Hoe leg je veganisme uit aan kind van 4?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

JesseL
Leefwijze: veganist

Re: Hoe leg je veganisme uit aan kind van 4?

Bericht door JesseL » vr okt 16, 2009 12:16

Truus schreef:Wij zeiden gewoon tegen de kinderen dat we geen dierlijke producten eten omdat we dat vies vinden. De lichaamsafscheidingen en lijken van dieren beschouwen wij als afval/overschot.
Ik vind dit persoonlijk geen goede uitleg. Wij leggen onze kinderen wel uit waarom we iets doen en waarom iets wel of niet mag. Want ik hoop dat als ze de redenen begrijpt ze het ook zo wilt en er dus geen "dwang" nodig is. Bovendien wil ik dat ze een gezond gevoel voor ethiek ontwikkeld.
Vlees aten we al niet omdat wij geen dieren willen doden (en mishandelen). Nu we er achter kwamen dat melk en ei net zo erg is, willen we dat dus ook niet meer.
Thuis zal ze dus geen dierlijke producten krijgen en buitenhuis kan ze dat zelf kiezen (nu nog niet echt, maar binnenkort wel).
We hopen dat ze door onze opvoeding en uitleg er dan voor zal kiezen om ook veganistisch te zijn.

Wen

Bericht door Wen » vr okt 16, 2009 13:58

Helemaal gelijk Jessel. Een uitleg aangepast aan de leeftijd van het kind vind ik positief.
Dat zou juist een argument zijn vóór het consumeren van zuivel. Een koe kan, ook wanneer haar kalfje bij haar blijft, meer dan genoeg melk produceren voor een mensengezin. Zo ging dat ook héél vroeger toen er geen supermarkten en geen koelkasten waren, ieder gezin had z'n eigen koe/schaap/geit en kippen in de tuin.
Wat is dat toch voor onzin. Een koe wordt nu (goed verzorgd of niet) gewoon leeggemolken. Ze moet zo veel produceren dat ze er erg onder lijdt. Natuurlijk wil ze gemolken worden. Ze is zo gekweekt dat haar uiers onnatuurlijk groot zijn, en pijnlijk zijn om vol rond te dragen.
En vroeger werden stiertjes ook geslacht als kalf hoor, omdat ze zo meer melk voor het gezin hadden en een stier als hij volwassen is zelf geen melk kan geven. En je kan er nog ergens mee leven, als je vroeger leefde en de voeding ontoereikender was. In deze samenleving is er geen excuus voor melk. En dat mag een kind bij het opgroeien best leren. Melk is voor een kalf en wij mogen een koe haar melk niet stelen, als dat nergens voor nodig is. Dat lijkt mij iets dat een kind wel snapt.

Truus

Bericht door Truus » vr okt 16, 2009 14:50

Het is mij duidelijk dat je de ethiek van rein niet ziet, het past dus ook niet binnen jullie manier van opvoeden.
JesseL schreef:Wij leggen onze kinderen wel uit waarom we iets doen en waarom iets wel of niet mag. ... Bovendien wil ik dat ze een gezond gevoel voor ethiek ontwikkeld. ...
Thuis zal ze dus geen dierlijke producten krijgen en buitenhuis kan ze dat zelf kiezen
Dat begrijp ik op mijn beurt weer niet. Je ethiek buitenshuis is toch niet anders dan thuis? Dit lijkt mij nu juist voor een kind een verwarrende boodschap.

Zen

Bericht door Zen » vr okt 16, 2009 15:07

lena schreef: Melkproductie is een kwestie van vraag en aanbod. Als er minder melk gevraagd wordt (door het kalfje) neemt die productie toch vanzelf af?
Sterker nog de hele reden dat koeien zoveel melk produceren komt door de fokmethodes die gericht zijn op maximale melkopbrengst ingegeven door de vraag (naar zuivel). 'Van nature' gaven koeien namelijk (ongeveer) zoveel melk als voor het kalfje nodig is.
Cut cold stone with a warm heart

