Lactose-intolerantie

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Fee

Lactose-intolerantie

Bericht door Fee » za jun 05, 2010 23:08

Hoi allemaal,

Ik plaats dit nog maar eens, omdat het denk ik erg interessant is voor (toekomstige) ouders die overwegen hun kinderen veganistisch op te voeden.

Groetjes,

Fee

Lactose-intolerantie

Vraagbaak kinderarts - Archief

Aankweken lactose-intolerantie mogelijk? (1)

Bestaat de kans op "aankweken" van lactose-intolerantie bij kinderen (3 en 5 jaar) die in verband met koemelkeiwit-allergie een volledig koemelkeiwit- en lactosevrij dieet volgen, vrijwel sinds hun geboorte? Mogelijk verdwijnt de allergie, met de jaren, maar kunnen ze dan door het dieet lactose-intolerant geworden zijn? Indien het antwoord ja is, wat doe je om het te voorkomen?

Elly Joubert, Curaçao NA

Antwoord

Nee, onmogelijk.

Taco Kuijpers

http://www.ouders.nl/kindarts/ka0148.htm

Aankweken lactose-intolerantie mogelijk? (2)

Misschien was mijn vraag van vorige week niet helemaal goed gesteld. Voor zover ik begrepen heb, komt lactose-intolerantie wereldwijd voor bij mensen die na hun baby-jaren weinig of geen contact meer hebben gehad met niet-verzuurde melkproducten. Het lichaam ontwent lactose te verwerken, en verliest de aanmaak van het lactase enzym. Bijvoorbeeld: veel Afrikaanse volken zijn lactose-intollerant doordat zij gezien het klimaat alleen nog maar verzuurde melkproducten gebruiken, nadat zij de moedermelk ontwent zijn.
Veel volken in de voormalige Britse koloniën zijn daarentegen niet lactose-intollerant omdat zij conform de Britse gewoonte melk in hun thee drinken en dus lactose blijven gebruiken na hun baby-tijd. In ieder geval voldoende om niet het vermogen lactose te verwerken verliezen.
U begrijpt nu wellicht beter waar mijn vraag op gebaseerd is. Onze kinderen gebruiken totaal geen koemelk, noch lactose. Als dieetaanvulling krijgen ze soya-melk, in plaats van melk. Ze hebben ook nooit pepti o.i.d. gebruikt. Aan pepti is zuivere lactose toegevoegd.

Elly Joubert, Curaçao NA

Antwoord

De achtergrond van de vraag is me nu duidelijk. Het antwoord blijft overigens nog steeds hetzelfde: "nee, onmogelijk". Het zit namelijk als volgt.
Lactose-intolerantie heeft met raciale (en dus genetische) verschillen te maken. Het is zo dat in de darmwand zich een enzym bevindt, lactase, dat in staat is om lactose uit melkprodukten af te breken. Bij mensen van het zogeheten Kaukasische ras, oftewel de blanken uit Europa en de VS, wordt het enzym hun leven lang aangemaakt. Bij mensen van niet-kaukasische origine neemt echter de expressie van het enzym in de darmwand geleidelijk af, zodat er na het vijfde levensjaar nauwelijks nog enige enzym-activiteit aanwezig is. Dit noemen we een secundaire lactase-deficiëntie. Het door blijven geven van lactose oftewel melkprodukten na het vijfde levensjaar heeft géén invloed op de expressie van het enzym. Dus: of je nu melk geeft of niet, het enzym wordt niet meer aangemaakt en verdwijnt.
Primaire lactase-deficiëntie, zoals onder meer wel bij sommige Scandinavische families vastgesteld werd, is vanaf de geboorte aanwezig. Deze extreem zeldzame aandoening berust op een genetisch defect. Het enzym komt niet tot expressie omdat er foutjes in de genetische code zijn geslopen.
Overigens betekent de veel-voorkomende secundaire lactase-deficiëntie niet dat oudere kinderen en volwassenen die het enzym niet meer tot expressie brengen, per definitie last (opgezet gevoel, gasvorming, darmkrampen of diarree) zullen krijgen van een beperkte lactose-consumptie per dag, zoals één glas melk of enkele "wolkjes" in de thee. De meeste mensen zullen hiervan namelijk geen enkele hinder ondervinden.

