Wat geven jullie je baby te eten?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Wat geven jullie je baby te eten?

Bericht door Marla » di mei 15, 2012 17:07

Mijn dochtertje is nu 7 maanden en krijgt sinds een maand bijvoeding. Wij doen het volgens de rapley methode, dus alles bieden we aan in stukken. Dat gaat tot nu toe echt hartstikke goed, ze lust alles wat we haar geven en ze krijgt ook steeds meer binnen. Ik houd me zo'n beetje aan het schema dat Stefan Kleintjes heeft opgesteld (weet niet of die hier bekend is verder), en eigenlijk is dat de eerste tijd heel vegan vriendelijk omdat hij borstvoeding als belangrijkste leverancier van voedingsstoffen ziet. Toch begin ik de laatste tijd een beetje onzeker te worden, omdat ik overal lees dat kindjes van haar leeftijd al yoghurt en kaas ed. krijgen. Ik geef niks om dat te compenseren, vooral omdat ik met soja wilde wachten. Maar ja, dan ga ik toch twijfelen of ze niks tekort komt. In het boekje wat ik heb over kinderen vegan opvoeden staat dat je vanaf 6 maanden moet beginnen met een B12 supplement. Mij lijkt zelf dat ze dat wel genoeg binnen krijgt via de borstvoeding, maar klopt dat wel? Hoe hebben jullie dat gedaan met jullie kindjes?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Wat geven jullie je baby te eten?

Bericht door Annikka-Ayla » di mei 15, 2012 19:04

Ik heb daar geen ervaring mee. Ik heb wel het boek Vive le Vegan van Dreena Burton. Daarin staan voedingsschema's voor babies en jonge kinderen.
Zij geeft borstvoeding tot 9 maanden en daarna geeft ze als eiwitbron peulvruchten en linzen. Vanaf 6 maanden bijvoeding in de vorm van groente en fruit.

Als je wilt dan zal ik het schema inscannen en naar je toe sturen.

Ben

Bericht door Ben » di mei 15, 2012 19:46

De baby heeft tot 6 maanden alleen borstvoeding gekregen (op verzoek, maar er komt vanzelf een ritme van ongeveer om de 4h) en daarna fruithap of groentehap, eerst puur, dan met granenbeschuit, later als vervanging voor vlees: bio-kwark erbij. Dus vegetarisch, maar het was toch al een begin. Het was een mollige baby met een goede eet- en levenslust. Ik lust geen rode bessen, geplet en puur, maar baby hapt het lekker binnen. Ik heb gelezen dat het zure van bessen goed zou zijn om in de stof te komen. Eens opzoeken waar dat ik dat gelezen had.
Nu zou ik:
-als onze huisarts het aanraadt, die B12 ook geven (aangepaste dosis voor een baby).
- geen honing voor kinderen jonger dan 1 jaar
-de kwark vervangen door witte amandelpasta, bijvoorbeeld?
Als een gezonde baby zijn mondje wegdraait is de maaltijd over , ook al is het bord nog halfvol. Die zal dan de volgende maaltijd goede eetlust hebben! Geen probleem.

Marla

Bericht door Marla » di mei 15, 2012 19:50

Ha, dat boek heb ik ook. Was alweer helemaal vergeten dat dat er in stond, bedankt voor de tip.
Ik vind het wel vervelend dat in al die voedingsintroductieschema's iets anders staat. En als ik dan zie wat er in die potjes al allemaal zit, dan komt dat al helemaal niet overeen met die schema's. Volgens mijn vriend moet ik gewoon wat meer vertrouwen hebben. Misschien heeft hij ook wel gelijk maar ik krijg de laatste tijd ook zo vaak de vraag of we Luna veganistisch gaan opvoeden en daar word ik ook weer onzeker van :(

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo mei 16, 2012 8:28

Ik neem aan dat je nog bijna net zoveel borstvoeding geeft als voor de bijvoeding? Dan krijgt ze nog steeds alle belangrijke voedingsstoffen via de borstvoeding binnen. De bijvoeding is dan echt BIJvoeding. Het is voor de smaakontwikkeling en het leren eten, maar niet voor de voedingsstoffen.

