Duitsland - Berlijn

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Duitsland - Berlijn

Bericht door Dani » zo mar 10, 2013 17:18

En hier mijn blogje over onze vegan food ervaring in Berlijn:
Berlijn maart 2013

Krijg al weer trek als ik er aan terug denk :D
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Stein

Bericht door Stein » zo jul 21, 2013 0:57

Berlijn is fantastisch, echt het walhalla :) op elke mogelijke manier. Ik ben er vorige maand voor de derde keer geweest en steeds zoveel nieuws te zien...

We zijn de eerste dag in Kreuzberg gaan eten. Niet in een specifiek veganistische restaurant, maar er was wel goed veganistisch voedsel te vinden, bij de Knofi in de Oranienstrasse. Lekker eten, onder meer goede hoemoes (bijna zo goed als we die zelf thuis maken :P ), couscous, veganistische groentebolletjes, goede olijven etc., je kan zelf je maaltijd samenstellen met de spullen die ze hebben liggen en je betaalt naar hoeveel je vraagt (6-7 euro voor een goed vol bord).

De tweede dag zijn we richting een biomarktje (elke donderdag!) aan de Kollwitzplatz gelopen, en kwamen we langs de Happy Leek (waarover we veel positief hadden gehoord) die helaas gesloten was vanwege verlof :( op het marktje zelf hebben we echter heel goede veganistische taart kunnen eten en daar waren we toch uiteindelijk heel blij mee :) in de avond zijn we naar Viasko gegaan, dat is echt het tofste veganistische restaurantje dat ik ooit ben tegengekomen. Het eten is keigoed, er is veel variatie, de ambiance is goed, mensen met bont mogen niet binnenkomen en het is zeer betaalbaar (8-10 euro voor een zeer goed vullende maaltijd).

De derde dag zijn we eerst richting Charlottenburg gegaan, aangezien we een tip hadden gekregen voor een cafe waar ze goede veganistische taart zouden hebben, maar dat cafe hebben we niet gevonden. Daar was verder niet veel te zien, we hebben ergens nog wel wat gedronken, maar daarna zijn we teruggegaan naar onze slaapplaats, waar we hebben gekookt voor onze gastheer (een vriend van mn vriendin) en zijn huisgenoten: Hollandse/Vlaamse stamppot met plantaardige worstjes.

Op zaterdag zijn we gaan lunchen aan een marktje in Friedrichshain, met... veganistische taart :) hiphoi. In de avond zijn we naar Rootz gegaan om te eten, daar hebben ze verschillende vegetarische en veganistische opties aan hamburger-achtige dingen. Die van mij smaakte heel goed, die van mijn vriendin wat minder maar welke het waren ben ik vergeten dus zullen experimenteerders zelf moeten uitvinden :P

De zondag zijn we nog naar de grote zondagsmarkt op Mauerplatz geweest, maar die dag hebben we verder geen veganistische eettentjes bezocht, maar hebben we weer zelf gekookt. Maar het is echt wonderlijk hoeveel er te vinden is aan veganistische eetgelegenheden in Berlijn, met name in Kreuzberg struikel je bijna over ze. Echt... een walhalle.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma okt 14, 2013 20:36

Komend weekend naar Berlijn.
Ik heb dr zin in!
Al die posts van jullie, nou ik heb direct weer trek :mrgreen:
En ons hotelletje zit niet heel ver van de Veganz en de Vegan Cupcakewinkel af (en laten die nou in elk geval open zijn op zondag!!!!)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma okt 14, 2013 20:55

Leuk veel plezier Jet!
Ik zou ook zo weer willen :D
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma okt 21, 2013 11:44

Ziezo, weekendje Berlijn achter de rug en het was erg leuk!
Vrijdagmiddag weggegaan, vrijdag laat aangenomen (later dan gepland ivm werkzaamheden aan de weg, ongelukken + files etc).
Zaterdagochtend een broodje gekocht bij het bakkertje op de hoek (een paprika+tomaat-strudel die vegan leek, en bij navraag ook scheen te zijn).
Gegeten 's avond bij Kopps: MIjn vriend had de gnocchi met steinpilze, en ik had de rollade met puree. Als toetje had mijn vriend de 8 lagen chocolade verrassing, en ik had de 3 kazen variatie.
Ontzettend lekker! Niet zulke grote porties, dus een 3 gangenmenu is geen overbodige luxe ;-), maar ontzettend gaaf dat je gewoon alles van de kaart kunt kiezen! Ook grappig dat het grootste deel van het volk dat er zit dus (vrijwel) GEEN veganisten zijn! De serveerster was verrast toen ik zei veganist te zijn, en zo blij dat ik eindelijk keus had :D
Op zondag ook weer broodje op de hoek gehaald (zelfde broodje :)), en 's middags voor we terug reden bij Yoyo's een burger verorberd. Lekkere frietjes, lekkere burger, grote portie, hmmmm lekker! En net als bij Kopps was het er ont-zet-tend druk. Kennelijk loopt het fantastisch :mrgreen: Moesten ze hier ook hebben dat soort tentjes!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo nov 13, 2013 11:11