Taco Kuijpers

http://www.ouders.nl/kindarts/ka0149.htm

Vraagbaak kinderarts - Archief

Lactose-intolerantie?

Wat is lactose-intolerantie precies? Hoe kun je het ontdekken? Wat zijn de gevolgen ervan? Moet men een speciaal dieet volgen? Is lactose-intolerantie enkel mogelijk bij kinderen of kun je het ook krijgen als je volwassen bent? Alvast bedankt,

[naam en adres bekend bij de redactie]

Antwoord

Lactose-intolerantie betekent dat er klachten ontstaan na het eten/drinken van voedingsmiddelen waar veel lactose (=melksuiker) in zit. Klachten kunnen zijn: vol gevoel, misselijk, diarree. Het is niet hetzelfde als een allergie, want dit komt door een eiwit (bv koemelkeiwit).
Bij volwassenen is het bijna normaal te noemen als er een lactose-intolerantie is. Dit is nl zo bij 75% van de wereldbevolking. Alleen blanke Westerlingen kunnen vaak zeer goed melksuiker verdragen. Als bij zo iemand op latere leeftijd een lactose-intolerantie ontstaat, kan dit het gevolg zijn van een (meestal) tijdelijke beschadiging van de dunne darm. Een buikgriep kan dit veroorzaken, maar ook bestraling of een heftige voedselallergie (zeldzaam bij volwassenen). Na 6-9 weken moet het weer over zijn.
Bij kinderen is het over het algemeen zo dat ze allemaal tot ongeveer 6 jaar lactose kunnen verdragen. Treden eerder klachten op die kunnen passen bij lactose-intolerantie, dan moet worden uitgezocht worden of er werkelijk een slechte absorptie is van lactose. Dit betekent dat de darm het niet kan opnemen. Hiervoor is een blaastest te doen. Is dit zo, dan zal de arts beslissen of een lactose-beperkt dieet gegeven wordt, of dat verder onderzoek nodig is naar de oorzaak hiervan.

Hankje Escher & Edward Nieuwenhuis

http://www.ouders.nl/kindarts/ka0353.htm

rik23
Leefwijze: veganist

Re: Lactose-intolerantie

Bericht door rik23 » zo jun 06, 2010 19:43

het lijkt me juist geweldig als het lijf van veganistisch grootgebrachte kinderen zich aan het herbivore dieet aanpassen en omnivore mogelijkheden overboord gooien :D :govegan:

ik hoef het niet meer te proberen om iets dierlijks te eten.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo jun 06, 2010 21:25

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe het lichaam van mijn kinderen zou reageren als ze een keer (hopelijk per ongeluk) vlees zouden eten. Meilan heeft tot ze 1 was vlees gegeten (heel weinig) en Yaël was van begin af aan veganistisch.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Fee

Bericht door Fee » zo jun 06, 2010 22:24

Ik denk (en hoop) dat mijn kinderen wel vegetariër zullen blijven. Of ze ook voor altijd voor het veganisme zullen kiezen weet ik niet.

Truus

Bericht door Truus » do jun 17, 2010 20:31

JudithK schreef:Hoe het lichaam van mijn kinderen zou reageren als ze een keer (hopelijk per ongeluk) vlees zouden eten.
Mijn kinderen hebben niet allemaal gekozen om veganist of zelfs vegetariër te blijven. Vooral een vleesetende partner gaf vaak de doorslag. Wat er gebeurde toen ze dierlijke producten gingen consumeren? Niets.

rik23

Bericht door rik23 » vr jun 18, 2010 19:12

Truus schreef:
JudithK schreef:Hoe het lichaam van mijn kinderen zou reageren als ze een keer (hopelijk per ongeluk) vlees zouden eten.
Mijn kinderen hebben niet allemaal gekozen om veganist of zelfs vegetariër te blijven. Vooral een vleesetende partner gaf vaak de doorslag. Wat er gebeurde toen ze dierlijke producten gingen consumeren? Niets.
begonnen ze rustig aan met het drinken van vleesbouillon en koemelk yoghurt of van het ene op het andere moment o.a. worsten niet meer laten staan?

hoeveel kinderen heb je en van hoeveel ervan zijn zijn vega gebleven??