Zen

Bericht door Zen » vr okt 16, 2009 15:17

Truus schreef: Bovendien ben je de koe aan het vermenselijken, je dicht het een besef van eigendomsrecht toe.
Waarom zou dat besef er nodig zijn? Het gaat erom dat zoiets een dier toekomt omdat het zo bedoeld is.
Mensen eigenen zich bepaalde rechten toe (ten koste van andere wezens) gebaseerd op het valse idee van antropocentrisme.
Truus schreef:idd in de "westerse" maatschappij dat het onderscheid tussen dier en mens soms zoek is. Een mens heeft een geweten, dus ook rechten en plichten, een dier heeft in onze visie noch rechten noch plichten.
Een recht is niet per se afhankelijk van een plicht. Immers niet alle mensen kunnen voldoen aan (alle) plichten, maar toch hebben ze wel rechten (gelukkig maar). Dus dan maken we opeens wel onderscheid?
Dus wiens (vreemde) visie is dat?
Truus schreef:Dat verbaast me overigens niet, want in het "westen" heeft men weinig besef van rein en onrein, waarbij rein niet alleen duidt op de hygiëne van het lichaam, maar ook op de hygiëne van de ziel.
En wat precies, is de ziel? Of kan ik dat niet bevatten omdat ik 'zo'n Westerling' ben? :D

JesseL

Bericht door JesseL » vr okt 16, 2009 15:30

Truus schreef:Het is mij duidelijk dat je de ethiek van rein niet ziet, het past dus ook niet binnen jullie manier van opvoeden.
JesseL schreef:Wij leggen onze kinderen wel uit waarom we iets doen en waarom iets wel of niet mag. ... Bovendien wil ik dat ze een gezond gevoel voor ethiek ontwikkeld. ...
Thuis zal ze dus geen dierlijke producten krijgen en buitenhuis kan ze dat zelf kiezen
Dat begrijp ik op mijn beurt weer niet. Je ethiek buitenshuis is toch niet anders dan thuis? Dit lijkt mij nu juist voor een kind een verwarrende boodschap.
Ethiek van rein? Dat klinkt nogal vaag. Reinheid is nogal subjectief lijkt me. Ik vind reinheid dat je je handen wast na het toilet bezoek. Ik zie de link tussen reinheid en veganisme niet zo.

Onze ethiek is buitenhuis niet anders, maar wij als ouders bepalen wat we kopen voor in ons huis. Dus zelfs als de kinderen geen veganist willen zijn, zullen wij geen dierlijke producten voor ze kopen. Vleeseters krijgen over het algemeen ook wat de ouders verantwoord vinden en dus lang niet alles wat de kinderen zelf zouden willen.
Buitenhuis, bijvoorbeeld bij vriendjes, kunnen ze zelf een afweging maken. Wij moeten ze voorzien van argumenten zodat ze die afweging kunnen maken. Bij 4 is dat nog een beetje lastig, maar dat groeit met de dag.

Zen

Bericht door Zen » vr okt 16, 2009 15:32

JesseL schreef:Ik zie de link tussen reinheid en veganisme niet zo.
Jesse; ze bedoelt volgens mij de reinheid van 'de ziel'. Vergelijk 'een schoon geweten'.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr okt 16, 2009 15:33

Kan de zij-discussie naar een apart topic als daar behoefte aan is? Laat het hier vooral gaan over hoe anderen uitleggen aan de kinderen wat veganisme is e.d.

Zen

Bericht door Zen » vr okt 16, 2009 15:43

Vegantastic schreef:Kan de zij-discussie naar een apart topic als daar behoefte aan is? Laat het hier vooral gaan over hoe anderen uitleggen aan de kinderen wat veganisme is e.d.
LOL @ rooie tekst

Truus

Bericht door Truus » vr okt 16, 2009 15:44

Zen schreef:Het gaat erom dat zoiets een dier toekomt omdat het zo bedoeld is.
Bedoeld door wie? En zijn vruchten dan niet bedoeld om nieuwe bomen uit te laten groeien i.p.v. opgepeuzeld te worden door mensen?

Zo kunnen we eindeloos door gaan, en dat doen kinderen vaak ook :wink: vandaar dat ik dit nog híér opmerk hoewel ik met Vegantastic eens ben dat we nu te ver afdwalen. Als iemand een topic filosofie opent zal ik ook nog op het andere reageren.

