Morgen word ik vegetariër...

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Appelmoes
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Morgen word ik vegetariër...

Bericht door Appelmoes » vr sep 07, 2012 22:14

... maar vandaag nog even niet! ;)

Morgen word ik vegetariër

Wat moeten we hier nou van denken? :lol: Ik denk dat het goed weergeeft hoe veel mensen ongeveer denken...
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Re: Morgen word ik vegetariër...

Bericht door Butternutkin » za sep 08, 2012 11:53

Dat we in een vieze dikke vette vreetmaatschappij leven waarin we al beginnen met onze kinderen verslaafd te krijgen aan vlees, zuivel, suiker en vet, en vervolgens doen alsof het iets heel onschuldigs en grappigs is :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » za sep 08, 2012 12:07

Inderdaad. :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Seraphine
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Seraphine » vr jan 11, 2013 1:29

Doet me denken aan de strip Jan, Jans en de Kinderen, waarbij Karlijn en Catootje bij de slager staan te demonstreren met een bord. En dan tijdens het eten wil Catootje gewoon haar vlees opeten. Dan zegt Karlijn, we zijn toch vegetariër. Zegt Catootje, 'ik wil best vegetariër zijn, maar niet onder het eten". 8)

Veel mensen denken misschien over om minder/geen vlees/vis te eten, maar als het erop aankomt hebben ze er nog heel veel moeite mee helaas.
Ik houd van dieren, maar niet op mijn bord
Groet, Ingrid

lani

Bericht door lani » vr jan 11, 2013 9:04

Mja aan de ene kant wil ik hard roepen; stop toch gewoon met vlees eten, zo moeilijk is het nou ook weer niet! Maar aan de andere kant is dat helemaal niet waar, zeker voor kinderen trouwens, met ouders die al helemaal vast zitten in het systeem of in de cultuur enzo. Ik was 12 of 13 toen ik vegetariër werd, was niet zo makkelijk, zeker niet met m'n vader die het maar raar vond, maar daarintegen was ik rond die tijd er ook voor uit gekomen dat ik gay was dus die man had wel iets anders aan z'n hoofd :mrgreen:

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr jan 11, 2013 9:55

Stom is dat he? Ik zou echt verheugd zijn overigens als ik een zoon had die vegetariër was en ook nog eens gay bleek zijn :D
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

lani

Bericht door lani » vr jan 11, 2013 10:05

zal ik je zoon dan worden? =D .. mag ik zakgeld? wil snoeptomaatjes kopen :cray:

Seraphine
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Seraphine » zo jan 20, 2013 17:10

Ik wilde als tiener ook vegetariër worden, maar mooi niet hoor. Artsen zeiden dat vlees goed was en wat artsen zeiden was waar volgens mijn ouders :? , dus moest en zou ik vlees eten. Dit is jaren 80. Hoop dat de mening van artsen inmiddels veranderd is.

Voor kinderen is het moeilijk om geen vlees te eten, als de ouders er niet wel willend tegenover staan.
Ik houd van dieren, maar niet op mijn bord
Groet, Ingrid

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jan 20, 2013 17:30

Butternutkin schreef:Stom is dat he? Ik zou echt verheugd zijn overigens als ik een zoon had die vegetariër was en ook nog eens gay bleek te zijn :D
Ik ook! En dan even later ook nog veganist! :clap: 3x prima!

Harakiri

Bericht door Harakiri » zo jan 20, 2013 18:31

Krijg inderdaad gemengde gevoelens van die video :o

Het is zeker een dilemma voor veel mensen om te kiezen tussen aan de ene kant, wat zij diep van binnen wel weten, namelijk dat vegetarisch/veganistisch leven ethisch gezien gewoon ene betere keuze is.. en aan de andere kant hun verlangen naar vlees en andere vette troep die er bij de meeste van ons van jongs af aan ingebakken is :( Die conditionering moeten we niet onderschatten.

Voor kinderen is dat zeker nog moeilijker, aangezien heel veel kinderen heel goed aanvoelen dat vlees eten en dierenleed hand in hand gaan. Maar ja, als de ouders dan niet meewerken.. Het kost de meeste volwassenen nogal wat tijd en moeite om die hele conditionering die we mee hebben gekregen (namelijk dat veel vlees/zuivel etc heel gewoon zijn/bij het menselijk dieet horen) eruit te krijgen, terwijl dat voor (jonge) kinderen waarschijnlijk een stuk makkelijker is als ze al op jonge leeftijd de waarheid krijgen te horen en zelf de keuze kunnen maken, waarin ze dan ook gesteund worden!

