Veganistische Bewuste Moeders/Vaders gezocht!

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
marieke
Leefwijze: veganist

Veganistische Bewuste Moeders/Vaders gezocht!

Bericht door marieke » vr apr 03, 2009 12:18

Hallo Allemaal,

Ik ben een jonge moeder (getrouwd) met twee kinderen, wij eten veganistisch en wil mijn kinderen zo bewust mogelijk groot brengen. Wel voel ik me soms alleen staan in mijn leef/denkwijze.
Zijn er nog meer ouders die dit ook ervaren?
Het lijkt me erg leuk om ervaringen uit te delen, of eens samen te koken/met de kinderen op pad te gaan!
Op dit moment woon ik in Arnhem, maar over twee maanden verhuizen we naar de Achterhoek.
Ik zou zeggen, bewuste jonge ouders laat je horen! haha

Groetjes Marieke :welcome:

lena

Re: Veganistische Bewuste Moeders/Vaders gezocht!

Bericht door lena » za apr 04, 2009 12:39

Welkom hier Marieke!
Ik heb een dochter van vijf, die zo goed als veganistisch leeft. Ze eet tegenwoordig wel buitenshuis koekjes ofzo met melk/ei erin. Ze vond het zelf echt heel vervelend om altijd, altijd ZO ontzettend anders te zijn en om nooit iets te mogen wat andere kinderen wel mogen.

Ik vond het wel grappig dat ze toen ze nog wat jonger was en winkeltje of restaurantje speelde, altijd uitgebreid het "personeel" vroeg "is het wel vegetarisch? veganistisch? biologisch? zit er melk in? of ei?" Blijkbaar maakte dat meer indruk op haar dan ik altijd dacht :)

Ik woon helaas helemaal niet in de buurt van de achterhoek, maar misschien is het leuk om in de zomer eens een keer een dagje met andere ouders af te spreken?

marieke

Bericht door marieke » za apr 11, 2009 11:43

Hoi Lena,

Leuk om te horen dat er ook andere Moeders zijn! Mijn kinderen gaan nog niet naar school en ervaren dus ook niet dat ze anders eten. Wel wil ik graag met andere kinderen en ouders contact hebben die ook veganistisch zijn zodat ze ook merken dat ze er niet alleen in staan. Verder maak ik zelf vaak lekkere dingen voor ze en zijn ze gek op dadels/abrikozen/gedroogd fruit enz dus dat is erg fijn!

Het lijkt me erg leuk om een dagje iets met andere ouders af te spreken, ergens centraal in het land is dan misschien het handigst. Waar woon jij?

Wie weet melden zich nog andere ouders, of weet jij nog wat mensen die geinteresseerd zijn?

Ik hoop van je te horen!

Groetjes Marieke

marjan

Bericht door marjan » za apr 11, 2009 22:58

Hallo Marieke, Ik woon wel in de Achterhoek maar heb geen echt kleine kinderen meer. Waar ga jij wonen in de Achterhoek? Ik ben veganist geworden toen mijn dochter 3 1/2 was en mijn zoon ruim een jaar. Omdat zoonlief toen nog dik aan de borstvoeding zat heeft hij in zijn leven eigenlijk maar heel weinig dierlijke producten binnengekregen. Dochter is nu 15 en sinds een paar jaar vegetarier. Zoon (Daniel op dit forum) is bijna 13 en fanatiek veganist. Misschien moeten jullie hem eens uitnodigen voor een meeting... Als ervaringsdeskundige :)

Dennis

Bericht door Dennis » ma apr 13, 2009 20:57

lena schreef:Ik heb een dochter van vijf, die zo goed als veganistisch leeft. Ze eet tegenwoordig wel buitenshuis koekjes ofzo met melk/ei erin. Ze vond het zelf echt heel vervelend om altijd, altijd ZO ontzettend anders te zijn en om nooit iets te mogen wat andere kinderen wel mogen.
Dit is één van de redenen waarom ik mijn kinderen vegetarisch opvoed. (meisje van 4,5, zoontje van 3 (vanaf morgen) en zoontje van 9 maanden). Zelf ben ik ook niet zo vegan als ik ooit ben geweest, trouwens. Dit komt ook deels doordag ik kinderen kreeg.

