De slimme vegan kampeerder

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

De slimme vegan kampeerder

Bericht door AnAnAN » ma aug 19, 2013 18:11

Helaas vond ik hier niet echt een centraal draadje met vegan kampeer-tips. Verspreid kom ik wel een aantal goede tips tegen, maar laten we hier een centraal topic maken.

Want ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik ben een kampeer-liefhebbende vegan. Niks beter dan uit je tentje kruipen en meteen midden in de natuur staan - potje koffie op het vuur. Wellicht een hapje fruit van de boom plukken om mee te ontbijten. Niks moeten, niks hoeven, lekker veel tijd besteden aan de dingen die je normaal gehaast moet doen. Geritsel van bladeren in de bomen, het geluid van de zee misschien wel op de achtergrond. Eekhoorntjes die door bomen roetsjen.

Maar nu! Deel hier de volgende zaken:
- vegan kampeerproducten tips
- vegan travel light inpaktips
- vegan milieuvriendelijke en zuinige kampeer tips
- vegan reis/kampeer beauty producten tips
- vegan campingkoken/boodschappen doen
- vegan kleding wassen en drogen op de camping
- vegan plantjes uit de natuur voor salades etc.

Etc.

Ik zal beginnen:

http://3.bp.blogspot.com/-s8CYQoOfcpY/U ... pooBar.jpg

Lush producten in vaste vorm zijn handig om mee te nemen want ze kunnen niet lekken, je kunt heel lang doen met een klein stukje shampoo/zeep/conditioner. Het enige nadeel is wel, als je echt gaat backpacken en je hebt het net gebruikt dan zit er soms toch wat vocht in het blikje dat eruit kan lopen. Maar wellicht kun je het verpakken in iets anders (lichters).
Verder heb ik Lush creme voor alles en nogwat - je kunt het als aftersun gebruiken, dagcreme, nachtcreme. Scheelt weer wat potjes.

Ik ga nog even verder denken!
Weet iemand trouwens een kleine tandpasta verpakking (een mini) die vegan is? En een anti-super-brutale-vegan-ga-weg-muggen spray?
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Martine
Moderator

Re: De slimme vegan kampeerder

Bericht door Martine » ma aug 19, 2013 21:16

Leuk topic! Ik heb ook net gekampeerd met Lush shampoo en deo in blokvorm. Enige nadeel van de shampoo vind ik dat het blokje snel vast komt te zitten in het blikje als het nieuw is en je het niet goed kunt laten drogen. Uiteindelijk hebben wij het er gewoon in laten zitten en met blikje en al ons haar ingezeept, maar dat wordt dan weer vervelend als de shampoo slinkt en dieper in het blikje zit. Thuis heeft het vijf dagen liggen drogen en toen kreeg ik het er met wat wrikken weer uit.

Voor tandpasta neem ik meestal gewoon een bijna lege tube van mijn gewone merk mee (die houd ik daar speciaal voor apart). Prodent schijnt vegan te zijn, dus misschien kun je daar mini-verpakkingen van vinden. Lush heeft vegan tandpasta in tabletvorm, maar die vind ik nogal duur. Je kunt ook je tanden poetsen met baking soda. Andere 'beauty' producten gebruik ik niet op de camping.

Voor de was had ik nog zeep-blaadjes van de Perry liggen, super geconcentreerd in zo'n handig klein doosje, maar ik weet niet of dat vegan is (verpakking al weggegooid). Misschien kun je ook gewoon vegan harde zeep in blokvorm van de biowinkel gebruiken. Of zelf een klein flesje met wasmiddel vullen uit de grote verpakking die je thuis gebruikt. Ik neem sowieso altijd kleine zelf gevulde flesjes en potjes afwasmiddel, kruiden, olie, zout etc. mee.

Wat travel light / lichtgewicht spullen betreft, die zijn meestal van synthetisch materiaal, dus grotendeels vegan (afgezien van mogelijk dierlijke producten in kunststoffen etc.). Opletten dat er geen dons in je slaapzak zit.

Veel plezier op de camping! :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 19, 2013 22:11

