Wanted: Friends (Alive, please)

Moderators: Rick, Rorrim

TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Wanted: Friends (Alive, please)

Bericht door TonyJello » ma feb 04, 2013 8:58

Ik ook :(

Mystique

Bericht door Mystique » ma feb 04, 2013 10:52

Ik had laatst gereageerd op een bericht van m'n nichtje, op Facebook.

Zij had "Maccen" neergezet, dus ik had erop gereageerd "Leuk uitje :? , leuk voor de dieren en je gezondheid. :cry: "
Vervolgens ging mijn oom (die ik niet in mijn lijst heb staan), haar vader, een discussie aan met mij dat ik mensen in hun waarde zou moeten laten.
Ik reageerde daar weer op dat wanneer ik onrecht zie, ik altijd mijn best zou blijven doen om dit te verbeteren. En dat als mijn nichtje er een probleem mee zou hebben, zij mij daar zelf op kon aanspreken.
Vervolgens begon hij erover dat het mijn mening zou zijn en ik die loop op te dringen met al die vreselijke plaatjes waar ik mijn nichtje steeds mee lastig val enzo, maar dat hij geen discussie aan ging op zijn dochters pagina.

Euhhh... Je bent juist een discussie aangegaan? En zij heeft mij toegevoegd en er bestaat ook zoiets als de berichten filteren zodat je ze niet meer hoeft te zien. Ze KIEST er dus voor om ze te zien.

Dus ik weer gereageerd dat het geen mening was, maar een feit. En het uitgelegd, en hem bedankt dat hij een dialoog aanging met mij, omdat ik dat liever heb dan achter elkaars rug om lullen. (Mijn familie is een grote achterbakse roddelfamilie, waar ik dus liever niet meer mee om ga).

Vervolgens is hij toch verder gegaan met de discussie (raar, als je geen discussie wilt aangaan?) en bleef hij aangeven dat het mijn mening was en anderen een andere mening hadden en dat die gerespecteerd moest worden. Maar heeft hij me ook meteen geblokkeerd erna.

Ik was behoorlijk pissed. Dat zou een volwassen man moeten zijn, even je zegje doen en dan iemand snel de mond snoeren.

Dit is wel zo'n beetje mijn hele familie, in het kort. :D
De vrouw van mijn oom negeert mij ook compleet als ik ze tegenkom. Ikzelf daarentegen reageer altijd vriendelijk en groet ze gewoon. Het voelt zo raar dat je 'gehaat' wordt, omdat je het goede wilt doen voor iedereen en dat mensen niet meer met je om willen/kunnen gaan, omdat je gewoon je best doet om zo goed mogelijk te leven. Ik probeer het maar te zien als jaloezie ofzo, maar ik ben bang dat het gewoon gebrek aan ontwikkeling is. :(

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 04, 2013 12:02

Ja, joh, het is maar waardeloos. Mensen steken massaal hun kop in het zand. Daarom gaat het slecht met de aarde. We geven inderdaad geen meningen, maar feiten. Ga vooral door en zie hoe je het het beste voor elkaar kan krijgen dat je zoveel mogelijk informatie geeft, zonder dat mensen zich afkeren. Dat is een kunst, maar oefening baart kunst.

Je echte vrienden blijven vanzelf over en langzaam worden het er weer steeds meer, want veganisme is de toekomst. Carnisten lopen achter.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... YOOztWnRNw

Michael Jackson - Earth Song

Topic: Hoe een effectieve pleitbezorger te zijn
Laatst gewijzigd door TonyJello op ma feb 04, 2013 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Mystique

Bericht door Mystique » ma feb 04, 2013 12:11

Thanks Marja, had ik ff nodig, zo'n peptalk. :)

jojo

Bericht door jojo » ma feb 04, 2013 12:16

Ja, die eeuwige diskussie met vleeseters over meningen en feiten en opdringen en hun keuze respekteren want dat doen ze bij mij ook..... en dat ik hun in hun waarde moet laten....... BLUH........... Ik zeg: Kop tuss'n de deur en dan hard antrekk'n....... :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 04, 2013 12:28

Mystique schreef:Thanks Marja, had ik ff nodig, zo'n peptalk. :)
You're very welcome! :grin:

