Voilà in Groningen

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Voilà in Groningen

Bericht door Dani » zo apr 22, 2012 14:30

Restaurant Voilà zit sinds een jaar in Groningen en serveert gerechten zonder een keuze menu. Ze serveren het diner volgens het Franse table d'hôtes-principe: elke avond een dagelijks wisselend 5-gangen diner voor €35,00. Op hun website gaven ze aan ook aan dieetwensen te kunnen aanpassen.

Na een e-mail gestuurd te hebben met onze vragen ("kan het ook veganistisch?") werd ik 5 minuten na het versturen al teruggebeld. "Natuurlijk kan dat!". Alleen wel even van te voren bij de reservering laten weten zodat ze er rekening mee konden houden en verse dingen konden inkopen voor ons.

Gisteren daar gegeten en het was zo enorm lekker! Heb zin om er al weer naar toe te gaan :D Onze gerechten zagen er ook zo veel lekkerder uit dan de gerechten voor de "vleeseters" (en nee ik ben niet gestopt met vleeseten omdat ik het vies vind :) ).

De gerechten waren prachtig, gebalanceerd en zo ontzettend smaakvol.
We hadden:
*Tabouleh met daarop een microsalade, gegrilde courgette, toast van biologisch brood en saus/dressing van dadels en ik geloof balsamico azijn.

*Tomatensoep met verse groene kruiden die opgediend werd in een terrine. Geserveerd met heerlijk biologisch brood en croutons.

*Linzen gaargestoofd in een paddenstoelenboullion, met paddenstoelen, superzachte zoete tomaten en spinazie. Dit was zo ontzettend lekker! Zo smaakvol en kruidig. Dit zou ik zo graag vaker willen eten..

*Gegrilde ananas geregen aan rozemarijn met een rabarbersiroop

*fruitsoep (ik weet even de chique benaming hiervoor niet meer) van meloen. Hierin een bolletje wijnsorbet en rode vruchten gemarineerd in wodka en bestrooid met de verse citroenmelisse.

Ik heb er een foto impressie van gemaakt:
http://4.bp.blogspot.com/-ZvaR9KFgXwo/T ... +voila.jpg

Ik vond het echt geweldig wat ze voor ons gedaan hebben, en ze hadden er ook echt plezier in om het voor ons te bedenken en te doen. De eigenaar zei dat dit eigenlijk wel leuker is om te maken, want anders is het zo gericht op vlees en vis en nu zijn ze echt bezig met smaken en combineren. Wie weet gaan ze het vaker standaard serveren :D
Woon je in Groningen of ga je er een keer naar toe, raad ik je echt aan daar te gaan eten (wel dus van te voren bij de reservering aangeven dat je vegan eet).
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

TonyJello

Re: Voilà in Groningen

Bericht door TonyJello » zo apr 22, 2012 14:41

Wat een feest! :cheerie:

Ananas

Bericht door Ananas » ma apr 23, 2012 6:57

Wowww! Super!

cavia

Bericht door cavia » ma apr 23, 2012 10:19

dat paddestoelen/tomaten/spinazie-goedje ziet er lekker uit!

Eef

Bericht door Eef » ma apr 23, 2012 12:08

Klinkt super en het ziet er heerlijk uit!

jojo

Bericht door jojo » wo jun 20, 2012 11:04

Weet iemand nog andere restaurants in Groningen waar je lekker veganistisch kunt eten?
Ik weet 'De Zevende Hemel' en 'Wagama', maar verder heb ik geen idee.
Aanstaande vrijdag gaan wij uit eten; een vriend gaat ons trakteren nog voor onze verjaardagen!!!!
Moet dus niet al te duur zijn.
Dank alvast!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jun 20, 2012 12:49

Bij Blabla kan je ook vegan eten.
En je hebt volkskeuken Salmonella, maar die is alleen op zaterdag open (en niet iedereen zal zo'n volkskeuken passend vinden voor een verjaardag).

jojo

Bericht door jojo » wo jun 20, 2012 13:02

Salmonella is er al jaaaren niet meer :( Kon je trouwens heeerlijk eten (ik kan het weten; heb er 7 jaar gewerkt :))
Waar zit Blabla? Ik ga wel even Googleen... Dank!

jojo

Bericht door jojo » wo jun 20, 2012 13:16

Hihi.... Jojo en computers.... gewoon blabla aanklikken dus :) :) :)

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jun 20, 2012 13:22

jojo schreef:Salmonella is er al jaaaren niet meer :(
Oja, foutje, ik bedoelde die andere, De Kale Kip.

jojo

Bericht door jojo » vr jun 22, 2012 9:22

De keuze is gemaakt: We gaan vanavond naar Voilà!!! Vind het heel spannend en bijzonder: Wij gaan zelden uit eten en al helemáál niet zo chique en duur....... goeie vriend van ons met goed gevulde portemonnee betaald.. :D Ik ben heel benieuwd en kan niet wachten!!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr jun 22, 2012 10:20

Leuk!!! Wij gaan ook weer binnenkort. Is het wel aangegeven bij de reservering dat je veganistisch wil?
Veel plezier en eet smakelijk, laat even weten wat je hebt gegeten!

jojo

Bericht door jojo » vr jun 22, 2012 16:09

Ja hoor! Heb hem hoogstpersoonlijk aan de lijn gehad en hij had er weer erge zin in!! :) Ik zal posten hoe het was

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jun 23, 2012 15:41

En? Vertel! Hoe was het?

jojo

Bericht door jojo » ma jun 25, 2012 11:59

MJOMJOMJOMJOMJOM!!!!!!! Verrassende kombinaties (meloensoep met sect), volle smaakjes, mooi kleur gebruik, een heerlijk wijnarrangement ( :D ), chutney van rode ui en pruimen, gegrilde asperges, wat een heerlijke balsamicodressing bij een rode bietjes met nog veel meer voorafje..... en de bediening: Super!!!! Volgens mij was het uiteindelijk ook ontzettend veel geld, maar dat heb ik gelukkig niet hoeven zien! :grin: het zal er helaas voorlopig niet van komen om nog een keer te gaan, want wij hebben maar een smalle beurs en die vriend heeft ( of zeg je is) zich waarschijnlijk ook een hoedje geschrokken ..... maar ja; als je ook trakteert op een wijnarrangement, dan kun je ook wel wat verwachten..... MAAR LEKKER WAS HET!!!!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr jul 06, 2012 12:50

Wij gaan vanavond weet eten bij Voilà. Heb er nu al zo'n zin in.

