Borstvoeding niet mogelijk - wat dan?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Erik van Zomeren
Leefwijze: veganist
Locatie: Zutphen, The Netherlands, Earth, Solar System, Milky Way

Borstvoeding niet mogelijk - wat dan?

Bericht door Erik van Zomeren » za dec 05, 2009 4:03

Ik stelde de Vegan Society in Engeland de vraag welk alternatief er bestaat om een zuigeling te voeden als blijkt dat de moeder met geen mogelijkheid borstvoeding kan geven en er ook geen mogelijkheid is om moedermelk van andere vrouwen te verkrijgen.

Ik kreeg toen als antwoord Heinz Nurture Soya dat je vanaf de geboorte aan een zuigeling schijnt te kunnen verstrekken. Heinz producten zijn niet biologisch, dus dat is dan wel jammer en het is voor zover ik weet alleen in Engeland verkrijgbaar.

Weet iemand of er nog meer alternatieven zijn?
THIS happens when we don't go vegan
Denken "Wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest !

marjan

Re: Borstvoeding niet mogelijk - wat dan?

Bericht door marjan » za dec 05, 2009 20:16

Volgens mij heeft Nutricia in Nederland ook gewoon een kunstvoeding op sojabasis. Geschikt voor heel jonge babies: http://www.nutriciakindervoeding.nl/Nut ... a%202.aspx" target="_blank

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za dec 05, 2009 22:06

Nutrilon Soya 1

Dieetvoeding bij lactose-intolerantie. Dit is een voeding op basis van soja-eiwit en bevat geen lactose en koemelkeiwit. Nutrilon Soya 1 is 100% plantaardig en past in een vegetarisch voedingspatroon. Nutrilon Soya 1 is een dieetvoeding en moet onder medisch toezicht worden gebruikt.

Volledige zuigelingenvoeding voor baby's van 0-6 maanden oud.
http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/c ... 19_200.jpg
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » za dec 05, 2009 23:15

waarom is borstvoeding niet mogelijk? geen melk of fysieke redenen? indien laatste, dan zijn er wel mogelijkheden.
daarnaast kan je ook kontakt opnemen met een vereniging als Borstvoeding Natuurlijk of La Leche league (als ze nog in nederland aktief zijn) die hebben wat meer "vakkennis" als het een lichamelijk probleem mocht zijn.
ze kunnen ook eventueel bemiddelen voor melk van een andere moeder.

Truus

Bericht door Truus » wo dec 09, 2009 22:16

Erik van Zomeren schreef:als blijkt dat de moeder met geen mogelijkheid borstvoeding kan geven
Dan de vader. Dat is mogelijk, maar als hij dat niet wil (kan ik me iets bij voorstellen hoor) dan a.u.b. in beschouwing nemen dat zuigelingen die gevoed worden met soja- of andere plantaardige namaakmelk in de regel zich minder goed ontwikkelen. Waar liggen de prioriteiten?

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » wo dec 09, 2009 23:13

Truus schreef:
Erik van Zomeren schreef:als blijkt dat de moeder met geen mogelijkheid borstvoeding kan geven
Dan de vader. Dat is mogelijk, maar als hij dat niet wil (kan ik me iets bij voorstellen hoor) dan a.u.b. in beschouwing nemen dat zuigelingen die gevoed worden met soja- of andere plantaardige namaakmelk in de regel zich minder goed ontwikkelen. Waar liggen de prioriteiten?
De prioriteiten liggen uiteraard bij het kind. Vandaar dat bijvoorbeeld steun van La Leche League een betere optie is. Toch is het wel fijn om te weten wat je in het uiterste geval, als alle andere opties wegvallen, nog kunt doen. Bijvoorbeeld in het geval dat de capaciteit bij La Leche League ontbreekt om aan de vraag te voldoen. Als je dan noodgedwongen moet kiezen tussen zuigelingvoeding op basis van plantaardige namaakmelk of zuigelingvoeding op basis van echte koemelk, wat doe je dan?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do dec 10, 2009 1:22

Erik van Zomeren schreef:dat de moeder met geen mogelijkheid borstvoeding kan geven
Truus schreef:Dan de vader.
De vader?? Kan er uit een mannenborst ook melk stromen dan?

Dan hoeven ze stiertjes ook niet zo jong al af te slachten

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » do dec 10, 2009 6:42

de vader, inderdaad. nee uit een mannenborst komt geen melk maar de baby kan wel aan zijn tepels zuigen daar maken ze geen onderscheid tussen.

tip van mij (zelf gebruikt toen met mijn dochter) en ook door de vader te gebruiken:
la leche league had toen een flesje met daaraan twee heeel dunne sonde slangetjes.
flesje hang je om je nek en sondeslangetjes plak je elk op een tepel.
de stroomsnelheid van de melk is in te stellen (ik hou het hier even kort) en zo kan de baby toch het huid op huid contact hebben en zuigbehoefte bevredigen.

zelf heb ik toen ook de keus gemaakt voor sojamelk....als de baby dat verdraagt dan geen probleem.

succes!

lena

Bericht door lena » do dec 10, 2009 8:57

Erik van Zomeren schreef:Als je dan noodgedwongen moet kiezen tussen zuigelingvoeding op basis van plantaardige namaakmelk of zuigelingvoeding op basis van echte koemelk, wat doe je dan?
Ik zou dan kiezen voor de koemelk variant. Koeien staan een heel stuk dichter bij mensen dan sojabonen, dus ik denk dat koemelk voor een zuigeling een betere keus is dan sojamelk. Ik zou dan mijn principes (die tenslotte niet de principes van mijn kind zijn) niet zo zwaar laten wegen. Dit is iets wat ieder voor zich moet beslissen. De meeste kinderen groeien natuurlijk ook prima op met sojamelk, maar toch, we weten nog niet alles, ik ben dan liever wat voorzichtiger.

Het is jammer dat een moedermelkbank geen optie is, al was het maar voor een deel van de voedingen.

JesseL

Bericht door JesseL » do dec 10, 2009 9:38

Ik ben toch blij dat wij wel donormelk hebben kunnen regelen. Judith gaf en geeft wel gewoon borstvoeding, maar omdat onze baby's nogal klein en licht zijn bij de geboorte, moesten ze perse gelijk bijvoeding krijgen (borstvoeding duurt nu eenmaal een paar uur voordat het het goed op gang komt). Hiervoor hadden wij bij onze tweede dus van te voren donormelk geregeld.
We waren bij haar geboorte nog niet eens vegan, maar door kunstvoeding te geven, neemt de kans op allergieën enorm toe. Te meer onze oudste ook al allergieën had.

Er zouden toch echt meer mogelijkheden tot donormelk moeten komen. Een vrouw die borstvoeding geeft kan vaak makkelijk nog wel wat extra melk produceren en een hoop kinderen zouden hierdoor gezonder worden en een hoop kalfjes gered.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do dec 10, 2009 9:51

Had je hier al gekeken of het een optie is: http://www.moedermelknetwerk.nl/" target="_blank ?

Het is een lastige keuze als vegan, maar ik denk dat ik voor koemelk zou kiezen voor mijn kind en niet voor soyamelk. Het wordt aangeraden om de eerste 9 maanden geen soya te geven aan baby's omdat ze anders een verhoogde kans op soya allergie hebben. Als ze echt niet tegen de koemelk kunnen is het een goed alternatief, maar anders zou ik voor koemelk kiezen om de kans op soya allergie te verkleinen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do dec 10, 2009 10:34

Volgens mij gold dat ook voor koemelk.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » do dec 10, 2009 12:09

JudithK schreef:Had je hier al gekeken of het een optie is: http://www.moedermelknetwerk.nl/" target="_blank" ?

Het is een lastige keuze als vegan, maar ik denk dat ik voor koemelk zou kiezen voor mijn kind en niet voor soyamelk. Het wordt aangeraden om de eerste 9 maanden geen soya te geven aan baby's omdat ze anders een verhoogde kans op soya allergie hebben. Als ze echt niet tegen de koemelk kunnen is het een goed alternatief, maar anders zou ik voor koemelk kiezen om de kans op soya allergie te verkleinen.
Mogelijk kunnen ze ooit nog betere producten ontwikkelen, dus niet op basis van soja en ook niet op basis van koemelk.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do dec 10, 2009 13:10

Vegantastic schreef:Volgens mij gold dat ook voor koemelk.
De kans op koemelkallergie is ook aanwezig. Dan zou je nog voor hypo-allergene voeding kiezen. Maar als veganist kan je beter een koemelkallergie hebben dan een soyamelk allergie. Dus de kans op soyamelk allergie zou ik zo klein mogelijk willen houden.

