Niet vegan schoolactiviteiten

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Niet vegan schoolactiviteiten

Bericht door JudithK » vr feb 03, 2012 9:21

Wat doen jullie met schoolactiviteiten die niet vegan zijn en hoe vinden de kinderen dat?

Ik vind het soms lastig hoe we daarmee moeten omgaan. In Meilans klas hebben ze op vrijdag altijd koekiemonstermiddag. Dan neemt een kind uit de klas koekjes mee. Deze zijn zo goed als nooit vegan. De eerste keer hadden we een trommeltje met haar eigen koekjes meegegeven, maar Meilan vond dat toch niet zo leuk. Het leuke was juist dat ze elke week iets anders kreeg en ze vond het niet zo leuk dat zij als enige iets anders at. Dus hebben we samen besloten dat ze met de koekjes mee eet. Ook met traktaties doet ze gewoon mee zolang het niet puur vlees of kaas is. Met chips let ze wel zelf op dat zij altijd naturel krijgt.

Gisteren kwam ze thuis dat ze volgende week kaas gaan maken in de klas. Ze zochten nog een moeder die wil meehelpen. Ze vroeg of ik wil meehelpen want dan kan ik de kaas verpesten en kunnen ze geen kaas eten. Dit ga ik uiteraard niet doen, maar ik wist niet zo goed wat Meilan moet doen. Ik heb gezegd dat als zij het niet fijn vindt, zij niet hoeft mee te doen met het kaas maken. Ze was bang dat ze dan straf zou krijgen omdat ze niet luistert. Heb haar duidelijk gemaakt dat dat echt niet gaat gebeuren en juf weet dat ze geen kaas eet. Maar ze wilde niet dat ik het met juf zou bespreken.
Vanochtend toch maar even snel tegen juf gezegd (toen Meilan het niet door had), dat Meilan er wel mee zat en dat ze volgende week maar moet kijken hoe ze erop gaat reageren als ze het gaan maken.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Martine
Moderator

Re: Niet vegan schoolactiviteiten

Bericht door Martine » vr feb 03, 2012 13:00

Wat vervelend zeg!

Voor kinderen is het misschien wel moeilijker om vegan te zijn, omdat ze veel dingen in groepen doen en bovendien gevoeliger zijn voor groepsdruk dan de meeste volwassenen. Ik denk dat jullie er wel goed mee omgaan trouwens, door een beetje flexibel te zijn en haar deels zelf te laten kiezen.

Misschien zou je met Meilan een vegan kaas kunnen maken van noten? Zoiets als deze. Als je thuis het mengsel van gepureerde cashewnoten en de smaakmakers maakt, dan lijkt het denk ik net een soort melk (vloeibaar en wit). Meilan zou dat dan kunnen meenemen in een fles ofzo en het op school in een vergiet met een doek erin kunnen laten uitlekken/uitknijpen, zodat ze uiteindelijk een wit bolletje 'kaas' overhoud, en dat ook kan proeven net als de andere kinderen. Het recept zegt dat je de kaas ook nog moet bakken, maar ik heb volgens mij wel recepten gezien die die stap overslaan en de kaas gewoon 'rauw' gebruiken.

Misschien ben je wel helemaal niet op zoek naar zo'n soort oplossing, maar wie weet heb je er wat aan? Succes in ieder geval!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » vr feb 03, 2012 22:47

Ik kan me voorstellen dat het soms ingewikkeld is! Veel succes in ieder geval. Ik kan jammer genoeg geen behulpzame ervaringen delen.

Maar op school gaan ze er wel goed mee om dus?
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus » vr nov 02, 2012 16:16

De meeste ouders zouden er niet voor kiezen, maar niet naar school sturen is ook een optie. Het is vanwege de wetgeving in NL wel zo dat als je daarvoor kiest, je je kind nooit moet inschrijven bij een school. Mijn kinderen zijn (deels) niet naar school geweest, en ik ken nog meer veganisten die hun kinderen thuis hebben onderwezen.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr nov 02, 2012 16:29

Ik vind dat wel een moeilijke situatie. Aan de ene kant ben je er van overtuigd dat veganisme gewoon de beste levensstijl is, aan de andere kant wil je (mits het een leuke school is natuurlijk) dat je kind een prettig sociaal leven heeft. Dat is immers niet onbelangrijk. Het is best stom eigenlijk, nu ik erover nadenk. Als ze hier een middag bacon zouden gaan bakken op school dan blijft de helft van de klas thuis denk ik (Moslim) maar kaas maken en koekjes eten (beide hartstikke ongezond) moet maar gewoon kunnen...

Ik denk dat ik het gewoon aan het kind zelf zou overlaten, de optie om iets anders te eten meegeven, en wel de juf inlichten inderdaad.

EDIT wat een leuke naam is Meilan, nog nooit eerder gehoord.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus » vr nov 02, 2012 16:38

Butternutkin schreef:aan de andere kant wil je (mits het een leuke school is natuurlijk) dat je kind een prettig sociaal leven heeft.
Heb je de link gevolgd?

Ik zeg zeker niet dat je je kind(eren) niet naar school zou moeten sturen. Ik zeg alleen dat er een alternatief is. Je kunt er pas voor of tegen besluiten wanneer je je bewust bent dat het bestaat en waar het over gaat. In de VS en veel andere landen is thuisonderwijs heel gewoon, maar in NL hebben de meeste ouders er nog nooit van gehoord.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr nov 02, 2012 16:44

Truus schreef:
Butternutkin schreef:aan de andere kant wil je (mits het een leuke school is natuurlijk) dat je kind een prettig sociaal leven heeft.
Heb je de link gevolgd?

Ik zeg zeker niet dat je je kind(eren) niet naar school zou moeten sturen. Ik zeg alleen dat er een alternatief is. Je kunt er pas voor of tegen besluiten wanneer je je bewust bent dat het bestaat en waar het over gaat. In de VS en veel andere landen is thuisonderwijs heel gewoon, maar in NL hebben de meeste ouders er nog nooit van gehoord.
Ik heb hem gevolgd, en het is zeker geen aanval op jou, Truus. Ik denk dat een kind best een leuk sociaal leven kan hebben zonder school (net zoals ze een rottijd kunnen hebben op een slechte school). Ik denk wel dat je er extra hard je best voor moet doen als ouder. Aan beide keuzes kleven voor- en nadelen.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Plaats reactie