Help! Mijn kind eet vlees!

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
jojo
Leefwijze: veganist

Help! Mijn kind eet vlees!

Bericht door jojo » wo apr 11, 2012 7:07

Ik heb een zoon van dertien. Bij mij thuis heeft hij altijd vegetarisch gegeten en de laatste tijd voor een groot deel veganistisch. Bij zijn vader at hij af en toe wel vlees. Een tijd terug hebben we afgesproken, dat als hij dan toch echt persé vlees wilde eten, het dan op zijn minst biologisch vlees zou zijn. Nu ben ik erachter gekomen, dat hij er over liegt; hij eet bij zijn vrienden gewoon vlees, niet bio en zegt tegen ons dat hij vegetarisch heeft gegeten. Ook eet hij rustig vlees bij bv Ikea. Ik vind het echt verschrikkelijk! Ik heb het vaak met hem hierover gehad, hij heeft ook best wel wat filmpjes (die hele verschrikkelijke heb ik maar achterwege gelaten) gezien, die de erge misstanden in de vleesindustrie laten zien. Hij is hier niet meer gevoelig voor........ Ik heb een zoon die zwaar mishandelde dieren eet en het interesseert hem helemaal niks! Nu wil ik hem een film laten zien, die wél de hele erge beelden laat zien; ik wil dat hij heel goed door krijgt wat hij naar binnen werkt. Wie weet goeie films, docu's over de bio-industrie?

TonyJello

Re: Help! Mijn kind eet vlees!

Bericht door TonyJello » wo apr 11, 2012 7:14

Bio industrie:
http://www.youtube.com/watch?v=tjxa2UYY ... re=related

Ongehoord. Het 'leven' van een varken:
http://www.youtube.com/watch?v=yB3pyk98RPc

Leef snel sterf jong:
http://www.youtube.com/watch?v=ddqps9NR ... re=related

Achter gesloten deuren:
http://www.youtube.com/user/AchterGeslotenDeuren

Zelf kan ik het niet meer aanzien! Ik denk jij ook niet, maar laat je zoon maar eens heel goed kijken!
(Met zijn vriendjes erbij... Maarja dan krijg je waarschijnlijk hun ouders bij je op de stoep...)
Laatst gewijzigd door TonyJello op wo apr 11, 2012 7:42, 5 keer totaal gewijzigd.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo apr 11, 2012 7:22

Ik snap dat je het moeilijk vindt. Mogelijk speelt de leeftijd van je zoon ook een rol. Hij wil misschien niet teveel uit de groep vallen, heeft mogelijk extra veel trek omdat hij in de groei zit, wil zich misschien tegen je afzetten. Het kan zoveel zijn.
Het is niet leuk, maar als hij bij jou gewoon eet wat jij voor hem neerzet en er verder geen discussiepunt van maakt bereik je mogelijk het meest. Het kan best een fase zijn.
Mijn zoons eten nu ze op kamers wonen ook af en toe vlees. Soms omdat ze het lekker vinden, vaker omdat dat in een situatie handiger is als ze bij iemand anders eten. Ze eten het liefst zo veel mogelijk plantaardig.
Beter inconsequent goed dan consequent verkeerd.
Jouw zoon heeft misschien even ruimte nodig. De boodschap komt echt wel over.
Sterkte ermee!

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 11, 2012 7:32

Ik ben het ook met Annikka-Ayla eens.
Moeilijk, hoor! Ik leef met je mee.

Ik ben nu alweer ziek, alleen al door het opzoeken van de bovenstaande filmpjes...

Sasha
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Sasha » wo apr 11, 2012 7:42

Ik heb geen ervaring met kinderen, maar het lijkt me juist geen goed idee er te veel bovenop te gaan zitten. 13 jaar is echt een leeftijd om zelf te gaan ontdekken wat je wilt, en om los te komen van je ouders. En ik begrijp dat zijn vader dus wel gewoon vlees eet, dus dan kan ik me extra goed voorstellen dat hij ook gewoon af en toe bij zijn vrienden wil even of bij de mcdonalds langs wil gaan (ik realiseerde me laatst dat ik nooit in mijn leven een bigmac of bigtasty oid op heb, ook al heb ik wel jarenlang vlees gegeten... heb nooit van macdonalds gehouden... mijn broertje heeft daarvoor ruimschoots gecompenseerd) of bij de ikea ofzo. Het is zeker voor pubers echt lastig om buiten de groep te staan, en vegetarisch eten is echt wel anders dan wat de meeste andere leeftijdsgenoten doen. En het is toch al super dat hij thuis wel vegetarisch eet. Plus, het verschil tussen biologisch vlees en bio-industrie vlees is echt niet zo groot. Ik denk persoonlijk dat als je wilt dat hij er niet meer over liegt, je hem de mogelijkheid moet geven om erover te kunnen vertellen zonder direct veroordeeld te worden en zonder direct allerlei documentaires te moeten bekijken. Maar zoals ik al zei, ik heb geen kinderen dus ik spreek meer uit mijn ervaring dat ik zelf een puber was. En dat is nogal een eenzijde waarheid, omdat je natuurlijk alleen je eigen versie van een verhaal onthoud zéker als puber ;)

Fruitig

Bericht door Fruitig » wo apr 11, 2012 7:43

Je zoon mag toch gewoon een eigen keuze maken, hoe moeilijk dat ook is voor je? Voel je niet aangevallen, mijn jongste kind eet ook wel eens vlees, bijvoorbeeld bij een traktatie. Ik lig daar niet wakker van.
vegan with an edge!