Truus

Bericht door Truus » do dec 10, 2009 22:03

Jasmijn schreef:Kan er uit een mannenborst ook melk stromen dan?
Zeker. Sommige jongetjes worden geboren met melkafscheiding vanwege hormonale stimulatie gelekt van het lijf van de moeder. Er zijn ook volwassen mannen die borsten ontwikkelen en zelfs tot melkafscheiding komen als gevolg van gebruik van "medicijnen" (drogeermiddelen) die de prolactin-spiegel verhogen.
Overigens vinden die mannen dat helemaal niet leuk.

JesseL

Bericht door JesseL » vr dec 11, 2009 10:56

Dat is inderdaad een ziekte of afwijking. Niet echt een oplossing voor dit probleem.

Zoals Judith al schreef lijkt mij een koemelk allergie minder erg als veganist dan een soja allergie. ;)
Bovendien groeien bijna alle kinderen over een koemelk allergie heen. Een soja allergie is hardnekkiger.

Los van de principiële bezwaren van veganisten om dierlijke producten te gebruiken zou er geen bio-industrie en dierenleed nodig zijn om alleen de medisch noodzakelijke baby's van koemelk te voorzien (tot 9 maanden, daarna is Sojamelk prima). Liever nog gewoon een goed moedermelk netwerk.
Gelukkig is er een goede eerste stap gezet:

http://www.ad.nl/ad/nl/1003/Jouw-Wereld ... teld.dhtml" target="_blank

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » vr dec 11, 2009 12:10

Een moedermelk-netwerk is natuurlijk sowieso het beste.

Maar het zou toch ook prettig zijn als er daarnaast geïnvesteerd zou worden in betere veganistische alternatieven voor moedermelk. En dat lijkt op dit moment niet te gebeuren. Het zijn op dit moment nog steeds producten op basis van koemelk die de boventoon voeren, met producten op basis van soja als enig veganistisch alternatief. Zijn mensen nou werkelijk zo weinig creatief dat ze niet méér veganistische alternatieve mogelijkheden weten te bedenken?

Truus

Bericht door Truus » vr dec 11, 2009 12:19

Erik van Zomeren schreef:Maar het zou toch ook prettig zijn als er daarnaast geïnvesteerd zou worden in betere veganistische alternatieven voor moedermelk.
Vergeet het maar. Moeders die écht geen melk kunnen geven zijn vrijwel nihil (meestal zijn het de medici die borstvoeding onterecht afraden, of ontmoedigen door de moeder te doen twijfelen aan haar melk, of het gaat om een zuigeling die bij de eigen moeder is weg gehaald) en van dat kleine percentage is het aantal veganisten zo verwaarloosbaar dat niemand daarin gaat investeren. Een min zou nog de goedkoopste oplossing zijn.

Erik van Zomeren

Bericht door Erik van Zomeren » zo dec 13, 2009 16:30

Truus schreef:
Erik van Zomeren schreef:Maar het zou toch ook prettig zijn als er daarnaast geïnvesteerd zou worden in betere veganistische alternatieven voor moedermelk.
Vergeet het maar. Moeders die écht geen melk kunnen geven zijn vrijwel nihil (meestal zijn het de medici die borstvoeding onterecht afraden, of ontmoedigen door de moeder te doen twijfelen aan haar melk, of het gaat om een zuigeling die bij de eigen moeder is weg gehaald) en van dat kleine percentage is het aantal veganisten zo verwaarloosbaar dat niemand daarin gaat investeren. Een min zou nog de goedkoopste oplossing zijn.
Het is natuurlijk waar wat je zegt. Een andere kant is natuurlijk dat er ook vrouwen zijn die meer voor hun carriëre dan voor hun kind lijken te kiezen en dan de fles wel een makkelijk alternatief vinden. Maar zullen we er maar van uit gaan dat alle veganistische moeders alleen maar het beste voor hun kind zullen kiezen? En in het uiterste geval voor een veganistische min? Hoeveel veganistische minnen zijn er eigenlijk überhaupt?

Truus

Bericht door Truus » zo dec 13, 2009 16:38

Erik van Zomeren schreef:Hoeveel veganistische minnen zijn er eigenlijk überhaupt?
Als je genoeg betaalt wil er wel ergens een veganistisch worden... :twisted:

Plaats reactie