Hoe leg je veganisme uit aan kind van 4?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Hoe leg je veganisme uit aan kind van 4?

Bericht door Fynnya » ma nov 09, 2009 16:42

Truus schreef:
Jasmijn schreef:Ze verbiedt David niks, maar als hij erom vraagt legt ze wel op een voor hem begrijpelijke wijze uit wat er door zit waardoor het niet veganistisch is.
Tja, dit is een vraag van kinderopvoeding en niet van veganisme. Mama zegt dat het mag maar eigenlijk heeft ze het liever niet. Het is wel erg lekker en alle vriendje's smikkelen ervan maar tegelijkertijd doet het de dieren o zo zeer. Kinderen hebben van hun ouders duidelijke boodschappen nodig zonder dubbele bodem.
Ik denk ook niet dat ik zo'n jong kind zelf zou laten kiezen tussen lekker en ethisch verantwoord. Zou niet willen dat mijn kind op die leeftijd al zich schuldig zou voelen als ie toch voor het lekkere kiest. Maar misschien is ie juist nog zo jong dat ie vol enthousiasme t veganistische kiest omdat zn ouders dat ook doen, en dan maakt het waarschijnlijk niks uit.
Ik weet niet of ik het zelf ook zou doen, maar vind het wel tof dat jullie je kind proberen zelf verantwoordelijkheid te laten nemen, en uitleggen wat ergens achter zit.

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma nov 09, 2009 21:21

Ik vind het soms nog best lastig met Meilan (4 jaar). Thuis is het geen probleem. Ik kan haar alles uitleggen op een manier dat ze het snapt. Van het weekend waren we weg met mijn schoonvader en zij hadden voor beleg van alles niet vegan meegenomen. Dus met lunch vroeg ik aan Meilan wat ze op haar boterham wilt en ze zag de kaas liggen en wilde dat. Gezegd dat kaas van koeienmelk wordt gemaakt en wij dat niet eten. Dat was geen probleem. Maar met boodschappen doen is toch echt het eerste wat ze vraagt als we de supermarkt in komen "we moeten eerst even kijken of ze een stukje kaas hebben". En dan weet ze ook dat het van koeienmelk is, maar op dat moment kan ze die keuze niet maken. Anderen zullen er dan vast voor kiezen om je kind het te verbieden, maar ik vind dat te ver gaan. Het is haar hoogtepunt bij het boodschappen doen. Dus dat stukje kaas krijgt ze en ik weet zeker dat als ze iets ouder is en ze meer het besef krijgt wat kaas is, ze het dan zelf niet meer wilt.

Ik ben het wel eens met de aanpak van Esther. Ik denk dat verbieden op langere termijn averechts zou werken. Door nu goed uit te leggen waarom wij bepaalde dingen niet eten, geef je een stukje waarde en normen mee in de opvoeding. Als het alleen maar iets is wat ze niet mogen, gaan ze zich op een gegeven moment er tegen verzetten.

Alleen blijft het dus lastig met de producten waar het door zit en wat voor een 4 jarige niet te zien is. Nu moet ik dus zeggen dat er ei of koeienmelk doorzit en eigenwijs dat ze kan zijn, krijg ik vaak genoeg terug te horen "nee hoor, dat weet jij niet goed, dat zit er niet in".
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Wen

Bericht door Wen » ma nov 09, 2009 21:58

Ik vind dat jullie dat heel goed doen. Ik vind ook dat iedereen met het vraagstuk kinderen en veganisme anders kanomgaan en anders is daarom niet slechter. Gewoon je hart en verstand volgen en dan komt het wel in orde. Ten slotte voelt een kind nog heel goed aan , dat dieren doden zonder reden verkeerd is.

Truus

Bericht door Truus » ma nov 09, 2009 22:38

JudithK schreef:vroeg ik aan Meilan wat ze op haar boterham wilt en ze zag de kaas liggen en wilde dat.
Tja, moet je 't niet vragen, natuurlijk, als er alleen te kiezen valt uit "van alles niet vegan".
JudithK schreef:Gezegd dat kaas van koeienmelk wordt gemaakt en wij dat niet eten.... Dus dat stukje kaas krijgt ze
Mij lijkt het allemaal nogal inconsequent. Stukje kaas van opa mag ze niet aannemen maar zelf kopen mag wel.

Ieder moet uiteraard z'n kinderen op z'n eigen manier opvoeden. Dè perfecte opvoeding bestaat niet. Gelukkig zijn kinderen nogal flexibel en de meeste leren zich aan te passen aan de ouders die ze hebben en doen het prima.