Bij beide meiden zijn wij ook met de Rapley methode/voedingsschema van Stefan Kleintjes begonnen. Aan het begin is het dan echt nog heel weinig wat ze binnen krijgen. Het is meer spelen dan eten. Dit verandert langzaam in steeds meer eten.
Yaël kreeg vanaf 10 maanden sojamelk/yoghurt. Zolang ze borstvoeding kreeg heeft ze geen extra vitamines geslikt (alleen D). Pas rond de 20 maanden toen ze nog maar 2 keer per dag borstvoeding kreeg zijn we begonnen met kangavites van Solgar.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » wo mei 16, 2012 8:36

Marla schreef:Ha, dat boek heb ik ook. Was alweer helemaal vergeten dat dat er in stond, bedankt voor de tip.
Ik vind het wel vervelend dat in al die voedingsintroductieschema's iets anders staat. En als ik dan zie wat er in die potjes al allemaal zit, dan komt dat al helemaal niet overeen met die schema's. Volgens mijn vriend moet ik gewoon wat meer vertrouwen hebben. Misschien heeft hij ook wel gelijk maar ik krijg de laatste tijd ook zo vaak de vraag of we Luna veganistisch gaan opvoeden en daar word ik ook weer onzeker van :(
Die voedingsschema's veranderen ook weer elke paar jaar. Mijn jongste zoon mocht ik pas bijvoeding geven met 8 maanden. Maar hij was een supersnelle groeier en had heel veel voeding nodig die hij er dan ook weer regelmatig uitspuugde. Toen hij vaste voeding kreeg werd hij wat rustiger en tevredener. Ik kom uit een familie van erg lange mensen.
Toen mijn moeder mijn oudste broer kreeg was hij een enorme huiler. De huisarts adviseerde om wat meer voeding te geven want niet elk kind is een gemiddeld kind.
Zo heb ik het ook met mijn eigen kinderen gedaan. Wel een enorm pluspunt dat er tegenwoordig zoveel info zo gemakkelijk te vinden is. Mijn zoons zijn nu 23 en 20, toen was het nog echt zoeken en info opvragen bij stichting als 'Bas' en NVAS.

Bij mij reageerden ze trouwens niet zo lekker op volkorenproducten. Soja was geen enkel probleem.
Enne, vooral op je eigen gevoel en verstand vertrouwen. Het is jouw kind en iedereen heeft weer een andere mening.

Marla

Bericht door Marla » wo mei 16, 2012 11:00

JudithK schreef:Ik neem aan dat je nog bijna net zoveel borstvoeding geeft als voor de bijvoeding? Dan krijgt ze nog steeds alle belangrijke voedingsstoffen via de borstvoeding binnen. De bijvoeding is dan echt BIJvoeding. Het is voor de smaakontwikkeling en het leren eten, maar niet voor de voedingsstoffen.

Bij beide meiden zijn wij ook met de Rapley methode/voedingsschema van Stefan Kleintjes begonnen. Aan het begin is het dan echt nog heel weinig wat ze binnen krijgen. Het is meer spelen dan eten. Dit verandert langzaam in steeds meer eten.
Yaël kreeg vanaf 10 maanden sojamelk/yoghurt. Zolang ze borstvoeding kreeg heeft ze geen extra vitamines geslikt (alleen D). Pas rond de 20 maanden toen ze nog maar 2 keer per dag borstvoeding kreeg zijn we begonnen met kangavites van Solgar.
Nou, het gaat bij haar dus echt ontzettend snel, ze eet best wel veel vind ik. Ze zou bijvoorbeeld al zo een hele banaan naar binnen werken als we haar die kans zouden geven. En ik merk echt dat ze minder bij me drinkt. Niet minder vaak, maar wel minder lang. Ze is heel snel afgeleid en vind het maar saai aan de borst geloof ik. 's nachts drinkt ze wel goed trouwens, maar overdag is het na een paar slokjes al klaar. Ze heeft ook al echt vaste poep (sorry voor het vieze detail :P), dus ze krijgt zeker al heel wat binnen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo mei 16, 2012 18:28

Misschien helpt het om overdag wanneer het mogelijk is in je slaapkamer te voeden. Meilan kon ik bijna alleen op bed voeden omdat ze anders erg afgeleid was.

