Veganistische Bewuste Moeders/Vaders gezocht!

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

JesseL
Leefwijze: veganist

Re: Veganistische Bewuste Moeders/Vaders gezocht!

Bericht door JesseL » di okt 13, 2009 8:34

Dat van die e-nummers en vitamine D3 weet ik inderdaad pas een paar dagen. :oops:
Van gelatine wisten we het wel, maar waren we dus al niet zo super streng. Tenminste in de zin dat we dat niet tegen andere ouders gingen zeggen dat ze daar ook op moesten letten. Dus dat zullen we voorlopig, net als de e-nummers, ook nog niet doen. Thuis uiteraard wel.

lena

Bericht door lena » di okt 13, 2009 9:36

JesseL schreef:Dat van die e-nummers en vitamine D3 weet ik inderdaad pas een paar dagen. :oops:
Van gelatine wisten we het wel, maar waren we dus al niet zo super streng. Tenminste in de zin dat we dat niet tegen andere ouders gingen zeggen dat ze daar ook op moesten letten. Dus dat zullen we voorlopig, net als de e-nummers, ook nog niet doen. Thuis uiteraard wel.
Lijkt me een prima manier om er mee om te gaan. Ik wees er op omdat het soms kan lijken dat veganisme alles heel moeilijk maakt, terwijl dat maar net is hoe je er mee om gaat. De meeste vegetariers zijn niet zo streng. Ik hoor echt bijna nooit dat iemand zich druk maakt over of de wei in de koekjes wel van vegetarisch gestremde kaas komt, bijvoorbeeld. Maar als je dan veganist wordt krijg je ineens het idee dat je wel extreem consequent hoort te zijn. Maar hoe ver je gaat in veganisme is net zo persoonlijk als hoe ver je gaat in vegetarisme. Als je als vegetarier geen moeite had met gelatine buitenshuis voor je kinderen, dan kan ik me voorstellen dat je als veganist ook niet moeilijk gaat doen over weipoeder in een koekje buitenshuis voor je kinderen.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » ma okt 19, 2009 15:39

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben..

Stel je voedt je kind volledig veganistisch op. Maar als het kind begint te puberen, besluit het om enkel vegetarisch te eten, en dus wel ei/zuivel. Kan het lichaam dit eigenlijk nog wel verdragen dan? Het lijkt me dat je dan sowieso geen zuivel meer kan verteren (net zoals in bij Aziatische personen vaak het geval is).

Want dat zou betekenen dat je je kind sowieso tot een keuze forceert waar hij/zij niet meer onderuit kan. Ben benieuwd!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma okt 19, 2009 15:43

Hoeft niet zo te zijn. Kan wel natuurlijk dat het lichaam er weer aan moet wennen.

Maar als je het andersom bekijkt.. kinderen die vlees, zuivel e.d. gevoed zijn kunnen dat ook niet meer ongedaan maken. Hebben nooit de keuze kunnen maken een diervrij leven te hebben.

Denk dat je dat altijd wel hebt met opvoeding. Keuzes maken voor kinderen die achteraf minder blij mee zijn.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma okt 19, 2009 16:34

Ik heb een opleiding voedingsleer gedaan en volgens die studie kun je als je eenmaal het enzym lacatase niet meer hebt ook geen lactose meer verteren. Je lichaam kan het dan niet meer aanmaken. Op zich gebeurt dit bij het grootste deel van de wereldbevolking vanzelf.
Misschien lukt het nog wel met harde kaas en yoghurt, maar de zoete melkproducten niet meer.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma okt 19, 2009 16:42

Daar hebben wij inderdaad over nagedacht dat de kans groot is dat we de kinderen lactose intolerant maken door veganistisch te eten.
Uiteindelijk zal je als ouder altijd keuzes maken die invloed hebben op de rest van hun leven. Ik heb mijn hele jeugd vlees gegeten en dat kan ik ook niet meer veranderen. En mijn ouders hebben mijn broer besneden en dat is zelfs achteraf niet meer aan te passen.