Dinsdag heb ik gegeten bij een restaurant in Workum (It Pottenbakkershus) en ze zouden een plantaardig menu samenstellen op ons verzoek. Helaas was het hoofdgerecht met quorn gehakt :( Ik ben dan ook weer zo'n muts om daar niets van te zeggen omdat ik het ook even niet zeker wist of er nou ook ei-eiwit zat in het gehakt, maar wel dus. Erg jammer. Maar ook de creativiteit en de smaken van de gerechten konden sowieso niet tippen aan die van Voilà.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » za jul 07, 2012 20:35

Wij zijn dus gisteravond weer geweest en het was weer een feestje en het geld meer dan waard.

@jojo: had je verteld dat je via mij van Voila had gehoord? Ze vertelde dat jullie onlangs waren geweest en dat ze het zo leuk vonden dat ik het zo doorvertelde :D (of hebben ze dat maar gegokt?).

Ze hebben weer zo ongelofelijk hun best gedaan en het zag er weer zo mooi uit allemaal. Ik zou er wel elke week willen eten 8) Maar ja.. het kost wel wat. Maar voor ons geen ander restaurant meer.

Ik zal het verslagje van de avond ook hier weer even neerzetten. Ik vond onze borden ook weer echt zoveel mooier en kleurijker dan die van de vleeseters. Bij ons hebben ze echt veel gedaan aan de opmaak en de kleuren.

http://1.bp.blogspot.com/-nmekytXjW8g/T ... +07+01.jpg
Al voorgerecht kregen we een bietencapraccio, erboven een salade van bleekselderij, sinaasappel en hazelnoot, erboven een micro salade en een toast van desembrood, afgemaakt met truffel. Als finishing touch prachtige bloemen waaronder de Indische kers die erg verrassend qua smaak was.
We kregen er een mooie Touraine Sauvignon blanc bij geserveerd.

http://2.bp.blogspot.com/-SFIG7691K8I/T ... +07+04.jpg
Daarna kwam een heerlijke bouillon met paddenstoelen, bosui en verse tuinkruiden met vers desembrood erbij geserveerd. Deze soep was zo zalig! Ik wilde die hele terrine wel oplikken :-)
Hierbij kregen we Cuvee Cygnus uit Tsjechië.

http://1.bp.blogspot.com/-WhDgXzBeabg/T ... +07+06.jpg
Het hoofdgerecht was een schilderij om te zien, persoonlijk door de kok naar ons gebracht :-) Er waren heerlijke aardappeltjes die na het koken gegrild waren met kerriekruiden, gegrilde groene asperges, honing tomaatjes aan het takje uit de oven, en tomaatjes die in iets heel erg lekkers waren gemarineerd (géén idee meer wat precies :-)) met heerlijke zwarte tomaatjes en balsamico dressing.
Ook hierbij hadden we de Cuvee Cygnus uit Tsjechië.

http://2.bp.blogspot.com/-_J4B_3knhYw/T ... +07+07.jpg
In plaats van een kaasplankje die "normale" gasten krijgen, kregen wij een alternatief plankje, en deze was lekker en leuk! De uien-pruimen chutney was zalig, het kletzenbrood uit Zwitserland was heerlijk en de noten een fijne toevoeging. Leuke creatieve oplossing in plaats van het standaard kaasplankje.

http://1.bp.blogspot.com/-UOVraOEHsmU/T ... +07+08.jpg
Als nagerecht kregen we een prachtig dessert met rode vruchten, als ik mij goed herinner een sorbet van citroenmelisse en munt, een vruchtenijs met rum en een balsamico stroop erbij. De smaken van dit nagerecht gingen perfect samen met de dessertwijn die we erbij kregen: een Elysium , een Californische dessertwijn die gemaakt wordt van de Black Muscat druif.

marjan

Bericht door marjan » zo jul 08, 2012 14:26

Klinkt fantastisch Dani. Ik ben nu alleen wel benieuwd wat je er pp voor moest betalen...? 35 euro pp en dan nog een bedrag voor alle wijnen die er bij geserveerd werden?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo jul 08, 2012 14:44

Het is zeker niet goedkoop inderdaad we waren EUR 145 voor twee personen kwijt (excl fooi). Dus dat is zo'n 70 per persoon. Maar wij hebben dan ook geen enkele wijnsuggestie afgeslagen :D het kan dus voor veel minder hoor. Rick heeft dan ook nog eens bv een 10 jaar oude port op, en daar betaal je dan ook EUR 9,00 voor.

Zanou

Bericht door Zanou » zo jul 08, 2012 14:58

Het ziet er allemaal heerlijk uit,als wij weer eens in Groningen zijn wil ik daar ook eens eten.
Gelukkig drinken wij geen alcohol want de prijs,daar schrik ik wel een beetje van :oops:
Maar zo af en toe mag je de inwendige mens best eens verwennen toch?

Plaats reactie