij, met tsatsiki, erg lekker ook. Wilde erna ook nog mayonaise halen (aangezien mn tsatsiki (en gratis ketchup (geven ze er standaard bij) al op waren haha), maar daar hoefde ik niet eens voor te betalen.

Ergens in Prenzlauerberg kwamen we toevallig ook langs een currywurst/bradwurst tentje die ook bio-pommes en bio curry/bradwursten verkocht (bio sausjes ook trouwens) verkocht. Maar óók een vega(n) bio bradwurst. Die moest dus even getest/gedeeld worden (:
Gewoon een vegaworst, maar dan gefrituurd, niet bijzonder, wel lekker. Vooral de mosters trouwens haha.

cavia

Bericht door cavia » ma apr 12, 2010 20:03

Ik las trouwens op de kaart van Hans Wurst dat ze op zondag een ontbijtbuffet hebben tot 1500h. Lijkt me ook erg fijn. Volgende keer maar uitproberen dus.
En bij Tanne B (vlakbij Yellow Sunshine) verkopen ze vegan ijs (en volgens mij ook taartjes!)

Ananas

Bericht door Ananas » di apr 13, 2010 8:13

Oh wat goed zeg, ik ga van de zomer een paar dagen naar Berlijn, ben erg benieuwd!

cavia

Bericht door cavia » di apr 13, 2010 8:34

Dan is het boekje 100% Berlijn een aanrader! Erg leuk :)
Ik was er al eens geweest, en mn vriend al vijf keer ofzo, maar zo'n boekje blijft leuk haha. Ook niet zo commercieel als die van de ANWB oid.

maartje

Bericht door maartje » wo apr 14, 2010 18:56

Oooh, hiephoi wat een fijn topic!! Ik ga in de zomer naar Berlijn, kon het niet laten alvast wat op te zoeken en ja, toen kwam ik hier uit. En nu kan ik natuurlijk al helemaal niet wachten :D

Ananas

Bericht door Ananas » vr apr 16, 2010 8:18

cavia schreef:Dan is het boekje 100% Berlijn een aanrader! Erg leuk :)
Cool, zo te zien hebben ze die in de bieb dus die zal ik zeker meenemen.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo mei 02, 2010 15:12

Hee, wat leuk dat jullie naar Berlijn komen. Ik zit nu sinds woensdag in Berlijn, tot ergens in oktober. Mochten jullie nog iets willen weten, dan houd ik me aanbevolen.

cavia

Bericht door cavia » zo mei 02, 2010 15:37

Leuk zeg! Wat doe je daar?

En mocht je nog een Nederlandse fotograaf/fotografe daar weten... :)
Ik moet namelijk nog een stage hebben van september tot januari en zou dar graaaag daar willen doen.

Marla

Bericht door Marla » di mei 04, 2010 10:59

Ik ga volgend weekend naar Berlijn. Ik wil in ieder geval bij La mano verde gaan eten, ziet er echt geweldig uit :hungry2:

cavia

Bericht door cavia » di mei 04, 2010 11:13

Hans Wurst is ook erg leukkk! Hangt echt zo'n collegesfeer zeg maar. Heel fijn.

Marla

Bericht door Marla » di mei 04, 2010 11:18

Kent iemand Cafe Vux? Ziet er ook wel erg goed uit wat ze daar hebben! Aiaiai ik moet dat soort sites niet gaan bekijken als ik nog niet geluncht heb :(

Stein

Bericht door Stein » wo mei 05, 2010 11:29

Berlijn is supergaaf :) ik ben er twee of drie jaar geleden een weekend geweest, we gingen voor een gedenkingsoptreden ter ere van Gerhard Gundermann. We reisden mee met twee veganisten (ik was in die tijd slechts vegetarier :P was helemaal nieuw voor mij) en we zijn dus het hele weekend veganistisch uit eten gegaan. Meerdere restaurantjes en eetcafe's aangedaan waar veel keuze was uit veganistische maaltijden, helemaal verliefd geworden op die stad, onder meer daardoor.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di mei 11, 2010 10:39

cavia schreef:Leuk zeg! Wat doe je daar?

