Scandinavie - Zweden & Denemarken

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
cavia
Leefwijze: veganist

Scandinavie - Zweden & Denemarken

Bericht door cavia » za mar 20, 2010 11:43

Hoe zit het daar met vegan eten? Goed te doen? En ook nog een beetje betaalbaar (aangezien het leven daar wel duurder schijnt te zijn)?
Dit http://veganisme.org/phpBB3/viewtopic.php?f=37&t=5381" target="_blank topic zag ik al, maar dat gaat maar over een stad.. Ben ook wel benieuwd hoe de rest van Zweden, en met name Stockholm, en Denemarken (Kopenhagen dan vooral) qua vega(n) eten zijn.

ennea
Leefwijze: part-time veganist

Re: Scandinavie - Zweden & Denemarken

Bericht door ennea » ma mar 22, 2010 20:09

Toevallig ben ik laatst in Zweden geweest, weliswaar in de kleinere plaatsjes maar ik vond in de grotere supermarkt best een goed aanbod van veganistische dingen. Voor vleesvervangers moet je daar in de diepvries kijken, ik heb ze niet gegeten en weet dus ook niet of ze veganistisch zijn. Over het algemeen kreeg ik het idee dat het daar beter wordt geaccepteerd dan hier in Nederland maar misschien was dat alleen mijn idee............

leukermetjou
Leefwijze: flexanist

Bericht door leukermetjou » di mar 23, 2010 10:42

Zweden is een enorm fijn land, sowieso verkopen ze heel veel biologische producten. Toen ik vorig jaar in Zweden was, at ik alleen nog vegetarisch maar dat was heel goed te doen. Veganisme in Zweden ga ik zsm uitzoeken, vooral omdat ik ook wil emigreren, maar dat terzijde.

In Zweden spreekt ook nagenoeg iedereen engels, dus je kan het heel makkelijk vragen. Anders kunnen deze zinnetjes je vast helpen:

Deens:
Jeg er vegetar - Ik ben vegetarier
Jeg er veganer - Ik ben veganist
Jeg spiser ikke kød - Ik eet geen vlees
Jeg bryder mig ikke om kød - Ik lust geen vlees
Jeg spiser ikke kød, æg og mælkeprodukter - Ik eet geen vlees, eieren of melkproducten
Har De nogen vegetarretter? - Heeft u ook vegetarische maaltijden?
Jeg elsker dyr, så jeg spiser dem ikke - Ik houd van dieren, dus eet ze niet

Noors
Jeg er vegetarianer - Ik ben vegetarier
Jeg er veganer - Ik ben veganist
Jeg spiser ikke kjøtt,egg eller meieriprodukter - Ik eet geen vlees, eieren of melkproducten
Jeg spiser verken kjøtt, kylling eller fisk - Ik eet geen vlees, kip of vis
Jeg liker ikke kjøtt. - Ik houd niet van vlees
Har du noen vegetarretter. - Heeft u ook vegetarische maaltijden?
Kan dere lage en matrett uten kjøtt, fisk, melkeprodukter eller egg, vaer saa snill? Kunt u een maaltijd maken zonder vlees, vis, melkproducten of ei alstublieft?
Jeg elsker dyr, derfor spiser jeg dem ikke. - Ik houd van dieren, daarom eet ik ze niet

Zweeds
Jag är vegetarian - Ik ben vegetarier
Jag är vegan. - Ik ben veganist
Jag äter inte kött - Ik eet geen vlees
Jag äter inte ost - Ik eet geen kaas
Jag äter inte ägg - Ik eet geen ei
Jag äter inte kyckling - Ik eet geen kip
Jag äter inte mjölkprodukter - Ik eet geen melkproducten
bönor - bonen; linser - linzen; fisk - vis; ägg - ei; kyckling - kip; ost - kaas
Jag älskar djur, så jag äter dem inte - Ik houd van dieren, dus eet ze niet.