Truus

Bericht door Truus » vr jun 18, 2010 19:48

rik23 schreef:begonnen ze rustig aan met het drinken van vleesbouillon en koemelk yoghurt of van het ene op het andere moment o.a. worsten niet meer laten staan?
Ik weet het niet, ik was er niet bij, maar ik vermoed dat laatste.
rik23 schreef:hoeveel kinderen heb je en van hoeveel ervan zijn zijn vega gebleven??
In verband met hun privacy (grote gezinnen zijn zeldzaam dus snel herkenbaar) wil ik niet te veel in details treden, maar de helft is trouw gebleven aan de opvoeding.

rik23

Bericht door rik23 » za jun 19, 2010 22:09

[quote="Truus"[/quote]Ik weet het niet, ik was er niet bij, maar ik vermoed dat laatste.
:shock: :shock: dat had ik niet verwacht bij mensen die herbivoor opgevoed zijn.
stel dat ik niet meer achter mijn vegenisme sta dan hoef ik dat echt niet te proberen!

Truus

Bericht door Truus » za jun 19, 2010 22:48

rik23 schreef:stel dat ik niet meer achter mijn vegenisme sta dan hoef ik dat echt niet te proberen!
Mijn afkeer van vlees is zo groot dat ik me al niet kan voorstellen dat andere mensen die afkeer niet delen, laat staan mijn eigen kinderen die ermee opgevoed zijn. Zo groot is mijn afkeer, dat ik mij makkelijk zou kunnen inbeelden dat mijn lichaam die afkeer met mij deelt, en dat ik bijvoorbeeld, om terug op het onderwerp te komen, lactose-intolerant ben geworden. Maar het is niet zo, die afkeer is psychisch, hetgeen niet wil zeggen dat het niet legitiem is, maar al ben ik meer dan zes decennia veganist, mijn lichaam is nog steeds een mensenlichaam en kán nog steeds zowel plantaardig als dierlijk voedsel verwerken.

rik23

Bericht door rik23 » za jun 19, 2010 23:25

Truus schreef:mijn lichaam is nog steeds een mensenlichaam en kán nog steeds zowel plantaardig als dierlijk voedsel verwerken.
ik ervaarde dat anders. toen ik met iets dierlijks stopte en daana met het volgende omdat het me niet meer lekker zat (ik kreeg er een steeds sterker een strak aanetrokken gevoel van wanneer ik het at)begon het meteen wat in mijn buik te trekken en borrelen en als ik het daarna nog at kreeg ik een misselijke buikpijn....

afkeer van vlees op zich heb ik niet. ik vind het juist heeeeeel lekker :? maar er zijn een hoop andere redenen om het niet te eten.
Truus schreef:maar al ben ik meer dan zes decennia veganist
:good: :bloemie:

Truus

Bericht door Truus » za jun 19, 2010 23:55

rik23 schreef:(ik kreeg er een steeds sterker een strak aanetrokken gevoel van wanneer ik het at) begon het meteen wat in mijn buik te trekken en borrelen en als ik het daarna nog at kreeg ik een misselijke buikpijn....
Tja, om te controleren dat het niet psychisch is zou iemand stiekem vlees door je eten moeten doen. Ik hoop dat die controle nooit gebeurt.

rik23

Bericht door rik23 » zo jun 20, 2010 14:36

ik heb eens met een verjaardag op het werk een een halve bio koek met ei erin gegeten en daarna had ik een paar uur buikpijn.
en ik ben ook eens uit eten geweest in een chinees wokrestaurant waar ik de groenten in kerrie en sojasaus genomen had die volgens mij net zo vegan zijn als dat gras blauw is. tot de volgende morgen ben ik straal misselijk geweest terwijl ik er voor ik veganist was niet noemenswaardig last van had

Plaats reactie