[GZ] Een goede vegan kok

Moderators: Rick, Rorrim

Plaats reactie
Eaolise
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

[GZ] Een goede vegan kok

Bericht door Eaolise » do mar 07, 2013 11:42

Om maar met de deur in huis te vallen:
Ik zoek iemand die eens een uitgebreide vegetarische of veganistische maaltijd wilt koken/bakken en dit met mijn gezin wilt delen.
Zoals sommigen al weten, ben ik autistisch en kom ik bijna letterlijk nooit de deur uit. Enkel om te wandelen met de honden of te fietsen. Naast mijn gezin en psychologen zie ik dus NIEMAND. Eens of twee keer per jaar kijken mijn broer en ik wél film hier thuis met gemeenschappelijke vrienden, twee jongens.
Ik zou graag meer contact willen maken met de buitenwereld, maar ik ben bang dat dit niet meer met carnivoren gaat lukken :lol: en dus wil ik wat contact leggen met vegetariërs en/of veganisten.
Wij eten ALTIJD zéér simpel en ik zou 't een keer leuk vinden om een maaltijd bereid te krijgen die wat uitgebreider is én waarbij ik anderen ook kan laten proeven hoe lekker je wel niet kunt eten als vegetariër/veganist (dat wordt niet gewaardeerd als mensen droge aardappelen en ongezouten groente op hun bord krijgen :mrgreen: )

Mystique
Leefwijze: veganist

Re: [GZ] Een goede vegan kok

Bericht door Mystique » do mar 07, 2013 12:25

Ealoise, is het niet gemakkelijker als jijzelf wat recepten uitprobeert? Er zijn genoeg (makkelijke) vegan recepten.
Of mag/wil je niet koken?

Waar woon je? Ik wil best een keertje voor jullie komen koken, maar ik het het vermoeden dat je iets te ver weg woont...

Eaolise
Contacteer:

Bericht door Eaolise » do mar 07, 2013 13:36

Nou, ik wil dus ook graag contact maken met mensen en dan lijkt dit mij een leuke manier.
Ik woon in Utrecht. :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » do mar 07, 2013 13:53

Leuk initiatief! :)

Ik woon iets te ver en ik ben geen goede kok, maar je vindt vast wel iemand!

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » za mar 09, 2013 23:06

Ik woon in Utrecht maar kan niet koken ;) Wat ik kook vind ik prima maar durf ik alleen mezelf voor te zetten. Verder: Het is niet handig om overal neer te zetten dat je autistisch bent. Je kan er eventueel spijt van krijgen. Wat mensen ermee doen kan ook niet altijd even zuiver zijn.
Ik zou graag meer contact willen maken met de buitenwereld, maar ik ben bang dat dit niet meer met carnivoren gaat lukken

Toch doen! Je moet geen sektarisch-achtige scheidingen aan gaan leggen in de omgang met mensen. Zij zijn slecht, eten vlees, enz. Niet doen. Je wordt er waarschijnlijk alleen maar wereldvreemd van en het helpt je echt niet als je contacten zoekt. Je kan ook niet eeuwig mensen blijven afstoten omdat ze niet jouw leefregels/opvattingen delen. Bovendien, als je overdadig extreem principieel begint te worden, kan dat ook mensen afschrikken, vegan of niet. 10 keer Roomser dan de paus worden en de infidels niet spreken doet je echt geen goed.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Eaolise
Contacteer:

Bericht door Eaolise » zo mar 10, 2013 8:48

Lol, over dat autisme: boeit me echt niets. En sch**t als mensen 't ten slechte gaan gebruiken.

Wereldvreemd ben ik al..... Ik heb twee vrienden die een paar keer per jaar over komen. Zijn carnivoren. Vriendschap is gegroeid door de jaren heen. Ik accepteer hun levenswijze niet, maar kan er wel tot op zekere hoogte mee omgaan.

Wen

Bericht door Wen » zo mar 10, 2013 13:46

Goed voor jou dat je zo open bent over je autisme. Als mensen je erop veroordelen, dan zegt dat meer over hun dan over jou.
Misschien is vrijwilligerswerk bij Bite Back of de stichting Melief iets voor jou. Er zijn zo veel manieren om dieren te helpen en een beetje meer menselijk contact te krijgen zonder overwelmd te worden.
Met de honden in het plaatselijk asiel gaan wandelen, pleeggezin voor een kattenopvang....

