Veganistische Bewuste Moeders/Vaders gezocht!

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

lena

Re: Veganistische Bewuste Moeders/Vaders gezocht!

Bericht door lena » vr sep 25, 2009 10:37

Vegantastic schreef:
lena schreef:maar met veganistisch wordt je kind wel heel erg "anders", staat het steeds buiten de groep.
Dat valt wel mee.
Ik vind dus van niet. Hoeveel ervaring met veganistische kinderen die opgroeien in een omgeving waar vegetarisme al heel bijzonder is heb jij?
Een 'zwak' kind wordt anders toch eruit gepakt om te pesten of buiten te sluiten. Heeft niets te maken met of die veganist is of niet.
Het gaat niet om pesten. Het gaat erom dat het niet leuk is. Ook al wordt je niet gepest, het is gewoon niet leuk om steeds "anders" te zijn, voor heel veel mensen. Je ziet dat hier al op het forum, met (bijna) volwassenen die zeggen dat het niet leuk is om te zeggen dat je veganist bent tijdens een introductieweek, of als je kamers zoekt. Dan lijkt het me logisch dat dat voor een jong kind, die ook nog eens niet ECHT begrijpt waar het om gaat, en voor wie het geen bewuste overwogen keuze is, ook niet leuk is.
Nooit een koekje eten als je ergens speelt, nooit traktaties kunnen eten op school, nooit snoepjes mogen eten die uitgedeeld worden, niet gewoon mee kunnen doen met spelletjes zoals snoephappen.
Dat is meer een kwestie van goede voorbereiding lijkt me. Zoals sommige ouders doen.. die dan een snoeppot op school zetten voor het kind. Zodat er altijd wat is.
Dat zou kunnen, voor school. Maar wat doe je dan met speelafspraakjes? Clubjes? Er wordt hier vaak ineens wat afgesproken, waardoor kindlief ergens een boterham moet eten. Dat soort dingen kunnen dus gewoon niet meer als je erop staat dat je kind alleen vegan eet, want niemand heeft vegan brood met broodbeleg in huis, tenminste, daar kun je niet vanuit gaan.
En er zijn ook wel kinderen met voedselallergien etc. Ik had ook wel iemand in de klas met allergie. Die kreeg gewoon wat anders.
Er zijn bijna geen kinderen allergisch voor alles. Een kind met melkallergie moet oppassen voor koekjes, maar mag wel een stukje worst, of snoepjes, dus het is niet ALTIJD anders. En ik zie toch een verschil tussen allergie en principes (wat ook nog eens vooral de principes van de ouders zijn).

Nogmaals: mijn kind is al anders omdat ik echt niet wil dat ze vlees eet, en kaas en melk gebruikt ze ook niet. Dat vind ik meer vergelijkbaar met die allergieen, en het is soms al moeilijk genoeg (dat verbaasde mij ook, ik had gedacht dat vegetarisme inmiddels wel helemaal ingeburgerd was, maar niet dus). Als ze ergens blijft spelen en die mensen hebben saucijzenbroodjes tussen de middag, dan eet ze die niet. En dat vind ik ook geen probleem, het is ook goed om principes te hebben, en niet erg om soms dingen anders te doen dan andere mensen.
Of ouders van andere kinderen zorgde er voor dat er wat ook was voor dat kind met allergie.
Dat gebeurt heel vaak niet. Het zijn echt de uitzonderingen die overal rekening mee houden. En dan nog zijn ouders hier ten eerste meer geneigd om rekening te houden met ernstige allergieen dan met principes waar ze niet zoveel mee hebben, en ten tweede minder bewust van de dingen die niet vegan kunnen zijn. Daar komt dan weer bij dat mijn kind het gewoon echt niet leuk vind om als de hele klas een mooi versierd taartje eet zelf iets anders te eten. Nou zijn principes natuurlijk belangrijker dan "leuk" maar je moet ergens een grens trekken. Ik vind het belangrijk om een soort middenweg te hebben.
Joodse en Islamitische kinderen mogen ook niet altijd alles hebben in die situaties.
Er is een verschil tussen "niet altijd alles" en "vrijwel nooit iets". Bovendien zijn er geen streng joodse en islamitische kinderen bij mijn dochter op school, en hebben die kinderen vaak een uitgebreid netwerk met andere kinderen met dezelfde leefwijze. Zelfs vegetarisch zijn is hier al vrij bijzonder, ze kent helemaal geen andere vegetarische kinderen.

