St. Maarten - 11 november

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

St. Maarten - 11 november

Bericht door JudithK » vr okt 15, 2010 21:00

Hier in Almere wordt er uitbundig meegedaan met St. Maarten. Kinderen die met lampionnen de deuren langs gaan om snoep te krijgen. Meilan heeft dit vorig jaar en het jaar ervoor ook gedaan. Als ze dan thuiskwam mocht ze het doosje rozijnen wat ze van ons had gekregen op eten en de volgende dag was ze alweer vergeten dat ze een tas snoep had gekregen. Dus die gaven we dan weg aan kinderen die wel snoepen.
Dat gaat dit jaar echt niet meer lukken. Ze is wel vergeetachtig, maar niet zo vergeetachtig ;)

Hoe pakken andere ouders St. Maarten aan? Het is midden in de week, anders hadden we nog naar mijn schoonvader in Maassluis kunnen gaan waar ze het niet kennen. Nu zijn we wel thuis. Ik wil eigenlijk niet dat ze gaat lopen, maar de kans is wel groot dat vriendinnen aan de deur komen en vragen of ze meegaat.
Het wordt waarschijnlijk nog wel een goed gesprek met haar om uit te leggen wat voor troep ze allemaal zou krijgen en waarom ze dus niet mee moet gaan. En misschien maar wat lekkers voor haar kopen om het te compenseren thuis.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

dorus

Re: St. Maarten - 11 november

Bericht door dorus » vr okt 15, 2010 22:01

JudithK schreef:Hier in Almere wordt er uitbundig meegedaan met St. Maarten. Kinderen die met lampionnen de deuren langs gaan om snoep te krijgen. Meilan heeft dit vorig jaar en het jaar ervoor ook gedaan. Als ze dan thuiskwam mocht ze het doosje rozijnen wat ze van ons had gekregen op eten en de volgende dag was ze alweer vergeten dat ze een tas snoep had gekregen. Dus die gaven we dan weg aan kinderen die wel snoepen.
Dat gaat dit jaar echt niet meer lukken. Ze is wel vergeetachtig, maar niet zo vergeetachtig ;)

Hoe pakken andere ouders St. Maarten aan? Het is midden in de week, anders hadden we nog naar mijn schoonvader in Maassluis kunnen gaan waar ze het niet kennen. Nu zijn we wel thuis. Ik wil eigenlijk niet dat ze gaat lopen, maar de kans is wel groot dat vriendinnen aan de deur komen en vragen of ze meegaat.
Het wordt waarschijnlijk nog wel een goed gesprek met haar om uit te leggen wat voor troep ze allemaal zou krijgen en waarom ze dus niet mee moet gaan. En misschien maar wat lekkers voor haar kopen om het te compenseren thuis.
Ik zou haar gewoon laten meegaan maar ...
haar uitleggen dat in al die snoep dingen zitten waar dieren voor gestorven zijn

je krijgt dan twee mogelijkheden :
1. ze wil toch meegaan
2. ze beslist zelf om thuis te blijven

in het eerste geval zou ik met haar afspreken dat thuis haar rondgehaalde snoep gewoon vervangen wordt door "gezonde, diervriendelijke" snoep die ze lekker vindt en de rondgehaalde snoep weggeven

in het tweede geval zou ik thuis st Maarten vieren door haar een lampion te laten maken, voor de deur te laten zingen, goede snoep te geven en van de avondmaaltijd iets speciaals te maken. Een hele st Maarten feestdag zeg maar.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr okt 15, 2010 22:18

Ook los van het snoep is het volgens mij een heel leuke ervaring voor een kind. Zonde als ze die niet met haar vriendinnetjes mag ervaren, alleen vanwege die snoep.
Kan je niet met haar afspreken dat ze maar een paar snoepjes ervan opeet?

lena

Bericht door lena » za okt 16, 2010 8:51

Wordt er bij jullie in de buurt geen optocht georganiseerd door een buurtvereniging ofzo? Dan lopen ze met hun lampionnen achter een muziekcorps (of iets dergelijks) aan, in plaats van het langs de deuren gaan. Als ze nog niet gewend is aan het langs de deuren gaan vindt ze dat vast ook geweldig.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za okt 16, 2010 8:56

Nee helaas geen grote optocht. Alleen langs de deuren.

Dorus, ik vind mijn dochter (net 5) te jong om morele beslissingen te laten nemen. Die last kan je haar nog niet opleggen. Het is onze keuze om veganistisch te leven en dit begrijpt ze, maar als er een berg snoep ligt voor haar neus en ze moet dat weigeren omdat er gelatine in zit zou ze die keuze niet snel maken.
Ik vind het ook zo zonde om haar wel rond te laten lopen, met een tas vol snoep thuis te laten komen en dit dan vervolgens weg te gooien.

