Kinderopvang

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Kinderopvang

Bericht door JudithK » vr okt 09, 2009 10:30

Voor de veganisten met jonge kinderen, hoe hebben jullie de kinderopvang geregeld? Wij willen onze jongste dochter na haar eerste verjaardag twee dagen naar de opvang doen. Vanuit sociaal oogpunt het liefst naar een creche. Maar het is al erg moeilijk om een creche te vinden die rekening houdt met vegetarisch eten. Met veganistisch eten wordt helemaal lastig. Dan zouden we ervoor kunnen kiezen om zelf eten/drinken mee te geven. Of toch een gastouder zoeken in plaats van een creche zodat je makkelijker afspraken kan maken.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

lena

Re: Kinderopvang

Bericht door lena » vr okt 09, 2009 17:14

JudithK schreef:Voor de veganisten met jonge kinderen, hoe hebben jullie de kinderopvang geregeld? Wij willen onze jongste dochter na haar eerste verjaardag twee dagen naar de opvang doen. Vanuit sociaal oogpunt het liefst naar een creche. Maar het is al erg moeilijk om een creche te vinden die rekening houdt met vegetarisch eten.
Echt? Dat verbaast me toch nog wel. Ik dacht dat iets van 5% van de Nederlanders vegetarisch eet?

Mijn kind heeft is nooit naar een creche geweest, dus ik heb geen ervaring. Wat eten ze op de creche? Alleen brood, of ook warm eten?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr okt 09, 2009 17:35

We hebben nu bij 5 creches gekeken. Drie hiervan geven warm eten. Ze zeggen misschien wel rekening te kunnen houden met vegetarisch eten maar kunnen het niet garanderen. Eentje zei oh geen probleem we halen de stukjes kip dan wel van haar bord :shock:
Nou willen we liever helemaal niet dat ze daar warm eten krijgt, dat is gezinsmoment aan het eind van de dag met zijn allen aan tafel.
Een andere creche heeft mijn oudste dochter op gezeten. Hier werd geen vervangend eten aangeboden. Ze kon dus wel kaas eten, maar niets anders. Het beleid was eerst hartig, dan zoet, maar aangezien kaas het enige was wat ze mocht (ze heeft pinda allergie, dus pindakaas viel ook al af) en ze daar niet altijd zin in had, at ze vaak niet. Nu eten we veganistisch en is het helemaal onmogelijk, want ze hebben geen veganistisch hartig beleg.

Nu kijken we naar een nieuwe creche. De directeur zei dat als ze het bij Albert kunnen bestellen, ze bereid zijn het te kopen. Dus broodbeleg zou dan wel kunnen (humus en zoetbeleg). Hier moeten we nog een keer langsgaan om te vragen of ze ook bereid zijn om soyamelk te kopen. Dat is wel weer wat duurder voor ze dan gewone melk. Anders kunnen we zelf een pakje soyamelk meegeven of drinkt ze alleen diksap daar.

lena

Bericht door lena » vr okt 09, 2009 19:37

Tsk. Eerst hartig, dan zoet, dat is iets van de vorige generatie toch? Het voedingscentrum raadt dat niet eens meer aan, omdat hartig (vlees en kaas) vaak veel ongezonder is dan zoet (jam).

Die laatste creche klinkt wel goed, bij Albert kun je inderdaad van alles krijgen, en als ze zo flexibel zijn kun je vast ook wel eens wat van huis meegeven.

