St. Maarten - 11 november

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Esther A
Contacteer:

Re: St. Maarten - 11 november

Bericht door Esther A » vr nov 05, 2010 19:08

cavia schreef:@Esther; Waarom is je ene zoon vegetariër en je andere veganist? Is de oudste oud genoeg om het zelf te beslissen, zeg maar? Misschien een rare of onbeleefde vraag, maar vroeg het me gewoon af.
En misschien een tip als traktatie >> zakjes vullen met kruidnoten/pepernoten/taaitaai? Hoort niet geheel bij Sint Maarten, maar aangezien die tijd er ook aan komt en dat zéker wel in de smaak valt..! Vegan cakejes anders?
Haha, da's geen gekke vraag hoor. Mijn oudste zoon is bijna 25 en zijn broertje is net 4... Nakomertje dus. Daar tussen zitten nog Sabine en Eva, die ook op dit forum actief zijn. David was ons cadeautje en ik probeer hem zo vega mogelijk groot te brengen. Helaas is hij helemaal bezeten van kaas, dat zijn vader en broer ook eten. Eva en ik zijn de echte die-hard vegans hier in huis en Sabine is dat in haar eigen huis want die woont al 5 jaar op zichzelf. Zo zit dat hier dus :D .
Enne, dat van die zakjes vind ik een goed idee, volgens mij heb is dat een paar jaar geleden ook zo gedaan. Bedankt voor de tip!

cavia
Leefwijze: veganist

Bericht door cavia » za nov 06, 2010 15:54

Ah, op die manier! Ben ik ook weer up to date, haha.

@Lena; oh ja, dat is waar ook. Heb er ook geen verstand van, dat blijkt maar weer :p Hier wordt Sint Maarten trouwens niet gevierd, ik heb het idee dat dat alleen maar 'onder de rivieren' gebeurd, maar volgens mij wonen de meeste hier dat ook niet?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za nov 06, 2010 20:15

St. Maarten wordt juist boven de rivieren gevierd ;)
Wij wonen in Almere. Jesse woonde als kind in Maassluis (bij Rotterdam) en hij kende het juist niet.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » zo nov 07, 2010 12:27

En Lisse ligt toch echt ook boven de rivieren :wink: . Maar ik kom zelf uit Wassenaar en daar had ik nog nooit van die hele Sint Maarten gehoord. Halloween wordt daar juist wel weer gevierd, omdat er zoveel Amerikanen wonen denk ik...

cavia

Bericht door cavia » zo nov 07, 2010 12:53

Hier in delft/den haag wordt t ook niet gevierd! Misschien vanuit scholen oid, maar niet extreem oid. Heb volgens mij pas een keer kinderen aan de deur gehad met sint maarten, bedenk ik me net.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo nov 07, 2010 15:26

Ik woonde vroeger in Brabant en daar vierden we het ook. Maar misschien is dat omdat ik op een vrije school zat, en deden andere scholen in die buurt het niet.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo nov 07, 2010 19:20

In de Noordoostpolder wordt het gevierd. Hiervoor woonden we in Friesland en daar wordt het ook gevierd.
Oorspronkelijk kom ik uit de provincie Utrecht en daar was het niet.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma nov 08, 2010 11:38

Het was nog lastig om lekkers te kopen voor Sint Maarten. Dingen die vegan zijn zoals zwart/witlollies vind ik te gevaarlijk om te geven en verder zit bijna overal gelatine in.
Ik heb doosjes rozijnen gekocht. Komen er niet zoveel kinderen dan eten we ze lekker verder zelf op. En als ik te weinig heb, dan heb ik nog wel mandarijntjes.

lena

Bericht door lena » ma nov 08, 2010 16:28

Ik kan me best voorstellen dat mensen die normaal nooit snoep kopen het te veel werk vinden om uit te zoeken wat er allemaal is voor 1 keer in het jaar, maar voor het geval deze draad ook door mensen gelezen wordt die nu denken dat er bijna geen vegan snoep is: dat valt echt best mee hoor. In de natuurvoedingswinkel zeker, daar heb je o.a. aardig wat keus in verpakte zachte vegan snoepjes (van die fruit-toffee dingen enzo). Als je veel geld wilt uitgeven kun je de kinderen zelfs trakteren op minicandybars van Bonvita. In de supermarkt heb je sowieso van die napoleonballen, wijnballen en andere zuurtjes. De Hema heeft minidropstaafjes (met zo'n gekleurd omhulsel) in een doosje (net als smarties). Van die dextroserolletjes (Hema heeft ze, maar zie je wel vaker, een stuk of 8 van die minisnoepjes in een doorzichtig rolletje) zijn ook vaak vegan. Onverpakt (zou ik zelf even in een zakje doen dan) heb je helemaal veel keus. Dropveters en snoepkettingen (niet alle soorten zijn vegan!) bij de Hema, Krokofruitgummies en beertjesdrop van van Zonnatura, beestensnoepjes/zure sleutels van de AH, etc. Zure matjes van verschillende merken. UFO's van de Hema (of andere merken - van die ouweldingen met zuur poeder er in). Lange Jans zijn volgens mij niet meer vegan, maar er is wel zo'n ander merk dat een vegan variant daarvan heeft. Hangt van de supermarkt af welk merk ze van dat soort snoep hebben. Per stuk verpakte mini-ontbijtkoekjes zijn ook nog wel eens vegan.