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 11, 2012 7:49

Ja, wat de anderen zeggen, ben ik ook mee eens.

Je wilt toch niet je zoon van je af stoten. Dan gaat hij waarschijnlijk juist 'de andere kant op'.

Misschien moet je hem accepteren en zwijgend, vrolijk en ontspannen een mooi voorbeeld zijn.
Over een paar jaar krabt hij zich nog eens achter zijn oor en volgt hij je misschien wel weer.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS » wo apr 11, 2012 7:56

Ik heb nooit vlees gegeten in de tijd dat mijn kinderen thuis woonden, hun vader wel en zij ook.
Toen mijn jongste zoon een jaar of 18 was is hij uit eigen beweging vegetariër geworden, toen hij 20 was is hij weer vlees gaan eten.
Mijn mening is dat, hoe fanatiek ik ook ben op dit gebied je kinderen hun eigen keuzes moet kunnen maken.
Thuis eet hij geen vlees, oké, dat is prima, maar laat hem zelf uitmaken wat hij daarbuiten doet, anders doet hij het toch wel en gaat er over liegen omdat jij anders 'aan zijn hoofd zeurt'.
Hoe meer je er boven op zit, hoe dwarser hij er in wordt, deels leeftijd, maar ook deels iets moeten wat hij (nu) niet wil.
Als je hem daarin vrij laat is de kans groter dat hij als hij wat ouder is er zelf voor kiest vlees te laten staan.
Steeds engere filmpjes laten zien werkt naar mijn idee alleen maar averechts.

Ananas

Bericht door Ananas » wo apr 11, 2012 8:21

Nu ben ik nieuwsgierig of mijn moeder wel eens op een forum heeft geschreven: "help, mijn dochter eet veganistisch!" :D

Live & let live denk ik... Hoe gek dat ook klinkt als het gaat om dieren eten. Als je het hem echt verbiedt en met filmpjes komt aanzetten enzo, dan zou hij alleen maar meer willen rebelleren denk ik. (Zo ging het in elk geval wel bij mij en de antirookdictatuur van mijn ouders. Achteraf gezien zonde, maar ja, dat doen pubers!)

jojo

Bericht door jojo » wo apr 11, 2012 8:34

Stof tot nadenken....... En jullie hebben gelijk, maar ik vind het zo ontzettend naar en word er zo verdrietig van! Ik strijk hem waarschijnlijk nu helemaal in zijn harnas :wink: of hoe je zeg je dat? hihi........... Loslaten dus..... een heeeleboel loslaten... en nog meer loslaten..... Knap trouwens hoe de meeste van jullie er mee om gaan! Ik betwijfel of míí dat gaat lukken...... Het raakt mij namelijk zó diep in mijn hele zijn! Maar ik ga het proberen! Ik wil tenslotte tot dat mijn zoon zich niet tegen mij keert. Dank voor jullie reakties! ps. ook niet één héél klein flimpje? om het af te leren? :)

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 11, 2012 9:07

Als ik het goed begrijp weet jouw zoon al wel dat er veel dierenleed is en dat je door dieren te eten aan het leed deelneemt.
Jouw zoon wil tegelijkertijd ook graag vrienden en vriendinnen hebben en niet buiten de groep gesloten worden.
Hij zoekt zijn eigen identiteit en wil zich ook goed voelen over zichzelf.
Hij wil een goede band hebben met zijn moeder, vader en misschien nog broertjes en zusjes.

Dat alles bij elkaar is een is iets heel groots en moeilijks. Ga er maar aan staan als je zo jong bent!

Hij moet zijn eigen keuzes kunnen maken en bij dit alles kun je hem helpen en begeleiden.

Je kunt hem leren dat wanneer hij ergens eet hij keuzes kan maken. Bij mensen thuis staan er vaak verschillende dingen op tafel. Hij kan meer nemen van het ‘goede’ en minder van het ‘slechte’. Ook bij Mc Donalds kan hij kiezen wat hij neemt. Dan kan hij bijvoorbeeld een wat kleinere burger nemen en een grote salade. Of frites. Een frisdrank in plaats van een milkshake. Dan eet hij toch bij anderen en gaat hij ook mee naar Mc Donalds. Het valt anderen dan niet eens op.

Ook is het heel belangrijk te weten dat het horen bij een groep niet altijd het belangrijkste is. (Straks krijg je ook nog te maken met alcohol, roken, seks). Ook al is er een groep, er zijn ook anderen die andere voorkeuren en leefwijzen hebben en niet speciaal bij de groep willen horen omdat de groep zo interessant is, maar omdat het een groep is. Zodra jouw zoon zijn eigen keuzes durft te maken zullen anderen die er ook zo over denken of ook andere keuzes willen maken dat ook doen. En dán pas ontdekt hij zijn échte vrienden en vriendinnen. En die zijn veel meer waard dan de groep. Want wat is nou eigenlijk een groep? Een stelletje volgers… Volgers van wat?

