Moedermelkbank

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Moedermelkbank

Bericht door Vegantastic » do jul 14, 2011 16:24

N.a.v. bericht over de melding van een weigering van veganisten per definitie hebben we een brief geschreven om ze te wijzen op dat veganisme niet per definitie verkeerd is. In bijlage hun reactie.

Ik snap hun overweging mbt het geld aspect. En dat vind ik zwaar wegen (zeker aangezien er al zoveel bezuinigingen in de zorg zijn). Toch niet tevreden over hun antwoord, want hoewel ze erkennen wel dat veganisme niet direct een probleem is, maar wel bij de risicogroep waarmee ze werken, is het neerzetten van veganisten in een rijtje met crashdieten e.d. m.i. gewoonweg niet correct en zorgt het voor onjuiste beeldvorming.

Ik denk erover een weerwoord te schrijven om te vragen om alsnog veganistisch dieet niet in een rijtje van crashdieten te plaatsen, maar eventueel apart in de lijst met een noot erbij met hun redenen waarom ze niet goed kunnen checken e.d. Dat lijkt mij op zich acceptabel. Wat vinden jullie?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sascha
Leefwijze: flexanist

Re: Moedermelkbank

Bericht door Sascha » vr jul 15, 2011 7:57

Ik kan me inderdaad voorstellen dat ze dit vanwege deze reden uitsluiten. Alleen het is inderdaad onjuist om dit als crash-dieet te vermelden en het geeft daarmee een verkeerd signaal af. Daar zou ik nog wel wat over zeggen.

Toch ben ik benieuwd of er ooit wel eens onderzoek is gedaan naar het verschil in borstvoeding tussen vrouwen die veganistisch leven en vrouwen die dit niet doen. Want is het wel zo dat er een verhoogd risico is vastgesteld, of is dit slechts een aanname omdat het logisch lijkt dat er een verhoogd risico is?

JesseL

Bericht door JesseL » vr jul 15, 2011 8:28

Ik vind het een rare gang van zaken bij hen. Als de te baby's voor wie de melk bedoeld is zo kwetsbaar zijn voor mogelijke vervuillingen en voedseltekorten, dan zouden ze toch sowieso op veel meer zaken dan alleen HIV etc moeten controleren. Ook vleeseters en zeker ook vegetariërs kunnen een B12 of andere vitamine tekort hebben. Ook kunnen donoren alcohol drinken of roken etc, wat ook zeer schadelijk is, zeker voor te vroeg geboren baby's.

Veganisten zijn juist vaak bewuster dan gemiddeld met gezondheid en voldoende voedingsstoffen bezig, zeker als je melk zou willen doneren lijkt me. Dan geeft je al zelf borstvoeding wat een grote verantwoordelijkheid inhoudt, en als je anderen wilt helpen, dan wil je ze zeker niet van de regen in de drup helpen lijkt me, dus ben je ook bewust bezig.

Maar in ieder geval zouden ze inderdaad veganisten apart moeten benoemen en niet in een lijstje met crashdieten, dat is gewoon bijna smaad.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jul 15, 2011 9:53

JesseL schreef: Ook kunnen donoren alcohol drinken of roken etc, wat ook zeer schadelijk is, zeker voor te vroeg geboren baby's.
Maar is dat ook schadelijk via de borstvoeding of alleen tijdens de zwangerschap zelf? Ik ben vooral bekend mee dat het schadelijk zou zijn tijdens zwangerschap.

Hoewel m.i. denk vanuit gevoel ook niet verstandig is om te doen tijdens borstvoeding.

JesseL

Bericht door JesseL » vr jul 15, 2011 10:07

Alcohol komt rechtstreeks in het bloed van de moeder en ook in de melk. Een (te vroeg geboren baby helemaal) baby heeft een zeer laag lichaamsgewicht, waardoor de alcohol extra hard aankomt. Daar zou dus sowieso ook op gecontroleerd moeten worden. Roken is ook schadelijk voor de moedermelk en dus de baby.

Zie hier: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/su ... ?id=250581

Sascha

Bericht door Sascha » vr jul 15, 2011 11:09

JesseL: ik vind het een beetje een vreemde reactie omdat er staat dat er een uitgebreid leefstijlprofiel wordt gemaakt en de donoren dus niet mogen roken en niet meer dan 2 glazen alcohol per week mogen drinken en helemaal niet een aantal uur voor de donatie. Verder mogen donoren ook bijvoorbeeld niet veel koffie drinken, niet veel vette vis eten, veel kruiden eten, etc. En ja, daar zou je misschien over kunnen liegen. Maar je zou ook kunnen zeggen dat je geen veganist bent.... Dan ben je overigens wel behoorlijk ziek in je hoofd, als je gaat liegen over dit soort zaken terwijl het voor die kleine babys (en ik heb ze wel eens vastgehouden, prematuren van 600gram! dat is echt heel erg om te zien en die zijn echt heel erg kwetsbaar!) van levensbelang is.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr jul 15, 2011 11:20

Ze noemen veganisme geen crashdieet, ze zeggen: je mag niet meedoen als je een bepaald dieet hebt, zoals veganistisch dieet, crashdiëten, vermageringspillen, etc. En ze zeggen ook niet dat dat ongezond is ofzo, ze zeggen alleen dat je niet mee mag doen. En de redenering dat je dan mogelijk een tekort hebt, en het teveel geld kost om uit te zoeken, vind ik legitiem.
Dus ik vind niet dat het hen verweten kan worden.

