Landkaart met plantaardige & bewuste keuzes

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Landkaart met plantaardige & bewuste keuzes

Bericht door Renee1137 » vr jan 04, 2013 23:15

Hallo allemaal,

Ik was voor mezelf een online kaart begonnen met adresjes waar je vegan opties kunt eten/kopen (veel uitgebreider als op Happy Cow, dus ook die ene sojacappuccino in het assortiment van een koffiehuis etc.) en ook andere 'duurzame' adresjes (boerderijwinkels en wereldwinkels bijvoorbeeld). En nu dacht ik dat er misschien meer mensen geïnteresseerd zouden zijn in deze kaart.

Vind je het fijn om ook een uitgebreid overzicht te hebben van al je veganistische/lokale/biologische/duurzame/fair trade... keuzes? Werk gerust mee aan deze kaart! Ook alle vega/vegan restaurants wil ik nog toevoegen, maar iedereen is welkom om daarmee te helpen!

Om een beetje orde erin te houden stel ik voor:
- Zet er een korte beschrijving en als mogelijk een URL bij
- Geef je punt een icoontje zoals in de beschrijving aangegeven staat. Maar het maakt niet uit als je daar niet uitkomt (is redelijk uitgebreid) dan doe ik het later!
- Voor vragen over wat er precies wel/niet op kan, kun je op dit topic reageren. Over het algemeen geldt, als het maar met bewust (consumeren) te maken heeft!

Vind de kaart hier!

Ik hoop dat veel mensen hieraan mee zullen doen, dan kunnen we straks in elk gehucht een mooie zaak vinden om ons geld in uit te geven :)
Laatst gewijzigd door Renee1137 op vr jan 04, 2013 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Appelmoes
Contacteer:

Re: Landkaart met plantaardige & bewuste keuzes

Bericht door Appelmoes » vr jan 04, 2013 23:42

Wat een leuk idee!
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr jan 04, 2013 23:47

Leuk! Isie internationaal? In Londen zit op elke hoek (ik overdrijf niet, serieus) een Starbucks en daar maken ze alles heel netjes met sojamelk als je daarom vraagt, zelfs de havermoutpap.

Ik wil wel wat dingetjes toevoegen in Rotterdam maar weet niet hoe het werkt :oops:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za jan 05, 2013 0:48

Butternutkin schreef:Leuk! Isie internationaal? In Londen zit op elke hoek (ik overdrijf niet, serieus) een Starbucks en daar maken ze alles heel netjes met sojamelk als je daarom vraagt, zelfs de havermoutpap.

Ik wil wel wat dingetjes toevoegen in Rotterdam maar weet niet hoe het werkt :oops:
Als je op die pagina bent, zie je linksboven een knop "bewerken". Klik daarop.
Als je in de kaart rechts kijkt, zie je daar linksboven een aantal icoontjes staan.
Je kunt een punt toevoegen door te klikken op het 'ballonnetje' en dan een plaats op de kaart aan te wijzen. (wel op de juiste plaats natuurlijk!). Zodra je dit gedaan hebt, verschijnt er een ventstertje, waarin je gegevens kunt invullen. Rechtsboven van dit schermpje staat weer het ballonnetje. Als je hier op klikt kun je voor een andere kleur kiezen. Het is volgens mij erg eenvoudig.
Uiteindelijk klik je op opslaan.
Als je alle punten hebt ingevuld die je wilde invullen, klik dan in het linkerscherm op 'gereed'. Vanaf dan staan de punten er definitief op.
Als het niet lukt, laat het hier dan weer weten.

Succes!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 05, 2013 8:10

Tof! Daar ga ik zeker wat aan toevoegen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 05, 2013 8:58

Alweer super! (y)

Zen

Bericht door Zen » za jan 05, 2013 11:13

Leuk initiatief.

Tip: als je zoekt op 'Natuurwinkel' krijg je gigantisch veel rooie stipjes door heel het land. Voor zover ik gecheckt heb zijn het ook vrijwel allemaal daadwerkelijk natuurwinkels. Het enige is dat de kans bestaat dat sommigen niet meer bestaan.
Cut cold stone with a warm heart

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 05, 2013 14:31

Ik heb net een paar adresjes toegevoegd.

Misschien is het leuk om ook toko's met een uitgebreid vegan assortiment op de kaart te zetten? Met rode balonnetjes ofzo?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za jan 05, 2013 15:36

In principe kunnen punten buiten de landsgrenzen ook. Bedenk wel dat veel restaurants ook al op Happy Cow staan - het is ook heel tof als ze hierop komen maar dan misschien in een uitgebreider lokaal verband, incl. dingen die niet op Happy Cow staat. Het zou heel tof zijn als je, als je bijv. op vakantie gaat naar London (of geweest bent) al je opgezochte/favo adresjes erin zet, zodat de volgende die daarheen gaat minder opzoekwerk hoeft te doen!

