borstvoeding en zwangerschap

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
medjool
Leefwijze: veganist

borstvoeding en zwangerschap

Bericht door medjool » vr dec 17, 2010 12:00

Iedere vegan moeder is (denk ik) wel vertouwd met de WHO-norm van 2 jaar (of meer) borstvoeding. Nu vraag ik me af of vegans bewust gaan kiezen om zwangerschappen verder te spreiden om aan die minstens 2 jaar te geraken.
Ik heb een zoon van 14 maand, en zou dus eigenlijk graag opnieuw zwanger worden (mijn cyclus was trouwens 3 maand na de bevalling opnieuw terug, ondanks de vele nachtvoedingen, dus dat is alvast geen bezwaar). Mijn eerste zwangerschap heeft 10 maand op zich laten wachten (vond ik frustrerend lang, al valt dat objectief gezien al bij al nog mee), dus dat is ook een reden voor mij om er niet te lang mee te wachten, want eigenlijk vind ik een leeftijdsverschil van 2 jaar best prima - dan hebben de kinderen volgens mij het meest aan elkaar. En ik ben er ondertussen 32, dus ook daarom zie ik het niet echt zitten om dat allemaal uit te stellen.
Nu is het wel zo dat BV terugloopt of na verloop van tijd helemaal droogligt tijdens een zwangerschap, en net daarom voel ik me hierin wel wat schuldig. Want dan moet er op een gegeven moment alpro groeimelk aangerukt worden, en zal ik dus het gevoel hebben dat ik mijn zoon tekort doe. Maar toch: wachten tot hij 2 jaar is om pas dan opnieuw zwanger te worden (wat dan ook even kan duren) zie ik ook niet bepaald zitten. Gewoon doorvoeden tijdens de zwangerschap kan natuurlijk ook, maar voldoende zal m'n zoon daarmee dan niet binnenkrijgen, neem ik aan (ik heb nooit een overvloedige productie met massale stuwing en veel lekkage gehad - gewoon een normale productie).
Is er iemand die dat alles bekend in de oren klinkt? En hoe gaan/gingen jullie met die schuldgevoelens om? Of is het absurd om mij hierin schuldig te gaan voelen?

lena

Re: borstvoeding en zwangerschap

Bericht door lena » vr dec 17, 2010 18:12

Gewoon doorvoeden tijdens de zwangerschap kan natuurlijk ook, maar voldoende zal m'n zoon daarmee dan niet binnenkrijgen, neem ik aan
De WHO raadt niet aan om 2 jaar fulltime te voeden :) Het eerste jaar is borstvoeding de hoofdvoeding, daarna wordt het bijvoeding. Wel heel belangrijk, maar vaak lukt dat best tijdens een zwangerschap. Niet altijd inderdaad. Ik denk dat hoe vegans daarmee omgaan niet fundamenteel anders is dan hoe omnivoren daarmee omgaan. Het hangt vind ik ook wel van het kind af. Het ene kind drinkt nog rustig 10 keer per dag met 14 maanden en krijgt nog veel calorieen uit de borstvoeding, het andere kind heeft een ochtend- en avondvoeding en eet al helemaal met de pot mee. Fuhrman raadde toen ik daar mee bezig was 18 maanden aan als minimum, misschien is dat een realistischer compromis voor je? Ken je zijn boek "Disease Proof Your Child"? Ook als je niet helemaal wilt Fuhrmannen kun je daar misschien nuttige informatie uit halen. Er zijn ook boeken specifiek over borstvoeding aan dreumesen/peuters, en voeden tijdens zwangerschap, zoals "Adventures in Tandem Nursing" en "Mothering your nursing toddler". Soms kun je die boeken ook lenen bij borstvoedingsverenigingen zoals VBN en LLL (zie http://borstvoeding.nl/)

Schuldgevoelens over dit soort dingen zijn zo zonde, daar moet je niet aan beginnen :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr dec 17, 2010 19:03

