Stop fout vlees

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
-gebruikergewist-

Stop fout vlees

Bericht door -gebruikergewist- » ma okt 02, 2006 8:39

Omdat er altijd mensen zullen zijn die wel dierlijke producten gebruiken:

"Als het aan de kiezer ligt, heeft de bio-industrie z'n langste tijd gehad. De veehouderij moet dier- en milieuvriendelijker. Het draagvlak voor veranderingen loopt dwars door de partijen heen: ongeacht op welke partij men stemt, is een ruime meerderheid van de kiezers voor veranderingen. Dat geldt ook voor de kiezers van CDA en VVD. Tweederde van de achterban van de twee regeringspartijen is voor een dier- en milieuvriendelijkere landbouw. Dat is verrassend, omdat CDA en VVD in de Tweede Kamer pogingen om de bio-industrie te hervormen tot nu toe altijd hebben tegengehouden. Milieudefensie en JMA beschouwen de uitkomsten als steun in de rug voor hun onlangs gestarte burgerinitiatief tegen de uitwassen van de bio-industrie.

Campagneleider Wouter van Eck van Milieudefensie: ‘Dit onderzoek toont aan dat het ongenoegen in de samenleving over de misstanden van de bio-industrie groot is. Ons burgerinitiatief biedt een historische kans om de bakens te verzetten. Omdat het draagvlak voor hervormingen dwars door de aanhang van alle politieke partijen heenloopt, moeten de nieuwe kamerleden hun eigen antwoord kunnen formuleren op dit maatschappelijk verzoek. Het is een gewetensvraag voor ieder afzonderlijk Kamerlid: wil ik dit nog langer voor mijn rekening nemen, of grijpen we deze kans en gaan we het anders doen.’

Via de site http://www.stopfoutvlees.nl tekenden tot nu toe al ruim tweeduizend mensen het burgerinitiatief van Milieudefensie en JMA. De deelnemers roepen de (nieuwe) Tweede Kamer op te kiezen voor een veehouderij zonder dierenleed, zonder milieuvervuiling en zonder import van veevoersoja die ten koste gaat van het tropisch regenwoud. Als veertigduizend burgers het initiatief ondersteunen is het parlement verplicht om het voorstel te behandelen."

Robb

Bericht door Robb » ma okt 09, 2006 12:08

Ik krijg zo'n raar gevoel bij het bekijken van die website. Bijvoorbeeld bij termen als: fout vlees en diervriendelijk vlees(?). Ik kan me weinig voorstellen bij "goed vlees". En volgens mij is vlees altijd dieronvriendelijk, maar goed, het is een stap in de goeie richting.

Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx » ma okt 23, 2006 8:42

Ik heb er lang over nagedacht en ik vind het een weerzinwekkende actie. Is er goed vlees? Net zoiets als humaan slachten. Het einde is altijd de dood, en mijn inziens is het nog walgelijker dat mensen dat goed gaan keuren en het humaan gaan vinden.
Zullen er dus weer meer mensen vlees gaan eten want het is oh zo diervriendelijk.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Joop

Bericht door Joop » ma okt 23, 2006 8:50

Een misschien goedbedoelde actie die strandt in domheid. Goed vlees? Diervriendelijk vlees? Me reet!

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma okt 23, 2006 8:59

Dit soort reacties had ik al wel verwacht, vandaar dat ik mijn bericht ook begon met: "omdat er altijd mensen zullen zijn die wel dierlijke producten gebruiken". De meeste mensen eten nu eenmaal regelmatig vlees, ik verwacht dan ook zeker niet dat iedereen veganist of zelfs maar vegetariër wordt. En dan heb ik liever dat ze biologisch vlees kopen dan bio-industrievlees. Hoe fout het ook is om vlees te eten. Als er helemaal geen bio-industrievlees meer verkocht zou worden in Nederland zou dat toch al heel veel dierenleed schelen volgens mij.
En ja, diervriendelijk is niet helemaal de juiste benaming; "minder dieronvriendelijk" zou beter zijn.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 23, 2006 9:18