Heb wel weer wat stapjes gezet riching veganisme. Vind het nog altijd de beste manier. Sprak daar laatst over met iemand en wilde er iets mee doen. Vandaar die stapjes.

marieke

Bericht door marieke » di apr 14, 2009 11:36

Zo zie je maar weer dat iedereen heel verschillend is, grappig eigenlijk.
Ik ben juist veganistisch/biologisch geworden door mijn kinderen en ze vinden het nu nog niet erg, ik maak erg veel lekkere dingen samen met ze en ze genieten van eten.
Zelf ben ik heel strikt veganistisch/biologisch en mijn kinderen weten dan ook niet beter, als ze ergens anders iets zien bij andere mensen hebben ze het wel eens geproeft maar zijn er 3 dagen ziek van geworden. Nu weet mijn zoontje bv ook dat hij niet alles kan eten omdat hij dan auw in zijn buik krijgt.

Verder ben ik van mening dat het bij de ouders ligt, je kunt je kind ook zo benaderen dat hij niet het gevoel heeft iets te missen of zo anders te zijn. (ikzelf voel ook geen gemis of heel anders zijn) ik voel me door het veganisme juist meer verbonden met alles. Als je ervoor kiest om je kinderen veganistisch groot te brengen gaat dat natuurlijk niet vanzelf, je moet er moeite voor doen en altijd je eigen eten meenemen en lekkere dingen kunnen bakken zodat de kinderen niks missen en het juist erg leuk vi :govegan: nden om zelfgebakken dingen te delen met anderen!

Maar ieder mens is anders en heeft weer baat bij een ander dieet, dit is wat goed is voor mij en ik wil niet beweren dat het goed is voor iedereen.... Ieder zijn eigen zoektocht!

Groetjes! :welcome:

Wen

Bericht door Wen » do apr 16, 2009 18:31

Ik ben zelf ook veganist. En als er later kinderen moesten komen, dan zou ik ze thuis vegan opvoeden. Maar buitenshuis zou ik kiezen voor vegetarisch. Omdat ik het toch wel bang zou zijn dat het anders hun sociale contacten serieus zou beperken. Ik ken zelfs geen ouders met vegetarische kinderen, laat staan vegan. Hopelijk wordt het wat makkelijker in de toekomst om kinderen vegan op te voeden.

lena

Bericht door lena » vr apr 17, 2009 14:44

marieke schreef:Verder ben ik van mening dat het bij de ouders ligt, je kunt je kind ook zo benaderen dat hij niet het gevoel heeft iets te missen of zo anders te zijn.
Dat is ook mijn ervaring als kinderen nog heel klein zijn en je bijna altijd bij ze bent, of in ieder geval bewust uitzoekt met wie ze omgaan. Als ze groter worden wordt dat anders. En het hangt ook van het kind af.
(ikzelf voel ook geen gemis of heel anders zijn)
Desondanks schreef je in je eerste bericht hier: "Wel voel ik me soms alleen staan in mijn leef/denkwijze."

marieke

Bericht door marieke » za apr 18, 2009 18:27

Hoi Lena,

Ik denk ook dat het van het kind af hangt, maar ook van de ouders. Zelf eet ik veganistisch omdat het zoveel gezondheidsvoordelen heeft. Ik weet dat het voor mij het beste is, waarom zou ik dat 'beste' mijn kind dan niet gunnen? Zo denk ik er over. Als kind heb ik vroeger ook een opvoeding gehad waardoor ik anders was, dus ik weet goed hoe het voelt als kind zijnde. Ook weet ik dat als je andere kinderen om je heen hebt die wel hetzelfde worden opgevoed als jij, het helemaal niet erg hoeft te zijn. Zeker met veganisme lijken mij de redenen goed uit te leggen aan kinderen. Er zijn zelfs kinderen die alleen maar rauw eten!