Wij zaten een beetje met hetzelfde dilemma. Tussen mijn twee meiden zit 3 jaar en 3 maanden doordat we toen 1,5 jaar bezig zijn geweest voordat ik goed zwanger was. Nu willen we een derde en hadden we het gevoel dat we eerder moeten beginnen, want als het weer zo lang duurt voor ik een succesvolle zwangerschap heb dan is het leeftijdsverschil tenminste wat kleiner. Maar tegelijkertijd kwam het borstvoedingsdilemma. Ik wilde ook graag 24 maanden borstvoeding geven en zou dat wel gaan als ik zwanger zou worden. Wij hebben er toch voor gekozen om het te proberen. We zouden wel zien hoe het zou lopen. Nou kreeg ik pas mijn cyclus terug met 19 maanden nadat ik was teruggegaan naar twee voedingen per dag, dus het regelde zichzelf een beetje. Ze is nu bijna 24 maanden en sinds drie weken drinkt ze bijna niet meer (eens in de paar dagen). Uiteindelijk heb ik geen dilemma meer met borstvoeding geven en zwanger zijn, want als ik zwanger ben geef ik geen borstvoeding meer.

Je moet hierin toch je eigen gevoel volgen. Als je vrede hebt met een groter leeftijdsverschil dan geef je borstvoeding zolang je wilt en komt het zwanger worden nog wel. Als dit aan je blijft knagen dan zou ik proberen zwanger te worden en zie je wel hoe het gaat als het zover is, met het risico dat de borstvoeding minder wordt.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » di dec 21, 2010 0:21

Ik ben zwanger geraakt van nummer 2 toen mijn oudste 20 maanden was. Ik ben tijdens de zwangerschap door gegaan met voeden. Volgens mij heb ik mijn hele zwangerschap door nog melk gehad. Maar dat is inderdaad per vrouw verschillend. Na de geboorte van de jongste heb ik nog een half jaar twee kinderen gevoed. De oudste heeft dus drie jaar borstvoeding gehad.
Zelf ben ik nog steeds blij met de manier waarop ik dat toen heb gedaan.

De boeken die hierboven worden genoemd zijn beide goede boeken. In jouw geval is denk ik Adventures in tandem nursing meer van toepassing. Ik heb in dat boek toen best wel tips en truuks kunnen halen over hoe ik het moest aanpakken, voeden tijdens een zwangerschap en voeden aan twee kinderen.

Overigens ben ik zelf niet zo van de sojamelk voor kinderen. Kinderen/baby's hebben in mijn ogen de eerste paar jaar van hun leven moedermelk nodig. Als dat er niet is, ligt kunstvoeding gemaakt van andere zoogdieren meer voor de hand dan sojamelk. De rest van zijn leven kan een mens denk ik prima zonder dierlijke voedingsstoffen, de eerste paar jaar niet (mag ik dat zeggen op een forum als deze?).

Misschien kun je eens kijken op het bijvoedingsforum. Ken je dat?
Mag ik hier een link plaatsen naar een ander forum? Dit forum bedoel ik:
http://www.network54.com/Forum/382080
De mensen op dit forum weten echt waar ze het over hebben.

En schuldig voelen lijkt me vrij zinloos. Dat doen moeders al veel te veel :)

medjool

Bericht door medjool » di dec 21, 2010 10:54

Dankjewel voor jullie uitvoerige antwoorden!
Eigenlijk is de keuze wel al gemaakt en mag een 2de zwangerschap er wat mij (en natuurlijk ook mijn man) betreft vanaf nu al wel komen, al is er geen haast bij. Maar 't ging 'm dus vooral om mijn schuldgevoel, dat, ik geef het toe, eigenlijk niet echt zinvol is.
Ik zou inderdaad gewoon willen doorvoeden zolang het kan, maar stel nu dat de melk snel op zou zijn, dan zie ik het denk ik niet zo erg zitten om het overgrote deel van de zwangerschap droog te voeden. Maar hoe dat concreet zou lopen, dat weet je helaas niet voor het zover is. En wat mijn man vindt van doorvoeden of tandemvoeden, dat kan ik al raden (grote scepsis!), maar ik heb geleerd dat gradueel wennen aan zo'n idee bij hem het best werkt. Dat ik langer dan een jaar zou voeden zag hij aanvankelijk helemaal niet zitten (grote discussie!)