Ik vind dat helemaal geen stap in de goede richting. Weer een alternatief om maar geen vegetarier te hoeven worden. En uiteindelijk verandert er niet veel: iets grotere hokken e.d., maar uiteindelijk blijven de dieren gezien worden als economische producten en dat is volgens mij het grootste probleem.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma okt 23, 2006 9:21

Als je gewoon realistisch bent weet je ook wel dat echt niet iedereen vegetariër zal worden. Er zijn gewoon mensen die elke dag een stukje vlees op hun bod willen, daar doe je niks tegen. Dan heb ik liever dat ze biologisch vlees eten dan bio-industrievlees! Dat is ook het doel van deze campagne lijkt me, niet om vegetariërs erop te wijzen dat het wel weer oké is om vlees te eten ofzo.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 23, 2006 9:32

Kiwi schreef:Als je gewoon realistisch bent weet je ook wel dat echt niet iedereen vegetariër zal worden. Er zijn gewoon mensen die elke dag een stukje vlees op hun bod willen, daar doe je niks tegen. Dan heb ik liever dat ze biologisch vlees eten dan bio-industrievlees! Dat is ook het doel van deze campagne lijkt me, niet om vegetariërs erop te wijzen dat het wel weer oké is om vlees te eten ofzo.
Als er straks genoeg mensen vegetarier zijn, en als 'men' het er over eens is dat vlees eten niet meer kan, en verboden wordt, dan zal de rest mee moeten. Zolang dit soort omwegen verzonnen blijven worden zal het alleen maar langer duren.
Niet iedereen zal vegetarier worden om de juiste redenen, dat geloof ik direct, maar uiteindelijk zou het best kunnen dat men overwegend vegetarier zal zijn.
Maar goed, waar het mij vooral omgaat is dat een slechte praktijk niet goed wordt omdat het minder slecht is dan een andere nog slechtere praktijk.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma okt 23, 2006 9:35

Rick schreef:Maar goed, waar het mij vooral omgaat is dat een slechte praktijk niet goed wordt omdat het minder slecht is dan een andere nog slechtere praktijk.
Misschien niet goed, maar wel beter dan die nog slechtere praktijk. En dan kies ik voor de minst kwade van de twee. Ik zie het namelijk voorlopig nog niet gebeuren dat vleeseten verboden wordt, en dan kunnen tot die tijd minder dieronvriendelijke alternatieven maar beter gesteund worden lijkt mij.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » ma okt 23, 2006 9:38

Er moet bewustzijnsverandering komen, en we moeten niet settlen voor grotere kooien als er ook lege kunnen komen!
En ja dat zal mss jaren en jaren gaan duren, maar als we onze steun geven aan die grotere kooien (onder het mom van humaan, diervriendelijk, totally alright!) komen die lege er nooit!
Until I reach my home

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma okt 23, 2006 9:41

Dat weet je niet. En tot die tijd hebben al die dieren in ieder geval wel een beter leven, telt dat dan niet?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma okt 23, 2006 9:52

Kiwi schreef:Dat weet je niet. En tot die tijd hebben al die dieren in ieder geval wel een beter leven, telt dat dan niet?
Maar dan stop jij je tijd/energie/geld dus wel in grotere kooien wat je anders had kunnen gebruiken voor lege kooien.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma okt 23, 2006 10:03

Ja, misschien omdat ik mezelf graag realistische doelen stel waar op korte termijn enig resultaat van te verwachten valt. Streven naar een utopie is misschien wel mooi, maar mij niet concreet genoeg, omdat je nooit weet of je die utopie ooit zult bereiken. En dan heb ik zoiets van 'alle beetjes helpen', 'elk stapje is er 1', en zo kom je ook wel tot die utopische situatie (of niet, maar dan hebben er in de tussentijd toch al wel verbeteringen plaatsgevonden die er waarschijnlijk nooit zouden zijn gekomen als je er alleen maar naar streeft om vlees helemaal te verbieden).

