Veganistische Bewuste Moeders/Vaders gezocht!

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

marieke
Leefwijze: veganist

Re: Veganistische Bewuste Moeders/Vaders gezocht!

Bericht door marieke » di apr 21, 2009 18:27

Hoi lena,

Toen ik kind was vond ik vlees nooit echt lekker, en at er ook bijna niet van. Wel kreeg ik zuivel van mijn ouders. Op mijn 10e heb ik besloten om geen vlees meer te eten. In mijn studententijd woonde ik in een huis met meerdere vegetariers dus dat was handig, altijd samen koken enz.
Pas toen ik mijn kinderen geboren werden ben ik veganistisch geworden, ik merkte bv dat ze niet tegen zuivel konden, ze er een heftige reactie (spugen/exceem) van kregen. Daar ben ik toen gelijk mee gestopt. En me ook verder gaan verdiepen in veganisme, ik zag een programma op tv, waarin Dos Winkels een lezing hield over wat er mis is met vis, (wat is mis met vis?), erg interessant en ik was gelijk van de vis af!. Omdat ik zelf studeerde in de voeding, heb ik veel zelf uitgezocht en ook veel eigen recepten bedacht.
Verder zoek ik veel op internet om ook up to date te blijven!
Ik ga nu beginnen om mensen met overgewicht te helpen af te vallen via een veganistisch/rauw dieet, en hoop dat mensen daar de voordelen van in zien en dus ook niet meer helemaal terug willen naar een dieet met dierlijke voedingsmiddelen. Het staat allemaal nog ik de kinderschoenen maar ik ben er druk mee bezig!
Zelf ken ik dus ook weinig veganistische mensen, ja mijn man nu en kinderen! Daar wil ik verandering in brengen, door ook cursussen te gaan geven voor mensen die wat bewuster met hun eten en de wereld om hun heen (dieren) om willen gaan. (cursus bewuste voeding)
Op dit moment ben ik ook bezig met Raw Food, en dat voelt zeer goed moet ik zeggen. Weer een nieuwe manier van eten, wat nog een stapje verder is en ook veel dingen heeft om te ontdekken. Ik ga morgen naar een workshop toe en ben zeer benieuwd!

Groetjes,
Marieke

Wen

Bericht door Wen » di apr 21, 2009 19:55

Hoi,

Misschien is ook de site van dr. Fuhrman dan iets voor jou. Ik vond zijn boeken heel interessant. Ze gaan over afvallen en ziekte voorkomen en overwinnen door een natuurlijk veganistisch dieet.

lena

Bericht door lena » wo apr 22, 2009 13:50

Success met je cursussen! Ik heb zelf een poosje meegelezen op de Fuhrman forums. In mijn ervaring gaat het vaak twee kanten op: aan de ene kant heb je de mensen die het dieet puur zien als afval/gezondheidsdieet, en na een paar maanden weer terugvallen in oude, slechte gewoontes, aan de andere kant heb je de mensen die zich erin gaan verdiepen en helemaal vegan worden. Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen in Nederland hiermee zullen zijn.

Wen

Bericht door Wen » wo apr 22, 2009 14:08

Ik denk wel dat als je mensen blijvend vegan wil krijgen dat er veel betere aanpakken dan het moelijke raw vegan zijn. Ik denk dat er weinig mensen dit levenslang blijven. Beter lijkt me een uitgebreid informeren over de nadelen van dierlijke produkten op de gezondheid, dierenleed (natuurlijk niet als je diëstiste ben:)) en een gezond eetpatroon (dat kan op meerder manieren)

marieke

Bericht door marieke » za apr 25, 2009 18:30

Hoi hoi,

Ja, ik ben nu nog bezig met de voorbereidingen en probeer alle voor en nadelen ook goed af te wegen. Mijn uitgangspunt is vooral dat ik kijk naar ieders persoonlijke levenstijl en eetgewoontes. Van daaruit ga ik kijken welke voedingsmiddelen weggelaten of vervangen kunnen worden. En zo dus de client stapje voor stapje naar een betere algehele gezondheid brengen. Dat helpt denk ik het beste, zo worden gezondere keuzes meer een stuk van het leven ipv een manier om af te vallen.

Ik ga me eens verdiepen in Fuhrman, lijkt me interessant!

Raw vegan zijn is voor veel mensen een veel te grote stap, maar iedere dag groene bladgroentes in salade eten is makkelijk. Daar merk je al voordelen van. Zo valt van elke 'gezond' voedingspatroon wel iets te pikken wat in het voedingspatroon van haast iedere mens past. Dus mijn missie om mensen te helpen bewuster met hun voeding om te gaan (ook dus met hun lichaam de natuur en de dieren!), zit hem in de kleine veranderingen. Deze eigen te laten maken en dan weer een stapje verder te gaan.

Ik vind het erg leuk!

