Nog andere zwangeren hier?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Bonnie
Contacteer:

Re: Nog andere zwangeren hier?

Bericht door Bonnie » di okt 18, 2011 10:00

Gefeliciteerd Marla!!

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Bericht door Jasmijn » di okt 18, 2011 10:35

Wauwie, geniet ervan <3

Marla

Bericht door Marla » di okt 18, 2011 13:19

Bedankt allemaal!

Ik geef trouwens wel borstvoeding alleen kolf ik het momenteel even af omdat het aanleggen niet goed ging. En helaas gaat het kolven minder goed dan rechtstreeks aan de borst dus heeft ze af en toe iets extra's nodig. Maar haar hoofdmaaltijd bestaat gelukkig wel echt uit borstvoeding hoor! :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di okt 18, 2011 18:25

Gefeliciteerd met Luna! Hopelijk komt het met de borstvoeding goed, maar bovenal nu lekker genieten met zijn drieën!
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di okt 18, 2011 19:35

Marla schreef:Bedankt allemaal!

Ik geef trouwens wel borstvoeding alleen kolf ik het momenteel even af omdat het aanleggen niet goed ging. En helaas gaat het kolven minder goed dan rechtstreeks aan de borst dus heeft ze af en toe iets extra's nodig. Maar haar hoofdmaaltijd bestaat gelukkig wel echt uit borstvoeding hoor! :)
Fijn om te horen. Hopelijk lukt het aanleggen binnenkort goed.

marjan

Bericht door marjan » wo okt 19, 2011 22:11

Gefeliciteerd Marla! Geniet er van!

Waarschijnlijk volledig ten overvloede maar je weet dat er borstvoedingsorganisaties zijn die je vanuit enorme betrokkenheid en veel ervaring kunnen helpen hè? Ik heb zelf veel gehad aan LLL. Heb vele maanden hun avonden bezocht... Hoop dat het je gaat lukken!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do okt 20, 2011 0:30

Wat is LLL? En borstvoedingsorganisaties, zijn dat moeders die hun melk doneren aan baby's van vrouwen die niet (genoeg) melk geven? (ik dacht dat dat niet mocht als vegan?)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do okt 20, 2011 7:53

Borstvoedingsorganisaties zijn organisaties die veel deskundigheid in huis hebben om te helpen bij het leren aanleggen en andere problemen die je kan hebben bij de borstvoeding.

Waarom mag je geen gebruik maken van donormelk als vegan? Als het alternatief kunstvoeding is, lijkt me donormelk beter als je die mogelijkheid hebt.

marjan

Bericht door marjan » do okt 20, 2011 9:23

Jasmijn schreef:Wat is LLL? )
http://www.lalecheleague.nl/

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do okt 20, 2011 10:17

JudithK schreef:Waarom mag je geen gebruik maken van donormelk als vegan? Als het alternatief kunstvoeding is, lijkt me donormelk beter als je die mogelijkheid hebt.
Ik denk dat dit misschien gaat over dat er een borstvoedingorganisatie was die geen melk aanneemt van veganisten omdat er mogelijk tekorten in die moedermelk zitten.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do okt 20, 2011 11:27

Handig, zo'n organisatie.
Fynnya schreef:
JudithK schreef:Waarom mag je geen gebruik maken van donormelk als vegan? Als het alternatief kunstvoeding is, lijkt me donormelk beter als je die mogelijkheid hebt.
Ik denk dat dit misschien gaat over dat er een borstvoedingorganisatie was die geen melk aanneemt van veganisten omdat er mogelijk tekorten in die moedermelk zitten.
Ja, daar ging het inderdaad om.

Sybine

Bericht door Sybine » do okt 20, 2011 15:14

Je hebt in Nederland twee borstvoedingsorganisaties, VBN en LLL. Ze doen ongeveer hetzelfde, het geven van informatie over borstvoeding. Je kunt met beide organiaties bellen en krijgt dan een vrijwilliger aan de lijn die een interne opleiding heeft gehad om vrouwen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden en te informeren.

Beide organisaties houden zich niet bezig met donatie van moedermelk.

Daarnaast heb je in Nederland het moedermelknetwerk:
http://moedermelknetwerk.nl/donormelk.php
Dit netwerk regelt niet de donatie van melk maar brengt donor en ontvanger van moedermelk met elkaar in contact. Bij het netwerk kunnen dus ook vegan moeders hun melk doneren als de ontvangende moeder daar geen bezwaar tegen heeft. Je moet wel als donerende moeder een bloedonderzoek laten afnemen ivm ziektes die anders door zouden kunnen worden gegeven. Bij het moedermelknetwerk kunnen alle moeders die hun kind om wat voor reden dan ook niet zelf kunnen voeden, een verzoek doen om een donor.

