Geboorte traktatie

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Geboorte traktatie

Bericht door JudithK » do jan 05, 2012 14:03

Hebben jullie tips wat we als roze geboorte traktatie kunnen maken als baby straks geboren is? Roze muisjes, vruchtenhagel zijn allemaal met e120 als kleurstof. Meilan moet aan 30 kinderen trakteren en Yaël ook (speelzaal en crèche). Dus het moet iets simpels zijn wat roze is en Jesse makkelijk kan maken na de geboorte.
Ik heb in de natuurwinkel nog niet gekeken. Misschien hebben ze daar wel vruchtenhagel waar geen e120 in zit?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Re: Geboorte traktatie

Bericht door Marla » do jan 05, 2012 14:53

Hmm, ik dacht dat er wel vruchtenhagel bestond zonder e120, maar ik weet niet meer zo goed waar ik dat gezien heb.
Misschien cupcakes bakken met roze glazuur? Dat hebben wij gedaan, alleen was ik daar in het begin nog niet zo toe in staat dus hebben we toen wel beschuit met muisjes gegeven (blauwe muisjes voor het vegan kraambezoek :)).

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do jan 05, 2012 14:59

Lastig, ik kan zo niets vinden. Alle roze dingen die je op beschuit kan doen, lijken wel met E120 te zijn. Er was een merk dat het met E122 had, maar die zijn naar E120 overgestapt na kritiek over de E122. Ik kan geen vegan vruchtenhagel, muisjes of roze kokosbrood vinden.

Misschien iets van roze koek of snoep? Wel minder gezond natuurlijk, en misschien ook wel duur?

De rijstmelk-kokoskransen van Bonvita (biowinkel) zijn vegan en lijken op hun website roze, maar ik weet niet of dat in het echt ook zo is. http://www.bonvita.com/webwinkel.html (bij kopje vegan, en dan helemaal onderaan)

Candy Tree (biowinkel) heeft allerlei lolly's die vegan zijn: http://candytree.eu/page/164
Ze hebben oa. aardbei, framboos en kersen, maar ik kan niet zien of daar echt roze tussen zitten, omdat je natuurlijk alleen het wrappertje om de lolly ziet en niet de lolly zelf. Die van de framboos heeft wel een lichtroze wrapper trouwens.

Je kan natuurlijk ook iets doen waarbij het eten niet roze is, maar het in een roze papiertje gewikkeld is ofzo.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do jan 05, 2012 15:09

Aardbeienijs is ook roze, maar dat is misschien niet erg praktisch met uitdelen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do jan 05, 2012 15:12

Ruyter vruchtenhagel was vroeger zonder e120 (wij hebben nog een oud pak staan), maar die je nu in de winkel kan kopen zijn met e120.

Cakejes zijn wel leuk, maar 60 stuks is dan weer een beetje veel. De meiden willen waarschijnlijk gelijk trakteren als de baby geboren is en dan lig ik nog in het ziekenhuis. Het moet dus echt heel makkelijk zijn voor Jesse om te maken. En goedkoop, want het tikt al snel aan als het om 60 stuks gaat.

lena

Bericht door lena » do jan 05, 2012 15:33

Misschien zou je kunnen proberen die blauw-witte muisjes van te voren (zodat het tijd heeft op te drogen) te kleuren met kleurstof? Dan krijg je verwacht ik roze-paarse muisjes (wel even van te voren uitproberen want het zou best kunnen dat dit helemaal niet werkt, maar roze/rode kleurstof is altijd leuk om te hebben in een meidengezin).

Er zijn ook roze dummies, maar die zitten samen met andere kleuren in een zak dus dan heb je een boel gele/oranje dummies over.

De Hema heeft aardbeienveters van Jip en Janneke die roze-rood-ig zijn, voor een kindertraktatie kun je daar misschien ook wel wat mee.

Marla

Bericht door Marla » do jan 05, 2012 17:19

Je zou de cupcakes alvast kunnen maken en dan invriezen. Zodra je dochter geboren is ze laten ontdooien en dan roze glazuur erover heen, dat vinden je dochters vast ook leuk om te doen. Goedkoop is het alleen niet nee, maar wel leuk en lekker. Je kan ook mini-cakejes maken, dat scheelt geld en tijd.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jan 05, 2012 20:38

Roze koekjes? Kun je ook van tevoren maken en invriezen, maar is misschien iets makkelijker en goedkoper dan cupcakes.