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 16, 2010 10:07

JudithK schreef: Ik vind het ook zo zonde om haar wel rond te laten lopen, met een tas vol snoep thuis te laten komen en dit dan vervolgens weg te gooien.
Ah joh, als Meilan daardoor een fantastische avond heeft, dan moet dat misschien maar een keer. Anders ga je langs niet te veel huizen, dan spreek je een aantal af met Meilan?

Maar/en ik snap helemaal je bezwaren hoor! Maar je wilt ook niet dat Meilan later een hekel aan veganisme heeft omdat het haar allerlei leuke dingen ontzegd heeft toch? Zie het als een investering in de toekomst. :)

lena

Bericht door lena » za okt 16, 2010 12:18

Framboos schreef:Maar je wilt ook niet dat Meilan later een hekel aan veganisme heeft omdat het haar allerlei leuke dingen ontzegd heeft toch?
Dat is meestal ook mijn redenering.

Zulke dingen hangen ook heel erg van het kind af. Het ene kind vind het allemaal niet zo belangrijk en het juist wel stoer om wat anders te doen (als je dan inderdaad zelf wat leuks gaat doen met kind en wat lekkers gaat kopen) het andere kind vind het echt vreselijk om niet mee te mogen doen met de dingen die andere kinderen wel mogen. Het ene kind is dol op snoep, het andere kind maakt het allemaal niet zoveel uit.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di okt 19, 2010 12:17

Ik denk dat we het uit de weg gaan en uit eten gaan op 11-11. We hadden nog een etentje bij Yuan in Lelystad te goed van mijn ouders en zij vinden het ook niet erg om op 11-11 niet thuis te zijn.
Dan leggen we Meilan wel uit waarom het niet zo'n goed idee is om snoep te gaan vragen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di okt 19, 2010 21:50

Je kan mss ook kiezen voor langs de deuren en dan het snoep achteraf te vervangen met vegan tractaties. Iets afspreken als dat als er een x gr snoep is opgehaald ze x krijgt. En dat het snoep aan buurtkinderen wordt weggegeven.

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter » za okt 23, 2010 23:14

Vertel je dochter gewoon wat je zorgen zijn, en laat 'r vervolgens zelf beslissen wat ze doet. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ze zelf vanuit een bewustzijn bepaalde dingen niet eet, of dat het vooral iets vanuit gezinsgewoonten is, maar als je het er met haar over hebt zullen jullie vast wel iets kunnen bedenken waardoor het voor jullie beiden een leuke dag wordt.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo okt 24, 2010 9:19

Dat is echt te simpel gezegd. Een kind van 5 heeft geen moreel besef dat ontwikkelt zich veel later pas. Nu zijn het onze waardes die ze voor waar aanneemt, maar het komt niet van binnenuit bij haar. Ze is het uiteraard helemaal met ons eens dat we veganistisch eten, maar dat betekent niet dat zij die morele afweging per gebeurtenis kan maken. Die verantwoordelijkheid kan je ook niet bij haar leggen. Als zij voor het lekkere zou kiezen dan krijgt ze daarbij het gevoel dat ze stout is omdat wij op andere momenten zeggen waarom het niet goed is om snoep met gelatine te eten en melkchocolade.

Als we bijvoorbeeld op visite zijn en er wordt haar een koekje aangeboden komt ze naar mij toe om te vragen of ze dat mag. Dan doe ik nooit moeilijk en zeg dat het goed is. Ze hoeft dan niet te weten dat het niet vegan is. Maar met snoep en chocolade kan ik dat niet zeggen, want op alle andere momenten gaat ze dat niet eten en weet ze waarom. Dan wordt het wel heel verwarrend als ik met St Maarten zeg dat ze het wel een keer mag eten ook al zit er dierenleed achter.

Het snoep vervangen voor goed snoep kan natuurlijk, maar vind ik eigenlijk wel heel erg zonde van het foute snoep. En fout snoep weggeven vind ik even fout als het opeten. Als een vriendinnetje hier komt spelen krijgt ze ook gewoon vegan eten en als we samen boodschappen gaan doen mag ze net als Meilan geen stukje kaas.

Ik ga wel even kijken hoe Meilan reageert op geen St Maarten lopen. Als ze het wel heel graag wilt, verzinnen we wel iets op het snoepprobleem.

Oceana

Bericht door Oceana » zo okt 24, 2010 11:04

Misschien heb je het al gedaan, maar misschien kan je eens rondneuzen op forums voor kinderen met allergieen? Veel kinderen hebben tegenwoordig wel een allergie en ook die kinderen willen St Maarten lopen. Als mijn kind bijvoorbeeld een glutenallergie of lactose allergie had, hadden ze van mij ook het snoep niet mogen eten, veel te bang dat er iets 'verkeerds' tussenzit!
Misschien hebben de moeders daar wel een oplossing bedacht waar jij je ook in kan vinden?