En toko's met vegan assortiment, absoluut! Ik ga er ook tweedehandswinkels inzetten, volgens mij zijn vele van ons daar ook wel geïnteresseerd in.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jan 05, 2013 15:45

Toko's ook blauw, net als andere voedselwinkels?

TonyJello

Bericht door TonyJello » za jan 05, 2013 15:55

Misschien wil iemand de informatie uit dit topic erbij plaatsen?

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » za jan 05, 2013 19:06

Goed initiatief! Zojuist 2 dingetjes in Utrecht toegevoegd. :)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za jan 05, 2013 20:24

Martine schreef:Toko's ook blauw, net als andere voedselwinkels?
Ja!

Evenementen kunnen ook, maar dan doen we een groen huisje met vlaggetje zodat we erop kunnen letten dat we ze erna weghalen. Gebruik dit format voor de duidelijkheid: "EVENEMENT: [datum] [naam]", zie momenteel de kledingruil in Utrecht en de Vegalifestyle in Naarden als voorbeeld.

Qua boerderijwinkels voeg ik ook boerderijen toe waarop naast groenteteelt een deel veehouderij plaatsvindt. Niet diegenen waar alleen maar veeteelt is. Iedereen moet denk ik zelf beslissen of je het okee vindt of niet om er heen te gaan, en overal staat zowieso het webadres bij dus je kunt altijd vantevoren checken :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za jan 05, 2013 20:35

Okee, de NVV ledenpas lijst is doorgewerkt. Nu kan nog (als iemand zin heeft mee te helpen :P ?):

- De vegan friendly lijst: http://www.veganisme.org/veganisme/veganfriendly/
- Landwinkels [ben ik nu mee bezig]
- Wereldwinkels
- Tweedehandswinkels (diverse ketens en individuele winkels)
- Ekoplaza's [deels gedaan]
- Repair Café's
- Plaatsgerichte punten zoals die op dit forum besproken worden (zie bijv. de link van Tony hierboven).

Het gaat goed, heel hard, we hebben al enorm veel punten!

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 05, 2013 20:36

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie alleen een blauw ballonnetje met een puntje erin. Die staat nu ergens in Den Haag, maar kan hem niet meer verwijderen :P . Wel leuk idee verder!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za jan 05, 2013 20:40

Emiel schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie alleen een blauw ballonnetje met een puntje erin. Die staat nu ergens in Den Haag, maar kan hem niet meer verwijderen :P . Wel leuk idee verder!
Je mag je tips ook wel hier neer zetten hoor!

O ja en: Ik vond land- en boerderijwinkels toch wel een heel andere categorie als Ekoplaza's en toko's. Dus streekgebonden food winkels zijn nu rood. No worries als het te complex wordt, ik loop alles na en fix het !

Emiel

Bericht door Emiel » za jan 05, 2013 20:41

De Hagedis in Den Haag: vegetarisch met veganistische opties.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za jan 05, 2013 22:58

Emiel schreef:De Hagedis in Den Haag: vegetarisch met veganistische opties.
Dank je, hij staat erop!

Zeg, weet iemand of alle vestigingen van Bagels & Beans sojakoffie en hummusbagels verkopen?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » za jan 05, 2013 23:28

Okee we hebben een probleempje. Er staan nu zoveel punten op de kaart dat Google Maps ze niet meer in 1 keer kan weergeven. Hij verdeelt ze nu onder in pagina's. Wat natuurlijk ontzettend onhandig is! Dan zie je namelijk eerst random één deel van alle info, en dan random het volgende deel.

De oplossing ligt denk ik bij het clusteren van punten, zodat je ze pas apart ziet als je dichtbij genoeg zoomt. Daar zijn verschillende manieren voor:

http://www.svennerberg.com/2009/01/hand ... ogle-maps/

Helaas snap ik niet genoeg van software-dingen om te begrijpen hoe ik zoiets moet implementeren (en zo, dat editten voor iedereen mogelijk blijft)! Kan dit uberhaupt in maps.google.nl zelf of moet de kaart eigenlijk op een site staan?

Is er iemand hier die slim is met dit soort dingen??

:'( hellup!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 14, 2013 14:28

Ik heb net een nieuwe website ontdekt: http://www.veganfoodiseverywhere.com

Hier kun je voor eetgelegenheden aangeven welke vegan opties er daar zijn. Misschien is het leuk om de restaurantvlaggetjes van de kaart van Renee daarop te zetten, zodat andere mensen er ook makkelijk gebruik van kunnen maken? De site is net nieuw, dus er staat nog niet zo veel op, maar ik denk dat het wel succesvol wordt.

Plaats reactie