Zoals ik al zei: het hangt heel erg van je kinderen af hoe ze er mee omgaan, en dat hangt ook weer af van je omgeving.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » vr sep 25, 2009 10:52

Vegantastic schreef:
lena schreef:maar met veganistisch wordt je kind wel heel erg "anders", staat het steeds buiten de groep.
Dat valt wel mee. Je moet gewoon zorgen dat het kind assertief is en dus voor zichzelf kan opkomen.

Een 'zwak' kind wordt anders toch eruit gepakt om te pesten of buiten te sluiten. Heeft niets te maken met of die veganist is of niet.
Euh, je doet er wel erg makkelijk over, 'gewoon' zorgen dat je kind assertief is. Hoe doe je dat precies?
Verder heeft het volgens mij ook niks met zwakte te maken, ook een assertief kind zal het gaar vinden als het altijd buiten de boot valt. Ik had in mijn klas een aantal kindjes die niet mee mochten doen met de sinterklaasviering omdat hun ouders principieel tegen waren. Die kinderen waren absoluut niet 'zwak' maar leuk vonden ze het niet hoor. Een andere jongen werd macrobiotisch opgevoed en kreeg zeewiersnacks mee naar school bij wijze van traktatie, nou zodra hij zelf geld had rende hij elke dag naar de snoepwinkel om alles wat hij gemist had in de jaren daarvoor in te halen. Ook hij was niet 'zwak', maar hij vond het niet leuk om altijd anders te eten dan de anderen.

lena

Bericht door lena » vr sep 25, 2009 12:03

Marla schreef: Euh, je doet er wel erg makkelijk over, 'gewoon' zorgen dat je kind assertief is. Hoe doe je dat precies?
Dat is ook een goed punt inderdaad.

Ik bedacht me nog dat de meeste vegan ouders die ik ken (waarbij ik met kennen, "kennen via internet" bedoel, net zoals ik jullie "ken") het ongeveer zo doen als ik. Vegan Dad en Fatfreevegan's Susan bijvoorbeeld zeggen ook dat hun kinderen buitenshuis niet strict vegan eten.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 25, 2009 12:36

Probeer vanavond even op rest in te gaan. Even snel:
Marla schreef:Euh, je doet er wel erg makkelijk over, 'gewoon' zorgen dat je kind assertief is. Hoe doe je dat precies?
Was ik maar vroeger naar van die assertiviteitscursussen gestuurd ofzo. Had een hoop gescheeld. Binnen klas kan ook daar wel dingen voor gedaan worden.

lena

Bericht door lena » vr sep 25, 2009 13:23

Vegantastic schreef:Probeer vanavond even op rest in te gaan.
Van mij hoeft dat trouwens niet hoor. Je bent natuurlijk vrij om je mening te geven, maar dit is in principe een draadje voor ouders, om ervaringen te delen. Ik ben dus wel geinteresseerd in hoe andere ouders omgaan met dilemma's, maar een stuk minder in oordelen van mensen die geen kinderen hebben. Ik bedoel dat niet bot hoor, maar het is mijn ervaring dat toen ik nog geen kinderen had ik ook allemaal ideeen had over opvoeden, en dat de praktijk gewoon anders is, en vooral dat veel meer dan je van te voren had ingeschat afhangt van je individuele kind.

Wil wel nogmaals even de nadruk leggen op wat Marla ook al zei: dat mijn overweging om buitenshuis wat minder streng te zijn helemaal niets te maken heeft met "zwakke" kinderen, assertiviteit, of gepest worden ofzo. Dat speelt hier helemaal niet, en dat hoor ik ook niet van andere vegan ouders.

Wen

Bericht door Wen » vr sep 25, 2009 14:00

Ik kan me heel erg vinden in wat je zegt Lena.
Ik ben (uit eigen keuze, want mijn ouders eten vlees enzo) vegetarisch vanaf mijn 13 jaar. En dat vond ik soms al lastig. Je wordt toch al gauw bekeken als anders en dat is niet altijd even leuk. Hotdog inzamelactie, bbq's,... Je doet altijd "moeilijk"
Gelukkig was ik heel principieel en had ik geen probleem om mij eraan te houden, omdat ik zo graag dieren zag. Maar leuk is het niet, zeker niet als je net als ik een onzekere tiener bent. Ja, zelfzeker zijn en je niets aantrekken van wat iemand denkt, is idd veel beter. Maar hoe doe je dat als onzekere tiener?

