Help! Mijn kind eet vlees!

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Eef
Leefwijze: veganist

Re: Help! Mijn kind eet vlees!

Bericht door Eef » wo apr 11, 2012 14:32

Ik vind het wel een goed idee om hem samen met zijn vriendjes een van die filmpjes die TonyJello gelinkt heeft te laten zien. Als ze met zijn allen bewust zijn van waar het vlees dat ze eten vandaan komt, dan is je zoon misschien ook niet meer de enige die anders eet.
En wat hun ouders betreft; wij komen toch ook niet bij hen klagen dat onze kinderen daar dode dieren te zien krijgen... Hoezo moeten we de werkelijkheid verborgen houden?! Ik zou wel even kijken of er een minimale leeftijd bij de films vermeld staat, ik heb de links zelf niet bekeken, omdat ik die narigheid niet meer aan kan zien.

Daarbij zou ik sowieso voorbeelden geven van wat hij bij bijvoorbeeld ikea en macdonalds goed kan eten, hij hoeft niet perse dieren te eten en dat valt dan niet op. Hij kan bij ikea geloof ik de biologische pasta nemen of ik geloof dat ze ook biologische pannenkoeken hadden, dat is dan niet veganistisch, maar in ieder geval wel vegetarisch en biologisch.
En bij macdonalds kan hij patat nemen en een groenteburger bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat het op zijn leeftijd met zijn vriendjes etc een beetje moeilijk is om veganistisch te eten, maar vegetarisch moet toch lukken zonder al te veel op te vallen.

Sterkte ermee! Ik kan me voorstellen dat het je erg aan het hart gaat, ik zou het zelf persoonlijk denk ik ook niet los kunnen laten.

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 11, 2012 15:04

Eef schreef:Ik vind het wel een goed idee om hem samen met zijn vriendjes een van die filmpjes die TonyJello gelinkt heeft te laten zien. Als ze met zijn allen bewust zijn van waar het vlees dat ze eten vandaan komt, dan is je zoon misschien ook niet meer de enige die anders eet.
Ja, ze hebben er dan hopelijk op zijn minst begrip voor.
En er dan heerlijk vegan eten bij geven. Zelfs chips en (bio) cola kan daarbij.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo apr 11, 2012 19:03

jojo schreef:Wat lief dat jullie er allemaal zo betrokken op reageren!! Helpt mij enorm. Ik voel nu heel duidelijk dat ik te veel in mijn eigen emoties ben blijven zitten; verdriet, onmacht, boosheid, radeloosheid....... Ik zag mijn taak als moeder, als opvoeder even niet meer zo duidelijk.... En dat boek ga ik zeker lezen! Dank!
Opvoeden is hardstikke moeilijk. Ik heb tegen mijn zoons gezegd dat ik het heel moeilijk vond om te leren moeder te zijn en nu is het lastig om ze los te laten. Het is een proces dat al jaren duurt, maar nu ze allebei op kamers wonen vind ik het best moeilijk.
Een jaar of wat geleden heb ik met mijn zoons afgesproken dat als ik me ergens teveel mee bemoeide dat ze het dan tegen me moesten zeggen. Dat werkte goed.
En ook al eten ze af en toe vlees, ze zijn heel blij met het boekje 'Wat de pot schaft' van Lisette Kreischer.

Sterkte ermee!

Eef

Bericht door Eef » wo apr 11, 2012 19:13

TonyJello schreef:
Eef schreef:Ik vind het wel een goed idee om hem samen met zijn vriendjes een van die filmpjes die TonyJello gelinkt heeft te laten zien. Als ze met zijn allen bewust zijn van waar het vlees dat ze eten vandaan komt, dan is je zoon misschien ook niet meer de enige die anders eet.
Ja, ze hebben er dan hopelijk op zijn minst begrip voor.
En er dan heerlijk vegan eten bij geven. Zelfs chips en (bio) cola kan daarbij.
Ja, inderdaad.
Lekkere vegan snacks zijn een goed idee!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo apr 11, 2012 23:04

Ik zou niet zomaar beginnen met tips geven over hoe hij vegetarisch/veganistisch kan eten bij bijvoorbeeld Ikea zonder op te vallen, als je nog niet weet of dat de reden is dat hij vlees eet.Want het is natuurlijk wel een voor de hand liggende reden op die leeftijd, maar het kan ook heel goed dat hij om een compleet andere reden vlees eet.
En dan kunnen zulke tips hem misschien juist het idee geven dat hij dus anders zou zijn, terwijl hij dat zelf misschien nog nooit zo gezien heeft. En ook als het hem daar wel om te doen is, vraag ik me af of het stiekem doen wel voor iedereen een goede keuze is. Je leert hem daarmee dan namelijk wel om veganisme te verbergen, en als je telkens stiekem doet over veganisme, krijg je misschien na een tijd onbewust toch het gevoel dat er iets mis is met veganisme of met jezelf, dat het iets is om je voor te schamen. Ik kan me voorstellen dat je daardoor wel een rare verhouding met veganisme kan krijgen.

Niamh

Bericht door Niamh » vr apr 13, 2012 16:39

Tijdens het opgroeien ga je door verschillende fases, en word je niet alleen lichamelijk rijper, maar ook in je hoofd. Je hersenen moeten leren bepaalde verbindingen te maken (puur biologisch gezien) en bepaalde delen ontwikkelen zich pas na een bepaalde leeftijd.
We kennen allemaal de kleuters die niet verder kijken dan hun neus lang is, die heel erg in hun eigen wereldje leven en niet goed kunnen denken in oorzaak-gevolg. Het is echter niet zo dat dit klaar is wanneer het kind kleuter-af is - dit herhaalt zich in de puberteit! Pubers zijn in veel opzichten al best volwassen, maar in heel veel dingen ook nog niet. Onder andere het oorzaak-gevolg denken (wat leidt tot hun gevaarlijke gedrag in het verkeer ;) dat is niet puur onwil!), maar ook hebben ze eenzelfde soort egocentrisme als kleuters.

Wat zich ook in de puberteit ontwikkelt, is het abstract denken. Ik vind zelf dat dierenleed niet abstract is, maar dierenleed linken aan een lapje geurend 'spul' wél. Precies om die reden heb ik onder het bewind van mijn ouders toentertijd mezelf ertoe kunnen zetten vlees te eten - 'niet aan denken, het smaakt toch goed'. Tel daarbij de rebellerende aard van pubers op, waar anderen voor mij het al over hebben gehad, en het is echt niet zo vreemd dat hij dit doet.

Geef hem tijd :) en bedenk dat, hoewel je het er niet altijd mee eens hoeft te zijn, hij het recht heeft zijn eigen keuzes te maken.

Hopelijk ben ik niet te erg Spuit 11... het meeste is al gezegd hierin, en in feite is het ook al opgelost, maar ik wilde de abstractie toch nog even aankaarten.
Heb trouwens ontwikkelingspsychologie gehad op school (doe lerarenopleiding voor middelbare school), dus daar haal ik al die info vandaan ;)

Plaats reactie