Het is ook niet zo dat onze kinderen ooit hun tevredenheid met hun opvoeding hebben uitgedrukt, zo van "Pa, ma, wat fijn dat jullie altijd zo duidelijk en consequent naar ons waren." Kinderen opvoeden is ondankbaar werk vol moeilijke keuzes en twijfels.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » di nov 10, 2009 0:07

Ik ben zelf ook eigenlijk wel tevreden over mijn aanpak, al zullen bepaalde personen er altijd wel iets uit kunnen halen om commentaar op te geven. Ik denk dat Judith ook heel goed in staat is om aan te voelen wat goed is voor haar kind. Soms is het gewoon moeilijk en misschien niet helemaal logisch welke keuze je op een bepaald moment maakt. Maar gelukkig zijn kinderen ook flexibel.
Ieder kind is anders, maar ieder kind is gebaat bij een goede uitleg. Die van mij heeft er echt behoefte aan en anders dwingt hij het gewoon af. "Maar waarom is dat dan? " is momenteel één van zijn favoriete vragen :) .

Nog even over dat snoep, ik heb het geluk dat David toch al niet zo'n snoeperd is en die winegum-achtige dingen eigenlijk helemaal niet lekker vindt. Hij was dan ook erg blij dat hij een paar zonnatura berendropjes kreeg toen hij die andere niet wilde :wink: .

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di nov 10, 2009 11:40

JudithK schreef: Alleen blijft het dus lastig met de producten waar het door zit en wat voor een 4 jarige niet te zien is. Nu moet ik dus zeggen dat er ei of koeienmelk doorzit en eigenwijs dat ze kan zijn, krijg ik vaak genoeg terug te horen "nee hoor, dat weet jij niet goed, dat zit er niet in".
Hahahahaa! Oh kleine kinderen zijn echt geweldig!!
JudithK schreef: En dan weet ze ook dat het van koeienmelk is, maar op dat moment kan ze die keuze niet maken. Anderen zullen er dan vast voor kiezen om je kind het te verbieden, maar ik vind dat te ver gaan. Het is haar hoogtepunt bij het boodschappen doen. Dus dat stukje kaas krijgt ze en ik weet zeker dat als ze iets ouder is en ze meer het besef krijgt wat kaas is, ze het dan zelf niet meer wilt.
Ik vind het wel logisch dat een kind van 4 als ze kaas lekker vindt, en je haar zelf laat kiezen, ze het dan wel neemt. Kom op, het is een kind van 4! Het besef van ethiek ontstaat toch pas een paar jaar later? Ik weet niet wat de leeftijd precies is, maar volgens mij blijkt uit psychologische onderzoeken dat pas op een bepaalde leeftijd kinderen echt besef krijgen van ethiek, dat ze daarvoor gewoon nog bezig zijn met wat is fijn voor mij. En daar is ook niks mis mee, zo gaat de ontwikkeling van mensen gewoon. Laat ze in het begin nog maar even uitproberen wat ze zelf eigenlijk wel en niet fijn vinden, die rest komt later wel.
Ik zou er overigens niet standaard vanuit gaan dat als ze wat ouder is, ze zal kiezen voor geen kaas. Niet iedereen heeft dezelfde idealen, of hetzelfde 'opofferingsvermogen'. Dan schep je wel heel hoge verwachtingen van haar, als je op latere leeftijd telkens teleurgesteld gaat zijn dat ze nog steeds niet tegen kaas gekozen heeft. Maar al blijft ze kaas eten, is toch ook niet zo erg? Ze leeft al voor een heel groot deel veganistisch, dat is toch al super?
JudithK schreef: Ik ben het wel eens met de aanpak van Esther. Ik denk dat verbieden op langere termijn averechts zou werken. Door nu goed uit te leggen waarom wij bepaalde dingen niet eten, geef je een stukje waarde en normen mee in de opvoeding. Als het alleen maar iets is wat ze niet mogen, gaan ze zich op een gegeven moment er tegen verzetten.
Als je kinderen dingen verbiedt (zulk soort dingen dus, ik bedoel kinderen verbied je natuurlijk al duizenden dingen, omdat ze zelf nog niet kunnen inschatten wat ongezond of gevaarlijk is) is er een kans dat je kinderen je later gaan kwalijk nemen dat ze van alles niet mochten.
Als je ze zelf laat nadenken, is er een kans dat ze je kwalijk gaan nemen dat je te hoge morele verwachtingen van ze had.
Misschien moet je niet te zwaar eraan tillen, elk kind heeft wel kritiek op zn opvoeding later. Kijk maar gewoon of het goed gaat met je kind, en het zich gelukkig voelt, en als dat beide zo is, dan zit het waarschijnlijk wel goed.

Ben overigens wel benieuwd wat voor manier van daarmee omgaan meest effectief blijkt. Kent iemand psychologische onderzoeken naar zoiets? Niet specifiek naar veganistisch opvoeden, maar gewoon uberhaupt welke manier van opvoeden meeste kans heeft dat kind zelfde idealen blijft hebben later als zn ouders. Niet dat dat dan voor elk kind werkt, maar wel benieuwd hoe dat gemiddeld zit.

Hoewel ik dat niet vooraan zou zetten hoor, zou liever willen dat mijn kind gezond en gelukkig is later, dan dat ie per se mijn idealen volgt maar van binnen gefrustreerd daardoor is.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » di dec 15, 2009 23:15

Gisteren kreeg mijn man zijn kerstpakket en dat was 'oud Hollands', compleet met rookworst (De rest was redelijk vega gelukkig). Nou, David vond t wat hoor. 'Ooo, dat is vlees he? Wat zit er dan in? Dat is echt heeeeel erg vies!' En er dan telkens naar kijken :D .
Mijn man heeft de worst meegenomen voor zijn collega Henk. Vanmorgen vroeg David meteen weer waar dat vlees nou was en ik vertelde dat. Vroeg hij: eet Henk dan wel dode beesten? :lol:
Het gekke is dat ik het gewoon een vervelend gevoel vond dat die worst hier in huis was, ik was gewoon blij dat ie weg was :? . Maf he?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di dec 15, 2009 23:19

Geweldig verhaal, ga door ga door! :lollol:
Je hebt schrijverstalent.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo dec 16, 2009 10:14

"eet Henk dan wel dode beesten?"

Hihi, David is geweldig :mrgreen:

Shanti

Bericht door Shanti » di jan 05, 2010 14:04

Ik voed mijn dochter van 5 1/2 niet vegan op, wel vegetarisch.
Ik vind het niet nodig om haar alles te gaan verbieden waar ze dagelijks mee in aanraking komt op school, bij vriendjes en bij familie.
Thuis eet mijn dochter op brood regelmatig van dat vega smeerworst waar ei door heen zit en ook plakjes kaas.
Daar in tegen eet ze ook net zo makkelijk een boterham met bijvoorbeeld hummus, groenten spread, vegan paté of creamy smoothie mee wat ze zelf ook erg lekker vind.
Thuis drinkt ze altijd sojamelk en eet ze plantaardige boter mee.
Met soja toetjes wordt het wat moeilijker.
Toen ze jonger was at ze altijd yofu mee, maar als ik nu met haar in de supermarkt loop dan wil ze net als alle kinderen toetjes van danone e.d.
Ik heb haar wel uitgelegd dat ik dat niet altijd voor haar wil kopen, omdat ik het zielig vind voor dieren etc etc en dat het ook niet heel erg gezond is voor haar en tot nu accepteert ze dat nog steeds.
Een tijdje geleden kon ik haar ook nog foppen door dat als ze bijvoorbeeld een danone bananen toetje had gegeten door het bakje van het toetje te wassen en bewaren en de volgende de dag weer te vullen met bananen yofu.
Jammer genoeg verkoopt de bio winkel ineens niet meer van die lekker yofu en als ik er provamel in stop dan merkt ze het verschil.
Ik heb wel mijn best gedaan voor dat merk soya yofu maar die slijten in die winkel bijna niet, omdat veel mensen het te duur vinden en dan moeten ze het elke keer weg gooien.
Als ik kook dan doe ik bijvoorbeeld altijd tofu gehakt door de pasta heen, dus in principe eet ze regelmatig vegan mee zonder dat ze er erg in heeft.
Verder vind ik dat ze toch nog wel al best veel begrijpt van dat vega/vegan gedoe.
Ze verteld dan ook regelmatig in geur en kleur als een kindje blijft eten bij ons dat ze vegetarisch eet en geen vlees, omdat dat van dieren is gemaakt en dat ze dat zo zielig vind voor de dieren en dat, dat haar vriendjes zijn.
Ze is ook wel echt enorm gek op dieren en speelt ook bijna altijd met speelgoed dieren en knuffels in plaats van met bijvoorbeeld poppen.
Als ze iets mag uit kiezen voor haar verjaardag of voor sinterklaas of gewoon zomaar, dan wil ze altijd iets playmobile zoals de dieren kliniek of petshop (daar komen we echt in om).
Dieren zijn echt haar favorieten.
Ik hoop dat het zo blijft en dat ze later als ze ouder is geen vlees gaat eten, maar gelukkig zegt ze nu nog in elk geval dat als ze later groot is net als mama vegan wil gaan eten.

JesseL

Bericht door JesseL » di jan 05, 2010 16:32

Vind ze de Alpro soya vla niet lekker? Die heb je in meerdere smaken en onze dochter is er gek op.
Wij kopen sowieso geen Danoontjes, dat deden we voor we vegan werden al niet, omdat ik er weinig gezonds aan vind en belachelijk duur, zo per stuk verpakt. Een halve liter soya vla is ook al duur genoeg, maar daar doen we dan wel 5x mee.

Bij ons gaat het tot nu toe best goed. Af en toe krijgt ze een klein stukje pure chocola. We drinken soms soya chocomel (gewone iedere dag) en we hebben vegan snoepjes in huis. Ook eet ze af en toe een plak soja kaas op brood.
Thuis zien we dan ook nog geen enkele reden om van het veganisme af te wijken. Alleen buitenhuis zullen we dat soms voor haar wel doen.

Shanti

Bericht door Shanti » wo jan 06, 2010 20:49

JesseL schreef:Vind ze de Alpro soya vla niet lekker? Die heb je in meerdere smaken en onze dochter is er gek op.
Wij kopen sowieso geen Danoontjes, dat deden we voor we vegan werden al niet, omdat ik er weinig gezonds aan vind en belachelijk duur, zo per stuk verpakt. Een halve liter soya vla is ook al duur genoeg, maar daar doen we dan wel 5x mee.

Bij ons gaat het tot nu toe best goed. Af en toe krijgt ze een klein stukje pure chocola. We drinken soms soya chocomel (gewone iedere dag) en we hebben vegan snoepjes in huis. Ook eet ze af en toe een plak soja kaas op brood.
Thuis zien we dan ook nog geen enkele reden om van het veganisme af te wijken. Alleen buitenhuis zullen we dat soms voor haar wel doen.
Ja, Alpro soya vla vind ze wel lekker, maar soms wil ze dus iets anders.
Ik beroep me dus ook meestal op dat danoontjes niet zo gezond zijn.
Zolang ze er niet zelf om vraagt dan koop ik het niet, maar als ze dat wel doet dan ga ik dat niet verbieden.
Ik vind het ook niet slim om van alles te verbieden, omdat er genoeg voorbeelden zijn van kinderen die de dingen die ze niet mogen stiekem gaan doen of later juist extreem veel vlees gaan eten etc.
Dat zal natuurlijk heus niet voor elk kind gelden.
En ik wil haar gewoon ook niet mijn wil opleggen, kinderen worden al genoeg gedwongen door ouders, school en de maatschappij.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » wo jan 06, 2010 22:23

Annika schreef:"eet Henk dan wel dode beesten?"

Hihi, David is geweldig :mrgreen:
Haha, ik was alweer vergeten dat ik dit plaatste. ja, hij is inderdaad geweldig. Erg vermoeiend, maar wel leuk!

@ Shanti, het lijkt ij dat je goed bezig bent, tenminste, ik doe het ook een beetje zo eigenlijk. Buitenshuis doe ik niet zo moeilijk over een koekje of gebakje of wat dan ook. Zelf koop ik het gewoon niet.
Maar David is wel heel argwanend. Zo had mijn moeder met kerst een vegetarisch worstje gekocht, wat mijn man en oudste zoon wel eten. Maar denk maar niet dat David er zelfs maar een klein hapje van wilde proeven hoor! Het was worst, dus zou er wel vlees in zitten... net 3 jaar, nou vraag ik je...
In de winkel kan ik gelukkig nog steeds gewoon zeggen dat ergens melk in zit en dat ik dat niet koop. Dat interesseert hem tot nu toe nog niks. Ik hoop maar dat ie zo makkelijk blijft :wink: !

Dennis

Bericht door Dennis » di mei 11, 2010 22:01

Rond de tijd dat mijn dochtertje (onze eerste) werd geboren, ben ik zelf ook overgestapt van vega naar vege. We voeden onze kinderen vegetarisch op, maar dan zoals dat in de volksmond wordt gebruikt. Dus zit er gelatine in een snoepje, dan mag ze dat gewoon op eten. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen niet te veel afwijken van dat wat gangbaar is. En er is meer dan het niet eten van vlees, wat ik mijn kinderen wil meegeven en wat ook niet allemaal gangbaar is in de maarschappij.

Ik kan me trouwens dan ook het meest vinden in het verhaal van Shanti.

Anna

Bericht door Anna » di jun 15, 2010 10:36

wij voeden onze kinderen ook niet vega op. in het begin hebben we dat wel geprobeerd maar naarmate ze ouder werden (7 en 5) vonden we het te beperkend. ik ben het met Dennis eens dat je kinderen niet teveel moet afzonderen van het gangbare en hoe ouder ze worden hoe meer je ze als ouders moet loslaten.
thuis krijgen ze bio kaas en af en toe bio melk. mijn zoon vindt sojamelk vies, mijn dochter vindt juist koemelk erg vies, van ons mogen ze kiezen. verder eten we 's avonds wel altijd veganistisch.
we vinden het wel belangrijk dat ze weten waar het allemaal vandaan komt en zeker nu ik borstvoeding geef hebben we het vaak over koemelk en dat het eigenlijk raar is dat mensen dat drinken. de link met goed/fout eten leggen we bewust nog niet, kinderen voelen zich toch al snel schuldig en we willen ze daar niet mee belasten.

Plaats reactie