Mij lijkt het als klein kind dan nog ingewikkelder. Een evenwicht vinden tussen wat wel en niet kan, lijkt me op de langere termijn beter. Je wil ook niet dat je kind vegan zijn als iets naars gaat ervaren. Want dan lijkt mij de kans dat hij stopt met vegan zijn, als hij ouder wordt ook groter.

Marla

Bericht door Marla » vr sep 25, 2009 14:13

Wen schreef:Ik kan me heel erg vinden in wat je zegt Lena.
Ik ben (uit eigen keuze, want mijn ouders eten vlees enzo) vegetarisch vanaf mijn 13 jaar. En dat vond ik soms al lastig. Je wordt toch al gauw bekeken als anders en dat is niet altijd even leuk. Hotdog inzamelactie, bbq's,... Je doet altijd "moeilijk"
Gelukkig was ik heel principieel en had ik geen probleem om mij eraan te houden, omdat ik zo graag dieren zag. Maar leuk is het niet, zeker niet als je net als ik een onzekere tiener bent. Ja, zelfzeker zijn en je niets aantrekken van wat iemand denkt, is idd veel beter. Maar hoe doe je dat als onzekere tiener?

Mij lijkt het als klein kind dan nog ingewikkelder. Een evenwicht vinden tussen wat wel en niet kan, lijkt me op de langere termijn beter. Je wil ook niet dat je kind vegan zijn als iets naars gaat ervaren. Want dan lijkt mij de kans dat hij stopt met vegan zijn, als hij ouder wordt ook groter.
Het is inderdaad ook lastig soms, als vegetariër al maar als veganist helemaal. En wij kiezen er dan zelf voor, dus dan is dat iets wat je voor lief neemt maar als je als kind 'verplicht' wordt door je ouders is het natuurlijk een heel andere zaak.
Ik heb zelf ook geen kinderen maar ik denk er wel eens over na, hoe ik dat dan zou doen. Ik geloof ook absoluut dat je van tevoren allemaal leuke ideeën kan hebben over de opvoeding maar dat het in de praktijk heel anders uit pakt.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr sep 25, 2009 14:18

Ik weet niet. Mijn visie is misschien erg theoretisch daar zeker gelijk in.
Misschien bekijk ik het ook anders doordat ik eventuele probleempjes door omgeving met mijn veganistische leefwijze als erg klein zie in vergelijking met waarom ik volgens anderen minder was vroeger toen ik buitengesloten werd, gepest werd etc.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr sep 25, 2009 21:02

lena schreef:Het gaat niet om pesten. Het gaat erom dat het niet leuk is. Ook al wordt je niet gepest, het is gewoon niet leuk om steeds "anders" te zijn, voor heel veel mensen. Je ziet dat hier al op het forum, met (bijna) volwassenen die zeggen dat het niet leuk is om te zeggen dat je veganist bent tijdens een introductieweek, of als je kamers zoekt. Dan lijkt het me logisch dat dat voor een jong kind, die ook nog eens niet ECHT begrijpt waar het om gaat, en voor wie het geen bewuste overwogen keuze is, ook niet leuk is.
Vermoedelijk verwijs je hier naar mij. 'Leuk' was het inderdaad niet, maar ik kan er best mee dealen. Het went.

Ik kan me erg vinden in wat Alex zegt. Ik ben ook sowieso altijd al anders geweest (o.a. vanwege m'n lichamelijke handicap) en veganisme kon er ook nog wel bij. Leven met veel idealen is niet altijd even leuk nee, en voor een kind al helemaal niet. Ik kan dan ook begrijpen dat sommige ouders andere, meer vegetarische (buitenshuis), keuzes maken. Toch, in de situatie waarin ik nu zit, zou ik mijn kind hetzelfde aandoen en er het beste van proberen te maken.

