Nederlands(talig)e blogs

Moderators: Rick, Martine

Martine
Moderator

Re: Nederlands(talig)e blogs

Bericht door Martine » ma nov 10, 2014 20:57

Bonnie schreef:
Martine schreef:moderator superpowers
misschien zou je deze er nog bij kunnen zetten als je tijd hebt
Done! :bloemie:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma nov 10, 2014 21:19

Super, dankjewel Martine! :thanks:

Ik kwam net nog een nieuwe tegen: Your green guide

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma nov 10, 2014 22:37

Ik hem 'm toegevoegd. Echt tof dat het zo'n lange lijst is!

ViviVie
Leefwijze: vegetarier

Bericht door ViviVie » vr dec 19, 2014 14:53

Wat een leuke blogs allemaal! Voor de mensen onder ons die zelf bloggen: hoe hebben jullie je blog aangemaakt? Ik heb zelf al een tijdje een blog, maar die wil ik nu wat professioneler gaan maken (heb nu een gratis WordPress-blog). Ik denk erover om dan bij dit bedrijf een SiteBuilder-pakket aan te schaffen, want dat lijkt me vrij eenvoudig. Maar misschien hebben jullie nog andere tips. Ik wil op mijn nieuwe blog trouwens ook meer aandacht gaan besteden aan mijn vegetarische-/veganistische levensstijl, dus misschien zien jullie hem nog wel eens voorbij komen hier :)

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » vr dec 19, 2014 15:00

Ik zit bij blogspot, dat is wel handig voor mij als halve digibeet.
Je kunt hem makkelijk aanpassen (kleuren, achtergronden e.d.).

Ik ben er wel blij mee, op de url naam na.
Dat heb ik natuurlijk zelf in de hand. Er zijn veel mooiere blogs, en ik heb een tijdje gedacht over te stappen naar Wordpress, maar de site van mijn werk is een aangepaste WP site en daar heb ik altijd ruzie mee.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr dec 19, 2014 20:03

Vegetus is gebaseerd op wordpress. David heeft er zelf het één en ander tegenaan geprogrammeerd. Soms is het wel heel handig als je partner software developer is van beroep. :-D

Voor mijn werk beheer ik ook nog twee standaard wordpress sites met gratis themes. Als je een beetje door hebt hoe het werkt, en je hebt een theme wat goed past bij wat je ermee wilt doen, is wordpress een prima format vind ik.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo dec 21, 2014 12:36

Ja ik bedoelde niet dat Wordpress slecht was hoor. De site van mijn werk is zodanig in elkaar geknutseld dat bij een update alles in elkaar stort. Dat is niet de schuld van Wordpress, maar haalt er voor mij de lol wel een beetje af.

Ik ben nu voor iets anders bezig met een site van wix.com, dat ziet er tot nu toe goed uit.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo dec 21, 2014 16:26

Ik zit bij blogger, en ben op zich tevreden. Je kan erg veel zelf doen aan het design, en update is makkelijk.
Er zijn wel meer add-ons voor word press.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo dec 21, 2014 18:48

Wix is ook niks voor mij, 3 uur bezig geweest, een prachtige site. Blijkt dat wat ik wil alleen kan voor 15 dollar per maand. Zegt ie als ik klaar ben :roll:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di dec 23, 2014 21:33

Twee nieuwe blogs!

Bietenrood van de partner van Suzette
Veganna van Veganna die zich net aangemeld heeft op het forum :welcome:

Ik zal ze zo even toevoegen aan de lijst in Bonnie's eerste post.

Framboos

Bericht door Framboos » di dec 23, 2014 21:49

Martine schreef: Bietenrood van de partner van Suzette
Het zal vast geheel toeval zijn, maar in Vegan pie in the sky staat meen ik een recept voor een chai-rijstpudding. En toch ook voor koffiemoussetaart? En in Veganomicon een recept voor kokos-citroentulband...?