Dit lijstje is lang niet volledig. Ik kom eigenlijk best vaak vegan snoep tegen, meestal niet in het standaardschap in de supermarkt, maar in de rekken daarnaast (met extra duur snoep), en in andere winkels zoals Hema en Xenos of zelfs bouwmarkten (ik herinner me vorig jaar ofzo bij de Formido ineens van die ouderwetse snoepjes. Per stuk verpakt, hard, rechthoekig, met een zachte vulling). Ik ga daarbij wel uit van een praktische definitie van wat vegan is. E472 vertrouw ik dus, omdat dat in de praktijk vrijwel altijd plantaardig is. Sommige van deze snoepjes zullen dus voor mensen die kritischer zijn afvallen, maar lang niet allemaal.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo nov 10, 2010 4:39

Annikka-Ayla schreef:Oorspronkelijk kom ik uit de provincie Utrecht en daar was het niet.
Hier in Zeist was het vorig jaar iig wel. En in De Ronde Venen werd het ook altijd gedaan. Allebei provincie utrecht. Misschien is het dus heel erg lokaal ook of het gevierd word of niet.

lena

Bericht door lena » wo nov 10, 2010 11:13

Ik heb Dummy's gekocht. Van die minisnoepjes in een klein doosje. Zitten wel vetzuren en aroma's in, maar vetzuren vertrouw ik dus wel omdat die vrijwel altijd plantaardig zijn. Aroma's vertouw ik niet altijd, maar in snoepjes wel als er geen melk/ei bij de allergenen staat. Ik zag ook nog van die lippenstiften/fluitjes die mij helemaal vegan leken.

Voordeel van gewoon snoep (ook met kinderfeestjes enzo) vind ik wel dat kinderen/andere mensen niet het idee krijgen dat veganisme enorm moeilijk is omdat je dan helemaal nooit meer gewoon iets lekkers kunt kopen. Er is natuurlijk ook wel een stuk minder vegan snoep, maar juist als mensen zien dat er wel gewone dingen zijn die je wel kunt eten lijkt het allemaal weer wat normaler.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo nov 10, 2010 18:11

volgens mij had ik laatste fruit-zurebommen bij de Albert Heijn meegenomen van hun eigen merk die volgens de ingrediëntenlijst vegan waren.....
Katja maakt trouwens veganistische of glutenvrij snoep, alleen exporteren ze dat naar het buitenland (kwam het in Tsjechie tegen, hier nog nooit gezien)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo nov 10, 2010 18:21

Och, Sint Maarten! Jeetje, nu ik op mezelf woon moet ik daar ook zelf aan denken. Geen idee of hier veel kinderen komen, zal eens even aan mijn buurman vragen wat zijn ervaringen van voorgaande jaren zijn. In de natuurvoedingswinkel zijn van die leuke dizzy en dill dingen, o.a. rozijntjes. En ik kan wel mandarijnen aanschaffen. Dan heb ik i.i.g. wat in huis voor als er kinderen komen en anders eet ik het lekker zelf op.

Ik kan me goed vinden in wat Lena zegt, over dat 'gewoon snoep' kopen dat vegan is, de veganistische drempel lager kan maken. Anderzijds zullen de kindertjes aan de deur en hun ouders niet weten dat ik vegan ben en dat het snoep dat ook is. Dit lijkt in het geval van Sint Maarten dus niet op te gaan, in andere gevallen echter vaak wel.
Toch ben ik zo eco minded, dat ik sowieso voor bio producten zal kiezen, tenzij het echt niet anders kan.