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 04, 2013 12:29

jojo schreef:Ja, die eeuwige diskussie met vleeseters over meningen en feiten en opdringen en hun keuze respekteren want dat doen ze bij mij ook..... en dat ik hun in hun waarde moet laten....... BLUH........... Ik zeg: Kop tuss'n de deur en dan hard antrekk'n....... :mrgreen:
Hahahaha! :mrgreen:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma feb 04, 2013 14:04

Mijn nichtje had laatst op facebook een foto van biefstukken geplaatst. Mijn oom maakte opmerking erbij 'Laat Alex dit maar niet zien'. Ik heb die opmerking maar geliked. Verder niet iets gezegd erbij.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma feb 04, 2013 15:40

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » ma feb 04, 2013 22:55

Ik had laatst ook een vriendin die op mijn veganistische pasta had geschreven; *kuch* vlees *kuch*
met andere woorden; waar is het vlees gebleven in dit gerecht...
Blijkbaar moeten er nog heel veel vrienden van mij wennen dat ik anders ben gaan eten...

Ondertussen probeer ik iedereen dit heel subtiel duidelijk te maken op FB door lekkere vegan gerechtjes te posten :P Had wel de neiging om een foto van een dier te plaatsen wat grof mishandeld was en erbij te zetten "bedoel je dit met vlees??" maar goed, ik heb het toch maar genegeerd, leek mij op dat moment het beste..
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » di feb 05, 2013 15:13

Ik ben geloof ik niet zo 'promoterig'. Ik reageer niet op foto's van spareribs die voorbij komen.

Maar ik vind het dan wel weer leuk dat ik vandaag twee keer op facebook voorbij zag komen dat iemand een vegan-recept had gemaakt. Beide keren nav een tip/link van mijn kant.

Het is denk ik ook het onbekende. Wat als jij altijd bakt met eieren en boter? Dan kun je je geen voorstelling maken van een vegan-cake. Mijn insteek is dat ik mensen eerst die andere optie laat zien. Je kunt lekker koken/bakken zonder dierlijke producenten. En zonder de hele bio-winkel leeg te moeten kopen :)

Ik denk dat mensen veel meer open staan voor een vegan lifestyle als ze het alternatief al kennen.
En misschien gaan ze niet volledig vegan leven. Maar als ze een deel van hun gerechten vegan maken is er ook al winst denk ik maar heel simpel :)

Emiel

Bericht door Emiel » di feb 05, 2013 18:39

Aan de andere kant zou ik wel graag willen dat mensen het dierenleed als aanleiding zien om vegan te worden en niet het lekkere eten. Op de een of andere manier slaat dat de plank mis naar mijn gevoel...

Sybine

Bericht door Sybine » di feb 05, 2013 18:43

Emiel schreef:Aan de andere kant zou ik wel graag willen dat mensen het dierenleed als aanleiding zien om vegan te worden en niet het lekkere eten. Op de een of andere manier slaat dat de plank mis naar mijn gevoel...
Ja en nee. Om wat voor reden mensen ook minder dierlijke producten gaan eten, het dierenleed wordt er wel minder van. Maar ik denk dat als je een open mind hebt voor vegan voedsel (omdat je het kent en het lekker vindt) je eerder bereid bent om je werkelijk te verdiepen in het hoe en waarom van veganisme. Ik merk tenminste wel in gesprekken met mensen dat ze als het ware direct vastlopen in het gesprek omdat ze blijven steken bij de gedachte dat dierlijke producten onmisbaar zijn in je eetpatroon. En die gedachtengang doorbreek je denk ik wel door vegan eten 'normaal' te maken.

Dus ja, ik ben het wel met je eens dat ik ook liever zou willen dat mensen het dierenleed als aanleiding zien.
Maar ik denk dat mensen eerder luisteren naar een verhaal over dierenleed als ze zien dat er ook een andere optie is (qua voedsel dan).