@sybine: ik begrijp je reserves tov sojamelk voor kinderen volledig hoor. Zelf gebruik ik die eigenlijk ook nogal karig, aangezien tofu, silken tofu, soyayoghurt, e.d. toch ook wel geregeld op het menu staan, en overdaad in mijn ogen schaadt (los daarvan vind ik het niet zo lekker om puur te drinken, itt haverdrank of rijstdrank).
Toch zou ik mijn zoon niet echt koemelk willen geven: niet enkel omwille van mijn ethische overtuigingen, maar ook omdat koemelkintolerantie nogal present is in onze familie, in combinatie met asthma/eczeem. Zelf had ik als kind zware eczeem (volgens mij ben ik er dus ook wel vatbaar voor), en mijn zus heeft ongelooflijke hooikoorts en een paar allergieën, dus die melkintolerantie komt wel van onze kant. Toen mijn zoon tijdens de eerste dagen in de kraamkliniek (hypoallergene) kv bijgevoed kreeg (ben ik nog steeds wat geïrriteerd over), had hij ook fluogroene ontlasting en krampjes (en vertelden de verpleegkundigen dat ik best geen zuivel meer at :roll: ...)). Eén neefje is bijna van in het begin op sojazuigelingenvoeding grootgebracht, dus eigenlijk zie ik daar niet echt een probleem.

medjool

Bericht door medjool » di dec 21, 2010 16:32

En wat ik al een week vermoedde, weet ik nu heel zeker: nummer twee komt er wel degelijk aan :D
Ik hoop dat ik toch een hele poos kan doorgaan met de BV - duimen maar.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » di dec 21, 2010 17:12

Die rare groene ontlasting had mijn jongste zoon ook toen hij gevoed moest worden met pepti. Ik moest helaas stoppen met de borstvoeding. En vanwege koemelkeiwitallergie moest hij dus aan de pepti. Heb daar nooit een lekker gevoel over gehad
Soja werd afgeraden vanwege de grote kans op risico soja allergie/intolerantie.
Blijft dus een lastige afweging.

Sybine

Bericht door Sybine » di dec 21, 2010 22:37

medjool schreef:En wat ik al een week vermoedde, weet ik nu heel zeker: nummer twee komt er wel degelijk aan :D
GEFELICITEERD!!!

En voor wat betreft de borstvoeding, ga je voorlopig wel door met voeden en zie je wel waar het schip strandt?

medjool

Bericht door medjool » wo dec 22, 2010 9:54

dankjewel!!

ja, ik ga voorlopig gewoon door en zie het dan wel.
Mijn man (omni, maar eet thuis vegan/veggie) opperde gisterenavond wel al: en nu stop je toch wel met de BV hé? Ik begrijp die mannelijke obsessie met stoppen niet, helaas :-(. Heb 'm gezegd dat het vanzelf wel zal minderen. In ieder geval was hij vannacht toch maar weer blij dat ik onze onrustig slapende zoon met de borst kon troosten.
We zien dus wel.

lena

Bericht door lena » wo dec 22, 2010 10:48

Ook van mij gefeliciteerd!
medjool schreef: In ieder geval was hij vannacht toch maar weer blij dat ik onze onrustig slapende zoon met de borst kon troosten.
Ha :)

marjan

Bericht door marjan » wo dec 22, 2010 21:38

Gefeliciteerd!

medjool

Bericht door medjool » ma apr 18, 2011 8:40

ondertussen 21 weken zwanger, en sinds een week of 3 is de BV gestrand, zeg maar. Dus zoonlief heeft al bij al 17 maand BV gekregen. Ik leg hem nog steeds af en toe aan, maar hij ziet er meestal meer een spelletje in, begint dan half te bijten, en vind dat zeer grappig. Ik minder... Zolang er nog melk was, hoe weinig ook, was er nog interesse, nu dus niet meer. Jammer, maar zo is het nu eenmaal. Ik ben al blij dat het voor mijn zoon geen traumatisch afbouwen is geweest.

Marla

Bericht door Marla » ma apr 18, 2011 9:47

Oh ik had dit helemaal gemist, ook van mij nog gefeliciteerd! Hoe verloopt je zwangerschap tot nu toe?

medjool

Bericht door medjool » do apr 21, 2011 8:43

Het is een perfecte zwangerschap, echt, helemaal geen kwaaltjes. Tot een week of 11-12 af en toe minder zin om te koken, maar niet echt misselijk geweest, en ook niet echt moe (in mijn 1ste zwangerschap was ik vermoeider in het begin).
Alles prima dus, ik voel me super, en de baby doet het ook heel goed. Dus ik hoop dat de laatste 4 maanden zo blijven.