Wanneer geef je de borst? Voor of na andere voeding? Als je de borst als hoofd voeding wilt geven, moet je eerst de borst geven en daarna iets anders. Anders zit ze al vol voordat ze aan de borst gaat.

Marla

Bericht door Marla » do mei 17, 2012 14:27

De voeding staat eigenlijk een beetje los van de borstvoeding, we doen een beetje wat uitkomt, hebben ook niet echt een schema. In ieder geval krijgt ze praktisch nooit de borst vlak nadat ze gewoon heeft gegeten. Voor het avondeten komt het meestal wel zo uit dat ze eerst de borst krijgt en dan gewoon eten, en daarna dan voor het slapen weer de borst.
In de slaapkamer zijn ook allerlei interessante dingen te zien volgens Luna, dus dat werkt helaas niet echt. Ze is echt zo geinteresseerd in alles om haar heen, wat natuurlijk heel leuk is maar niet handig voor de voedingen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do mei 17, 2012 19:23

En misschien een doek over haar heen doen zodat ze in een soort tentje zit?

Het kan ook gewoon een fase zijn waar ze in zit. En nu ze al wat ouder is kan het ook dat ze sneller drinkt maar daarmee wel genoeg binnen krijgt.

Marla

Bericht door Marla » zo mei 20, 2012 8:02

Een doek heb ik wel eens geprobeerd maar daar gaat ze dan ook mee spelen, haha. Ik hoop inderdaad dat het gewoon een fase is nu. Ze drinkt wel flink door, heeft ze altijd al gedaan, maar ik merk echt aan mijn borsten dat ze minder drinkt. Maar goed, ik moet er denk ik maar gewoon op vertrouwen dat ze als ze echt trek heeft heus wel gaat drinken en dat ze dus wel genoeg binnen krijgt. En mocht nou blijken dat ze niet genoeg aangekomen is de laatste tijd dan ga ik denk ik maar eens een consult doen bij Stefan Kleintjes.

Eef

Bericht door Eef » zo mei 20, 2012 14:50

Het lijkt me erg moeilijk om ondanks alle onbegrip over veganisme voor jezelf de juiste keuzes te maken over babyvoeding, ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat je daar af en toe wat onzeker van wordt, zou ik ook hebben. Maar bedenk ook dat wij over het algemeen heel wat beter nadenken over onze eigen voeding en dat van onze kinderen, dan de gemiddelde vleesetende mens, ook al staan juist zij al gauw met hun oordeel klaar :wink:

Ik las overigens zojuist (in Het Groot Leven Lang Fit Kookboek van Marily Diamond) toevallig dat tahoe in japan de eerste vaste voeding is die men zuigelingen geeft.

vegamike

Bericht door vegamike » za aug 10, 2013 17:56

"Maar bedenk ook dat wij over het algemeen heel wat beter nadenken over onze eigen voeding en dat van onze kinderen, dan de gemiddelde vleesetende mens, ook al staan juist zij al gauw met hun oordeel klaar"
Fijn om dat te lezen!

Mijn kleintje kwam veel te vroeg waardoor ik niet kon starten met borstvoeding. Nu ben ik vier maanden verder en het aan de borst drinken is te zwaar voor haar, helaas. Ik kolf 6 keer per dag en heb echt alles al geprobeerd om de productie te vergroten maar dat lukt niet :cry: (ook hulp van lactatiekundige gehad)
Ik moet nu 2 keer een voeding per dag aan de kleine geven die ik tekort kom met kolven en heb gekozen voor biobim omdat ik zoveel negatieve dingen las over soja. Mijn man wil dat ook het liefst (hij is vegetarier).
Ik vind het echt jammer dat ik niet genoeg borstvoeding produceer, maar ik ga gewoon door met kolven met de gedachte dat alle beetjes borstvoeding helpen.

Eef

Bericht door Eef » zo aug 11, 2013 9:35

Wat jammer, Vegamike. Ik ben het met je eens dat wat borstvoeding betreft, alle beetjes helpen.

Zou men bij zuigelingenvoeding op basis van dierlijke melk de (natuurlijke) groeihormonen, om het kalf in no-time om te toveren in een grote koe, er wel uit halen? Lijkt me niet ideaal voor een mensenbaby. Mijn gevoel gaat dan toch naar zuigelingenvoeding op basis van bio soja. Aan beide zitten natuurlijk hun eigen nadelen, maar als borstvoeding geen optie is, dan voelt dat voor mij het beste.