Grappig, ik gebruik ook de 'soak and float' van Lush.
Ik heb dezelfde ervaring als jullie (dat het ding vast komt te zitten in het blikje, en dat in het blikje laten zitten ook niet handig is <= dan blijft je haar hangen aan het blikje...), dus ik heb een groter blikje gekocht :wink:
De jungle conditioner heb ik zacht laten worden, en toen in een plastic doosje gedaan, daar kan ik het ook nog uitduwen omdat het doosje een beetje meegeeft (misschien ook nog een keer met die shampoo doen)
Verder heb ik altijd mijn zakmes en/of mijn leatherman (sorry voor de naam) mee. Handig voor het openen van blikjes, ontkurken van flessen, ontdoppen van flessen en noem maar op.
Oordoppen gaan in meervoud mee (ik raak ze regelmatig kwijt).
Extra dopjes voor het luchtbed, extra elastieken voor de tent, een 'warmtedeken' (van dat aluminiumfolie-achtige spul), lucifers (ook vooral een waterdichte container daarvoor en voor een stukje lucifersdoosje om ze aan te steken).
Ooit heb ik kleine proefverpakkingen gekocht van Sonnett afwasmiddel en handwasmiddel. Deze hervul ik elke vakantie uit de grotere verpakkingen. Verder stop ik dat soort dingen allemaal bij elkaar in een plastic bakje. Hierin heb ik theedoeken, vaatdoekjes, wasknijpers, waslijn, een kleine afwasborstel etc
Ook heb ik altijd wat van die waterdichte zakken mee. Handig voor was, en om je zooi droog te houden in je natte tentje :)
Twee thermosflessen om 's ochtends koffie en thee te zetten, grote plastic bekers bruikbaar voor zowel koffie als frisdrank, allemaal in een ander kleurtje zodat je ze goed uit elkaar kunt houden.
En uiteraard: vooraf even alle handige telefoonnummers, adressen en dergelijke opschrijven, en een printje maken van het 'vegan paspoort'.
Verder zorg ik altijd voor afsluitbare plasticbakjes en zakjes, zodat je ook daadwerkelijk bijvoorbeeld de rijst die je hebt gekocht droog kunt bewaren.
Dingen waarvan ik denk dat ze lastig te verkrijgen zijn of bijvoorbeeld erg duur zijn, die neem ik van thuis mee (soms kleine dingen als cashewnootjes om een handje door je voedsel te kunnen gooien).
Ow en eigenlijk nog wel het belangrijkste: ik maak een lijstje (in excel) waarin ik in elk geval probeer op te schrijven wat er mee moet, en hoeveel maaltijden ik verwacht nodig te hebben etc....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 20, 2013 7:59

Herkenbaar van je haar tussen het blikje! Maar vreemd genoeg heb ik er laatste tijd helemaal geen last meer van? De jungle gebruik ik ook, ik pak dan gewoon een beetje uit het blikje en schuim die op mijn hand op met een beetje water, tot de stukje eruit zijn, want die vallen toch op de grond en dat is zonde.

Maar gebruik jij je 'leatherman' ook vaak? Want ik had ook eens zo'n zware multi-tool meegesjouwd en toen bleek dat ik hem nul keer had gebruikt....

En oja, haringen!! Slaan jullie die ook in met een steen? Ik ga echt niet zo'n enorme hamer meesjouwen...

Verder heb ik zo'n magnesium stick waar je makkelijk vuur mee kunt maken maar dat is ook maar voor de leuk, ik gebruik hem nooit xD

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 20, 2013 8:51

Die magnesiumsticks heb ik op scoutingkamp uiteraard wel gebruikt (en zo 'makkelijk' is dat nog niet), maar op de 'gewone' vakantie nooit.
Daar gebruikten we ook vaak een steen voor het inslaan van haringen, maar daar kun je niet op de juiste manier de kracht toedienen, en dus heb je dan regelmatig nieuwe haringen nodig, omdat ze allemaal zo krom zijn als een hoepeltje (of het haakje zo dichtgeklemd dat het elastiek er niet meer om past), bij mijn eigen tent ben ik daar geen fan van.

Mijn leatherman gebruik ik wel regelmatig (er zit ook een schaar op en schroevedraaiers enzo) ook buiten de vakantie om.
Ik heb deze (zie plaatje) http://www.bd-store.nl/contents/media/l ... 20wave.jpg
Ooit ook zo'n multitool gehad van de ING-bank ofzoiets, maar dat was pannekoekenstaal (dat boog gewoon om als je er kracht op zette), en die dingen die werken dus inderdaad niet (ligt nu bij mn moeder in de vensterbank stof te vangen :mrgreen: ), maar de echte leatherman is daadwerkelijk functioneel:
-de zaag werkt zo goed dat ie door takken van 3 cm met gemak heen komt (voor het maken van extra haringen op de camping heel handig)
-her en der even een schroefje aandraaien (bijvoorbeeld om in je auto het zekeringenvakje te openen)
-boontje doppen die ik er ook rustig mee, of een sinaasappel schillen :)
-flessen openen gaat er ook prima mee
-tangetje gebruik ik regelmatig om kleine dingen mee vast te houden of een boutje nog even aan te draaien
-aansluiten van electra gaat ook best aardig met het ding (als je maar 1 plek hoeft te doen, en niet een heel huis)
-etc
Verder vind ik hem niet zo heel zwaar, hij hangt gewoon aan mn broekriem. Los in een tas zou ik hem niet meesjouwen, want aan het eind van de dag is je tas dan wel heel zwaar :wink:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 20, 2013 12:46

Ik heb deze aluminium haringen met een dikke steel en kop. Die zijn een stuk minder makkelijk te verpesten dan die met een lusje aan het uiteinde. Doordat ze van aluminium zijn, wegen ze ongeveer hetzelfde als reguliere stalen haringen. En een hamer is inderdaad veel te zwaar, dus inhameren gebeurt met een steen of de hak van een bergschoen.