Ik voel me soms wel alleen staan in mijn leef/denkwijze, maar ik voel geen gemis als het op eten aankomt. Als ik nu iets dierlijks zou eten zou ik me niet meer verbonden voelen met anderen die dat ook doen.
Ik denk niet dat ik zo anders ben als anderen, ik eet wat ik denk dat goed en gezond is, dat wil ik ook geven aan mijn kinderen. En het lijkt mij heerlijk om meer mensen te ontmoeten die hetzelfde willen en doen!

Groetjes Marieke

lena

Bericht door lena » zo apr 19, 2009 10:17

marieke schreef:Zelf eet ik veganistisch omdat het zoveel gezondheidsvoordelen heeft.
Ik begrijp hieruit dat je alleen veganistisch eet, maar verder niet vegan bent? Dat maakt ook wel uit, denk ik.
Ook weet ik dat als je andere kinderen om je heen hebt die wel hetzelfde worden opgevoed als jij, het helemaal niet erg hoeft te zijn.
Ja, dat lijkt me ook wel, maar ik ken niet eens vegetarische mensen waar ik nu woon, laat staan veganistische kinderen.

Wen

Bericht door Wen » zo apr 19, 2009 13:38

Ik denk dat kinderen eerder vegan willen eten uit medeleven met dieren, dan uit gezondheidsredenen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo apr 19, 2009 15:20

Wen schreef:Ik denk dat kinderen eerder vegan willen eten uit medeleven met dieren, dan uit gezondheidsredenen.
Dat denk ik ook.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo apr 19, 2009 15:35

Ik ben 18 jaar, vegetarier sinds m'n 5e of 6e en veganist sinds m'n 15e. Vegetarisme was geen probleem, daar hadden mijn ouders al ervaring mee, veganisme was wel een wat grotere stap voor ze. Maar ik had het allemaal goed uitgezocht en ik was oud genoeg, dus met enige tegenzin gaven mijn ouders toch wel toe. Ik heb eigenlijk nooit het gevoel gehad ze daar dankbaar voor te moeten zijn.

Als ik later al kinderen zou krijgen, zou ik ze in ieder geval veganistisch opvoeden en alleen eten geven dat biologisch en als het kan ook veganistisch (dus zonder mest) 'geproduceerd' is. Het liefst groenten uit de eigen tuin. En daarnaast zou ik ze natuurlijk anarchistisch opvoeden enz. enz. :wink:

Wen

Bericht door Wen » zo apr 19, 2009 16:29

Waren je ouders dan ook vegetariërs of heb je zelf besloten om zo jong vegetariër te worden?

marieke

Bericht door marieke » zo apr 19, 2009 17:40

lena schreef:
marieke schreef:Zelf eet ik veganistisch omdat het zoveel gezondheidsvoordelen heeft.
Ik begrijp hieruit dat je alleen veganistisch eet, maar verder niet vegan bent? Dat maakt ook wel uit, denk ik.
Ook weet ik dat als je andere kinderen om je heen hebt die wel hetzelfde worden opgevoed als jij, het helemaal niet erg hoeft te zijn.
Ja, dat lijkt me ook wel, maar ik ken niet eens vegetarische mensen waar ik nu woon, laat staan veganistische kinderen.
Hoi Lena,

Ik ben veganistisch uit gezondheidsredenen maar verder ben ik ook veganistisch. Hoe erg de dieren tegenwoordig uit worden gebuit gaat mij zeer aan, en ik wil daar hoe dan ook geen deel van uit maken.
Dus ook geen leer/wol/zijde, en heb ik ook zo mijn bedenkingen bij deze maatschappij.

Op dit moment ken ik nog erg weing veganistische mensen, we zijn van plan om naar de veganisische zomerweken te gaan en daar mensen te ontmoeten. Het lijkt me zowieso een erg leuke vakantie!

Ken jij verder ook geen veganistische mensen dan? Hiermee bedoel ik, je eet zelf wel vegan en bent ook vegan, hoe ben je daar toe gekomen dan?