Hoi allemaal,

Dit topic gaat al ver terug! Hoop veranderd in de tussentijd.
Voor 14 februari wil ik met mijn vriend een weekendje Berlijn plannen. Zou een aantal Berlijn experts de volgende vragen voor mij kunnen overdenken en misschien zelfs beantwoorden? :)

- Welk hotel! Het centrum is heel groot, de bezienswaardigheden zijn erg uitgespreid. Een hotel in de buurt van een vegan ontbijt mogelijkheid (niet te duur, broodje hummus is prima zegmaar of desnoods een supermarkt met brood en appelstroop oid) en waar 's avonds op loopafstand leuke barretjes/kroegjes/muziekcafes zijn.

- In Nederland is het niet heel makkelijk om zonder romslomp een beetje romantisch te gaan dineren. Kaarsje, wijntje. Is er een goed bereikbare Place to Be in Berlijn?

- Welke producten moet ik zeker mee naar huis nemen?

- Welke gerechten/tentjes moet ik verder gezien hebben? Er is zoveel keuze!
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Mystique

Bericht door Mystique » wo nov 13, 2013 11:54

Ik heb alleen een vraag aan jou...

Waarom neem je mij niet mee? :roll:

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo nov 13, 2013 12:16

Mystique schreef:Ik heb alleen een vraag aan jou...

Omdat jij dan al het vegan food opeet, duh! :mrgreen:
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Mystique

Bericht door Mystique » wo nov 13, 2013 12:51

AnAnAN schreef:
Mystique schreef:Ik heb alleen een vraag aan jou...

Omdat jij dan al het vegan food opeet, duh! :mrgreen:
Dus? :|

Nee, ff serieus. Heb je al op happycow gekeken?

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo nov 13, 2013 13:19

Hoi allemaal,

Dit topic gaat al ver terug! Hoop veranderd in de tussentijd.
Voor 14 februari wil ik met mijn vriend een weekendje Berlijn plannen. Zou een aantal Berlijn experts de volgende vragen voor mij kunnen overdenken en misschien zelfs beantwoorden? :)

- Welk hotel! Het centrum is heel groot, de bezienswaardigheden zijn erg uitgespreid. Een hotel in de buurt van een vegan ontbijt mogelijkheid (niet te duur, broodje hummus is prima zegmaar of desnoods een supermarkt met brood en appelstroop oid) en waar 's avonds op loopafstand leuke barretjes/kroegjes/muziekcafes zijn.

Tja hierbij kan ik je niet echt helpen... Ik zit zelf altijd in een (jeugd-) herberg in Berlijn. Die hebben altijd genoeg dingen op loopafstand. Tot nu toe zijn van al mijn reizen die in Berlijn het beste :D Ik zou als ik jou was een hotel zoeken in de buurt van het Tierpark (= niet de dierentuin, maar het grote park in het midden) daar is altijd genoeg te doen.

- In Nederland is het niet heel makkelijk om zonder romslomp een beetje romantisch te gaan dineren. Kaarsje, wijntje. Is er een goed bereikbare Place to Be in Berlijn?

Ik vind Kopps altijd geweldig en anders zou ik als ik jou was op Happy cow kijken. Die hebben altijd erg handig erbij staan, hoe duur het is, en referenties.

- Welke producten moet ik zeker mee naar huis nemen?

De hele supermarkt van Veganz :D

- Welke gerechten/tentjes moet ik verder gezien hebben? Er is zoveel keuze!

Sowiezo Veganz! My favorite!
Treat others how you would like to be treated.

Ananas

Bericht door Ananas » wo nov 13, 2013 21:34

De laatste keer Berlijn verbleven wij in Hotel4youth in de Bernauerstrasse. Was een goede prijs voor een prima hotelkamer met bad. Het zat op loopafstand van Veganz I (heerlijk ontbijten!) en vlakbij de metro die tot diep in de nacht reed.

Een aanrader voor een romantisch diner is zeker Lucky Leek. Misschien ook Kopps, daar heb ik zelf alleen geluncht.. Het is wel een strak interieur, maar heb wel mooie foto's van het eten gezien.