Qua 'servies' neem ik alleen het hoognodige mee. Twee campingpannetjes die in elkaar passen, de deksels daarvan doen dubbel dienst als koekenpan. Thee zetten we ook in een pan. Koffie drinken we eigenlijk nooit (meer), heel soms bij een café als ze sojamelk hebben. Verder twee diepe bordjes waar je ook soep uit kunt eten, twee bekers, twee messen, vorken en lepels, één schilmesje, een blikopener, een kleine houten roerlepel en een zakmes voor onderweg. Lucifers doe ik niet meer, want die worden bij ons altijd nat, dus ik heb een klein gasaanstekertje van de Xenos.

In onze tent zit ook alles in zakken, waterdichte zakken voor de belangrijke spullen en vuilniszakken en boodschappentassen voor de rest. Helpt ook om een beetje orde te houden.

Ik heb standaard twee paklijstjes op mijn computer, eentje voor een fietsvakantie, en een voor een wandelvakantie. Zo hoef ik niet steeds op nieuw het wiel uit te vinden.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 20, 2013 13:07

Ik wilde ook investeren in lichtere haringen maar mijn vriend zei dat die dan snel kapot gaan zeker als je je af en toe tot een steen moet wenden...

Zo'n multitool van de ing hadden wij ook! Maar we hebben niet eens kunnen ervaren hoe slecht-ie was, want we hebben hem nooit nodig gehad haha.

Waar haal je trouwens een kleine roerlepel? Of bedoel je gewoon een normale besteklepel? Ik zat me net te bedenken hoe fijn een kleine pollepel (met korte steel) zou zijn. Beschadig je ook je pannetjes niet.

Verder hebben wij van die opvouwbare bekers.
http://www.summithut.com/img/189/90/416 ... /1000w.jpg
Erg fijn, behalve dat ze soms wel een beetje stinken naar dat rubber....
Was wel hilarisch toen mijn vriend een keer het kopje steeds kleiner wilde vouwen naarmate hij de inhoud (koffie) opdronk. Alleen het laatste vouwtje was iets te grof - het hele bekertje klapte dicht en de koffie danste door de lucht :mrgreen:

Verder heb ik deze:

https://static.bever.nl/productimages/b ... 070_01.jpg

Ik wil nooit meer een andere! Wat een ideaal ding. Er zit een superlicht onbreekbaar spiegeltje bij. Genoeg vakjes voor alles en je kunt hem makkelijk ophangen. Trouwens, ik heb er wel een opklapbaar spiegeltje met ingebouwd lichtje bij want als ik snachts in het donker in de tent mijn lenzen uit moet doen en mijn make-up eraf...

TonyJello

Bericht door TonyJello » di aug 20, 2013 13:16

Leuk topic! :)

Is die zeep van Lush in dat blikje zonder palmolie?

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 20, 2013 13:17

TonyJello schreef:Leuk topic! :)

Is die zeep van Lush in dat blikje zonder palmolie?
Kijk: http://www.lush.nl/shop/info/59/

TonyJello

Bericht door TonyJello » di aug 20, 2013 13:22

:thanks: En die glycerine dan, is die plantaardig? :oops:
Doordat we nu een palmolievrije zeepbasis en glycerine gebruiken besparen we 350 000 kilo palmolie per jaar!

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 20, 2013 13:26

Ik heb ook nog deze: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_185937_1.jpg
Die kan helemaal plat gevouwen worden :mrgreen: hier nog meer leuk vouwbaar materiaal :mrgreen:
Afgelopen jaren op kampeervakantie niet mee gehad trouwens.
En voor het afgieten (die kampeerpannetjes met knijpers zijn erg ongemakkelijk met afgieten) heb ik nog zo'n halve cirkel met gaatjes die je kunt klemmen op je pan (kan zou gauw geen plaatje vinden)

Krijg spontaan zin om op vakantie te gaan!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 20, 2013 13:30

TonyJello schreef::thanks: En die glycerine dan, is die plantaardig? :oops:
Ja. Alle Lush producten zijn sowieso vegetarisch, en veel zijn ook vegan, met het logo van de Vegan Society. O.a. de shampoo dus. Fijn dat ze geen palmolie meer gebruiken!