Groetjes!

marieke

Bericht door marieke » zo apr 19, 2009 17:45

[quote="Jasmijn"]Als ik later al kinderen zou krijgen, zou ik ze in ieder geval veganistisch opvoeden en alleen eten geven dat biologisch en als het kan ook veganistisch (dus zonder mest) 'geproduceerd' is. Het liefst groenten uit de eigen tuin. En daarnaast zou ik ze natuurlijk anarchistisch opvoeden enz. enz. :wink

Mooi ideaal! Dat is precies wat hoe ik mijn kinderen te eten geef, al hoewel ik mijn kinderen niet anarchistisch opvoed, ik geef ze wel alle vrijheid en grijp alleen in als iets gevaarlijk is. Het zijn heerlijke pure kinderen!

Groetjes,

Marieke

marieke

Bericht door marieke » zo apr 19, 2009 17:50

Hoi allemaal,

Zelf denk ik dat gezondheidsredenen en dierenmedeleven samen gaan, je wilt toch ook geen dierlijk iets eten waar allemaal; antibiotica/hormonen/stresshormonen/pus en andere ziektekiemen in zit?
Daar word je ziek van, is het niet nu dan wel op langer termijn!
En aan de andere kant, is het ondierlijk wat er gebeurd met ze, als je dat zou eten en je weet wat er gebeurd in de bioindustrie, dan is de kans op gewetenswroeging groot. (en dus een minder geestelijk welbevinden).
Het gaat dus samen op,

Groetjes,

Marieke

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo apr 19, 2009 20:11

Wen schreef:Waren je ouders dan ook vegetariërs of heb je zelf besloten om zo jong vegetariër te worden?
Mijn halfbroer was destijds vegetarier en ik vond het stoer om hem na te apen. Mijn moeder stond er sympathiek tegenover, omdat ze zelf jarenlang pescotarier is geweest (ze is toen vlees gaan eten omdat mijn vader dat ook deed, maar het beviel haar niet goed geloof ik). Toen ik vegetarier wilde worden, is zij ook meteen weer pescotarier geworden. Dat maakte het natuurlijk allemaal makkelijker voor mij. Mijn broer is na mij ook vegetarier geworden.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo apr 19, 2009 20:15

En natuurlijk hield ik van dieren, maar dat doen bijna alle kinderen op die leeftijd. Wat het echt betekende om vegetarier te zijn, besefte ik natuurlijk pas toen ik ietsje ouder was.
Zoals ik nu beter weet dan 3 jaar geleden wat het is om vegan te zijn :D

lena

Bericht door lena » ma apr 20, 2009 21:12

marieke schreef: Ik ben veganistisch uit gezondheidsredenen maar verder ben ik ook veganistisch. Hoe erg de dieren tegenwoordig uit worden gebuit gaat mij zeer aan, en ik wil daar hoe dan ook geen deel van uit maken.
Dus ook geen leer/wol/zijde, en heb ik ook zo mijn bedenkingen bij deze maatschappij.
Ik snap het, ik ben het ook met je eens, het heeft allemaal met elkaar te maken.
Ken jij verder ook geen veganistische mensen dan?
Nee, ik ken op het moment niet eens vegetarische mensen. Ik dacht dat vegetarisme inmiddels al doodnormaal was, maar blijkbaar niet.
Hiermee bedoel ik, je eet zelf wel vegan en bent ook vegan, hoe ben je daar toe gekomen dan?
Ik was al heel lang lacto-ovo vegetarier, en vond dat niet meer logisch. Ik vond dat eigenlijk altijd wel, maar dacht altijd dat veganisme veel te moeilijk/ingewikkeld was, dat je dan bijna niets meer kon eten. Dankzij internet ontdekte ik dat er in tien jaar tijd veel veranderd is, er zijn nu zoveel kookboeken, forums en blogs.

Hoe ben jij vegan geworden? Door het praten met andere veganisten?

Plaats reactie