Joop

Bericht door Joop » ma okt 23, 2006 10:13

Dat het ff net iets minder erg is, daar ga ik wel in mee. Wat me mateloos stoort is dat de actie vlees van buiten de bio-inddustrie 100% goedkeurt (want het is GOED vlees).

Hoera, we gaan niet dood aan kanker maar aan aids.

Niels

Bericht door Niels » ma okt 23, 2006 10:13

Kiwi schreef:Ja, misschien omdat ik mezelf graag realistische doelen stel waar op korte termijn enig resultaat van te verwachten valt. Streven naar een utopie is misschien wel mooi, maar mij niet concreet genoeg, omdat je nooit weet of je die utopie ooit zult bereiken. En dan heb ik zoiets van 'alle beetjes helpen', 'elk stapje is er 1', en zo kom je ook wel tot die utopische situatie (of niet, maar dan hebben er in de tussentijd toch al wel verbeteringen plaatsgevonden die er waarschijnlijk nooit zouden zijn gekomen als je er alleen maar naar streeft om vlees helemaal te verbieden).
+1

Bovendien kunnen concrete en upotische doelen soms best samen gaan. Op politiek gebied valt er gewoon niet meer te behalen dan dit soort stappen. Dat kan best samengaan met een bredere bewustzijnsvergroting door actiegroepen.
Laatst gewijzigd door Niels op ma okt 23, 2006 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » ma okt 23, 2006 10:51

Kiwi schreef:Dat weet je niet. En tot die tijd hebben al die dieren in ieder geval wel een beter leven, telt dat dan niet?
Nee dat telt niet :roll:

Natuurlijk telt dat, en ik zou ook blij zijn als de bio-industrie optieft.
Maar voor veel mensen is de kous dan af. De utopie is dan bereikt!
Vlees eten is dan helemaal okay, en je kan veel mensen dan ook niet meer overhalen tot het eten van geen vlees vanwege dierenwelzijnsproblematiek, want dat is toch helemaal goed en okay en dik in orde!

Het gaat juist om bewustzijn helemaal met deze actie. Ze liegen de massa voor. Goed vlees is totaal subjectief begrip. Een dier wil niet dood, dus goed vlees bestaat niet.

En dat leugenachtige en hypocriete karakter pisses me off, en zorgt er voor dat ik dat ding niet teken.
Until I reach my home

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise » za okt 28, 2006 20:59

Biologisch boeren ligt in verhouding tot de Bio-industrie een stuk beter, ik zelf ben tegen het doden van welk dier dan ook, ook ik keur Biologisch gedeeltelijk af,vanwege het houden van de dieren het toe-eigenen van dieren en vervolgens bepalen zonder zeggenschap van het dier wanneer de dood komt. De consument kan verkondigen dat Biologisch vlees, goed vlees is, omdat de dieren volgens hun een dierwaardig leven hebben mogen ervaren, maar ik vind dat een dierwaardig bestaan bestaat uit een totaal van maximale bewegingsvrijheid van het dier, dat het dier zelf voedsel zoekt, contact heeft met zijn eigen soort, kinderen baren kan, zonder ze te overleveren aan de maatschappij en vervolgens dood gaat wanneer de tijd rijp is, de tijd dat het dier zelf niet meer in staat is om zich dierwaardig te gedragen, en levensmoe is dat is dan de tijd, de tijd dat ook voorkomt onder ouderen in de menselijke positie gezien om te sterven.
Maar door de biologische denkwijze, zie ik toch ergens een lichtje branden in de duisternis die vele dieren hebben mogen meemaken en nu nog steeds moeten doorstaan, de bio-industrie is iets wat totaal tegen de n atuur ingaat, het aard van het dier wordt afgenomen, het sexuele genot wordt afgenomen, kinderen van dieren verdwijnen in overvolle veewagens en eindigen in slachterijen, dat zijn allemaal argumenten, en er zijn er nog wel meer! om de bio-industrie te wijzen op wat ze deze wezens aandoen.