Keuzes maken voor je kind hoort bij het opvoeden en je kan alleen maar deze keuzes met de beste bedoelingen maken en hopen dat je kind het achteraf kan waarderen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

JesseL

Bericht door JesseL » ma okt 19, 2009 16:58

In harde kaas zit inderdaad bijna geen lactose. Voor melk en andere zuivel kan je lactose vrije zuivel kopen, pilletjes slikken met het lactase enzym zodat je tijdelijk wel zuivel verdraagt en natuurlijk soja producten gebruiken. :wink:

Ik had inderdaad liever gehad dat mijn ouder mij geen vlees hadden laten eten als kind. Ik voel me nog erg schuldig voor al het dierenleed wat ik heb berokkend. Dat leed kan ik ook nooit meer ongedaan maken. Dat lijkt mij wel wat erger dan een melkintoleratietje.

marjan

Bericht door marjan » ma okt 19, 2009 19:14

Mave schreef:Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben..

Stel je voedt je kind volledig veganistisch op. Maar als het kind begint te puberen, besluit het om enkel vegetarisch te eten, en dus wel ei/zuivel. Kan het lichaam dit eigenlijk nog wel verdragen dan? Het lijkt me dat je dan sowieso geen zuivel meer kan verteren (net zoals in bij Aziatische personen vaak het geval is).

Want dat zou betekenen dat je je kind sowieso tot een keuze forceert waar hij/zij niet meer onderuit kan. Ben benieuwd!
Daniel is vanaf 1 jaar en 3 maanden tot en met 13 jaar en drie maanden (ongeveer) veganist geweest. Hij eet nu weer soms melkchocolade en kaassoufflees en dat soort dingen.... Heb niet begrepen dat hij er last van heeft als hij die niet-veganistische dingen eet....

Truus

Bericht door Truus » ma okt 19, 2009 19:58

Annikka-Ayla schreef:als je eenmaal het enzym lacatase niet meer hebt ook geen lactose meer verteren.
Klopt, maar dat heeft niets te maken met je diëet. De wijsheid "Use it or lose it" gaat niet op voor het verteren van dierlijk voedsel.

Wen

Bericht door Wen » ma okt 19, 2009 20:47

Lijkt me een prima manier om er mee om te gaan. Ik wees er op omdat het soms kan lijken dat veganisme alles heel moeilijk maakt, terwijl dat maar net is hoe je er mee om gaat. De meeste vegetariers zijn niet zo streng. Ik hoor echt bijna nooit dat iemand zich druk maakt over of de wei in de koekjes wel van vegetarisch gestremde kaas komt, bijvoorbeeld. Maar als je dan veganist wordt krijg je ineens het idee dat je wel extreem consequent hoort te zijn. Maar hoe ver je gaat in veganisme is net zo persoonlijk als hoe ver je gaat in vegetarisme. Als je als vegetarier geen moeite had met gelatine buitenshuis voor je kinderen, dan kan ik me voorstellen dat je als veganist ook niet moeilijk gaat doen over weipoeder in een koekje buitenshuis voor je kinderen.
Helemaal mee eens.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » di okt 20, 2009 13:13

Vegantastic schreef:Hoeft niet zo te zijn. Kan wel natuurlijk dat het lichaam er weer aan moet wennen.

Maar als je het andersom bekijkt.. kinderen die vlees, zuivel e.d. gevoed zijn kunnen dat ook niet meer ongedaan maken. Hebben nooit de keuze kunnen maken een diervrij leven te hebben.

Denk dat je dat altijd wel hebt met opvoeding. Keuzes maken voor kinderen die achteraf minder blij mee zijn.
Oh absoluut, ben ik ook helemaal met je eens. Maar men beweert vaak (en dat vind ik zelf) dat je beter een keuze kan maken voor je kind, die hij later ongedaan kan maken als hij wil, dan een keuze te maken die niet meer te veranderen is. Dus in dat opzicht was ik geinteresseerd. Maar het schijnt dus niet zo heel veel uit te maken :)

Fee

Bericht door Fee » di nov 10, 2009 11:15

Hier wat links over het aankweken van lactose-intolerantie m.b.v. veganisme:

http://www.ouders.nl/kindarts/ka0148.htm
http://www.ouders.nl/kindarts/ka0149.htm
http://www.ouders.nl/kindarts/ka0353.htm

Groet,

Fee

Fee

Bericht door Fee » di nov 10, 2009 11:17

Daniel is vanaf 1 jaar en 3 maanden tot en met 13 jaar en drie maanden (ongeveer) veganist geweest. Hij eet nu weer soms melkchocolade en kaassoufflees en dat soort dingen.... Heb niet begrepen dat hij er last van heeft als hij die niet-veganistische dingen eet....
Jammer dat hij het nodig vindt dat soort dingen te eten. Hopelijk is het een fase.