Aminozuur
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Aminozuur » ma sep 12, 2011 19:33

Borstvoeding en zwangerschap gaan heus wel samen. Niet in ieder geval helaas, maar er zijn veel geluksverhalen ook.
Mijn oudste dochter was 7 maanden toen ik weer zwanger werd en mijn 2e dochter was 10 maanden toen de 3e op komst was. (Ja, er is een reden waarom ze zo snel op elkaar komen, maar ik ben net iets te nieuw op dit forum om dat al allemaal uit de doeken te doen :wink: )
Ik heb nog meer dan een jaar alle 3 aan de borst gehad en tot nu toe (jongste is sinds april 3 jaar, middelste is er 5 sinds een paar weken) heb ik er nog altijd 2.
Het kan echt wel... spijtig dat het voor jou niet gelukt is.

Ineke

Bericht door Ineke » ma sep 26, 2011 12:40

Ik heb wel geen kinderen maar ik denk altijd dat het het meest logisch is om bortsvoeding te geven tot de baby tandjes heeft en zelf kan eten en het dan te gaan afbouwen, en ik denk ook dat het niet heel goed zo kunnen zijn om borstvoeding te blijven geven als je weer in verwachting bent, volgens mij kan dat te veel gaan vergen van de moeder of ten koste van de nieuwe baby gaan. Ook is die WHO norm vooral voor de derde wereld bedoeld als er weinig goede voeding voor de baby's is.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Sybine

Bericht door Sybine » vr nov 04, 2011 18:03

Ineke schreef:Ik heb wel geen kinderen maar ik denk altijd dat het het meest logisch is om borstoeding te geven tot de baby tandjes heeft en zelf kan eten en het dan te gaan afbouwen
Een baby van vijf-zes maanden krijgt tandjes. Dan kan een kind echt nog niet afbouwen. Een kind heeft namelijk wel melk nodig. Een kind kan hooguit afbouwen van de moedermelk, maar dan zul je andere melk moeten blijven geven. De melkbehoefte blijft nog wel een paar jaar. In mijn ogen moet een zoogdier melk geven voor zo lang het zoogdierjong melk nodig heeft. En waar zoogdier staat kun je ook mens lezen.
Ineke schreef:en ik denk ook dat het niet heel goed zo kunnen zijn om borstvoeding te blijven geven als je weer in verwachting bent
Medisch gezien is er geen enkele reden om geen borstvoeding te geven tijdens een zwangerschap. Alleen een moeder die een historie heeft van miskramen, kan het onderbouwde advies krijgen om niet te voeden tijdens een zwangerschap. Maar dan zal ze ook af moeten zien van seks. Bij een orgasme komen de hormonen die ook vrijkomen tijdens het geven van borstvoeding in veel grotere hoeveelheden voor dan bij het voeden.
Ineke schreef:volgens mij kan dat te veel gaan vergen van de moeder of ten koste van de nieuwe baby gaan.
Beide stellingen, dat het te veel vergt van de moeder of dat het ten koste gaat van de baby, is niet wetenschappelijk te onderbouwen.

Ineke schreef:Ook is die WHO norm vooral voor de derde wereld bedoeld als er weinig goede voeding voor de baby's is.
Het is heel spijtig dat er in de derde wereld weinig goede voeding aanwezig is. Maar dat doet er niets aan af dat ook kinderen in de westerse wereld tot een bepaalde leeftijd melk nodig hebben. De WHO norm ligt op twee jaar voeden. De mens is volgens wetenschappers een zoogdier dat een natuurlijke zoogtijd zou hebben van 3 tot 8 jaar. Gemiddeld komen onderzoekers uit op ongeveer een speenleeftijd van 5 jaar. Een klein kind kan nog niet al zijn voedingsstoffen halen uit ander voedsel. Bovendien haalt een kind nog veel meer uit de melk dan alleen voedingsstoffen. Denk bijvoorbeeld aan afweerstoffen.

Plaats reactie