Hoe meer ongedwongen, begripvol en liefdevol hij informatie krijgt, hoe hij beter hij zijn keuzes kan maken. En hoe mooier mens hij wordt.

jojo

Bericht door jojo » wo apr 11, 2012 9:34

MOOI GEZEGD!!! :D

Zen

Bericht door Zen » wo apr 11, 2012 9:46

jojo schreef:Stof tot nadenken....... En jullie hebben gelijk, maar ik vind het zo ontzettend naar en word er zo verdrietig van!
Het is heel begrijpelijk dat je er grote moeite mee hebt en dat het je diep raak, iedere ouder probeert zijn/haar kind(eren) iets mee te geven en als het om zoiets wezenlijks gaat als respect voor andere levende wezens dan is het erg naar om te zien dat dat niet helemaal is overgekomen, dat hij zich niet doordrongen is van het belang (voor dieren) en dat onvoldoende laat meewegen.

Maar ik geloof ook wel dat het inderdaad een lastige leeftijd is. That said, als je sterk genoeg in je schoenen staat en het belangrijk genoeg vindt is het -ook in de puberteit- gerust vol te houden. Helaas is vlees eten nog steeds de norm en 'hoort het erbij' voor het overgrote deel van de bevolking (en dus ook bij kinderen).

Het zou al schelen als hij andere vegetarische jongens en meisjes om zich heen had denk ik. Samen sta je toch sterker en al helemaal op die leeftijd.

Hoe je het beste kunt aanpakken is moeilijk te zeggen, ieder persoon en dus ieder kind is anders en je kent je eigen zoon het beste. Maar als je denkt dat je op een bepaald manier wel invloed kunt uitoefenen en denkt dat het niet averechts werkt zou ik dat zeker proberen. Alleen als je denkt dat het niets zou uithalen of het erger zou maken, zou ik het laten lopen.
Cut cold stone with a warm heart

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 11, 2012 9:55

Eén van mijn favoriete boeken is: Een toekomst voor u en uw kinderen.
Van mijn favoriete leraar: Wayne Dyer.

ISBN: 90-229-7951-2
A.W.Bruna Uitgevers B.V. Utrecht.

Dit boek zul je rauw lusten en verslinden tot de laatste letter.

Brent

Bericht door Brent » wo apr 11, 2012 10:03

Als hij bij zijn vader al vlees mee-at, dan heeft hij het bij dus bij 1 ouder leren eten en er blijkbaar ook voor gekozen.
Iemand die al gekozen heeft bestoken met moraliserende praatjes en/of filmpjes werkt bij een puber [en zeker een mannelijke] averechts.
Hij was al lang bekend met de mogelijkheid dat je veganistisch kunt eten en heeft daar [iig nóg] niet voor gekozen, mede dankzij vaderlief. Ik denk dat je dat laatste beter kunt leren accepteren dan je er tegen te verzetten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jojo

Bericht door jojo » wo apr 11, 2012 10:05

Wat lief dat jullie er allemaal zo betrokken op reageren!! Helpt mij enorm. Ik voel nu heel duidelijk dat ik te veel in mijn eigen emoties ben blijven zitten; verdriet, onmacht, boosheid, radeloosheid....... Ik zag mijn taak als moeder, als opvoeder even niet meer zo duidelijk.... En dat boek ga ik zeker lezen! Dank!

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 11, 2012 10:49

'Film' The Shift. Wayne Dyer:
http://www.youtube.com/watch?v=IulQsSUhFII

Stokkie

Bericht door Stokkie » wo apr 11, 2012 12:38

Tja, hij is een puber. En pubers zetten zich af tegen hun ouders. En hoe harder je er tegenin gaat, hoe meer hij zich af zal gaan zetten. Hij wil erbij horen, en niet anders zijn (door zijn eetgewoonten) dan anderen. En wie weet...misschien vindt hij vlees wel gewoon heel lekker. Dierenleed en bio-industrie interesseren hem nu niets. Maar dat komt wel weer. Want alles wat jullie hem geleerd hebben zit er nog wel, hij heeft nu gewoon belangrijkere zaken aan zijn hoofd (in zijn opinie dan).

Pubers....ik heb er 2 in huis. Sterkte!
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

TonyJello

Bericht door TonyJello » wo apr 11, 2012 12:59

Dat kinderen zich tegen hun ouders afzetten is normaal. We voeden hen tenslotte op tot zelfstandige individuen.

Wanneer kinderen zich slecht gedragen tegen hun ouders kun je dat zien als een compliment. Een compliment van vertrouwen, omdat wanneer ze zich op hun slechtst tegen je te durven laten zien, ze weten dat je toch wel van ze zult houden.

Bij leraren, vrienden en hun ouders gedragen kinderen zich daarom vaak beter.

jojo

Bericht door jojo » wo apr 11, 2012 13:05

Krijg ik zomaar een compliment! :D Da's een hele mooie kijk op de zaak zeg!

Plaats reactie