Marla

Bericht door Marla » vr sep 25, 2009 21:13

Ja maar jullie vergeten dat veganisme jullie keuze is, het is je niet opgelegd door iemand anders. Het is makkelijk om de ongemakken naast je neer te leggen omdat je weet waar je het voor doet.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr sep 25, 2009 21:22

Wat is uberhaupt een vrije keuze? Mijn hersenen konden weinig anders dan 'die keuze' te maken, volgens mijn theorie.
Maar goed, als je vegan wordt opgevoed door je ouders, is de situatie inderdaad wel anders.

JesseL

Bericht door JesseL » vr okt 09, 2009 10:18

Wij zijn dus sinds heel kort (één dag) veganist (wel al langer vegetariër) en lopen tegen dezelfde vraagstukken aan.
Dat onze dochter vegetariër is gaat tot nu toe goed en daar krijg je ook geen rare reacties op. Veganisten worden vaak helaas nog wel als freaks of op zijn minst extremisten beschouwd. De kans is groot dat wij hier een stuk meer negatieve reacties op zullen krijgen. Daar lopen we zeker niet voor weg, maar wij willen wel absoluut voorkomen dat onze dochter te veel negatieve gevolgen ervan gaat ondervinden. Wij vinden dat je als ouder geen onomkeerbare beslissingen of beslissingen welke blijvende schade kan aanrichten voor onze kinderen mogen nemen. Dus ook geen dingen welke psychische schade kunnen aanrichten. Dit houdt voor ons in en dat we niet willen dat zij hierdoor een buitenbeentje zou worden. Dat we niet willen dat als er op school cakejes wordt getrakteerd zij als enige dat niet zou mogen. Of op een feestje zij geen pannenkoek mag eten. Het moet voor de kinderen nog wel leuk blijven en als zij bij veel gelegenheden niet mee kunnen doen, ben ik bang dat ze zich snel hiertegen gaan verzetten. Uiteraard zijn er geen concessies met vegetarisch eten, vlees (en vis etc) wordt niet geaccepteerd.

Nou gaat dit wel wat ver hoe ik dit omschrijf en op zich denk ik ook niet dat veganisme leidt tot psychische schade (en het eten en drinken van vlees en zuivel leidt wellicht juist wel toch lichamelijke schade (en bij mij ook psychisch in de zin van schuldgevoel), maar ik vind wel dat we met kleine kinderen extra voorzichtig moeten zijn. Het is nog geen bewuste keuze van hun. Het niet eten van vlees is nooit een probleem geweest en daar is onze oudste (net 4) het ook helemaal mee eens. Veganistisch eten zal ook wel uit te leggen zijn, maar bij veel producten is de dierlijke oorsprong wel heel erg moeilijk herkenbaar (E-nummers in verder plantaardige koekjes bijvoorbeeld) of karmijnzuur in de muisjes voor op brood.

Bovendien is het voor niet veganisten bijna helemaal niet te doen om een 100% pure veganistische maaltijd of snoep etc voor te schotelen. Dat zou dan inderdaad betekenen dat wij altijd ons eigen snoep moeten meegeven. Dat gaat ook weer ver. Voorlopig denk ik dat wij thuis volledig veganistisch gaan proberen te leven, maar buitenshuis wellicht wel eens wat door de vingers zullen zien. Dit betekent niet dat we het gaan opzoeken. dus we gaan niet uit eten bij een restaurant waarvan je al weet dat je er niet veganistisch kan eten, dan maar gewoon thuis eten. Maar ik denk dus meer aan het spelen bij vriendjes en eventueel bij familie. Maar goed we zijn dus pas zeer kort veganist en moeten onze weg hier nog in gaan vinden.

Ik denk dat mensen zonder kinderen hier gewoon minder goed over kunnen oordelen. Toen ik 25 was en nog geen kinderen had/wilde was ik ook veel radicaler in mijn denkwijze. Kinderen zijn geen producten of eigendom (net zo min als dieren) en moeten dus ook zelf uiteindelijk een autonome beslissing hierin nemen. Als ouder moet je ze hierbij helpen en sturen. Het zou natuurlijk best kunnen dat ze straks zelf geen cakes of pannenkoeken met ei en/of zuivel wilt eten.