Freckles zou ik niet overslaan en Sfizy Veg is een aanrader als je van pizza houdt (zoals Vego Foodworld en die andere snackbar waarvan ik de naam kwijt ben een aanrader zijn als je van fastfood houdt). Als je er op zondag bent moet je zeker ergens brunchen, café Vux was erg leuk (wel zout).

Maar vooral: eet een bagel bij Veganz! Zoooo goed! :) en neem er 1 voor me mee haha ;)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr mei 02, 2014 22:29

Onze zomervakantie: 10 dagen Berlijn! :cheerie:

We gaan zooo veel door de stad slenteren en zooo veel eten!

Net de treinreis geboekt, nu nog slaapplaatsen vinden. Ik houd airbnb goed in de gaten, want low budget is lastig in juli.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo jun 04, 2014 20:22

Martine schreef:Onze zomervakantie: 10 dagen Berlijn! :cheerie:

We gaan zooo veel door de stad slenteren en zooo veel eten!

Net de treinreis geboekt, nu nog slaapplaatsen vinden. Ik houd airbnb goed in de gaten, want low budget is lastig in juli.
Wat leuk! :D Berlijn is echt geweldige stad! :D
Treat others how you would like to be treated.

Overstand

Bericht door Overstand » do jun 05, 2014 11:05

Supervet Martine!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za okt 11, 2014 14:38

Berlijn was fijn! Ik was er dit keer voor een archeologiecongres, maar gelukkig was er genoeg tijd om naar restaurantjes en winkeltjes te gaan. Ik ben helemaal verrast door hoe open en geïnteresseerd mijn collega's zich opstelden. Ze deden steeds heel erg hun best om eetgelegenheden met vegan opties uit te kiezen.

De congreslocatie zat naast de volledig vegetarische mensa van de vrije universiteit, waar iedere dag één of meerdere vegan gerechten worden geserveerd, dus daar zijn we steeds met een aantal mensen gaan lunchen. Het eten was steeds lekker en - niet onbelangrijk - goedkoop. Ik heb er drie keer gegeten: dag 1 pasta met pesto en gemalen zonnebloempitjes, dag 2 gefrituurde tofu balletjes met champignonvulling en bloemkool met curry-wortelsaus (mijn favoriet!), dag 3 chili met bonen, groente en maïs. Deze gerechten kosten steeds tussen de 3 en 4 euro.

De laatste avond zijn we met een groepje collega's bij Viasko gaan eten. Het was heerlijk en mijn omni collega's waren super enthousiast. Ik had als hoofdgerecht een linzenrollade, andere mensen hadden pompoenrisotto en seitan panini. Allemaal heel lekker. Als dessert hadden ik en de meeste anderen de witte en bruine chocolademousse (goddelijk lekker!). Een paar andere mensen hadden de tiramisu en die viel ook goed in de smaak.

Verder heb ik bij Vöner 'vish und chips' gegeten. Een soort kroketjes die niet echt vissig smaakten, maar wel erg lekker waren, geserveerd met salade, remouladesaus en de overheerlijke frieten van Vöner.

De laatste dag waren er geen interessante lezingen meer en ben ik naar de Botanische Tuin gegaan. Die is heel groot en mooi, zeker nu in de herfst. Ik had mueslirepen en dergelijke bij me, maar in de kantine bleken ze een zelfgemaakte vegan burger met aardappelsalade te hebben, dus ik kon er zelfs lunchen. :cheerie:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » za okt 11, 2014 20:24

Klinkt fijn zeg! Leuk dat je zelfs op onverwachte plekken vegan eten tegenkwam. Die toetjes (en de rest van de maaltijd) bij Viasko lijken me superlekker. :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo okt 12, 2014 9:23

Bonnie schreef:Leuk dat je zelfs op onverwachte plekken vegan eten tegenkwam.
Ja, daar werd ik zo blij van! Hopelijk gaat dit in Nederland binnenkort ook meer komen.

Floris

Bericht door Floris » za feb 07, 2015 20:44

Begin januari weer eens naar Berlijn geweest. De vorige keer was toch al even geleden (er stond toen nog een muur :-D )

Ben het helemaal eens met de voorgaande posters… Berlijn is een walhalla voor veganisten.

een paar zaken waar we heerlijk hebben gegeten
Streats: Heerlijke broodjes tussen de middag... enige nadeel... Ze staan elke dag ergens anders in Berlijn...
http://www.streats.de

Ohlala: erg lekker gebak
http://www.my-ohlala.com/

Yoyo: fastfood (burgers, pizza)
http://www.yoyofoodworld.de

Daarnaast hebben veel "gewone" restaurants ook vegan gerechten op de kaart. En ook in de (bio)supermarkten is genoeg vegan te verkrijgen.

Plaats reactie