Groetjes!

marieke

Bericht door marieke » za apr 25, 2009 18:37

Ik heb dr Fuhrman gegoogled en toen kwam ik er achter dat ik hem al lang ken!
Heb al veel filmpjes gezien en ook stukjes van zijn boek; eat to live.
Ik vind hem erg goed, hij weet veel mensen te overtuigen.

Wen

Bericht door Wen » zo apr 26, 2009 11:36

Dat lijkt me idd de beste aanpak. Ik wens je er veel succes mee (y)

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » do mei 21, 2009 9:17

Hoi Marieke, ik ontdekte dit topic nog maar net. Ik ben zelf moeder van 4 kinderen, o.a. van Shantisabine en *Eva* van dit forum. Mijn jongste, een nakomertje, is nu 2 1/2. Ik werd veganist tijdens mijn laatste zwangerschap, omdat Eva en Sabine daarmee kwamen. Ik was al vegetariër sinds mijn 15e.
De jongste, David, voed ik zo vegan mogelijk op. Hij eet alleen wel heel graag biologische kaas. Dat is, samen met bio karnemelk voor mijn man en oudste zoon, het enige dierlijke voedsel wat hier in huis komt.
Niet dat ze geen sojamelk lusten, maar ze vergeten altijd om vitamine B12 in te nemen, dus dan moet het maar zo :wink: .
Buiten de deur, op de peuterspeelzaal of op visite, mag David wel koekjes e.d. eten waar ei of melk in zit. Ik vind het anders te sneu voor hem. Iets met vlees is uit den boze natuurlijk!
Hoe oud zijn jouw kinderen precies (heb ik dat over het hoofd gezien?)
Ik zag dat je naar de zomerweek wilt gaan om andere veganisten te ontmoeten. Laat ik je dan uit de droom helpen, want er zijn daar maar een paar. Wij gingen vorig jaar ook met die intentie en het bleek dat er meer vleeseters en vegetariërs waren dan veganisten. Ik vond dat erg jammer. Er is ook weinig te doen voor kleine kinderen, ik zou er nog maar goed over nadenken hoor, een gezinsvakantie is het niet bepaald.
Jammer dat je aan de andere kant van het land gaat wonen. Hier in de buurt ken ik ook helemaal geen veganisten...

Suzette
Contacteer:

Bericht door Suzette » di jun 09, 2009 11:07

Leuk om te lezen! Ik heb net een oproepje op mijn blog geplaatst om in contact te komen met andere vega-ouders. En nu zie ik hier eigenlijk hetzelfde staan! Ik woon in Arnhem met mijn vriend en onze twee kindjes (bijna 1 en bijna 3 jaar). Zelf eten wij al zo'n 10 jaar veganistisch en dat gaat erg gemakkelijk. Maar sinds die kleintjes er zijn, lopen we toch weer tegen heel andere dingen aan.
Ik zou het erg leuk vinden om eens af te spreken met andere ouders. Misschien een vega-picknick organiseren? Dan neemt iedereen wat mee en de kinderen zijn natuurlijk ook welkom.
Is hier animo voor: eind juni, begin juli (2009)? Ik stel voor in Arnhem :-)

Groetjes Suzette!

http://www.watmaakt.suzette.nu/wp-conte ... e-thee.jpg

mijn blog: http://www.watmaakt.suzette.nu
de oproep : http://www.watmaakt.suzette.nu/leesvoer-oproep/

Wen

Bericht door Wen » di jun 09, 2009 16:41

Leuke blog (y)

Suzette
Contacteer:

Bericht door Suzette » wo jun 10, 2009 8:17

Dank je Wen, leuk dat je langs bent gekomen!

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » wo jun 10, 2009 9:54

Ja, leuk, ik heb m net ook even bezocht. Jammer dat Arnhem zo ver weg is, een vegan picknick lijkt me wel gezellig!
Overigens heeft David dat serviesje van de foto ook. Helaas 'maakt' hij alleen maar kopjes poep die hij dan met een glunderend gezicht komt brengen en die wij dan héél vies moeten vinden :lol: ...
Laatst gewijzigd door Esther A op wo jun 10, 2009 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

lena

Bericht door lena » wo jun 10, 2009 10:03

Ik zou een picknick heel leuk vinden. Arnhem is wat uit de richting, maar aan de andere kant is alles wat uit de richting voor ons. Heb je al geinteresseerden gevonden via je blog?