Als ik een kind had dat vega zou willen worden, zou ik ook super blij zijn :D Maar ik zou ze dan ook van jongs af aan alle informatie aanbieden zodat ze die keuze ook heel bewust kunnen maken. Te vaak laten ouders hun kinderen te lang hangen in onwetendheid onder het motto van 'laat ze nog maar onschuldig blijven'. Maar ik denk wel dat er steeds meer kinderen ervoor zullen kiezen om vegetariër/veganist te worden nu alle informatie veel toegankelijker begint te worden en jonge kinderen al heel handig zijn met internet :D
"What is this reality we have created?"

-Compassion is the wellspring of life-

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo jan 20, 2013 19:00

Ja, zéker.

jojo

Bericht door jojo » zo jan 20, 2013 19:16

...... ik heb een zoon..... is veganistisch opgevoed met uitschieters naar vegetarisch...... wil nu alleen nog maar Mc Donalds......... ik ben best wel verdrietig................ ook al weet ik dat het een puberteits kwestie is ........

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » zo jan 20, 2013 20:04

jojo schreef:...... ik heb een zoon..... is veganistisch opgevoed met uitschieters naar vegetarisch...... wil nu alleen nog maar Mc Donalds......... ik ben best wel verdrietig................ ook al weet ik dat het een puberteits kwestie is ........
Ik wacht ook in spanning af...

Mijn kinderen zijn nog jonger. Maar een aantal zaken zijn al niet meer te sturen. Bijvoorbeeld feestjes. Of eten bij grootouders. Ik heb mijn kinderen nooit honderd procent vegetarisch of veganistisch opgevoed. Wel kookte ik altijd vegetarisch en sinds een jaar of twee veganistisch. Maar mijn kinderen krijgen nog steeds wel eens smeerkaas mee op hun brood.

Ik hoop dat ze wat ik ze nu meegeef ook meenemen in de rest van hun leven. Maar kinderen zetten zich af. Hoeveel kinderen worden ook niet deels vegetarisch om zich af te zetten tegen hun ouders?
Ik hoop dat ik later de wijsheid heb om ze hun eigen keuzes te laten maken.
Maar ik ben bang dat bij sommige keuzes ik ook wel verdrietig zou worden :(

Eet jouw zoon thuis nog wel vegetarisch/veganistisch met de pot mee?

jojo

Bericht door jojo » ma jan 21, 2013 9:51

Ja, dat gelukkig nog wel, maar hij gaat ons eten wel steeds 'smeriger' vinden..... Ik koop wel biologische kaas met plantaardig stremsel voor hem en ook biologische yoghurt, al staat mij dat enorm tegen. Dat heb ik nog liever dan dat hij nog ergere troep koopt bij de supermarkt. Hij zit in een totaal ongezonde eetfase: Het smerigste vlees, energie drankjes, ineens wil hij thee mét suiker, veel snoep met ládingen e-nummers erin, het liefst géén fruit, het liefst géén salades, maar wél graag het mac menu.......... ons eigen gebakken brood weigert hij ook al máánden; supermarktbrood wil hij, zónder 'rare' dingen erin...... pfftttt...... Ik vind het maar lastig..... Ik heb ook nog een dochter en met haar gaat het totaal anders; zij is nog steeds vegetariër uit eigen vrije wil, ook al sjoemelt ze behoorlijk met gelatine in snoepjes ed..... Ook zíj zit behoorlijk in de snoepfase, maar leeft verder een stuk bewuster en gezonder.... Mijn zoon begon zelfs gisteren over een BONTKRAAG!!!!! Een ECHTE!!!!! Hebben zijn vrienden ook, vind hij veeeeel mooier dan een neppe en die beesten zijn toch al dood........... :banghead: :cry:

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma jan 21, 2013 9:54

Oh, wat erg! :cry:

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma jan 21, 2013 12:12

Oh Jojo, wat stom zeg! :o Hoe oud is hij nou? Misschien trekt het weer bij...

En je kunt er zo weinig tegen doen ook! Valt er echt niet mee te praten?

jojo

Bericht door jojo » ma jan 21, 2013 13:08

Hij is 14 en vind mij een overdreven vreemde hippie............... (dat van die vreemde hippie klopt natuurlijk :mrgreen: )

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » ma jan 21, 2013 13:36

:P Heeft-ie op zich wel gelijk in... :hippy:

Nouja, hopen dat hij vanzelf wel tot inzicht komt dan maar.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » ma jan 21, 2013 18:47

lani schreef:zal ik je zoon dan worden? =D .. mag ik zakgeld? wil snoeptomaatjes kopen :cray:
Ja leuk! Ik denk alleen dat ik te jong/jij te oud bent om mijn zoon te zijn haha, ik moet nog 30 worden.

De snoeptomaatjes liggen hier gewoon hoor, lieverd, die hoef je niet te kopen. Dikke kus, mam :wave:
Linda mcCartney

Plaats reactie