Ik las dat alicia silverstone (ook vegan) een initiatief is gestart om zogende moeders met elkaar in contact te brengen, zodat vrouwen met veel melk dit kunnen delen met vrouwen die weinig melk produceren. Super toch?!

vegamike

Bericht door vegamike » zo aug 11, 2013 11:38

"Ik las dat alicia silverstone (ook vegan) een initiatief is gestart om zogende moeders met elkaar in contact te brengen, zodat vrouwen met veel melk dit kunnen delen met vrouwen die weinig melk produceren. Super toch?!"

Inderdaad super, heb in mijn omgeving ook gezocht naar moeders maar dat was helaas erg lastig. En dan zou ik natuurlijk het liefst ook een Vega moeder hebben ;)
Jij hebt t over bio sojavoeding voor baby's, dat kon ik niet echt vinden alleen van Nestlé (niet bio) geloof ik en dat zag ik echt niet zitten.

Eef

Bericht door Eef » zo aug 11, 2013 13:38

vegamike schreef: Inderdaad super, heb in mijn omgeving ook gezocht naar moeders maar dat was helaas erg lastig. En dan zou ik natuurlijk het liefst ook een Vega moeder hebben ;)
.
Jammer dat er niemand in de omgeving is die je verder kan helpen.
Volgens mij is het inderdaad ook een samenbrenging van voornamelijk vega healthconscious moeders :D

Ik las trouwens dat aan zuigelingenvoeding ook vaak visolie wordt toegevoegd :?

Zou het niet mogelijk zijn om zelf zuigelingenvoeding te maken van bijvoorbeeld quinoa? Dan heb je alle essentiele aminozuren, zonder de nadelen van zuivel of soja. En dan moet je natuurlijk nog de benodigde vetzuren en vitaminen toevoegen, zoals ze dat bij gefabriceerde zuigelingenvoeding ook doen. Ik heb me er niet in verdiept hoor, maar dat vraag ik me af.

vegamike

Bericht door vegamike » zo aug 11, 2013 16:17

Geen idee, zal idd eens kijken naar quinoa. Al ben ik dan al snel weer bang dat ze iets te kort gaat komen als ik vitamines moet gaan toevoegen. De biobim is in ieder geval gelukkig zonder visolie etc. geschikt voor vegetariers. Dat had ik van te voren wel opgezocht. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo aug 11, 2013 20:46

Mijn jongste zoon had koemelkallergie en hij is na mislukte borstvoeding een tijdje aan de pepti flesvoeding geweest. Dit was ook niet optimaal, hij kreeg er rare ontlasting van. Ik denk dat hij vanaf een jaar sojamelk voor babies kreeg en daar deed hij het veel beter op.
Deze zoon is nu 1.90 en ik heb niet de indruk dat hij nadelen heeft ondervonden van de soja.

Hij kan net als ik niet tegen gluten, net als ik en ik ben met koemelk opgegroeid en ik neem aam dat daar geen link zit.

Marla

Bericht door Marla » ma aug 12, 2013 10:11

Sorry maar ik zou echt niet gaan experimenteren met het zelf maken van zuigelingen voeding! Ze moeten alles uit die voeding halen dus het is echt van belang dat alle voedingsstoffen erin zitten.

Vervelend dat de borstvoeding niet helemaal goed gaat Vegamike, maar goed dat je in ieder geval bent gaan kolven! Ik weet hoe zwaar dat is, ik heb zelf ook een tijdje fulltime gekolfd. En toen bij mij de productie ook even niet zo goed ging heb ik om dezelfde reden als jij ook voor de Biobim gekozen. Dat sojamelkpoeder is van een vervelend bedrijf en heeft ook echt ontzettend veel toevoegingen. Maar leuk vond ik het niet, om de biobim te moeten geven dus ik snap heel goed dat jij ook liever iets anders wilt. In België schijn je ook zuigelingenvoeding op basis van rijst te hebben, misschien zou je daar naar kunnen kijken, ik weet alleen niet van wat voor soort bedrijf dat komt.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma aug 12, 2013 11:59

Klopt Marla! Dat heet Novalac Novarice!
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie