Duitsland - Berlijn

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: Duitsland - Berlijn

Bericht door Jasmijn » wo mei 19, 2010 11:39

Wauw Marla, dat klinkt hemels! Mjammie, hadden ze dit ook maar in Nederland. Hoewel...als je het niet gewend bent smaakt het vast extra lekker. Jullie hebben het er goed van genomen, zo te horen. :mrgreen: Je zult wel blut zijn :wink:

Marla

Bericht door Marla » wo mei 19, 2010 11:53

Yep dit was een behoorlijk duur weekendje :oops:
Ik had zelfs nog andere dingen op mijn lijstje staan waar ik graag heen wilde gaan maar dat lukte niet wegens tijd- en ruimtegebrek (qua maaginhoud ;)).

maartje

Bericht door maartje » do mei 20, 2010 8:48

Dat klinkt als een paar leuke en lekkere dagen! Ik ga pas in juli naar Berlijn (een hele week!), maar ik ben al een lijstje op aan het stellen met alle plekken waar ik heen wil. En ik kan bijna niet wachten als ik alle recensies lees :D

Ananas

Bericht door Ananas » do jul 08, 2010 17:57

Ik ben net terug van 5 dagen Berlijn. Het was heerlijk! Wat een leuke stad. Ik ga er snel weer terug naartoe denk ik en ik heb ook de chemie faculteit al gezien, dus wie weet :mrgreen:

Wat eten betreft, we hebben het zo goedkoop mogelijk proberen te houden dus een aantal keren zelf gekookt op de camping na bezoek aan de Lidl (die echt op elke hoek zit). We hebben wel 1 x gegeten bij de Yellow Sunshine, ik een gyros menu (de patat is er echt goddelijk, de mayo kan je beter niet erbij nemen) en mijn vriend de seitan curry worst. Hij vond het heel erg lekker. We moesten wel zo'n 3 kwartier erop wachten maar het was dan ook 19:30 op zaterdagavond.
Bij de vöner kebab in Friedrichshain hebben we een broodje tofu döner gegeten. Echt heerlijk! en tweemaal een broodje falafel gehaald, één keer bij de Hackescher markt en een keer bij een indiaas tentje vlakbij de tu. Allebei heel verschillende broodjes, maar wel goedkoop (2,80 is zo'n beetje normaal daar) en lekkerrrr. We hebben ook nog ergens in de Kantstrasse bij Charlotteburg een supercheap pizza gegeten.

Ik kan dus niet zoveel over de restaurantjes zeggen, maar ik vind Berlijn wel heel geschikt voor low budget vakanties. Zeker in vergelijking met de hoofsteden in West-Europa is het gewoon goedkoop. Op elke hoek een supermarkt en over het algemeen zeer lage prijzen.

Ohja, bij de S-bahn halte Charlotteburg zit ook een amazing oriental supermarkt. Maar die zijn we vergeten te bezoeken. We zijn wel ergens in een supermarkt tofu tegengekomen, 3 euro voor een minipakje. Gelukkig zijn er overal wel goedkoop bonen te vinden :mrgreen:

cavia

Bericht door cavia » do jul 08, 2010 19:48

Ik word jaloers. Oh, echt.. Ik wil terug. Als ik goedkoop nog iets kan vinden voor in augustus, dan ga ik. In mn eentje ja. Ik vind Berlijn zo geweldig!
En die frietjes zijn inderdaad lekker, vooral die burgers ook. Tegen mn vriend zei ik toen ook; volgende keer neem ik twee burgers, ipv éen burger plus friet. De mayo vond ik trouwens goed te doen hoor! En de tzatziki ook, haha.
Ik wil terug. Niet alleen om het vele vegan eten.

Maar leuk dat je het leuk hebt gehad!

maartje

Bericht door maartje » vr jul 09, 2010 20:02

Ah nu krijg ik nog meer zin! Ik ga maandag over een week :D

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » za jul 10, 2010 9:55

Tofu hebben ze wel vaak in de supermarkt hoor, en de gerookte tofu is bij mijn Nah und Gut op de hoek, veel goedkoper dan in Nl :mrgreen: . En ze hebben amandeltofu bij de DM-drogisterij (tip: daar hebben ze ook veel vegan broodbeleg, grote pot voor 1,75 euro).

Trouwens, Viasko (vrij nieuw restaurant) is echt een aanrader. Je kunt daar ook lekker buiten zitten :D .

En uit eten gaan is ook niet zo duur hoor. Je hebt meestal al een hoofdgerecht van tussen de 6 en 9 euro. Daar heb je in Nl niet eens een afhaalpizza voor (ok, dat weet ik eigenlijk niet :P ).

@Ananas; moet je wel in juli komen, dan kun je meedoen met het voetbaltournooi van de chemie faculteit. Echt superleuk!

Ananas

Bericht door Ananas » wo jul 14, 2010 22:06

Shantisabine schreef: @Ananas; moet je wel in juli komen, dan kun je meedoen met het voetbaltournooi van de chemie faculteit. Echt superleuk!
Ohh, ik hou niet zo van voetbal en heb op dit moment een vier weken durende cursus... dus het worden de laatste dagen van augustus. Maar bedankt voor de tip!

maartje

Bericht door maartje » ma jul 26, 2010 19:03

Hoi, ik ben weer terug van een week Berlijn! Het was zoooo leuk, en lekker bovendien :D

We hadden een appartement in Friedrichshain, een leuke, levendige en vooral veganistvriendelijke buurt. Vooraf hadden we een kaartje gemaakt met allerlei veganistische plekken en deze hebben we o.a. bezocht:

- Yoyo: een snackbar, die zat bij ons om de hoek, dus daar hebben we de dag van aankomst maar gegeten. Ik heb een pizza hawaii geproefd en een burger. Vooral de pizza was erg lekker en smaakte toch wel erg naar hoe ik mij een pizza herinner.

- Hans Wurst: wel aardig, hoewel niet zo'n uitgebreide kaart en niet zo bijzonder. Ik had tofu met rijst en rode bietjes waarbij ze volgens mij uitgeschoten waren met de sojasaus want het was vreselijk zout. Mijn vriendje had een burger van champignons en venkel en tofu, een stuk lekkerder.

- Cafe Vux: een heel fijn lunchcafe, en mijn grote favoriet! We kwamen hier aan na vier uur lopen (!), dus dat was goed voor de honger. Eerst heb ik een bagel gegeten met cream cheese, daarna nog een stuk peren-nougat-taart, yummm!! Hier moet iedereen heen!

- Yellow Sunshine: jaja, ook wij zijn hier geweest. Een chicken-burger met cheese geproefd, die vond ik erg lekker. Maar alleen voor een keertje, want normaal eet ik nooit fast food en nu eigenlijk alleen omdat het kon.

- Satyam: indiaas restaurant waar ik een groenteschotel met rijst had. Ik had behoefte aan iets gewoons :) Ze hadden verder best veel keus voor veganisten.

Verder hebben we in de hitte van 30 graden natuurlijk ijs gegeten, veeeeel soja lattes gedronken en een aardbeiencupcake bij Cupcake Berlin gekocht (die zat ook al om de hoek!). Het viel me trouwens op dat je op zoveel plaatsen gewoon sojamelk in je koffie kunt krijgen, daar werd ik heel blij van :D

Ook vond ik dat er veel (verschillende) natuurwinkels waren. De meeste boodschappen hebben we bij de Viv gedaan, daar hadden ze een groot aanbod van broodbeleg waarvan we een en ander hebben meegenomen voor thuis :)

Hmm, en nu lijkt het net alsof we in die week alleen maar gegeten hebben, haha.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » do aug 19, 2010 11:11

Ik ben ook weer terug van vijf dagen Berlijn en heb ook de nodige eetgelegenheden opgezocht met Sabine en mijn vriend.
De eerste avond gingen we naar Viasko. Eerste wat me opviel was hun hippe logo. Ik vond het een erg gezellig restaurant, volgens mij gerund door een jong stel. Het meisje was in elk geval heel blij, gaf graag uitleg bij de gerechten en vroeg regelmatig of alles oké was. Ik had een erg lekkere Flammkuchen, een soort hele dunne pizza-achtig-iets. We hadden die dag trouwens geluncht met een broodje falafel van een of ander viezig kebabtentje, maar het was wel lekker.
De tweede avond naar Yoyo, ik had een bacon cheese burger, had werkelijk geen idee wat ik moest bestellen en het klinkt allemaal ook zo fout :grin: Was in elk geval erg lekker, vooral de patat ook, van die lekkere dikke die ze daar zelf vers maakten. Volgens mijn vleesetende vriend misschien wel de lekkerste hamburger die hij ooit had gehad. En dat in een veganistische snackbar.
We zijn nog naar een vegetarisch restaurant geweest waarvan ik niet meer weet hoe het heet (Sabine??). Ik wist wederom niet zo goed wat ik moest bestellen, de vegan pizza's leken me vrij saai (gewoon zonder kaas weer, als je dan toch in Berlijn bent..) en ik bestelde maar iets van de amper te lezen Duitse handgeschreven dag of weekkaart, hummus met gegrilde groenten. De hummus was erg veel en heel erg zout, de gegrilde groenten dropen echt van het vet. Wat mij betreft geen aanrader, maar Sabine en mijn vriend hebben er wel lekker gegeten. :grin:
Café Vux was echt heel schattig, erg lekkere kaasbagel en warme chocolademelk gekruid met karamom, rare combinatie, maar wat maakt het uit. Zeker een aanrader.
Toen zijn we nog naar de Vego foodworld gegaan, Sabine en ik namen allebei een andere pizza die we hebben gedeeld, waren vooral erg groot maar wel lekker. Mijn vriend nam weer een cheeseburger met patat en salade (ik las net iets soortgelijks bij Marla) en vond hem minder lekker dan die van de Yoyo, ook niet van die lekkere patat.
De laatste avond aten we bij Satyam. Was wisseling van serveerster, dus dat alles vegan moest zijn was niet helemaal doorgekomen en we hadden al een beetje haast... Voorgerecht was erg lekker, gefrituurde groenten met een salade. Het hoofdgerecht liet heeeel lang op zich wachten.. Ik had een dosa met groenten-aardappel-champignonvulling, was best lekker maar niet echt gekruid, wat ik daar wel zou verwachten. Mijn vriend kreeg een soort half rauwe pannenkoek met uien en paprika erin die niet echt goed waren meegebakken en die was al helemaal niet gekruid, een uttapam, hij kreeg het amper weg. Sabine had dan wel weer iets dat goed gekruid was en lekker, met jackfruit en rijst. Bediening was wel erg aardig en nadat het met de voorgerechten niet goed was gegaan ging ze voor de hoofdgerechten nog extra checken of het vegan was. Jammer dat we alles zo snel naar binnen moesten werken om de bus naar Nederland te halen, we hadden best ruim de tijd genomen. Als je erheen gaat, neem dan geen dosa of ander pannenkoekerigs.
En we hadden ook nog een keer vegan hotdogs in een hotdog tentje waar je alles optioneel vegan kon bestellen, volgens mijn vriend totaal geen verschil met gewone hotdogs.

Vreemde ervaring om ineens te kiezen van een menukaart. Echt een ontzettend leuke stad, en zeker niet alleen vanwege al het lekkere vegan eten :D

marjan

Bericht door marjan » vr aug 20, 2010 1:50

Nee, weet ik, er woont al zeker 9 jaar ook een erg leuke man :D die zelfs al jaren lid is van de NVV en min of meer Nederlands spreekt.... in ieder geval zo goed als ik nooit duits zal leren spreken... En ik heb echt ook VWO- eindexamen gedaan in Duits.... en gehaald....

Ananas

Bericht door Ananas » vr aug 24, 2012 19:47

Net terug van weekend Berlijn - hier het verslag: http://blog.deplantaardigekeuken.nl/201 ... rlijn.html

Lucky Leek is echt een onwijze aanrader. Serieus, je kan als veganist gewoon niet meer in Berlijn geweest zijn zonder daar gedineerd te hebben :D

Miel

Bericht door Miel » di sep 18, 2012 22:56

Ik ben ook net terug (nouja, een paar weken helaas alweer) uit Berlijn en wij hebben daar ook weer heerlijk gegeten! Vooral veganistisch gebak, want dat vind ik hier in Amsterdam echt onder de maat. Ook voor mij een unieke ervaring om weer eens te kunnen kiezen. Prettig ook dat je in veel café's koffie met sojamelk kunt krijgen (dus ook cappuccino met sojamelk). En we zijn ook even naar Veganz geweest, een supermarkt met alleen veganistische producten. Niet spectaculair maar wel heel fijn om gewoon ALLES wat ze hebben in je karretje te kunnen gooien ZONDER eerst het etiket te raadplegen.
Alleen vond ik het gek dat de stroopwafels die ik daar kocht van De Rit gewoon uit Nederland kwamen en veganistisch waren terwijl in de Biomarkt hier alleen non-veganistische stroopwafels van hetzelfde merk in het schap liggen. Hopelijk hebben ze niet de tekst op de verpakking aangepast maar ook echt de inhoud.