Als je de uitspraak wil van de Zweeds zinnetjes (Jag talar Svenska), moet je het even zeggen. Dan maak ik een opname voor je zodat je kan oefenen :D
Leuker, met jou. Omdat de wereld met jou zoveel leuker is.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di mar 23, 2010 12:13

In Denemarken in de grote supermarkten wel hele grote vrieskasten vol met enorme hompen vlees.
Soms besloeg het de helft van de winkel.

cavia

Bericht door cavia » di mar 23, 2010 13:06

Haha, geweldig, die zinnetjes. Komen zeker uit dat veganpaspoort oid?
Maar fijn dat er dus genoeg vegan dingen te vinden zijn (:

Liadan

Bericht door Liadan » do jun 30, 2011 10:03

Morgen vertrek ik naar Zweden voor 4 weken. Eerst werken in een yoga/retreatcentrum waar ze helemaal vegetarisch/veganistisch koken en daarna ga ik nog een paar dagen naar Stockholm. Ben benieuwd in hoeverre ik vegan kan eten daar :)

medjool

Bericht door medjool » do jun 30, 2011 15:42

op woensdag zeker naar herman's gaan in Stockholm: het is een vegetarisch buffetrestaurant, maar op woensdag is alles er vegan!

voor de rest adresjes genoeg in stockholm om vegan te eten
check ook eens deze pagina: http://www.veganstockholm.se/

goeie winkel: www.goodstore.be

Liadan

Bericht door Liadan » do aug 11, 2011 12:31

Ik ben inmiddels terug uit Zweden! Eerst verbleef ik in het yoga-retreatcentrum Shambala waar we altijd vega kookten (altijd vegan, met boter/kaas erbij voor de liefhebbers).
Daarna ben ik nog een paar dagen naar Stockholm geweest. Ik ben niet heel veel uit eten geweest, omdat ik wat couchsurfers kende bij ik meestal at. Maar een aanrader om te lunchen is Hermitage, in Gamla Stan. (http://gastrogate.com/restaurang/hermitage). Een klein restaurantje waar ze elke dag een vegetarisch/veganistisch buffet hebben.
In de supermarkten verkopen ze iets meer sojaproducten als hier, ook dingen als sojaslagroom etc. En vrijwel overal kan je gewoon cappuccino met sojamelk krijgen, of smoothies met sojamelk ipv yoghurt, dus dat is wel nice.

Stein

Bericht door Stein » vr aug 12, 2011 0:46

Tof :) voor de Hermitage heb ik nog weleens gestaan, maar toen het eten daar twee keer zo duur bleek als ik in mijn reisboekje had gezien, ben ik weer omgedraaid... maar het zag er allemaal heel lekker uit wat er werd geserveerd.

Liadan

Bericht door Liadan » vr aug 12, 2011 14:19

Ja als je 's avonds uit eten gaat is het twee keer zo duur (in heel Stockholm), dus ik at daar als lunch, 15 euro.

cavia

Bericht door cavia » za sep 17, 2011 8:41

Jaaaaa, ik heb geboekt. Ga in november (alleen) een paar dagen naar Kopenhagen (plus een dagje Malmö waarschijnlijk) :)
Kom maar op met alle tips haha :D heberzinin!

veggie0carrot

Bericht door veggie0carrot » do aug 02, 2012 19:41

Ik ga over een paar dagen naar het noorden van Denemarken... Zitten daar überhaupt biologische winkels en/of vegan restaurants? I'd really like to know :)
Animals are my friends... I don't eat my friends!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » do aug 02, 2012 22:49

veggie0carrot schreef:Ik ga over een paar dagen naar het noorden van Denemarken... Zitten daar überhaupt biologische winkels en/of vegan restaurants? I'd really like to know :)
Irks, ik ook! Nou ja, meer het oosten (Århus). Mijn onlangs geëmigreerde schoonzusje is helaas net zelf een weekje weg, zodat ik haar nu niet kan vragen naar natuurwinkels.
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma nov 24, 2014 18:20

Iemand goeie ideeën voor Kopenhagen? Eind december ga ik met vriendje die kant op.
Laatste keer dat ik er was waren de restaurants al geboekt, geen keuze dus, en het vegan viel een beetje tegen.
Dus elke suggestie is welkom!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » zo jan 25, 2015 13:25

jet schreef:Iemand goeie ideeën voor Kopenhagen? Eind december ga ik met vriendje die kant op.
Laatste keer dat ik er was waren de restaurants al geboekt, geen keuze dus, en het vegan viel een beetje tegen.
Dus elke suggestie is welkom!
Hier een lijstje met vegetarische/veganistische restaurants uit 2013: http://anima.dk/livsstil/10-vegetar-ven ... -københavn

Vertaling:

Steeds meer gelegenheden in Kopenhagen bieden een goede keus aan vegetarische gerechten. In dit artikel kan je de 10 meest populaire eetgelegenheden in de stad vinden, als je op zoek bent naar lekker plantaardig eten. Van culinaire lekkernijen tot veganistische pizza.