Emiel

Bericht door Emiel » di feb 05, 2013 18:52

Sybine schreef:
Emiel schreef:Aan de andere kant zou ik wel graag willen dat mensen het dierenleed als aanleiding zien om vegan te worden en niet het lekkere eten. Op de een of andere manier slaat dat de plank mis naar mijn gevoel...
Ja en nee. Om wat voor reden mensen ook minder dierlijke producten gaan eten, het dierenleed wordt er wel minder van. Maar ik denk dat als je een open mind hebt voor vegan voedsel (omdat je het kent en het lekker vindt) je eerder bereid bent om je werkelijk te verdiepen in het hoe en waarom van veganisme. Ik merk tenminste wel in gesprekken met mensen dat ze als het ware direct vastlopen in het gesprek omdat ze blijven steken bij de gedachte dat dierlijke producten onmisbaar zijn in je eetpatroon. En die gedachtengang doorbreek je denk ik wel door vegan eten 'normaal' te maken.

Dus ja, ik ben het wel met je eens dat ik ook liever zou willen dat mensen het dierenleed als aanleiding zien.
Maar ik denk dat mensen eerder luisteren naar een verhaal over dierenleed als ze zien dat er ook een andere optie is (qua voedsel dan).
Ja, ok, meer en/en :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 05, 2013 20:01

Elke reden om zuiver plantaardig te gaan leven is voor mij een goede reden.

En het ene mens zal het milieu of de natuur belangrijk vinden en het andere mens de voedselverdeling op aarde. Een ander vindt haar gezondheid belangrijk en weer een ander vindt het welzijn van dieren belangrijk.

Het maakt mij niet uit door welke bril mensen kijken en door welke deur ze gaan.

http://imageshack.us/a/img255/3328/5218 ... 876815.jpg

Iejoor

Bericht door Iejoor » di feb 05, 2013 20:13

Mijn collega's keken me oOk wat vreemd aan toen mijn lunch vandaag bestond uit een groene smoothie en een bak met wortels en cherrytomaatjes. Ach ja.
Ik vind ook, er is zoveel lekkers mogelijk, en dat wil ik ook we laten zien. Tch heb ik het idee dat ze op mijn werk er niet naar durven vragen omdat ze dan denken dat ik meteen in de :govegan: modus ga, wat ik niet doe. Ik wil gewoon laten zien dat het meer is dan alleen sla.
Moet erbij zeggen: mijn moeder is begonnen me de 7 daagse cursus planten eten van Boele Ytsma. En ze heeft zich alsnog ingeschreven voor de Vegan Challenge en ze heeft laatst toen ze met andere mensen ergens wat ging eten, gevraagd om een broodje met sla, tomaat en komkommer, want 'ik lust wel kaas of vis, maar dat wou ik niet'! Nou, goed he! Mijn moeder gaat zowaar van vegetariër naar veganist. Ze is ook al aan het bedenken wat voor vegan hapjes er op tafel komen als mijn vader jarig is.
Goed van mijn mams he!
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di feb 05, 2013 20:20

Alleen dierenleed? Dat is wel heel erg beperkt! Niet iedereen is daar zo mee bezig; ik denk de meeste mensen hier wel, trouwens. Maar het benadrukken van het hele scala aan voordelen is, denk ik, juist extra motiverend voor mensen en kweekt meer begrip bij anderen. Heb het dus ook over:
- milieu
- wereldvoedselsituatie
- gezondheid
- levensbeschouwing (als het te pas komt)
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 05, 2013 20:38

Iejoor schreef:...Goed van mijn mams he!
Geweldig! :)

Sybine

Bericht door Sybine » di feb 05, 2013 20:59

Sybine schreef:Dus ja, ik ben het wel met je eens dat ik ook liever zou willen dat mensen het dierenleed als aanleiding zien.
Ik ga mijn eigen uitspraak even nuanceren. Ik zou liever zien dat mensen overstappen op een vegan lifestyle wegens onderliggende principes/argumenten. En dat kan dierenleed zijn. Maar ook gezondheid of milieu. Ik ben zelf ook niet iemand die vegan is geworden puur om het dierenleed. Het is bij mij ook het totaalpakket geweest wat me heeft doen overstappen van vegetarisch naar veganistisch.

TonyJello

Bericht door TonyJello » di feb 05, 2013 21:24

:grin:

Plaats reactie