Ik heb even pink vegan cookie ingevuld bij Google, en dan komen er allerlei grappige recepten met bieten uit.

http://www.beantownbaker.com/2011/10/pi ... okies.html
http://wingitvegan.blogspot.com/2010/11 ... okies.html
http://www.sabjimatablog.com/2011/07/01 ... d-cookies/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

cavia

Bericht door cavia » vr jan 06, 2012 16:23

kun je geen red velvet cake/taart/koekjes/ofzoiets maken?

Kellie

Bericht door Kellie » vr jan 06, 2012 20:15

Het is misschien een beetje simpel, ben geen pro in geboortetraktaties..

Maar misschien zou je zakken Dummy's kunnen kopen en daar de roze doosjes uithalen? Leuk strikje eromheen, of anders leuk aankleden. Als je net bevallen bent, is misschien lastig om te bakken enzo, dit is wel makkelijk.
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

Kellie

Bericht door Kellie » vr jan 06, 2012 20:16

Oh sorry, ik dubbel met Lena zie ik net. Sorry! :oops:
The greatness of a nation can be judged by the way its animals are threated--Ghandi

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jan 06, 2012 21:52

beter te vaak posten dan te weinig :mrgreen:

zelf geen ideeen voor traktaties, sorry, daar zit ik niet zo in :wink:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » vr jan 06, 2012 22:57

Ik denk dat je die dummies ook prima op beschuit kunt doen zelfs. Net als muisjes.

Eef

Bericht door Eef » za jan 07, 2012 13:42

Koekjes met roze glazuur? En dan de koekjes gewoon kopen voor het gemak, zelf maken kan natuurlijk ook.
De roze glazuur kun je maken door poedersuiker te mengen met bietensap.

Ohw ik zie dat Martine hetzelfde idee had.

Anna

Bericht door Anna » za jan 07, 2012 14:15

cassis-diksap geeft ook een roze kleur, weet niet of bietensap makkelijk aan te komen is?

Kellie

Bericht door Kellie » ma jan 09, 2012 12:07

Persoonlijk zou ik geen Dummies op beschuit doen. Dummies zijn heel kleverig, eerder richting kauwgom en lijkt me niet heel lekker op beschuit..

Eef

Bericht door Eef » wo jan 11, 2012 11:51

Anna schreef:cassis-diksap geeft ook een roze kleur, weet niet of bietensap makkelijk aan te komen is?
Dat is ook een goed idee! Ik heb rode vruchtendiksap staan, dat zal ik eens proberen.
Je hebt overigens niet veel bietensap nodig, ik koop wel eens van die voorgekookte bieten uit het koelvak en daar zit dan bietensap bij in dat je kunt gebruiken.

lena

Bericht door lena » wo jan 11, 2012 13:38

Kellie schreef:Persoonlijk zou ik geen Dummies op beschuit doen. Dummies zijn heel kleverig, eerder richting kauwgom en lijkt me niet heel lekker op beschuit..
Het gaat om een kindertraktatie he :) Als ik zie waar kinderen allemaal spekjes op doen denk ik dat die daar absoluut geen probleem mee hebben. Kinderen die ik ken vinden dat alleen maar grappig.

Maar het hangt er ook een beetje vanaf wat de tradities zijn waar je woont. Als iedereen daar beschuit met muisjes trakteert zou ik het zelf ook een beetje traditioneel willen houden, ik denk dat het dan voor kinderen ook leuk is om iets uit te delen wat daar wat op lijkt. Als andere kinderen gewoon willekeurige dingen trakteren bij geboortes, of er bijna nooit broertjes en zusjes geboren worden, dan zou ik me er makkelijk vanaf maken en iets met lollies of doosjes dummy's doen.

Ik bedacht ook nog: rolfondant uitrollen en dan de eerste letter van de naam van de baby uitsteken? Kun je van te voren doen, hoef je alleen nog op beschuitjes (of koekjes) te leggen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo jan 11, 2012 13:57

Ik heb laatst twee rollen roze fondant gekocht bij de Xenos. Al met de gedachte dat we hier iets van kunnen maken bij de geboorte. Weet alleen niet of het als traktatie ook handig is. Ik dacht in ieder geval om het te gebruiken met kraamvisite. Dan kunnen we makkelijk cakejes maken met iets roze erop.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di aug 21, 2012 14:58

Ik kwam net dit tegen; http://grandpins.com/popular/snacks-snacks/

Zo leuk vind ik het ^^ en dan vullen met druifjes etc. zoals op de foto. De knijper kan je dan bijv. roze schilderen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie