Opmerkingen van vegakids :)

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Esther A
Contacteer:

Re: Opmerkingen van vegakids :)

Bericht door Esther A » do mar 04, 2010 23:43

Annikka-Ayla schreef:Mijn jongste kid is ondertussen 18, maar hij had wel een leuke discussie op zijn werk (stage).
Ze weten dat hij grotendeels vegan eet en het gesprek kwam daarop. Dat mensen vleeseters zijn, waarop zoon antwoord: 'Dan at je het wel rauw'. Collega vond dat het koken en braden van vlees heel normaal was. Zoon antwoord: dan kun je aan koeien ook wel gekookt vlees geven, vinden ze misschien nog lekker ook...
Collega: Maar we hebben toch hoektanden, dat is om vlees te eten.
Zoon: Als je een vleeseter was had je je hele mond wel vol hoektanden.
Collega: eh, ga maar weer aan het werk....
:grin:
Ja, grote kids kunnen er ook wat van he? ik zal ze maar niet gaan quoten, dat doen mijn 2 meiden al zelf hier op het forum :wink: !

Dennis

Bericht door Dennis » di mei 11, 2010 21:33

Mijn dochtertje van 5 (vegetarier) is er veel mee bezig en ze houdt regelmatig een betoog aan tafel. Wij noemen kant en klaar burgers gewoon vlees (vraag me niet waarom) en dan vraagt ze: 'Dat is geen vlees van dieren, he?' We antwoorden dan nee, vervolgens: 'Waarom eten mensen eigenlijk vlees van dieren?' We antwoorden dat sommigen daar voor kiezen en het niet erg vinden. Ze gaat verder: 'Eigenlijk wil ik dat iedereen geen vlees meer van dieren eet, in Nederland niet, in Wijchen niet, in mijn hele omgeving gewoon niet!'

Ze vraagt ook gewoon aan oma: Waarom eet je vlees van dieren? Dat moet je niet meer doen hoor!

We hebben er eigenlijk nog nooit echt over gesproken, maar ze kwam er zelf mee. Tegenwoordig lopen we in een supermarkt en dan ligt er wel eens zo'n hele vis in een verpakking en dan zeggen ze uit zichzelf: Zielig he? Ze nemen het heel makkelijk over. Ben benieuwd hoe lang dat zo zal blijven gaan...

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Bericht door Jasmijn » di mei 11, 2010 22:50

Wauw, dat vind ik echt geweldig om te horen. Hopelijk verliest ze dit niet Dennis. Denk dat juist ook jonge kinderen heel veel mensen onbewust aan het nadenken zetten.

Dennis

Bericht door Dennis » wo mei 12, 2010 20:33

Ik hoop het ook, maar het is nu ook nog makkelijk. Als ze ouder worden, dan komt er natuurlijk de sociale druk van de omgevig, de puberteit, etc. Maar op dit moment zijn we er zelf ook vooral blij mee :).

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr mei 14, 2010 20:33

Meilan is precies zo. Zij gaat ook steeds meer aan anderen vragen waarom zij wel dieren eten en waarom zij het niet zielig vinden (waar de meeste mensen ook geen antwoord op hebben). En in de supermarkt roept ze alleen maar ohhh ahhh wat zielig als we langs het vlees lopen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » za mei 22, 2010 20:45

David was vandaag buiten aan het spelen en hij vertelde dat er een meisje met een poepbroek buiten kwam spelen. "Ze stonk heel erg, dat komt omdat ze vléés eet!" :lol:

Dennis

Bericht door Dennis » za mei 22, 2010 20:52

Vandaag was mijn dochtertje naar een kinderfeestje en ik vergat tezeggen dat we vegetariers zijn. Toen ze thuis kwam zei ze dat ze een broodje knakworst had gegeten. Toen ze ik: vonde je dat lekker? Ze zei: "Nee, maar ik heb het wel netjes geproefd!".