Edit: goh. Ik ben toevallig in Vegan Pie in the sky aan het bladeren voor kerst, en de chai-rijst en de cappuccino-mousserecepten zijn echt EXACT dezelfde als de Nederlandse vertaling op de blog van bietenrood. Nouja, exact, ik moet niet charcheren: de amandelmelk is vervangen door sojamelk. :roll:

Bij de bananencheesecake (de banana chocolate galaxy pie...) zet hij het er in ieder geval nog bij dat het een recept uit VPitS is.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di dec 23, 2014 22:29

Dat is best jammer inderdaad :?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo dec 24, 2014 0:36

ViviVie schreef:Wat een leuke blogs allemaal! Voor de mensen onder ons die zelf bloggen: hoe hebben jullie je blog aangemaakt? Ik heb zelf al een tijdje een blog, maar die wil ik nu wat professioneler gaan maken (heb nu een gratis WordPress-blog). Ik denk erover om dan bij dit bedrijf een SiteBuilder-pakket aan te schaffen, want dat lijkt me vrij eenvoudig. Maar misschien hebben jullie nog andere tips.
Welkom ViviVie! :welcome: Ik gebruik ook WordPress.com en ben er altijd heel tevreden mee geweest. Ik loop soms tegen de beperkingen van de gratis versie aan (zo typ ik nu voor elke alinea een extra stukje code om het lettertype te krijgen dat ik wil, haha - ik vond het voeger altijd leuk om zelf aan layouts te sleutelen en dat kan hiermee maar beperkt) maar het is ook wel weer makkelijk zo.
ViviVie schreef:Ik wil op mijn nieuwe blog trouwens ook meer aandacht gaan besteden aan mijn vegetarische-/veganistische levensstijl, dus misschien zien jullie hem nog wel eens voorbij komen hier :)
Leuk!
Martine schreef:Twee nieuwe blogs!

Veganna van Veganna die zich net aangemeld heeft op het forum :welcome:

Ik zal ze zo even toevoegen aan de lijst in Bonnie's eerste post.
Oh, yay! En welkom, Veganna. :welcome: Hier nog twee:
http://lisagoesvegan.com (niet Nederlandstalig maar wel in Nederland)
http://www.2catsandthekitchen.com
Framboos schreef:
Martine schreef: Bietenrood van de partner van Suzette
Het zal vast geheel toeval zijn, maar in Vegan pie in the sky staat meen ik een recept voor een chai-rijstpudding. En toch ook voor koffiemoussetaart? En in Veganomicon een recept voor kokos-citroentulband...?

Edit: goh. Ik ben toevallig in Vegan Pie in the sky aan het bladeren voor kerst, en de chai-rijst en de cappuccino-mousserecepten zijn echt EXACT dezelfde als de Nederlandse vertaling op de blog van bietenrood. Nouja, exact, ik moet niet charcheren: de amandelmelk is vervangen door sojamelk. :roll:

Bij de bananencheesecake (de banana chocolate galaxy pie...) zet hij het er in ieder geval nog bij dat het een recept uit VPitS is.
Dat viel me ook op. Misschien is hij het gewoon vergeten te vermelden, aangezien het bij de cheesecake wel staat? Ik vind dat altijd jammer want een bron vermelden is zo makkelijk en het het staat meteen veel aardiger, en ik vind het leuk om het origineel te kunnen bekijken. (Niet dat het mij altijd lukt om bij te houden waar ik inspiratie vandaan haal want dat is bijna onmogelijk, maar bij het overnemen van een recept weet je waar het vandaan komt.)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 24, 2014 7:26

Bonnie schreef:Hier nog twee:
http://lisagoesvegan.com (niet Nederlandstalig maar wel in Nederland)
http://www.2catsandthekitchen.com
Leuk! (y) Ik zet ze erbij.