Zen

Bericht door Zen » vr okt 16, 2009 15:53

Truus schreef:Bedoeld door wie? En zijn de vruchten dan niet bedoeld om nieuwe bomen uit te laten groeien i.p.v. opgepeuzeld te worden door mensen?
For sure. Eigenlijk wel. De mensheid was een vergissing... :D ;)

Maar hoe leg je dat uit aan kinderen? :D

Au serieux: het punt is natuurlijk dat 'eigendom' een menselijk verzinsel is. We eigenen onszelf bepaalde dingen toe, omdat 'we' het kunnen en (meestal) niemand ons afstraft.

Truus

Bericht door Truus » vr okt 16, 2009 16:44

Zen schreef:We eigenen onszelf bepaalde dingen toe, omdat 'we' het kunnen en (meestal) niemand ons afstraft.
En dieren niet?

De uitdeiïng van deze discussie illustreert het probleem waar je kind voor komt te staan. Kinderen worden constant beproefd door hun leeftijdgenootje's, die daarin gestuurd worden door volwassenen. Voorbeeld:

"Papa, Jantje eet geen kaas. Hij zegt dat we geen melk van koeien mogen stelen."
"Ach kind, dat is onzin, die koe heeft de melk juist voor de mensen. Daar zijn koeien voor."

Je zadelt je kind dus op met een filosofische discussie waar hijzelf niet tegenop gewassen is. Er is altijd wel een ouder of meer mondig kind die verder kan drammen dan je eigen kind. En reken er maar op dat de leerkracht ook niet van plan is begrip en respect te tonen voor jouw morele keuzes. Die weet er geen raad mee, en ergert zich eraan dat er een appél wordt gedaan op zijn tolerantie.

Ik stel daarom dat het niet verstandig is om te hopen dat je kind een pleitbezorger voor het veganisme wordt. Met zijn voorbeeld doet hij dat al goed genoeg. Equipeer hem liever met een kort, sluitend antwoord dat geen uitdaging toelaat. B.v. "Ik mag dat niet want ik ben veganist." Punt.

Waaróm jullie veganistisch zijn, dat begrijpt hij vanzelf zodra hij daar aan toe is. Hij merkt dat aan jullie gedrag, en hoort de discussies tussen zijn ouders onderling en van zijn ouders met derden. Je zou het heus niet voor hem kunnen verbergen.
Laatst gewijzigd door Truus op vr okt 16, 2009 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr okt 16, 2009 16:59

Truus schreef:Bedoeld door wie? En zijn vruchten dan niet bedoeld om nieuwe bomen uit te laten groeien i.p.v. opgepeuzeld te worden door mensen?
Vruchten 'willen' juist graag opgepeuzeld worden. Zodat hun zaadjes weer worden uitgepoept en er weer nieuwe bomen kunnen groeien. Helaas belanden de meeste zaadjes in de wc.

Truus

Bericht door Truus » vr okt 16, 2009 17:23

Jasmijn schreef:Helaas belanden de meeste zaadjes in de wc.
Heh, nét is 'ie zindelijk, moet ik dát weer gaan uitleggen...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr okt 16, 2009 17:32

:D

Zen

Bericht door Zen » vr okt 16, 2009 17:37

Truus schreef:En dieren niet?
Mensen zijn dieren. Dieren anders dan de mens nemen zelden meer dan ze nodig hebben. Plus toeëigenen (i.t.t. 'nemen') suggereert een bepaald idee van 'ergens recht op hebben'. Ik acht het niet waarschijnlijk dat dieren zich hiermee bezighouden.

Voorts blijven de zaken vaak redelijk in balans in een ecosysteem zonder de mens. De mens daarentegen verstoort op allerlei wijze de balans op Aarde en wel door haar hebzucht.
Truus schreef:Je zadelt je kind dus op met een filosofische discussie waar hijzelf niet tegenop gewassen is.
Nee hoor.

Wat mij betreft volstaat het prima als een kind gewoon zegt dat het zielig is voor de dieren omdat die er niet zijn voor mensen om te misbruiken.