Groet,

Fee

Ulsch

Bericht door Ulsch » di dec 02, 2014 13:35

Hallo beste mede-planteneters!

Ik was zelf ook op zoek naar mensen zoals jullie! Ik heb drie vrienden die vegetarisch eten en mijn moeder is ook vegetarier. Ik ben zelf sinds augustus dit jaar overgestapt op een veganistisch dieet. Mijn man noemt zich flexitarier en is daar heel trots op :P Onze zoon (1 jaar oud) voeden we vegetarisch op, maar ik geef hem geen zuivel.

Mijn man en ik hadden heel lang hele heftige discussies over het toekomstige dieet van onze zoon. Wij komen als het om eten gaat totaal uit verschillende werelden. Ik ben als kind uit mezelf vegetarier geworden. Maar mijn schoonfamilie ziet dingen als gelatine en kippensoep als heilzaam en broodnodig. Ik ben uiteindelijk heel blij dat we onze zoon toch vegetarisch gaan opvoeden. Ons argument was inderdaad dat als je je kind vlees geeft kan je dat niet meer terug draaien. Maar hij kan later altijd nog zelf besluiten om wel vlees te gaan eten. Maar hopelijk vindt hij dat dan niet nodig of beter nog: wil hij geen dode dieren op zijn bord.
Ik heb zelf een grote aversie tegen melk omdat het toch voor het kalfje bestemd is. Ook steeds meer wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het helemaal niet zo gezond is. Maar ik heb wel die consessie gedaan om mijn man tegemoet te komen zodat we hem wel vegetarisch op konden voeden. Ik geef het hem nu nog niet zolang hij nog borstvoeding krijgt (dus hij krijgt wel melk :P).

Zijn er nog meer gezinnen hier waarbij een van de ouders wel vlees eet? Is dat op een gegeven moment niet ontzettend lastig als het kind wat ouder wordt en ook vlees wil omdat pappa het ook heeft?

Groetjes,
Els

Truus

Bericht door Truus » di dec 02, 2014 14:55

Ulsch schreef:Zijn er nog meer gezinnen hier waarbij een van de ouders wel vlees eet? Is dat op een gegeven moment niet ontzettend lastig als het kind wat ouder wordt en ook vlees wil omdat pappa het ook heeft?
Het lijkt mij niet vol te houden. Mijn man en ik hebben voor ons huwelijk afspraken gemaakt over ons huishouden en hoe we de kinderen opvoeden. Veganisten zijn natuurlijk dun gezaaid, die vind je niet zo makkelijk. Met een ander had ik niet kunnen samenleven en zeker geen kinderen opvoeden. Ik heb een hoop bewondering voor gezinnen waar dat goed gaat.

Ulsch

Bericht door Ulsch » di dec 02, 2014 15:08

Wauw, ik krijg nog een reply ook! Ik keek pas naar de datum toen ik al gepost had :)

Het is ook heeeeeeeeeeel erg lastig af en toe. Maar een aantal dingen maken het wel dragelijk: ik kook meestal (altijd veganistisch), als mijn man een keer kookt is het voor mij ook altijd veganistisch, ik hoef geen vlees te kopen voor hem en hij erkent ook dat het veganistische dieet het beste is (liefdevoller en gezonder), dus discussies hebben we eigenlijk maar zelden. Alleen dus om wat onze zoon gaat eten. Mijn man vindt dat aangezien onze zoon toch ook al voedselallergieen heeft hij toch al zo'n buitenbeentje zal worden en wil hem niet nog meer dieetrestricties opleggen. Vandaar dat we hem vegetarisch opvoeden. Hoewel ik hem ook later liever geen zuivel wil geven (dus de discussie blijft bestaan :P). Nee, mijn man heeft juist alle begrip. Als ik iets lastig zou willen noemen denk ik dat familie nog het meest kritisch tegenover onze beslissing staat en ik waak er ook voor dat niemand het stiekem een kippenpootje toestopt.