Suzette
Contacteer:

Bericht door Suzette » do jun 11, 2009 11:22

Hoi Esther en Lena, leuk dat jullie geintereseerd zijn! Op mijn blog-oproep heb ik nog geen reacties, maar het staat er ook nog maar net op. Zou ik misschien jullie emailadres mogen zodat ik, wanneer ik iets ga organiseren, contact met jullie op kan nemen? Lijkt me leuk om af te spreken...mits het wel weer wat mooier weer is :-)
Groetjes!

mail@suzette.nu" target="_blank

IMS
Leefwijze: flexanist

Bericht door IMS » do sep 24, 2009 15:26

Zelf ben ik (nog lang) geen moeder, maar wel een interessant onderwerp dit!
Suzette, mooie foto's op je blog.
Ik wil mijn kinderen later (als ik ze krijg, en ben nu pas 21) ook vegan opvoeden. Mijn vriend eet wel vlees, dus dat wordt nog wat, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer ;)

jet
Moderator

Bericht door jet » do sep 24, 2009 19:34

same here....
(volgens mijn vrienden zou mijn biologische klok nu zo ongeveer ontploffen, en moet ik subiet aan de kinderen.... zie dat nog niet zo zitten, maar wil ze ooit wel veganistisch opvoeden, maar ook daar voorzie ik problemen van de kant van vriendje... afijn, afwachten maar)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen » do sep 24, 2009 20:52

Ik had van in het begin met mijn man afgesproken dat als we kinderen hebben we ze vegetarisch zouden opvoeden.Mijn vriend is vleeseter :( Ik zou ze thuis wel veganistisch opvoeden, maar losser buitenhuis zijn.
Ik zou dan wel hopen dat ze als ze ouder zijn ze zelf voor volledig veganisme zouden kiezen.
De gedachte dat ze zelf zouden kiezen om vlees te eten, vind ik wel verschrikkelijk. Dat zou ik echt als een falen van mijn job als ouder zien. Maar gelukkig hebben we nog geen kinderen en eigenlijk denken we van er geen te nemen. Ik ben nu dertig en mijn klok tikt nog niet. Wel kan ik al mijn moedergevoelens momenteel kwijt aan al mijn poezekinderen :wink:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do sep 24, 2009 22:31

De zus van de vriendin van m'n halfbroer is ook veganist en zij voedt haar dochtertje (ik denk 2 en een half jaar) veganistisch op. Dat gaat uitstekend. Het is ook een erg lief en bijdehand kind :D
Ik denk dat er best wel het een en ander mogelijk is voor je kind buitenshuis, als je maar een beetje een oogje in het zeil houdt. Ik zou mijn kind zelf in ieder geval vegan willen opvoeden, of de vader het er nou mee eens is of niet :wink:

lena

Bericht door lena » vr sep 25, 2009 7:54

Jasmijn schreef:De zus van de vriendin van m'n halfbroer is ook veganist en zij voedt haar dochtertje (ik denk 2 en een half jaar) veganistisch op. Dat gaat uitstekend. Het is ook een erg lief en bijdehand kind :D
Ik denk dat er best wel het een en ander mogelijk is voor je kind buitenshuis, als je maar een beetje een oogje in het zeil houdt.
Met een kind van 2,5 is dat inderdaad niet zo moeilijk. Het wordt pas ingewikkelder als ze ouder zijn, naar school gaan, en meer een eigen leven krijgen naast dat van jou. Vegetarisch heb ik nooit een probleem gevonden, maar met veganistisch wordt je kind wel heel erg "anders", staat het steeds buiten de groep. Nooit een koekje eten als je ergens speelt, nooit traktaties kunnen eten op school, nooit snoepjes mogen eten die uitgedeeld worden, niet gewoon mee kunnen doen met spelletjes zoals snoephappen. Sommige jonge kinderen kunnen daar prima mee omgaan, andere kinderen vinden dat erg vervelend. Hoe je daar zelf mee omgaat weet je pas op het moment zelf denk ik. Het zal ook afhangen van de omgeving: het helpt vast als het kind meerdere veganisten kent, en ook vegan vriendjes heeft. Maar ja, kom daar maar eens aan :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 25, 2009 9:48

lena schreef:maar met veganistisch wordt je kind wel heel erg "anders", staat het steeds buiten de groep.
Dat valt wel mee. Je moet gewoon zorgen dat het kind assertief is en dus voor zichzelf kan opkomen.

Een 'zwak' kind wordt anders toch eruit gepakt om te pesten of buiten te sluiten. Heeft niets te maken met of die veganist is of niet.
Nooit een koekje eten als je ergens speelt, nooit traktaties kunnen eten op school, nooit snoepjes mogen eten die uitgedeeld worden, niet gewoon mee kunnen doen met spelletjes zoals snoephappen.
Dat is meer een kwestie van goede voorbereiding lijkt me. Zoals sommige ouders doen.. die dan een snoeppot op school zetten voor het kind. Zodat er altijd wat is. En er zijn ook wel kinderen met voedselallergien etc. Ik had ook wel iemand in de klas met allergie. Die kreeg gewoon wat anders. Of ouders van andere kinderen zorgde er voor dat er wat ook was voor dat kind met allergie.

Joodse en Islamitische kinderen mogen ook niet altijd alles hebben in die situaties.

Plaats reactie