Daar hoeft helemaal geen discussie van te komen als kinderen dat niet willen. Daarnaast kunnen ouders de situatie toelichten waar nodig of wenselijk.

Truus schreef: Ik stel daarom dat het niet verstandig is om te hopen dat je kind een pleitbezorger voor het veganisme wordt. Met zijn voorbeeld doet hij dat al goed genoeg.
Voor erg jonge kinderen (bijv. van 4) denk ik dat je hiermee best wel een punt hebt ja. Maar naarmate ze ouder worden en goed kunnen bevatten en toelichten hoe, wat en waarom gaat die vlieger niet meer op.
Truus schreef: "Ik mag dat niet want ik ben veganist." Punt.
Veganisme gaat niet over (niet) mogen maar over (niet) willen.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » zo nov 08, 2009 23:03

Oeps, lang niet op het forum geweest en ik lees dit allemaal nu pas... Mijn zoontje van nnet 3 jaar weet maar al te goed dat we geen vlees eten. Toen hij ging vragen wat 'dat' nou was als we in de winkel liepen,. vertelde ik dat dat vlees is, en dat dat van dode dieren gemaakt is. Dat vinden wij vies en zielig en daarom eten we het niet.
Nu lach ik me soms rot om hem. Als hij ziet dat iemand vlees koopt en voor of achter ons in de rij staat dan verkondigt hij dat dat heel erg zielig is en dat wij dat niet eten. Helaas heeft het nog geen discussies uitgelokt...
David is alleen gek op kaas. Hij krijgt alleen biologische kaas van me en dan het liefst zo min mogelijk. Maar pappa en grote broer eten het ook en ik kan het niet maken om het hem te verbieden of zo. Toen hij 1 1/2 jaar was, was hij erg tenger en volgens de normen erg dun voor zijn lengte. Ik was toen eigenlijk wel blij dat hij kaas begon te lusten... Tegen de tijd dat hij kan begrijpen waarom zijn zussen en ik het niet eten, mag hij zelf kiezen.
Als een kindje op de speelzaal trakteert dan mag hij zelf weten of hij bepaald snoep op wil eten. Laatst kreeg hij een zakje Haribo beertjes en wilde ze opeten. Toen legde ik uit dat dat mocht, maar dat er wél iets van een dood dier in zat. Hij wilde weten wát precies, ik m uitgelegd dat er gelatine in zit dat zorgt dat het zo veerkrachtig wordt. Mooi dat meneer het weg ging gooien met een welgemeend 'nee hoor, dat hoef ik niet :lol: .
het blijft een beetje zoeken met een vegan kind, maar ik vind t wel een uitdaging eigenlijk :D !

Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Hanneke » ma nov 09, 2009 4:23

Volgens mij moet je een jong kind niet te veel belasten met onze weetjes omtrent voeding. Bv zeggen dat er gelatine in een snoepje zit. Straks krijgt hij/zij als het ouder wordt een weerzin tegen vegetarisme en veganisme. Een kind is geen volwassene.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma nov 09, 2009 14:44

Ik vind het juist goed hoe Esther het aanpakt. Ze verbiedt David niks, maar als hij erom vraagt legt ze wel op een voor hem begrijpelijke wijze uit wat er door zit waardoor het niet veganistisch is. Kinderen op die leeftijd zitten toch heel erg in de 'Waarom?' fase? Dit moet je m.i. niet afkappen, maar juist geduldig zijn en vragen zo goed mogelijk beantwoorden. Anders raken ze (op latere leeftijd) misschien gefrustreerd.

Truus

Bericht door Truus » ma nov 09, 2009 14:58

Jasmijn schreef:Ze verbiedt David niks, maar als hij erom vraagt legt ze wel op een voor hem begrijpelijke wijze uit wat er door zit waardoor het niet veganistisch is.
Tja, dit is een vraag van kinderopvoeding en niet van veganisme. Mama zegt dat het mag maar eigenlijk heeft ze het liever niet. Het is wel erg lekker en alle vriendje's smikkelen ervan maar tegelijkertijd doet het de dieren o zo zeer. Kinderen hebben van hun ouders duidelijke boodschappen nodig zonder dubbele bodem.

Plaats reactie