Wel kan natuurlijk gevraagd worden of ze het anders zouden willen formuleren, door het niet in dat rijtje met crashdiëten enzo te zetten, of door er iets bij te zetten als 'omdat dit een groter risico geeft op tekorten in de moedermelk' oid.
Ik vind dat dat wel gevraagd kan worden hoor, zolang aangegeven wordt dat je begrip hebt voor hun redenering, en het niet als eis maar als verzoek wordt geformuleerd.

Sascha

Bericht door Sascha » vr jul 15, 2011 11:23

Fynnya: daar heb je gelijk in! Het is natuurlijk ook niet ongezond om tussen 1980 en 1996 (ofzo) 6 mnden of langer in het verenigd koninkrijk te hebben gewoond, maar dan mag je alsnog geen donor zijn. Het staat er gewoon een klein beetje onhandig...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr jul 15, 2011 11:34

Fynnya schreef:Ze noemen veganisme geen crashdieet, ze zeggen: je mag niet meedoen als je een bepaald dieet hebt, zoals veganistisch dieet, crashdiëten, vermageringspillen, etc. En ze zeggen ook niet dat dat ongezond is ofzo, ze zeggen alleen dat je niet mee mag doen. En de redenering dat je dan mogelijk een tekort hebt, en het teveel geld kost om uit te zoeken, vind ik legitiem.
Dus ik vind niet dat het hen verweten kan worden.
Vind ik ook legitiem. Behalve dat er ook wel iets zit in dat als de groep zo belangrijk is, dat je dan juist alles goed wilt checken lijkt mij. Omdat tekorten ook bij anderen op kunnen treden.
Wel kan natuurlijk gevraagd worden of ze het anders zouden willen formuleren, door het niet in dat rijtje met crashdiëten enzo te zetten, of door er iets bij te zetten als 'omdat dit een groter risico geeft op tekorten in de moedermelk' oid.
Ik vind dat dat wel gevraagd kan worden hoor, zolang aangegeven wordt dat je begrip hebt voor hun redenering, en het niet als eis maar als verzoek wordt geformuleerd.
De formulering en plek waar het nu staat is gewoonweg erg onhandig. Dat is denk ook het grootste punt van het bezwaar.

JesseL

Bericht door JesseL » zo jul 17, 2011 12:04

Sascha schreef:JesseL: ik vind het een beetje een vreemde reactie omdat er staat dat er een uitgebreid leefstijlprofiel wordt gemaakt en de donoren dus niet mogen roken en niet meer dan 2 glazen alcohol per week mogen drinken en helemaal niet een aantal uur voor de donatie. Verder mogen donoren ook bijvoorbeeld niet veel koffie drinken, niet veel vette vis eten, veel kruiden eten, etc. En ja, daar zou je misschien over kunnen liegen. Maar je zou ook kunnen zeggen dat je geen veganist bent.... Dan ben je overigens wel behoorlijk ziek in je hoofd, als je gaat liegen over dit soort zaken terwijl het voor die kleine babys (en ik heb ze wel eens vastgehouden, prematuren van 600gram! dat is echt heel erg om te zien en die zijn echt heel erg kwetsbaar!) van levensbelang is.
Ik vind het inderdaad riskant op er zomaar op te vertrouwen dat donoren gezond leven. Want dan kan je ook wel veganisten vertrouwen op het feit dat ze voldoende supplementen nemen, maar daar vertrouwen ze niet op. Waarom dan wel vertrouwen op die andere aspecten. Als het zo van levensbelang is zullen ze de melk sowieso beter moeten controleren lijkt me...

Maar goed, er is al een enorm tekort aan donor melk, door potentieel gezonde donoren uit te sluiten maken ze dat niet beter. Er zullen niet veel vegan donors zijn, maar toch, ieder beetje kan helpen.

Sascha

Bericht door Sascha » zo jul 17, 2011 16:04

JesseL: ik snap op zich je punt, maar dat is een afweging die gemaakt wordt: de kosten tegenover de baten. Het kost heel veel geld om iedereen individueel bij elke borstvoeding te testen. De baby testen is naast dat het 'onnodig' belastend (en daarmee heel slecht omdat ze alle rust kunnen gebruiken voor hun ontwikkeling) is ook onmogelijk (prematuren hebben erg weinig bloed en kunnen dus maar weinig geprikt worden). Wat zou het opleveren? Misschien dat je een heel klein beetje meer zekerheid kunt geven aan de kwaliteit van de borstvoeding. Maar de vraag is of dat significant positief gaat uitpakken.

Ik vraag me ook af of vegans significant meer risico hebben op tekorten. Als dat zo is is dat een zeer goed argument, maar ik vind het ook een goed argument dat ze momenteel daar het geld niet voor hebben om dat uit te zoeken en dat ze daarom bij zo'n vrij zeldzaam en afwijkend van normaal dieet - en daarmee zeg ik niet dat het slecht is - net even wat voorzichtiger zijn en dat dus voorlopig nog niet toestaan. Wellicht een mooi onderzoek voor in de toekomst?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma jul 18, 2011 0:15

In ieders punten zit wel iets natuurlijk. Ben bezig met opstellen van reactie. Denk dat ik daar pas dinsdag aan toe kom, dus mocht iemand nog meer inzichten en andere argumenten hebben, dan hoor ik het graag.

Plaats reactie