Filmpje over Joop (veganist en inspirerend)

Moderators: Rick, Martine

Plaats reactie
Renee1137
Leefwijze: veganist

Filmpje over Joop (veganist en inspirerend)

Bericht door Renee1137 » vr aug 16, 2013 20:34

Dit is echt een super-inspirerende mini-docu (17 min.) over Joop.
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... nl1FIsi4f4

Joop (60) leeft simpel. Hij heeft geen koelkast of tv, hij produceert maar 2 zakken vuilnis per jaar, en groeit het meeste van zijn groente en fruit zelf in meerdere tuintjes. Hij is ook overtuigd veganist, want dieren behandel je niet als slaaf. Dus gebruikt hij ook geen dierlijke mest. Met plantaardige mest werkt het volgens hem zowieso veel beter.

Echt een prachtige figuur, wow.

Inmiddels (dit filmpje is enkele jaren oud) heeft Joop een eigen biologische en veganistische tuinderij opgericht nabij Apeldoorn (zie http://www.youtube.com/watch?v=EANEeppXNns). En mensen zijn naar verluid welkom om daar een dagje te komen helpen (maar je mag géén kaas op je broodje meenemen! :wink:).

Ik vind het geweldig. Kijk die man in de kracht van zijn leven zijn...
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

fimh68

Re: Filmpje over Joop (veganist en inspirerend)

Bericht door fimh68 » zo aug 18, 2013 14:13

Wow, geweldig! Heel inspirerend.

Wortel
Leefwijze: flexanist

Bericht door Wortel » zo aug 18, 2013 16:49

Zeer inspirerend!
Niet dat ik zelf op die manier zou willen leven maar het zet me wel aan het denken.
2 vuilniszakken per jaar.. :shock:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo aug 18, 2013 19:59

Hij is dus al sinds 1990 veganist... 23 jaar.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo okt 23, 2013 15:28

Wauw echt een geweldig filmpje! Het inspireert echt. :D
Treat others how you would like to be treated.

avossy

Bericht door avossy » wo okt 23, 2013 18:17

Echt geweldig zeg! Lijkt mij super om zo te kunnen leven. Ik doe mijn best!

Brent

Bericht door Brent » wo okt 23, 2013 20:38

Ik denk dat zeer veel mensen op de wereld buiten de steden leven zoals Joop (die niet beter weten).
Het enige wat nodig is, is dat je je eigen eten kweekt, je verpakte industrievoeding mijdt en je wat panelen op je dak pleurt.
In de koude helft van het jaar is een koelkast zeker onzinnig, er zou eigenlijk een koelkast moeten zijn die met zijn kont in de buitenruimte staat en met de deur in je keuken, eentje waar de zon nooit bij kan komen natuurlijk.
Zoiets moet je dan wel speciaal ontwerpen bij de bouw van je huis.
Ik ben ook een grote fan van slim gebruik van zonne-inval en speciale binnenmuren die warmte vast kunnen houden en geleidelijk weer afstaan, zodat je een teveel aan ingestraalde warmte in de avond kunt gebruiken om je woonvertrek warm te houden.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 23, 2013 21:20

Brent schreef:In de koude helft van het jaar is een koelkast zeker onzinnig, er zou eigenlijk een koelkast moeten zijn die met zijn kont in de buitenruimte staat en met de deur in je keuken, eentje waar de zon nooit bij kan komen natuurlijk.
Ik speelde toevallig met exact dezelfde gedachte... Ik ga in ieder geval de koelkast in het koudst van het jaar uitzetten, dan maar wat meer heen en weer lopen naar de schuur (en zo min mogelijk producten in huis hebben die koel moeten blijven). Zo'n koelkast in je muur zou best makkelijk te realiseren moeten zijn als je aannemers een huis laat bouwen. Goed isoleren aan de binnenkant, de deur vooral, maar moet lukken.

Ik ben ook een grote fan van slim gebruik van zonne-inval en speciale binnenmuren die warmte vast kunnen houden en geleidelijk weer afstaan, zodat je een teveel aan ingestraalde warmte in de avond kunt gebruiken om je woonvertrek warm te houden.
Ja.. Earthships ook! Ramen op de zuidkant, dikke muur aan de noordkant. Slim bouwen. Of van die passiefhuizen. Daar is nog veel te winnen denk ik.

Overstand

Bericht door Overstand » wo okt 30, 2013 15:42

heb op moment gedroogde vijgen die zonder mest gemaakt zijn, dus echt puur sundried natuur van dit jaar uit germencik, waar onze eko gedr. vijgen o.a vandaan komen.

that shit is honey :)

En dan vers jonge!

Joop is awesome 8) , can learn veel van that guy, waarom heb ik niet zo een buurman :D

one day I hope to be like Joop, but I know my destiny

Plaats reactie