Dan heb je ook nog de moedermelkbank.
http://www.vumc.nl/afdelingen/Neonatolo ... rmelkbank/
Dat wordt geregeld door het VU medisch centrum in Amsterdam. Zij richten zich met name op te jong geboren baby's waarvan de moeder niet of niet genoeg melk aanmaakt voor haar kind. Zij hebben zelf een melkbank en willen geen melk aannemen van vegan moeders.

Even

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do okt 20, 2011 16:18

Dankjewel voor de informatie Sybine! Nu is het helder :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo nov 02, 2011 19:49

Vandaag de 20 weken echo gehad. Alles zag er goed uit en baby groeit ook goed. Baby was weer lekker actief tijdens de echo en wel grappig dat ik de bewegingen die ik in mijn buik voel nu op de echo kon terug zien.

En we krijgen een meisje! Het wordt een echt meidengezin hier :D

marjan

Bericht door marjan » wo nov 02, 2011 23:06

Wat fijn dat het allemaal zo goed gaat! :D

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do nov 03, 2011 8:26

Gelukkig dat alles goed is!
Weer een meid. Leuk een meidengezin. Ik heb een mannengezin en geen zussen. Je begrijpt, ik wacht op schoondochters :grin:

Marla

Bericht door Marla » do nov 03, 2011 12:04

Leuk Judith, nog een meisje! En wat fijn dat het nu allemaal goed gaat. Jammer dat je je niet zo lekker voelt, ik kan me heel goed voorstellen dat het zwaar is als je al twee andere kinderen hebt die je aandacht nodig hebben.

femke

Bericht door femke » zo nov 13, 2011 8:53

Marla: (Gefeliciteerd met Luna! Dat heb ik net op het andere forum van nieuwe moeders ook al gedaan, ik weet dus inmiddels ook wanneer Luna geboren is)
Er is ook kv op basis van soja. Die kun je kopen bij sommige Etos-sen en AH XL. Helaas kun je die alleen in een groot pak kopen en is het maar een maand houdbaar, dus als je het maar af en toe gebruikt moet je veel weg gooien...
Wij gebruiken hem nu voor de pap. Gewoon als 'melk' wil ze het niet. (ze drinkt alleen water) Verder lust ze trouwens alles hoor, het is echt een goede eter.

Even een andere vraag voor de moeders met wat grotere kinderen onder ons: welke schoenen hebben jullie? Mijn dochtertje gaat nu lopen, maar ik weet niet of er ook stoffen schoenen zijn die goed zijn voor haar voeten.
Welke voedingssupplementen geven jullie en wat doe je ipv melk/bv?

lena

Bericht door lena » zo nov 13, 2011 12:38

Een vriendin van mij heeft dit soort schoenen voor haar dreumesjes en was daar tevreden over.

Ik had een artikel van Dr. Ralph Sakkers, kinderorthopedisch chirurg bij het UMC Utrecht gebookmarkt, maar dat bestaat niet meer. Je vind nog wel wat quotes als je googlet. Hij zei dat stevige ondersteunende schoenen voor kinderen niet nodig zijn is en dat gympies net zo goed zijn (en ook dat er niets mis is met tweedehands schoenen).

Voor wat oudere kinderen kon ik altijd bij Van Haren het beste terecht, maar helaas wordt de kwaliteit daar niet beter van. De schoenen slijten heel snel. Ik baal daar best van. In de zomer vinden we overal wel leuke sandalen, en zijn er crocs enzo, maar winterschoenen zijn niet eenvoudig.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo nov 13, 2011 13:14

Ik kwam deze tegen: http://www.mijnsloffies.nl/index1.html Die zijn van http://www.isabooties.com/.

Ik heb me er nog niet in verdiept verder voor de kleinste schoentjes. Met Meilan letten we er nog niet op en met Yaël heb ik nog de eerste schoentjes van Meilan gebruikt. Nu lopen ze niet meer op leren schoenen. Meilan heeft All Stars en Yaël heeft ook canvas schoenen. En nu voor de winter allebei snowboots.

Yaël ging naast de borstvoeding sojamelk drinken i.p.v. melk. En toen ik stopte met de borstvoeding ging ze kangavites van Solgar slikken. Om de dag krijgen ze ook een Veg1 tablet. Maar ik weet niet of je dochter al goed op de pillen kan kauwen?

Plaats reactie