Het is inderdaad erg jammer dat er nog maar zeer weinig veganisten zijn. Bij sociale gelegenheden loop je snel tegen hindernissen aan denk ik.

Truus

Bericht door Truus » ma okt 12, 2009 20:51

Mijn kinderen zijn al volwassen, dus ik kan je vertellen hoe het afloopt. :wink:

Overigens, als ik het over kon doen, zou ik mijn kinderen thuisscholen. Dan is het probleem grotendeels opgelost.

lena

Bericht door lena » ma okt 12, 2009 21:03

JesseL schreef: Bovendien is het voor niet veganisten bijna helemaal niet te doen om een 100% pure veganistische maaltijd of snoep etc voor te schotelen. Dat zou dan inderdaad betekenen dat wij altijd ons eigen snoep moeten meegeven. Dat gaat ook weer ver.
Maar dat is toch met vegetarisch eten ook al zo? Het grootste probleem met snoep is gelatine.

JesseL

Bericht door JesseL » ma okt 12, 2009 21:21

Wij geven onze kinderen (de jongste sowieso nog niet) al weinig snoep. Als ze al snoep krijgen dan zijn het rozijntjes of ontbijtkoekjes. Dus daar hadden we geen gelatine probleem.
Bij andere mensen is dat lastiger, zeker als ze alleen elders gaat spelen. Ze weet dat ze geen vlees of vis wilt, melk en eieren zijn daar ook nog wel bij te leren, maar gelatine in snoepjes is wel al lastiger, laat staan karmijn. We kunnen moeilijk een lijst van honderden dingen die ze niet mag mee geven als ze ergens gaat spelen.
Dus ik denk dat we moeten accepteren dat ze wel eens ergens iets dierlijks binnen zal krijgen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma okt 12, 2009 21:26

E-nummerkaartje kun je wel meegeven. Als je kind dat bij zich heeft en aan de ouders van haar vriendje/vriendinnetje geeft.

marjan

Bericht door marjan » ma okt 12, 2009 21:27

Denk het ook als je niet al te extreem wilt gaan leven...

Truus

Bericht door Truus » ma okt 12, 2009 21:28

lena schreef:Het grootste probleem met snoep is gelatine.
Mijn kinderen mochten überhaupt geen snoep eten. Op school had de juf een potje met paranootjes voor tractaties. En elders wisten ze dat ze gewoon niets mogen aannemen.

Ooit zei een moeder van een vriendinnetje tegen mij, "Jou kinderen leren 'nee' zeggen. Dat is verstandig. Straks kunnen ze ook 'nee' zeggen tegen drank en drugs."

Ik weet niet in hoeverre hun opvoeding daar heeft bij gedragen, maar het zijn idd standvastige volwassenen geworden.

lena

Bericht door lena » ma okt 12, 2009 23:29

JesseL schreef:Wij geven onze kinderen (de jongste sowieso nog niet) al weinig snoep. Als ze al snoep krijgen dan zijn het rozijntjes of ontbijtkoekjes. Dus daar hadden we geen gelatine probleem.
Bij andere mensen is dat lastiger, zeker als ze alleen elders gaat spelen. Ze weet dat ze geen vlees of vis wilt, melk en eieren zijn daar ook nog wel bij te leren, maar gelatine in snoepjes is wel al lastiger, laat staan karmijn. We kunnen moeilijk een lijst van honderden dingen die ze niet mag mee geven als ze ergens gaat spelen.
Dus ik denk dat we moeten accepteren dat ze wel eens ergens iets dierlijks binnen zal krijgen.
Maar hoe doe je dat nu dan? Geef je nu al een lijstje met dierlijke e-nummers mee als ze ergens gaat spelen? Gelatine en karmijn en een aantal andere e-nummers zijn tenslotte ook niet vegetarisch.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di okt 13, 2009 0:05

lena schreef:Maar hoe doe je dat nu dan? Geef je nu al een lijstje met dierlijke e-nummers mee als ze ergens gaat spelen? Gelatine en karmijn en een aantal andere e-nummers zijn tenslotte ook niet vegetarisch.
Dat wist ik ook pas toen ik 15 was en mezelf al 10 jaar als vegetarier bestempelde:(
Dus toen ik dat allemaal wist heb ik het meteen goed gedaan en ben vegan geworden :)

Plaats reactie