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana » zo okt 11, 2009 15:36

Ik werk al 10 jaar in de kinderopvang, maar vind het wel raar dat ze zo weinig rekening met kindjes willen houden!
De eerste 5 jaar werkte ik op een KDV, waar we niet warm aten met de kinderen.
Volgens mij ben je als creche wel verplicht rekening te houden met dieetwensen van kinderen. Als wij kindjes hadden met allergieen werd dat heel duidelijk overal aangegeven en kregen ze gewoon wat anders.
Enige wat dan wel het geval was, dat als wij zelf geen vervanging hadden, de kinderen dit zelf mee moeten nemen, maar dat vind ik niet zo heel gek. Als een KDV voor ieder kind aparte dingen moet gaan aanschaffen word het ook een zooitje, vind niet dat je dat kan verwachten. Ik moet naar m'n werk ook m'n eigen eten meenemen omdat er niks te krijgen is wat ik eet. Het is mijn keus dat ik zo eet, hoef niet te verwachten dat mensen zich aan mij aanpassen.

Maarre, als ouder ben je klant en klant is koning. Als jij vindt dat je kind geen hartig hoeft te eten dan hoeft dat niet. En van een glaasje water bij de boterham ipv melk gaat een kindje ook echt niet dood. 's Ochtends en 's avonds melk is meer dan zat. Of je geeft een klein pakje sojamelk mee als je dat fijn vind.

Momenteel werk ik als nanny en dat zou voor jou uiteraard de allermakkelijkste manier zijn, maar weet niet of je daarop zit te wachten. Een nanny moet precies doen wat jij voor je kinderen wil, in jouw huis, dus er kan weinig misgaan. Helaas moet ik op m'n werk de kinderen nog steeds vertellen dat vlees zo gezond is en dat je van melk sterke botten krijgt :(

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » vr okt 16, 2009 15:32

Vraag me af hoe al die creches dat dan doen als je kindje allergisch voor melk zou zijn. Of gelden er dan andere normen :roll:

Oceana

Bericht door Oceana » za okt 17, 2009 9:11

Bel ze nog een keer, doe je voor als een nieuwe ouder en zeg dat je kind een ernstige allergie heeft voor dierlijke vetten (het bestaat, vriendin van mij heeft dat). Kijken hoe ze dat oppikken ;) Weet je gelijk wat ze voor hun kinderen overhebben!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za okt 17, 2009 21:33

Daar hadden wij het net ook over vanavond. Gewoon zeggen dat we vegetarisch eten (dat wordt nog enigszins geaccepteerd) en dat ze allergisch is voor koemelk en kippeneiwit.

Waarschijnlijk zal het wel goed gaan zolang we een creche zoeken die geen warm eten heeft. Met broodbeleg en drinken is het toch makkelijker om alternatieven aan te bieden. En met speciale gelegenheden hoop ik dat ze of zelf erover nadenken of ons de kans geven om iets mee te geven.

Shanti

Bericht door Shanti » di jan 05, 2010 15:13

Ik werk als peuterleidster en in principe moet je volgens de meeste kinderdagverblijven zelf dieet voeding mee brengen (hier en daar zal er vast een uitzondering zijn).
Daar in tegen zijn er ook veel kinderdagverblijven die denken de klant is koning waar door ze vaak toch wel iets aanschaffen van dieet voeding.
Bij ons op het werk wordt er wel rekening gehouden met kinderen die vegetarisch eten.
Tegenwoordig hebben wij na hoop zeuren van mij standaard vega smeerworst wat nu door alle kinderen wordt gegeten.
Ik vind dat eigenlijk ook niet meer dan normaal, tegenwoordig is vega zijn zelf hip en is het eigenlijk wel een slechte zaak als je kinderen daar geen kennis mee laat maken.
Overal wordt geroepen dat ze in een multi culturele samenleving moeten om groeien en daar hoort vega/vegan eten toch ook wel bij vind ik.

Verder heb ik dat probleem zelf niet echt gehad, omdat mijn dochter vegetarisch wordt opgevoed en alleen vanaf haar derde jaar 2 keer in de week naar de peuterspeelzaal ging.
Ik vind het heel erg leuk om in de kinderopvang te werken, maar ik zou mijn eigen kind dus niet zo snel naar een kdv brengen.

