Scandinavie - Zweden & Denemarken

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Scandinavie - Zweden & Denemarken

Bericht door jet » zo aug 02, 2015 12:48

Grmbl, kennelijk zat ik niet een non-veganisten gebied, dus nergens ook maar een restaurantje te vinden met enige vegan (of zelfs vegetarische) keuzes......
Dus voornamelijk op de camping gekookt en veel vanaf huis meegenomen. De supermarkten hadden alleen diepvries vegaspul (vleesvervangers bedoel ik dan), en het merk Annamo had netjes ook op de buitenkant 'vegansk' staan als het vegan was en anders lacto-ovo.... Prima te herkennen dus.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

loesje
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door loesje » wo sep 23, 2015 9:41

Hallo, ik moet eind oktober voor mijn werk naar Noord Noorwegen (Tromso) en Spitsbergen. Iemand enig idee van de mogelijkheden voor vegan eten daar? Ik heb daar geen keuken, en kan dus niet zelf koken, maar wil wel graag de Vegan Challenge afmaken!

Maarten

Bericht door Maarten » wo sep 23, 2015 23:07

loesje schreef:Hallo, ik moet eind oktober voor mijn werk naar Noord Noorwegen (Tromso) en Spitsbergen. Iemand enig idee van de mogelijkheden voor vegan eten daar? Ik heb daar geen keuken, en kan dus niet zelf koken, maar wil wel graag de Vegan Challenge afmaken!
Via http://www.happycow.net vind ik vijf restaurants in Tromso die waarschijnlijk veganistische opties hebben. Spitsbergen is wel moeilijker, maar misschien kun je in het restaurant zelf vragen om bijvoorbeeld het kaas weg te laten van de pizza of het vlees uit een menu. Mijn ervaring is dat het vaak wel kan, zeker als ze merken dat je er anders misschien niet wil eten.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do sep 24, 2015 7:27

Ja, als je het vraagt kunnen restaurants vaak wel wat aanpassen. Ik neem voor werkbezoekjes en congressen meestal ook een tas vol mueslirepen, ontbijtkoek, gedroogd fruit, noten etc. mee, zodat ik niet afhankelijk ben van het aanbod ter plaatse. Vaak ga ik ook even langs de plaatselijke supermarkt om bijvoorbeeld sojayoghurt en fruit te kopen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 28, 2015 20:28

Ben recent naar de Faeröer geweest. Kleine set eilandjes net als Spitsbergen, en vooral ook niet bekend om de hoogstaande vega quisine (eerder het omgekeerde).
Eten was daar lastig als je niet zelf kookte, omdat niet elke stad of dorp een restaurant heeft.... (En dat zal vermoedelijk ook voor Spitsbergen gelden).
De pizzeria's in 'de grote stad' (voor zover die er zijn) zijn een goede keus, omdat die vaak pizza's kunnen maken met verschillende ingrediënten, en dus ook makkelijk zonder kaas kunnen.
Verder had ik inderdaad fruit bij me om te zorgen dat ik in elk geval vitamientjes binnenkreeg als ik een avond op alleen frietjes moest leven :)
In de andere scandinavische landen heb je veel en ook goede supermarkten. Op de Faeröer niet (en gezien het feit dat Spitsbergen nog kleiner is..... ). Daar was maar één redelijke supermarkt..... (Ook de enige die ik gezien heb, en volgens Lonely Planet moest je ook daar vooral je boodschappen doen). Dus de tip 'ga naar een supermarkt en koop daar je alpro etc' is dan niet zo handig hahahaha :wink:
Afijn, hou er dus rekening mee dat je niet of nauwelijks restaurantjes hebt, en niet of nauwelijks supermarkten..... :mrgreen:
Bradt heeft een reisgids voor Spitsbergen, mijn broer heeft hem. Ik kan hem wel even vragen of er iets nuttigs in staat.... (Qua supermarkten, restaurants etc, want happycow op kleine eilandjes werkt meestal niet :mrgreen: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

loesje

Bericht door loesje » wo sep 30, 2015 19:33

Bedankt, Maarten, Martine en Jet. Daar kan ik zeker wat mee! Ik zal de Happy Cow aanvullen, met hopelijk goede suggesties. Afijn er is dus nog wat te vertellen aan de mensen daarboven. Alhoewel ze zeker zeer milieubewust zijn. Bedankt ook Martine voor de tip om eten mee te nemen, ik heb inderdaad altijd honger op reis!
Tja een Challenge is geen Challenge als het makkelijk is, toch?

loesje

Bericht door loesje » ma nov 02, 2015 13:58

Net terug uit Spitsbergen, en het is een uitstekende bestemming voor Vegans! Sojamelk bij het ontbijt in het gasthuis, Tofutti in verschillende varianten gewoon in de supermarkt, en in ieder geval 1 restaurant met twee vegan menu's. Kortom een eervolle vermelding voor Spitsbergen. Wie had dat gedacht. Ik ga het op Happy Cow zetten.

ChewChili

Bericht door ChewChili » ma nov 02, 2015 16:18

Dat verbaast me, wat leuk!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma nov 02, 2015 22:30

Tof zeg! Goed dat je het op Happycow gaat zetten. (y)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet » za nov 07, 2015 21:31

Cool! Ik moet naar Spitsbergen!

Plaats reactie