Zen

Bericht door Zen » wo sep 19, 2012 12:22

Miel schreef:En we zijn ook even naar Veganz geweest, een supermarkt met alleen veganistische producten. Niet spectaculair maar wel heel fijn om gewoon ALLES wat ze hebben in je karretje te kunnen gooien ZONDER eerst het etiket te raadplegen.
Als je Veganz niet spectaculair vindt ben ik wel benieuwd waar je nog wel van onder de indruk bent qua vegan winkeltjes. Zeker in vergelijking met Nederland is het echt above and beyond.
Cut cold stone with a warm heart

Marlies
Contacteer:

Bericht door Marlies » ma dec 03, 2012 13:47

Veganz is echt geweldig. Ik kocht er vegan snickers, mars, blauwe kaas, plakjes kaas en nog veel te veel meer. Wat een lekker gebak en lekkere bagels verkopen ze daar (om daar op te eten of mee te nemen)!
Lucky Leek was heel goed, alleen wel klein en druk (reserveren is wel nodig) zodat we geen tijd hadden voor een nagerecht jammergenoeg.
Heel goed is ook Kopps, haute cuisine, groot en prachtig modern strak restaurant. Ook veel typisch Duitse gerechten maar dan vegan variant (Knudel en groot stuk 'vlees' met veel jus) en zaken als Creme Brulee. Opvallend goedkoop voor die kwaliteit (ca 15 euro hoofdgerecht).
Sfizy is een geheel vegan pizzaria waar je uit meer dan 180 gerechten kunt kiezen!! Eindelijk weer eens pizza quatro formaggio gegeten. Net zo vet, zout en lekker als ik me herinner.
Rootz is vegetarisch maar heeft veel vegan opties, vooral hartige zaken (burgers, sandwiches burrito's) en ziet er ook al zo mooi strak en netjes uit.
Het meest enthousiast (voor zover ik kan kiezen) was ik over het pas geopende Freckles, een kleine vegan tearoom/bakker waar ik het meest goddelijke en mooie gebak ooit gegeten heb. Het ziet er zo mooi uit, dat heb ik hier nog nooit gezien (waarom niet eigenlijk?). De nougatinetaart was overheerlijk.
En het loopt allemaal ook zo goed, ik denk omdat het duidelijk uit de alternatieve, armetierige sfeer is gehaald en echt heel goed is en professioneel oogt allemaal.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma dec 03, 2012 17:21

Berlijn is echt heerlijk!
Ik zou er bijna willen gaan wonen..

Maar ik zie dat ik helemaal niet heb geschreven over mijn bezoek aan Berlijn in oktober. Ik heb er toen een blogje over geschreven. Mocht iemand nog tips of ideeen nodig hebben: http://plantaardigheidjes.blogspot.nl/2 ... eaven.html
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » do feb 21, 2013 20:36

Yeah, volgende week gaan we weer naar Berlijn :D
Ook al weer gereserveerd bij Lucky Leek uiteraard. Heb er weer zin in !
Laatst gewijzigd door Dani op vr feb 22, 2013 0:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Ananas

Bericht door Ananas » do feb 21, 2013 23:40

Oh wat gaaf zeg Dani! Toevallig hebben wij vanmiddag ook weer geboekt voor een weekend Berlijn binnenkort :mrgreen: ditmaal een hotel in de buurt van Veganz ... veel makkelijker om dan daar te ontbijten ;)

Have fun!

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr feb 22, 2013 18:36

Veel plezier, Dani!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za mar 02, 2013 21:03

Het is weer voorbijgevlogen. Ik ben verliefd op Berlijn :oops:
Lucky Leek is inmiddels verhuisd naar 4 huizen verder; groter en chiquer (en helaas ook wat duurder volgens mij).
Maar wat is het toch een geweldige tent, superaardige mensen en...leuk nieuws :D Ik stelde aan de eigenaar voor dat ze maar een kookboek moesten gaan uitgeven zodat ik het ook in Nederland kon eten en...die komt er ook! Op 27 april :good:

Blogje met foto's volgen nog, eerst even bijkomen.

Plaats reactie