Framboos

Bericht door Framboos » wo dec 24, 2014 10:39

Bonnie schreef:Dat viel me ook op. Misschien is hij het gewoon vergeten te vermelden, aangezien het bij de cheesecake wel staat? Ik vind dat altijd jammer want een bron vermelden is zo makkelijk en het het staat meteen veel aardiger, en ik vind het leuk om het origineel te kunnen bekijken. (Niet dat het mij altijd lukt om bij te houden waar ik inspiratie vandaan haal want dat is bijna onmogelijk, maar bij het overnemen van een recept weet je waar het vandaan komt.)
Hm, je bent genereuzer / milder dan ik haha. Van de zes recepten die er nu op die blog staan, komen drie van de vier taarten uit Vegan pie in the sky, de bodem van de andere taart, de appeltaart, komt ook uit Vegan pie in the sky en de kokos-citroentulband is een exacte vertaling van de coconut-lemon bundt cake uit Veganomicon. Blijft alleen de rucolalala over als eigen recept, en dat is nou niet bepaald het meest ingewikkelde recept.

Een bron vermelden werktals het recept ergens op een blog staat, maar deze recepten komen uit kookboeken en het zou me verbazen als hij toestemming heeft gevraagd aan Isa en Terry voor het vertalen en plaatsen van hun recepten. En als je het nou eens bij 1 recept doet... ach. Maar zes recepten achter elkaar? Dat is gewoon plagiaat en niet netjes.

En ja, ik vind het zelf ook best erg dat ik die recepten zie en ze gelijk herken haha. Ik denk dat er geen kookboek is dat ik zo veel doorblader als Vegan pie in the sky. Die taartbodem maak ik heel vaak. En die tulband wil ik al heel lang een keer maken...

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » wo dec 24, 2014 10:57

Ik kook de laatste tijd liever van blogs, als ik al een recept volg.
Sinds een tijdje zoek ik op Pinterest iets en als het me lekker lijkt sla ik dat op. Ideaal.

Boeken blader ik op de bank door maar halen het niet tot in de keuken :P

Marianne

Bericht door Marianne » wo dec 24, 2014 12:36

Framboos schreef:
Martine schreef:

Edit: goh. Ik ben toevallig in Vegan Pie in the sky aan het bladeren voor kerst, en de chai-rijst en de cappuccino-mousserecepten zijn echt EXACT dezelfde als de Nederlandse vertaling op de blog van bietenrood. Nouja, exact, ik moet niet charcheren: de amandelmelk is vervangen door sojamelk.

Framboos, je had hem ook eerst een privébericht kunnen sturen. Dan had hij de kans gekregen om een en ander te herstellen.

Framboos

Bericht door Framboos » wo dec 24, 2014 13:22

Likewise...

Overigens; hij zit hier niet op het forum toch? Als wel, dan wist ik dat niet. Als niet, ik heb er geen behoefte aan mijn e-mailadres bekend te maken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo dec 24, 2014 20:01

Framboos schreef:Een bron vermelden werktals het recept ergens op een blog staat, maar deze recepten komen uit kookboeken en het zou me verbazen als hij toestemming heeft gevraagd aan Isa en Terry voor het vertalen en plaatsen van hun recepten. En als je het nou eens bij 1 recept doet... ach. Maar zes recepten achter elkaar? Dat is gewoon plagiaat en niet netjes.
Technisch gezien zit er op ingrediëntenlijstjes geen copyright, dus zolang je de instructies in je eigen woorden geeft, is er niet echt sprake van plagiaat/copyrightschending. Neemt niet weg dat het wel netjes is om de bron te vermelden als je een recept overneemt, of dat nu uit een boek of van een blog komt.

Framboos

Bericht door Framboos » vr dec 26, 2014 12:22

Jee, ben ik echt de enige die het completely shocking vindt dat je - inmiddels zes, de nieuwste post komt ook rechtstreeks uit VPitS! - recepten gewoon compleet kopieert uit een kookboek zonder bronvermelding, terwijl je verder niks te melden hebt?

Waarom heb je dan in godsnaam een eigen blog? Plaats eigen recepten, plaats andermans recepten met een vermelding, plaats foto's en recensies van wat je uit kookboeken kookt, plaats andersmans recepten met aanpassing, maar allemaal recepten uit 1 kookboek letterlijk vertalen en op je eigen blog plaatsen zonder bronvermelding? Ga je schamen echt.

Plaats reactie