Wen

Bericht door Wen » di dec 02, 2014 15:59

Mss stuur je best eens naar Jesse van het forum een bericht. Zij zijn een vegan koppel met 3 vegan kinderen en er zijn hier ook nog een paar vegan moeders :)

Lisa

Bericht door Lisa » di dec 02, 2014 16:09

Hey ulsch,

Hier ook een vegan mama!
Ik voed mijn kind thuis grotendeels vegan op en buitenshuis vegetarisch.
Mijn man is kok en kookt voor ons allemaal veganistisch thuis en eet dat zelf ook.
Buitenshuis eet hij wel vlees en vis en de rest van de dierlijke producten.
Dit geeft geen problemen met onze dochter (4 jaar), zij is al zo gehersenspoeld door mij dat ze zelf al geen dieren meer op haar bord wil haha. (Grapje hoor, maar het geeft nooit problemen)
Helaas is papa ook degene die vaak boodschappen doet en hij leest niet altijd de achterkant van de vleesvervangers.
Het gebeurd dus nog wel eens dat we iets zitten te eten met kippeneiwit erin. Maar dat laat ik dan vaak maar zo omdat hij wel heel erg zijn best doet om alle labeltjes te lezen en ik vind het dan zielig om te zeggen.

Hij vind het nog wel eens zielig als ik traktaties afpak van onze dochter die ze op school heeft gekregen, maar ik vind het zielig als ze al die troep eet dus ik pak het toch af.
Laatst mocht ze haar schoen zetten op school en daar kreeg ze een mega chocolade sinterklaas in, chocolade centjes en schuimpjes.
Dat geeft ze dan aan mij en ik leg het op mijn werk voor mijn vollega's. Ik vind het dan weer zonde om weg te gooien.
Mijn dochtertje geeft hier helemaal niks om.
Ze heeft zat vervanging liggen thuis, vegan gummie snoepjes, vegan koekjes en vegan chocola dus ze komt heus niets te kort.

Mijn moeder vind het wel afschuwelijk wat ik mijn kind 'aandoe'. En heeft heel lang geprobeerd haar stiekem dingen toe te stoppen. Ik heb toen het contact afgekapt en onze dochter kwam daar alleen nog maar onder mijn toezicht. Toen was de boodschap wel begrepen en nu krijgt ze daar gelukkig wel een vleesvervanger ipv dood dier. Al kan ik nog niet altijd alles voorkomen. Soms heeft ze al chocomelk ingeschonken voor mijn dochter, op dat moment laat ik dat maar zo, als ik er iets van zeg word dat vaak ruzie en ik wik niet dat zij daar tussen zit.
En laatst in centerparcs was ook wel lastig, als lunch hadden ze dan voor die kleintjes poffertjes, pannenkoek of broodje kaas of kleine pizza.
En nu met de sinterklaastijd kan ik het ook niet voorkomen dat ze pepernoten, kruidnoten, taaitaaipoppen en schuimpjes in handen krijgt.

Ik denk dat ze 80% van de tijd vegan eet en af entoe dus iets dierlijk, maar in ieder geval nooit vlees.
Ik vind het een goede score :mrgreen:

Wen

Bericht door Wen » di dec 02, 2014 18:05

(y)

Ulsch

Bericht door Ulsch » do dec 04, 2014 13:35

Hoi Lisa,

Ik vind 80% vegan zeker een goede score! Ja, je hebt inderdaad ook met familie van doen en die zijn het er niet altijd mee eens. Ik weet daar alles van. Maar uiteindelijk is het ook heel belangrijk dat je dochtertje in een gezellige sfeer opgroeit en die eetgewoontes heb je haar nu toch wel grotendeels goed aangeleerd. Dus als ze thuis goed eet, dan zal ze dat later zelf ook wel blijven doen.

Plaats reactie