Botaniq:
Veganistisch en biologisch restaurant dat ook raw food serveert.
Frederiksborggade 26, 1360 København K

Café N:
Puur vegetarisch/veganistisch café in het hart van Nørrebro dat lekker, ambachtelijk eten serveert tegen lage prijzen.
Blågårdsgade 17, 2200 København N

Riz Raz:
Bekend van het grote en lekkere vegetarische buffet.
Kompagnistræde 20, 1208 København K
St. Kannikestræde 19, 1169 København K

Atlas Bar:
Vegetarische gerechten geïnspireerd door exotische keukens.
Larsbjørnsstræde 18 st, 1454 København K

Det Eksotiske Hjørne:
Lekkere salades, sandwiches en vegetarisch rundvlees.
Jagtvej 127, 2200 København N

Halifax:
Burgerrestaurantketen bekend om zijn goede vegetarische/veganistische burgers.
Frederiksborggade 35, 1360 København K
Larsbjørnsstræde 9, 1454 København K
Falkoner Plads 1, 2000 Frederiksberg
Trianglen 1, 2100 København Ø

42°Raw:
Eksperimenteel raw food.
Pilestrædet 32, 1112 København K

Express Pizza:
Bij Express Pizza kun je een veganistische pizza met "ham" en "kaas" krijgen.
Mimersgade 102, 2200 København N

Morgenstedet:
Morgenstedet is een vegetarische eetclub die biologisch eten serveert.
Fabriksområdet 134, 1440 København K

Døp- den økologiske pølsemand:
De enige worstenverkoper in de stad die veganistische worsten verkoopt.
Ved Helligåndskirken på Strøget, København K
Ved Rundetårn på Købmagergade, København K

[edit]: Ik zie nu pas dat je in december al geweest bent. Heb je leuke/goede restaurants aan te bevelen?
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jan 25, 2015 16:47

Halifax heeft een ontzettend lekkere veganburger. Jammere is dat je in een restaurant zit waar ze ook beefburgers maken, en je dus in de lucht zit van die gebakken kadavers....
De 42 raw was helaas 's avonds niet open, dus dat viel een beetje tegen....
In plaats daarvan gegeten bij een kroeg (iets spagetti-achtigs zonder kaas, niet echt veel soeps).
En nog een avond gegeten bij een indiër, dat was goed te doen, erg lekker!

Wat je aangaf had ik eerder moeten weten, die worstjes had ik wel een keer zin in gehad! Ik had nu alleen maar op Happy Cow gekeken, en de meeste dingen waren ver uit de buurt van waar we toen waren.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » ma jan 26, 2015 11:56

Halifax ga ik onthouden dan!

Overigens, als je nog een keer teruggaat, of voor anderen die nog naar Kopenhagen gaan, is Paludan ook heel leuk. Dat is een combinatie tussen café en antiquariaat in de buurt van de universiteit. Je zit dan in een hele leuke sfeer, tussen de boeken. Het is ideaal om even tussendoor koffie te drinken als je de stad aan het verkennen bent. Je kan er ook eten, maar dat is helaas bijna alleen maar vlees.
Just because no one judges you doesn't mean you should be careless as the forgiven.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo feb 18, 2015 21:18

Andere mensen nog tips voor midden Zweden?
We gaan vant zomer daar kamperen, dus mocht je slimme dingetjes weten, dan horen we het graag!

ijsbek
Contacteer:

Bericht door ijsbek » zo feb 22, 2015 10:20

Hier kan je een stad invullen en krijg je een lijstje met restaurants, winkels en cafés waar je vegan kunt eten en shoppen: http://veganistan.se

Verder, als je zelf gaat koken, is de ICA in mijn ervaring vaak de duurste supermarkt.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma feb 23, 2015 17:18

Nice, daar kan ik wel wat mee (y) :thanks:
Ik denk dat we ook de auto zullen vullen met allerhande rotzooi die we vanaf huis zullen meenemen... Gewoon, omdat als je dan een keertje wilt wildkamperen je dan niet meteen helemaal niks hebt en alsnog een stad/dorp of wat ook in moet.

Plaats reactie