Ze had totaal niet het idee dat ze vlees had geproefd, maar ik vond het wel grappig dat ze het niet lekker vond en ze vertelde heel trots dat ze wel netjes had geproefd.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » zo mei 23, 2010 21:45

Agos, het ís ook moeilijk voor een kind om te snappen wat nou precies vlees is.
Ik heb vorige week het boekje Krachtvoer voor David gekocht, ik vind het een superboekje dat het niet-eten van vlees in elk geval heel erg goed uitlegt en dat volwassen vleeseteres volgens mij ook zouden moeten lezen :wink: . Ken je dat boekje ook Dennis?

Dennis

Bericht door Dennis » ma mei 24, 2010 21:26

Nee, ken het niet, zal het eens opzoeken. We maken het de kids ook wel lastig om vleesvervangers ook gewoon vlees te noemen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di jun 29, 2010 14:45

Meilan gaat elke week naar logopedie. Dan spelen ze vaak memory en moet Meilan een zinnetje maken met de woorden van de memory. Een van de woorden is varken. De zin die Meilan maakte: "varken, varkens zijn niet om op te eten". En bij de vis: "vissen moet je niet vangen".

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jun 30, 2010 7:43

goed begrepen :mrgreen:

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » ma aug 09, 2010 21:44

David had vandaag weer een mooie: Vanmorgen toen we de hondjes uitlieten en de eendjes gingen voeren, zagen we een school kleine visjes zwemmen, dus praatten we wat over vissen. In het park zat een jongen met een hengel en David vond dat heel erg zielig. "Als ik groot ben dan koop ik een hele grote boot en dan ga ik alle vissen redden" zei hij. Toen ik vertelde dat ik dat heel goed van hem vond en dat er al mensen zijn die dat ook doen zei hij: "O, da's mooi, dan hoef ik het niet meer te doen!" :mrgreen:
Ik lag even in een deuk toen!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr okt 01, 2010 8:17

Mama, ik ben veel slimmer dan jullie.
"oh ja, hoezo dan?"
Toen jullie een keer taart gingen maken met koeienmelk zei ik dat dat zielig is voor de kalfjes en dat we geen koeienmelk meer moeten drinken.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » zo feb 13, 2011 22:31

Tijd voor weer een leuke opmerking! David, inmiddels 4 jaar, zei laatst aan tafel opeens met een wijs hoofd: Laten we de koeien een stukje mevrouw geven, dat vinden ze vast lekker!
Ik vond m wel leuk :D !

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma feb 14, 2011 0:42

Omg, ik wil ook kinderen!

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » vr feb 18, 2011 21:13

Jasmijn schreef:Omg, ik wil ook kinderen!
Zo leuk als David vind je ze niet meer hoor :P !

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » di mei 31, 2011 9:10

Zo te zien zijn er nog maar weinig kinderen die opmerkingen maken. David doet t nog steeds. Zo is hij telkens weer verbaasd dat kinderen uit zijn klas vléés eten. En zijn vriendje ging vissen! Die heeft meteen een lesje gekregen van David: dat is hartstikke zielig voor die vissen joh! Maar vriendje haalde alleen zijn schouders op. Het is en blijft moeilijk voor een kind om de enige dierenliefhebbende vegan te zijn op school :? .

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul » di mei 31, 2011 9:41

Vrienden van me hier uit Assen hebben kinderen helemaal vegan opgevoed. Hoewel ze allebei een kort uitstapje hebben gemaakt naar vegetarisme, zijn ze toch maar weer vegan geworden. Ze konden het niet over hun hart krijgen. Wel bijzonder, je hoort het niet vaak helaas dat kinderen vanaf geboorte al vegan zijn opgevoed.
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » vr jun 17, 2011 12:11

Dat David een groot dierenliefhebber is bleek daarnet nog even. Eva moest naar de begrafenis van de opa van haar vriend en dat vertelde ik aan David. Zei hij : Ooo, dan hebben die beestjes ook nog wat te eten!
(Beestjes onder de grond, die van alles weer aarde maken zoals ik hem dat heb uitgelegd).
Als je 4 bent kun je dat nog best zeggen :lol: .

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo jun 22, 2011 20:01

Yaël (2,5) ziet de vrolijke Danoontjes in de supermarkt en roept dat ze die wilt. Dus ik zeg dat daar melk in zit en dat wij dat niet eten. Melk is voor de kalfjes. Haar antwoord: "dan moeten we het kopen en aan de kalven geven".

Plaats reactie