Persoonlijk gezien zie ik de dieren het allerliefst in volledige vrijheid.
Dat betekend dat ze niet langer meer dienaar hoeven te zijn voor de menselijke behoeften, dat ze zelf bepalen wat ze willen zonder dat dat er ook maar iemand met hun bemoeit.

Ik kies ook liever voor vrijheid voor allen""
Maar zolang dat niet haalbaar is, en we op zijn minst over kunnen stappen op een methode dat veel leefbaarder is dan de bio-industrie, zal Ik en vele anderen het wel moeten pikkken ongeacht of het verteerbaar is of niet, iedere stap die een beter dierenwelzijn kan ontwikkelen is er 1.
Ook al staan we er niet achter, dan nog vind ik het frapant dat je dan niet gaat voor biologisch, ik begrijp de standpunten wel, ik zie de dieren ook liever leven in alle vrijheid maar zolang dat niet mogelijk is(en ik denk ook werkelijk dat die mogelijkheid niet zo gauw zal ontstaan, vanwege de onvrede van de consument(het vlees gaat duurder worden waardoor de boeren de kans krijgen om meer kunnen investeren in biologische landbouw), waardoor de consument wat meer moet betalen voor een lapje vlees, maar bedenk je wel dat als de boeren over zullen gaan op biologische veeteeld dat er minder dieren nodig zijn en dat ze toch ondanks die vermindering meer kunnen verdienen, die vermindering scheelt een hoop dieren en voorkomt een hoop dierenleed.

IK stimuleer wel de bioloische landbouw, beter biologish en iets diervriendelijker dan die gruwelijke bio-industrie, en ja, als men vriendelijker met dieren omgaat dan is de kans inderdaad groter dat men meer een excuus heeft om vlees te eten, want immers worden de dieren dan een stuk beter behandeld, die kans bestaat zeker, maar zelfs dan kun je de mensheid aanspreken en ze uitleggen wat de waarde is van een levend wezen die alleen maar dient als consumptiemateriaal, dat kan best, stapje voor stapje hoe lastig het ook is proberen we het dierenleed aan de kaak te stellen en ook al duurt het lang, dan moet dat maar.
Denk maar niet dat als je een oorlog ontketend en de maatschappij dwingt om geen vlees meer te eten dat je daar geen moeilijkheden mee krijgt, niet alleen met de veeteelthouders maar ook met de consument en het voedingscentrum natuurlijk, dat wekt agressie op , een vorm van dominantie en vanuit mijn perspectief worden in de meeste gevallen dominantie niet geapricieerd.

Alle beetjes helpen hoe erg en betreurenswaardig het ook is, maar ergens moet toch het begin zijn van het verbeteren van dierenwelzijn.

GRrrr

Bericht door GRrrr » za okt 28, 2006 22:06

Natuurlijk telt dat, en ik zou ook blij zijn als de bio-industrie optieft.
Maar voor veel mensen is de kous dan af. De utopie is dan bereikt!
Vlees eten is dan helemaal okay, en je kan veel mensen dan ook niet meer overhalen tot het eten van geen vlees vanwege dierenwelzijnsproblematiek, want dat is toch helemaal goed en okay en dik in orde!
Na 40 jaar bio-industrie is nog geeneens 5% van de Nederlandse bevolking vegetariër, dus zo afstotend werken al die gruwelijkheden in de bio-industrie nu ook weer niet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo okt 29, 2006 0:23

GRrrr schreef:Na 40 jaar bio-industrie is nog geeneens 5% van de Nederlandse bevolking vegetariër, dus zo afstotend werken al die gruwelijkheden in de bio-industrie nu ook weer niet.
Hoeveel mensen hebben nou echt al die beelden gezien. Denk ook niet heel veel. Veel onwetende mensen.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » zo okt 29, 2006 13:51

Starsurprise schreef: Ook al staan we er niet achter, dan nog vind ik het frapant dat je dan niet gaat voor biologisch,
Als ik de biologische veehouderij had willen steunen dan had ik wel diervriendelijke eitjes gegeten en goede melk gedronken.
Until I reach my home

Plaats reactie