Vind het zelf moeilijk hoor. Ben het met je eens dat je een kind van 5 niet dit soort moeilijke beslissingen zelf kan laten nemen, daar zijn ze nog helemaal niet aan toe. Maar goed, ze zijn niet dom en snappen inderdaad prima dat het raar is dat ze normaal dingen niet mogen en nu opeens wel.

Fout snoep weggooien in zulke grote getallen is zeker zonde, maar ja, weggeven is ook weer zoiets... Moeilijk hoor! Opzich zijn kinderen van 5 nog makkelijk te porren voor iets leuks waar de hele familie enthousiast over is, dus ik denk dat ik ook lekker iets anders zou gaan doen die avond! Komt ze wel overheen ;)

lena

Bericht door lena » zo okt 24, 2010 12:20

Oceana schreef:Maar goed, ze zijn niet dom en snappen inderdaad prima dat het raar is dat ze normaal dingen niet mogen en nu opeens wel.
Maar dat werkt ook de andere kant op: het is misschien ook raar als ze op school wel winegums mogen eten als daar op getrakteerd wordt, en nu ineens niet.

Oceana

Bericht door Oceana » zo okt 24, 2010 13:48

Ja dat is ook weer waar, maar ik heb niet alles gelezen geloof ik, dus was dat niet tegengekomen...

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma okt 25, 2010 19:50

Toen mijn zoon nog klein was en heel veel last had van voedingsallergieën wilde hij natuurlijk toch graag Sint Maarten lopen met een lampion. Ik ben toen van te voren langs een aantal buren gegaan en heb hen het snoep gegeven dat zoonlief wel kon eten. Zoonlief vond het allemaal prachtig en kwam helemaal blij thuis.

Meilan zal van klasgenootjes de mooie verhalen horen van Sint Maarten. Grote kans dat ze het jammer vindt dat ze het gemist heeft als jullie uiteten gaan op die avond.
Mijn jongste zoon heeft het Sint Maarten lopen maar heel kort leuk gevonden. Later stond hij veel liever bij de deur met een schaal snoep. Misschien een idee voor Meilan voor over een paar jaar.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma okt 25, 2010 19:52

Op school stond er voor traktaties een trommeltje speciaal voor hem met geschikt snoepgoed.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » vr nov 05, 2010 11:21

Hier in Lisse wordt Sint Maarten ook gevierd en ik laat David lekker met zijn lampionnetje langs de deuren gaan hoor. Gewoon, een beetje in de buurt. En dan maar hopen dat er veel mandarijnen worden uitgedeeld. Snoep waar gelatine of melk in zit, daar ontkom je niet aan. Als David het op wil eten mag hij dat van mij, al zal ik vast wel stiekem dingen laten verdwijnen (niet richting prullenbak natuurlijk, eerder richting grote broer die wel vega is, maar geen vegan :wink: ). Ik zal het zelf nooit kopen, maar dit is toch al gekocht denk ik dan, en dan kan hij het net zo goed opeten voor die ene keer.
Ik wil het wel leuk houden voor hem, hij hoeft geen paria te worden omdat ik vegan ben.
Ik moet alleen wel weer op zoek naar vegan uitdeelsels die ook nog eens in de smaak vallen bij de kinders...

cavia

Bericht door cavia » vr nov 05, 2010 11:46

@Esther; Waarom is je ene zoon vegetariër en je andere veganist? Is de oudste oud genoeg om het zelf te beslissen, zeg maar? Misschien een rare of onbeleefde vraag, maar vroeg het me gewoon af.
En misschien een tip als traktatie >> zakjes vullen met kruidnoten/pepernoten/taaitaai? Hoort niet geheel bij Sint Maarten, maar aangezien die tijd er ook aan komt en dat zéker wel in de smaak valt..! Vegan cakejes anders?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr nov 05, 2010 13:21

Ik heb tot nog toe meestal doosjes rozijntjes uitgedeeld. Fout snoep krijgen ze wel genoeg bij alle buren. En de ouders waren altijd erg blij dat er ook gewoon rozijntjes werden uitgedeeld.

Ben bang dat wij er toch niet aan gaan ontkomen. Meilan zingt al de hele week St Maarten liedjes en ze hebben op school een lampion gemaakt.

lena

Bericht door lena » vr nov 05, 2010 15:24

cavia schreef: Vegan cakejes anders?
Zelfgemaakte dingen zijn niet handig. Dat belandt allemaal in zo'n grote plastic tas, dat blijft nooit goed. Ouders gooien dat ook nog wel eens weg.
Ik geef meestal lolly's of ander hard snoep waar een papiertje omheen zit.

Plaats reactie