Wasbare luiers

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Wasbare luiers

Bericht door Marla » wo aug 17, 2011 9:48

Wij zijn van plan om straks wasbare luiers te gaan gebruiken (om ons hippie niveau even wat op te krikken ;)).
Ik heb al het een en ander aangeschaft en ben heel erg benieuwd hoe het ons gaat bevallen. Zijn er hier meer mensen die wasbare luiers hebben gebruikt, en wat waren jullie ervaringen?

lena

Re: Wasbare luiers

Bericht door lena » do aug 18, 2011 0:16

Leuk! Wij gebruikten ook wasbare luiers, kraamverzorgsters hadden dat toen allemaal nog nooit gezien. Wij gebruikten zelfs nog luiers van mijzelf van vroeger, dat vond ik wel cool :) En wapperende luiers aan de waslijn, dat blijft een leuk gezicht. Ik gebruikte wel wegwerp-inleggers (biologisch afbreekbaar), zodat je bij poepluiers de poep zo in de wc kon gooien en doorspoelen. Dat scheelt enorm met de was. Werkt natuurlijk niet altijd, soms zit de poep overal, maar goed, ook met wegwerpluiers houd je niet alles tegen :)

Wij gebruikten vooral simpele vouwluiers met een strikslip of ademend overbroekje. Ik had een paar badstofluiers die extra absorbeerden, dat was fijn toen kind groter werd. Er is zoveel te koop tegenwoordig, je kunt hele dagen doorbrengen op katoenen-luier-forums. Het is ook meestal wat uitproberen, wat voor de een goed werkt werkt voor de ander niet. Als je vouwluiers gebruikt, of andere luiers die je zelf vast moet maken, dan zijn Snappi's (of iets dergelijks) geweldig (deze: http://www.amazon.com/Snappi-Cloth-Diap ... B000U03IQI).

Poepluiers spoelde ik extra uit (meteen na het verschonen), en daarna waste ik ze gewoon met de plasluiers en handdoeken mee op 60 graden. Er zijn ook mensen die plasluiers op 40 graden wassen, maar omdat ik poepluiers in ieder geval heter wilde wassen vond ik dat niet heel nuttig (je gaat ook geen was draaien alleen voor die paar poepluiers). Ik bewaarde de luiers gewoon in een dichte luieremmer, dat werkte prima.

Ik vond het helemaal niet veel extra werk. Op een gegeven moment toen kind ouder werd en we vaker langer van huis gingen zijn we buitenshuis wel wegwerpluiers gaan gebruiken.

Aminozuur
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Aminozuur » ma sep 12, 2011 19:26

Ik maak ze zelf (we hebben een webshop) en gebruikte dan ook die luiers, wat logisch is.
Veel luiers hebben we niet gebruikt, enkel om eens weg te gaan. Oh, en de oudste heeft ook katoen aangehad.
Maar de 2e was (/is) een overgevoelig kindje, zowel mentaal als lichamelijk. En zij kon niet tegen luiers. Zowel katoen als wegwerp gebruikt, maar het ging gewoon niet. Haar bips lagen zodanig open dat het bloed er met stromen uitliep. :(
En dus gewoon de luiers achterwege gelaten en aan babyzindelijkheidscommunicatie gedaan. Geen luiers meer bij haar. En het is gebeterd, ze heeft geen last meer gehad.
Bij de 3e was de bzc zo ingeburgerd en vond ik het zo makkelijk en simpel, dat ik het gewoon bij haar heb doorgezet. Enkel als we weg gingen, deden we haar eens een katoentje aan.

Marla

Bericht door Marla » di sep 13, 2011 9:41

Wat naar dat je dochtertje zo heftig op luiers reageerde zeg :(
Die zindelijkheidscommunicatie lijkt me heel mooi maar dat gaat natuurlijk alleen maar als je altijd thuis bent, en ik moet helaas na 10 weken alweer aan het werk.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma jan 09, 2012 21:22

Ik heb toevallig de laatste week het één en ander gelezen over de eco wasbare luiers en wilde hier deze informatie delen.

Deze goedkopere alternatieven heb ik ontdekt:

1. Eco luiers Under the Nile en Skoon uit Egipte: biologisch katoen, fair trade, bezorgkosten bedragen rond €15 per kilo
http://me-and-ma.com/cloth_diapering-c- ... 1685c3ab38
Als je "sold out" ziet, kun je een aanvraag doen via "contact" knop.

2. Eco luiers uit China "Coolababy", bamboo+fleece, zowel voor grote als kleine baby's van 3 tot wel 16 kilo, plakband van goede kwaliteit, makkelijk uitwasbaar.
http://www.aliexpress.com/wholesale?Sea ... by&catId=3

Eef

Bericht door Eef » do jan 12, 2012 11:06

Die babyzindelijkheidscommunicatie klinkt super!
Lijkt me ook veel gezonder voor baby's dat ze niet in hun eigen ontlasting hoeven te zitten.

Truus

Bericht door Truus » zo nov 18, 2012 1:15

Mijn kinderen zijn van voor de tijd dat wegwerpluiers verkrijgbaar/betaalbaar waren.

Als ik het vandaag de dag moest doen, zou ik het probleem hebben dat ik weinig vertrouwen heb in de moderne z.g. zuinige wasmachines waar nauwelijks water in komt. Maar ook de wasmachines van toen waren niet ideaal. Als je heet wilde wassen (niet echt nodig) kon dat alleen op de eerste cyclus, terwijl het meer effectief is om luiers koud te wassen, en eventueel kokend water te gebruiken pas bij de laatste spoeling. Zo los je de laatste zeeprestjes op en blijft kalk niet in de stof hangen, dus worden de luiers lekker zacht en absorberend.

Plaats reactie