JesseL

Bericht door JesseL » di jan 05, 2010 16:27

Klant hoort toch ook koning te zijn? Kinderopvang zijn allemaal commerciële instellingen waar je heel veel geld voor betaalt. Als eten en drinken dan inclusief zijn (waar je dus zeer ruim voor betaalt) dan mag je toch verwachten dat ze rekening houden met diëten/religies en dus ook veganisten.

Zo niet en als je dan je eigen eten mee moet nemen, dan dien je ook een evenredige korting te krijgen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo aug 25, 2010 11:37

Yaël is vandaag voor het eerst gaan wennen op de creche. We hebben er een heel goed gevoel bij. De creche heeft 's middags warm eten (toevallig op de dagen dat Yaël gaat). Vorig jaar toen we gingen was dit nog problematisch, maar ze zijn van leverancier veranderd en nu werd er gelijk gezegd dat het geen probleem zal zijn.
Jesse is vanochtend geweest en er werd gezegd dat ze het hebben doorgegeven aan de leverancier. Ze moesten even kijken hoe ze het precies gaan doen omdat ze grotere hoeveelheden in één keer moeten afnemen, maar dit zal nog geregeld worden. In de tussentijd krijgt ze nog even boterhammen. En hier zijn ze zo slim dat hartig beleg niet gezonder is dan zoet beleg. Dus ze mag gewoon appelstroop, pindakaas en jam op haar boterham.

Ben erg blij dat we nu toch een fijne creche hebben gevonden waarbij het eten ook nog helemaal goed gaat.

Wen

Bericht door Wen » wo aug 25, 2010 12:23

hey, leuk om te horen

Oceana

Bericht door Oceana » zo sep 05, 2010 12:05

Ik ben woensdag begonnen op een nieuw kinderdagverblijf...

Blijkt dat ze daar niet aan zoet beleg doen dus de kindjes mogen alleen kiezen tussen kaas of worst :(
Gelukkig hebben ze wel vegetarische leverworst, maar het idee vind ik nog steeds niet tof :(

cavia

Bericht door cavia » zo sep 05, 2010 15:35

Kun je hummus/notenpasta/pindakaas/tartex oid niet introduceren?

lena

Bericht door lena » zo sep 05, 2010 15:52

Oceana schreef:Ik ben woensdag begonnen op een nieuw kinderdagverblijf...

Blijkt dat ze daar niet aan zoet beleg doen dus de kindjes mogen alleen kiezen tussen kaas of worst :(
Gelukkig hebben ze wel vegetarische leverworst, maar het idee vind ik nog steeds niet tof :(
Wat idioot! Zelfs dietisten en het voedingscentrum zijn het er over eens dat zoet beleg niet per definitie slechter is dan hartig beleg, juist omdat vooral kaas en worst helemaal niet zo gezond zijn. Voor de meeste Nederlanders is een broodje jam een betere keus dan een broodje kaas.

Ik zie op ouderforums ook wel mensen in opstand komen tegen dit soort betutteling trouwens. Maar de meeste ouders maakt het ongetwijfeld allemaal niet zoveel uit.

Oceana

Bericht door Oceana » zo sep 05, 2010 18:02

cavia schreef:Kun je hummus/notenpasta/pindakaas/tartex oid niet introduceren?

Pindakaas vinden ze zoet beleg en de rest is allemaal veel te duur...

Ik vind het ook onzin en heb dit ook gezegd (lekkere binnenkomer ;)), inclusief de bronvermeldingen zeg maar, ook het hele verhaal over dat een normaal laagje zoet een stuk gezonder is als bijvoorbeeld de smeerworst, maar dat willen ze niet geloven. En zij zeggen dat ouders ook liever 'gezond' op brood willen. Misschien moet je je ouders beter voorlichten denk ik dan!

Maar goed, ik heb een babygroep (tot 1 jaar) dus die eten nog niet zoveel brood. We geven ze smeerkaas en vega smeerworst, dus dat moet dan maar :?

Plaats reactie