lena

Bericht door lena » wo nov 10, 2010 20:16

Jasmijn schreef:Och, Sint Maarten! Jeetje, nu ik op mezelf woon moet ik daar ook zelf aan denken.
Leuk he :)
Ik kan me goed vinden in wat Lena zegt, over dat 'gewoon snoep' kopen dat vegan is, de veganistische drempel lager kan maken. Anderzijds zullen de kindertjes aan de deur en hun ouders niet weten dat ik vegan ben en dat het snoep dat ook is. Dit lijkt in het geval van Sint Maarten dus niet op te gaan, in andere gevallen echter vaak wel.
Klopt, dat was echt vanuit mezelf geredeneerd. Hier weten de mensen het wel, en bijna alle kinderen die aan de deur komen zijn vriendjes/vriendinnetjes van kind, dus dat is toch anders. Daarom koop ik ook geen mandarijntjes, mijn kind vind dat niet echt leuk (die eet ze iedere dag al), dus ach, 1 keer in het jaar een feest waarbij je echt mag snoepen, ik vind dat ook wel okay. Als je vooral jongere kinderen hebt is dat heel anders denk ik, die vinden het lopen met een lampion op zich al feest, en dan maakt het niet zoveel uit wat je krijgt.
Toch ben ik zo eco minded, dat ik sowieso voor bio producten zal kiezen, tenzij het echt niet anders kan.
Zie geen reden om die principes hiervoor aan de kant te schuiven hoor, er is genoeg lekker bio snoep als je dat toch zou willen. Ik heb dat vroeger ook uitgedeeld, ik gaf toen een paar van die vruchtentoffee's. Droptoffees van Corn Candies zijn mijn allerlievelingssnoep. Maar rozijntjes zijn ook prima, ik denk dat de meeste kinderen die natuurwinkeldoosjes niet kennen, dat maakt het dan weer net wat leuker.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo nov 10, 2010 21:14

lena schreef:Klopt, dat was echt vanuit mezelf geredeneerd. Hier weten de mensen het wel, en bijna alle kinderen die aan de deur komen zijn vriendjes/vriendinnetjes van kind, dus dat is toch anders. Daarom koop ik ook geen mandarijntjes, mijn kind vind dat niet echt leuk (die eet ze iedere dag al), dus ach, 1 keer in het jaar een feest waarbij je echt mag snoepen, ik vind dat ook wel okay. Als je vooral jongere kinderen hebt is dat heel anders denk ik, die vinden het lopen met een lampion op zich al feest, en dan maakt het niet zoveel uit wat je krijgt.
Ah, op die fiets! Ja, dat snap ik wel. :)

Mm, maar ik word steeds ecovriendelijker. Snoepjes, bio of niet, zijn vaak per stuk verpakt, wat weer heel veel plastic dan wel karton kost. Mandarijnen komen niet uit de regio (rozijnen overigens ook niet). Vraag me nog steeds af wat het minst belastend is.

lena

Bericht door lena » wo nov 10, 2010 22:00

Jasmijn schreef: Mm, maar ik word steeds ecovriendelijker. Snoepjes, bio of niet, zijn vaak per stuk verpakt, wat weer heel veel plastic dan wel karton kost. Mandarijnen komen niet uit de regio (rozijnen overigens ook niet). Vraag me nog steeds af wat het minst belastend is.
Ik vind zelf dat kleine beetje papier om die vruchtentoffees wel meevallen voor uitdeelspul, maar ik snap je punt. Er zijn ook wel niet per stuk verpakte snoepjes. Ik hou daar zelf niet zo van (uit hygieneoogpunt - al dat kleverige snoep los in een grote tas), maar de meeste mensen geven tegenwoordig verpakt snoep, dus als ze eens ergens een los snoepje krijgen dan mogen ze dat meestal meteen opeten. Geen idee hoe het met de lokaalheid van die ingredienten zit.

Je zou ook drinken kunnen uitdelen. Warme appelsap ofzo (er is zo'n kant en klaar merk bij de natuurwinkel dat ik lekker vindt, maar je kunt het ook zelf maken met een beetje kaneel en andere kruiden erdoor zodat het echt verwarmend is). Dat kunnen ze dan meteen opdrinken (en de ouders ook als je extra aardig wilt zijn) Moet je wel glazen genoeg hebben natuurlijk :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo nov 10, 2010 22:03

Dat is ook wel een leuk idee. Wat voor merk appelsap is dat?

lena

Bericht door lena » wo nov 10, 2010 22:58

Ik weet het niet meer! Ik dacht Luna e Terra, maar google vindt niets. Het is ook echt zo'n seizoensproduct (ik kocht het in plaats van gluhwein), misschien is het er nog niet/niet meer?

Maar hee, het is vast ecologisch verantwoorder om het zelf te maken van lokale appelsap :) Toen ik net even googlede zag ik een aantal recepten.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » do nov 11, 2010 10:10

Ik maak vanmiddag ook wat zakjes klaar, ik heb bij de Action van die rolletjes gevonden die vegan zijn, maar er zit wel blauwe kleurstof in waar ik niet zo dol op ben. Nou ja, als die kinderen er hyper van worden merk ik het toch niet :P ... Lolly erbij, doosje rozijnen, klaar.
Maar ik vraag me af of er daadwerkelijk inderen aan de deur gaan komen, het schijn zo hard te gaan regenen...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do nov 11, 2010 19:11

Het meest ecologische is toch wel met verwarming laag/uit en een dekentje omgeslagen te studeren, enkel het licht bij de tafel waar je aan zit aan te doen en te doen alsof je niet thuis bent. Voelde me wel een beetje schuldig dat ik de drie keren dat aangebeld is niet open heb gedaan, maar volgens mij heeft m´n buurman toen opengedaan. Tja, geen tijd gehad om mandarijnen of appelsap te kopen ;)

Plaats reactie