En mocht je nog een Nederlandse fotograaf/fotografe daar weten... :)
Ik moet namelijk nog een stage hebben van september tot januari en zou dar graaaag daar willen doen.
Ik doe m´n stage, iets met microgelletjes die opzwellen\inkrimpen als je de temperatuur verandert, en die dan adsorberen (of absorberen, dat is eigenlijk het doel) op polymeerborstels.
Ik zit momenteel dus in een andere sociale omgeving dan de typische fotograaf ;). Voor de rest is stage in Berlijn (tot nu toe) superleuk, dus als ik jou was, zou ik erachter aan gaan!

@ Marla, heb je nog ergens leuks gegeten? Cafe Vux wil ik ook nog een keer bezoeken, maar nog geen tijd gehad. Is het wat?

Marla

Bericht door Marla » di mei 11, 2010 10:51

Weet ik nog niet, ik ga pas aanstaande donderdag weg :)
Ik hoop alleen wel dat ik dan weer normaal kan eten, ik heb weer eens stomme pijnboompitten op :(

cavia

Bericht door cavia » di mei 11, 2010 12:59

@sabine: jaaa, dat wil ik zeker. maar hoeeeee? haha. ga binnenkort ook maar even contact leggen met school. misschien weten zij nog wat.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » do mei 13, 2010 8:52

-

Marla

Bericht door Marla » di mei 18, 2010 8:22

Zo ik ben volgens mij echt 5 kilo aangekomen, wat een paradijs is Berlijn toch! Ik zal later met een uitgebreide restaurant review komen :)

maartje

Bericht door maartje » di mei 18, 2010 8:26

Jaaa, ik ben benieuwd waar je allemaal bent geweest :)

Marla

Bericht door Marla » wo mei 19, 2010 10:49

Ok, hier komt ie dan! :)

Donderdag avond kwamen we aan en het eerste wat we gingen doen nadat we ons hadden geinstalleerd in het hotel was uiteraard op zoek gaan naar een leuk restaurantje. Ik had al gezien dat twee restaurants waar ik wel heen wilde redelijk dicht bij elkaar in de buurt lagen, namelijk Vego Foodworld en Hans Wust Vegan café. Beiden helemaal vegan dus we besloten gewoon allebei te bekijken en dan te beslissen waar we zouden gaan eten. Vego Foodworld is redelijk nieuw, ze hebben voornamelijk fastfood en pizza's, en omdat het daar leeg was en ik een beginnend zaakje wel wil supporten besloten we daar te gaan eten. Ik vond Hans Wurst er ook wel gezellig uitzien maar dat zat vrij vol en ik dacht dat we er later nog wel een keer zouden komen. De inrichting van Vego Foodworld is vrij simpel en strak, de eigenaar(s?) komt/komen duidelijk uit de hardcore/punk scene getuige de posters aan de muur maar het is niet zo aanwezig dat iemand die niet van dat soort 'herrie' houdt er last van zal hebben. Ik bestelde de pizza salami (met kaas!) en V. nam het cheeseburger menu, met frietjes en een salade. Mijn pizza was geweldig! Vooral de lekker dikke laag kaas was ik erg blij mee want dat mis ik soms wel (en thuis ben ik te gierig om er kaas op te doen ;)). De burger en frietjes van V. waren ook erg goed! Samen waren we 14 euro kwijt, incl. (bio) drankjes, dus dat vond ik erg goed te doen.
De volgende dag gingen we lunchen bij Yellow sunshine, alweer een fastfood restaurant maar dan vegetarisch met veel vegan opties. Ik was er al eerder geweest, ik denk een jaar of 5-6 geleden. Toen vond ik het helemaal geweldig dus ik wilde er graag weer heen maar het viel helaas toch wat tegen. Waarschijnlijk komt dat doordat ik toen gewoon nog niet zoveel gewend was en omdat er toen ook nog niet van die plekken zoals Vego Foodworld waren, die wel helemaal vegan zijn. Het eten was er wel lekker hoor, maar qua sfeer vond ik het gewoon wat minder, en het was er een beetje smoezelig. Ik bestelde een Gyros maaltijd, dan krijg je gyros met tzatziki saus, salade en patat, en V. bestelde een Cheeseburger met een salade (ja alweer!). Ik vond de cheeseburger minder lekker dan die van Vego Foodworld, maar V. vond hem lekkerder dus dat is gewoon een kwestie van smaak. In totaal waren we iets van 15,50 kwijt incl. (bio) drankjes, iets duurder dan Vego foodworld dus maar nog steeds heel schappelijk vind ik.
Omdat ik de fastfood een beetje zat was besloten we 's avonds naar Samhadi te gaan, een Aziatisch vegetarisch restaurant. Ook daar was ik 5-6 jaar geleden geweest en toen was ik erg onder de indruk maar wederom viel het tegen. Misschien begin ik gewoon een beetje een snob te worden en ligt het daar aan maar ik heb gewoon wel beter gehad, bij de Oude plek bijvoorbeeld. Ik vond het eten wel lekker maar niet echt iets om siked over te zijn, en ik denk dat ik dit bij een volgend bezoek aan Berlijn (dat er ongetwijfeld komt) links laat liggen. Ik bestelde een Vietnamese rijstsoep, met verschillende soorten tofu en sojaballetjes (die wel erg lekker waren) en V. bestelde tempura van verschillende groenten met rijst erbij. Hij had vrijwel meteen spijt van die keuze omdat het erg vettig was en allemaal niet erg smaakvol. Samen waren we 26 euro kwijt incl drankjes, niet erg goedkoop dus voor Berlijnse begrippen, maar ook niet extreem duur.
Zaterdag gingen we naar de restaurants waar ik het meest benieuwd naar was, en mijn verwachtingen werden meer dan waargemaakt :)
Voor de lunch gingen we naar Cafe Vux, een Vegan lunchcafe waar ze naast bagels ook taart en cupcakes verkopen. De eigenaar is Braziliaans en sommige bagels hebben dan ook een Braziliaans tintje. De inrichting is erg leuk vind ik, met schattige bankjes en stoeltjes en 1 muur vol schilderijen. Ik nam de Seitan-Limão bagel, V. nam de Käsebagel. Ze waren allebei erg lekker maar vooral de mijne was erg bijzonder vond ik, seitan met een frisse limoendressing. Daarna moest er natuurlijk taart gegeten worden! We besloten om twee stukken te nemen en die te delen, maar toen ik voor de balie stond en de taarten zag die ik dan niet kon proeven bestelde ik er een derde stuk bij :oops: . Ze waren alle drie erg lekker, oa. een kwarktaart met speltbodem, en een perzik-pudding taart. De andere taarten die ze verkochten waren ongetwijfeld ook fantastisch maar meer kon ik helaas niet op :lol:
's Avonds gingen we naar La Mano Verde, een vrij chique volledig vegan restaurant dat ook diverse rawfood en glutenvrije gerechten serveert. Het ligt niet echt heel centraal en het was even zoeken maar dat vond ik het absoluut waard. Je ziet nergens staan dat het vegan is en toen ik het eerste gerecht proefde had ik echt zoiets van "hmmm, heb ik me niet vergist?", maar gelukkig zijn ze gewoon erg goed en is het wel echt allemaal veganistisch. Omdat we niet elke dag in zo'n soort restaurant komen besloten we (ondanks de prijs) er helemaal voor te gaan en dus drie gangen te bestellen. Ik had Fried Aubergine Sushi Maki als voorgerecht, Spaghetti with sea vegetables als hoofdgerecht, en als toetje de After eight, een soort chocolade mousse met mint likeur. V. nam vooraf Bruschetta met hele smaakvolle tomaten en een soort kaasachtig iets bovenop, Glazed Tempeh skewers als hoofdgerecht en als toetje de Triple chocolate fudge. Alles was echt geweldig maar ik was vooral van het hoofdgerecht onder de indruk. Ik ben normaal niet zo van het zeewier maar het was hier heel subtiel van smaak, helemaal niet vissig bijvoorbeeld. Het toetje was ook erg lekker, zo ontzettend romig dat ik me wederom afvroeg of het wel helemaal vegan was. Het was alleen wel erg veel en vooral het toetje was een beetje een overkill (zeker na die drie taarten van die middag :roll: ), dus dat hadden we eigenlijk moeten delen. Samen waren we 70 euro kwijt, dus het was wel prijzig maar ik vond het het absoluut waard.

Zo, en nu op dieet! :wink:

Plaats reactie