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » zo mar 10, 2013 14:02

Wen schreef:Goed voor jou dat je zo open bent over je autisme. Als mensen je erop veroordelen, dan zegt dat meer over hun dan over jou.
Misschien is vrijwilligerswerk bij Bite Back of de stichting Melief iets voor jou. Er zijn zo veel manieren om dieren te helpen en een beetje meer menselijk contact te krijgen zonder overwelmd te worden.
Met de honden in het plaatselijk asiel gaan wandelen, pleeggezin voor een kattenopvang....
Denk aan werk later, als ze dat wil. Google op haar facebook... Open zijn over autisme heeft veel mogelijke consequenties waar je niet direct aan denkt. Een eventuele lening... enz. Bovendien zijn er mensen die misbruik gaan maken van autisten, heb het helaas vaak genoeg gezien :( Zij zijn dan niet achterlijk of dom, maar die mensen manipulatief en slecht. Natuurlijk moet Eaolise zelf weten wat ze doet :) Ik ga niet iemand commanderen die nota bene 4 jaar ouder is. Ik vond het alleen nuttig om misschien mee te delen.

Skyclad

Bericht door Skyclad » do mar 14, 2013 21:17

Toch wel interessant dat mensen bij autisten vaak het beeld hebben van...naja...hulpbehoevend. Of kwetsbaar.

Het is echt geen ramp als een werkgever er achter komt ofzo. Lijkt me toch niet slim om het te verbergen, wat dat betreft kan je beter achterwege laten dat je veganist bent want daar kan men in het bedrijfscircuit nogal over vallen.

En een lening lijkt me hoe dan ook geen goed plan, en ook al dan is financieel verleden veel belangrijker dan dat ergens op het internet staat dat iemand autistisch is.

Niet dat ik het persoonlijk zo van de daken zou schreeuwen (meer gevalletje Too Much Information), maar echt een ramp is het nou ook weer niet.

Ik denk dat je idd de suggesties van anderen moet opvolgen. Iets nuttigs doen voor dierenasiels, etc. Daar zal je al snel met anderen zitten die zich dierenleed aantrekken. De meesten zullen ook gewoon vlees eten, maar zolang je er niet vervelend over gaat doen zullen ze heel wat meer open staan tegenover veganisme. De meesten zijn gewoon compleet gehersenspoeld, dus het is niet alsof ze er zelf wat aan kunnen doen. Ze zien daadwerkelijk de verbinding tussen vlees/ei/melk en dierenleed niet, de conditionering zit diep in hun psyche begraven. Mensen die alsnog lullig doen over veganisme kan je altijd nog mijden.

Met een veilige bubbel van veganisten in je vriendenkring zal je nooit het "heilige woord" verspreiden, en dat is toch een beetje jammer?

Oh ja...ontopic...koken. Ik zou mezelf geen keukenkoning noemen ofzo maar ik kan wel wat, veganistisch koken is hoe dan ook veel makkelijker. Ik weet me echt geen raad met een stuk vlees. Beste wat ik kan bedenken is in de pan en dan op een bord. Koken in Nederland komt hoe dan ook zelden boven het bouillonblokje niveau uit, dus als je al wat van die groenten maakt zullen ze al onder de indruk zijn. Proeven, kijken wat ontbreekt, en daar wat bij doen, weer proeven, etc. Kom je zo uit op perfecte balans (zorgen dat iets niet ontbreekt, en als iets ontbreekt, bijv zoet, dan merk je dan meteen wanneer je dat erbij doet).

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » do mar 14, 2013 21:23

Toch wel interessant dat mensen bij autisten vaak het beeld hebben van...naja...hulpbehoevend. Of kwetsbaar.
Ik heb er ladingen gekend. :P Zelfs in mijn directe familie ;)
En een lening lijkt me hoe dan ook geen goed plan, en ook al dan is financieel verleden veel belangrijker dan dat ergens op het internet staat dat iemand autistisch is.
Ik heb van een heel goed bekende meegemaakt dat een levensverzekering die voor een lening nodig is regelen heel lastig is met die diagnose: Je hebt misschien wel verhoogd risico op zelfmoord! Het is dus wel oppassen, wat mij betreft.

Ik commandeer niet, is meer zo van: Denk daaraan, dat het onhandig kan zijn. Zoiets als: koop viooltjes! Waarop jij gerust kunt zeggen ''barst met je viooltjes, ik vind ze spuuglelijk''. Maargoed.

lani

Bericht door lani » do mar 14, 2013 21:45

ik heb geen autisme, voor zover ik weet, maar kom ook (bijna) nooit buiten... of iig niet alleen.. soms (laatste tijd zelfs bijna niet) met m'n vriend.. kan schijnbaar goed koken, vind het ook leuk om te doen, maar utrecht is niet zo dichtbij helaas :3 .. als het dichtbij was zouden ik en m'n vriend er waarschijnlijk wel voor open staan, mn vriend is mn hulpchef! +D .. of hoe t dan ook heet xD ..

anyhow.. ik ken de behoefte! hoop dat je snel iemand vind :3

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo mar 17, 2013 15:16

Eaolise, je kunt diverse warme maaltijden heel makkelijk extra lekker maken met een lepel pindakaas erdoor.

Bijvoorbeeld aardapelen of rijst met spruitjes of sperziebonen. Ik vind het heerlijk! :hungry2:

Plaats reactie