TonyJello

Bericht door TonyJello » di aug 20, 2013 13:30

:thanks: Martine!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 20, 2013 13:37

AnAnAN schreef:Waar haal je trouwens een kleine roerlepel? Of bedoel je gewoon een normale besteklepel? Ik zat me net te bedenken hoe fijn een kleine pollepel (met korte steel) zou zijn. Beschadig je ook je pannetjes niet.
Volgens mij heb ik die gewoon bij AH of IKEA ofzo gekocht. Het is een gewone houten roerlepel van ongeveer 25 cm lang. Of je neemt een lange houten lepel en zaagt de helft van de steel eraf. Ik zou nog wel eens een klein (houten) spateltje willen, van een gourmetsetje ofzo. Eens op letten bij de kringloopwinkel.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 20, 2013 13:39

TonyJello schreef::thanks: En die glycerine dan, is die plantaardig? :oops:
Doordat we nu een palmolievrije zeepbasis en glycerine gebruiken besparen we 350 000 kilo palmolie per jaar!
Yep, bijna alle producten van Lush hebben ook het vegan logo dus helemaal plantaardig :) Erg jammer dat er trouwens voor glycerine zowel dierlijk als plantaardig dezelfde naam is.. :(

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 20, 2013 13:40

Eigenlijk wil ik ook nog een keertje een opvouwbare wasteil (zoals deze, maar ik heb ze nog niet zo heel goedkoop gezien...

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 20, 2013 13:45

Misschien is deze:
http://ikgaopreis.nl/sea-to-summit-kitchen-sink

Als je het omrekent wel goedkoper? Ik vind hem trouwens ook best wel mooi. Maar ik word sowieso heel oppervlakkig blij van ronde dingen :mrgreen:

Welke tent hebben jullie trouwens?
Die van ons is een beetje aan vervanging toe.... want op de camping in Griekenland afgelopen jaar hadden we een huis/tent poes, we noemden hem Frits, die tussen onze buiten binnentent kroop en dan op de binnentent ging liggen. Ik werd dan wakker en dan bungelde Frits 10 cm boven mijn hoofd al liggende op de binnentent. Nageltjes, gaatjes...

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 20, 2013 13:56

Mijn vriend is niet zo'n kampeerder, dus we hebben een grote tent, namelijk deze http://www.neck.nl/bilder/a0002/328x328 ... 00h00f.jpg (hij wil namelijk rechtop kunnen staan).
Hij is groot, je kunt al je rotzooi er in kwijt, maar opzetten is niet fijn :( Omdat het een tunnelmodel is moeten er 4 van die stokken in een bocht doorgeschoven worden, en op zich zou dat wel meevallen, maar om het model in model te houden zitten er aan de onderkant banden aan die het ding bij elkaar houden, en daardoor krijg je de stokken er niet heel soepel in.
We hebben de tent nu, en ik doe hem ook nog niet weg, maar er zijn handiger tenten :mrgreen:
We hadden eerst alleen maar een mini-iglootje, nou daar ging meneer mooi niet mee op vakantie... :roll:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di aug 20, 2013 14:07

Wij hebben sinds drie jaar een klein Big Fat Frog tentje van North Face. Hij weegt maar 3 kilo, maar is toch ruim genoeg dat mijn vriend en ik er vrij comfortabel in kunnen liggen. Bagage kan in de voortent. Ik heb er wel altijd een eigen grondzeil bij, want anders heb je gras in je voortent. Hij is behoorlijk praktisch en snel op te zetten en af te breken en past goed in een grote rugzak. Ik ben er heel tevreden over.

http://www.asadventure.nl/the-north-fac ... tAodgVwAOQ

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di aug 20, 2013 15:48

jet schreef:Eigenlijk wil ik ook nog een keertje een opvouwbare wasteil (zoals deze, maar ik heb ze nog niet zo heel goedkoop gezien...
Deze hebben wij. Erg fijn in gebruik en makkelijk mee te nemen. We gebruiken het ook als koelkast. Vullen met koud water en daar spullen in leggen. Een theedoek erop en alles blijft redelijk koel.

Wij gaan altijd met de fiets kamperen, dus alles moet klein en licht zijn om mee te nemen.

Dit is onze tent (Hilleberg Keron 4gt)
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 8679_n.jpg
De stoeltjes van de foto zijn ook ideaal.
http://www.bever.nl/alite-stoel-mayfly- ... olour=2218

Bij De Tuinen kan je soja gehakt kopen. Moet je weken in water. Erg makkelijk als je kampeert en niet iets vers kan kopen. Toevallig nu ook in de aanbieding (50% korting) http://www.detuinen.nl/catalogsearch/re ... kt&x=0&y=0
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Plaats reactie