Wat geven jullie je baby te eten?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

vegamike
Leefwijze: veganist

Re: Wat geven jullie je baby te eten?

Bericht door vegamike » di aug 13, 2013 9:35

Thanks Marla en Renee. Heb even gekeken naar Novalac maar dat is onwijs duur.
Nog even een vraagje Marla want ik kolf nu bijna 4 maanden fulltime en heb het idee dat het zelfs minder aan het worden is, maar nam jouw productie op een gegeven moment weer toe? Ik heb laatst weer een keer clusterkolven geprobeerd maar dat werkt ook niet en is zo zwaar :cry:

Marla

Bericht door Marla » di aug 13, 2013 10:22

Ik heb alleen helemaal in het begin fulltime gekolfd, omdat mijn dochter niet goed aanlegde. Het werd toen eerst steeds minder, maar dat kwam vooral door onzekerheid en ik veel te veel op de ml's zat te letten. Heb toen veel tips gehad, oa van lactatiekundige en van een vriendin een een jaar lang fulltime heeft gekolfd.
Sta je 's nachts op om te kolven? Dat is niet leuk natuurlijk, maar 's nachts voeden/kolven geeft je productie wel een enorme boost dus dat zou ik zeker doen. Verder proberen het kolven zo aangenaam mogelijk te maken. Neem een lekker kopje (borstvoedings)thee, ga er goed voor zitten. Probeer niet continu te kijken hoeveel ml's je al hebt want dat werkt alleen averechts als je al het idee hebt dat het minder wordt. Ik heb toen op internet ook nog allerlei tips gevonden om het te stimuleren, zal kijken of ik dat nog kan vinden.

vegamike

Bericht door vegamike » wo aug 14, 2013 12:39

Bedankt Marla. Ik heb inderdaad ook een hoop tips al gekregen van de lactatiekundige en op internet van alles gevonden. Draag zelfs een edelsteen die mijn productie zou kunnen vergroten. ;) De lactatiekundige had aangegeven dat ik nog naar de huisarts kon voor eventuele medicatie, maar dat zie ik echt niet zitten.
Je hebt wel gelijk van het letten op de ml, ik doe echt mijn best om het los te laten. Ik had zo graag gehad dat ze aan de borst kon drinken, maar helaas, ze wordt echt woest als ik het met haar probeer... (ja het is een karaktertje hoor :D )
Kolven doe ik vanaf half zes s 'ochtends en de laatste half twaalf á half 1 s' nachts. Misschien dan nog een keer om half 3 s' nachts. Al denk ik niet dat ik dat trek als ik moet werken.

Marla

Bericht door Marla » wo aug 14, 2013 14:30

Ja ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt dat ze niet aan de borst wil :(
Het klinkt eigenlijk alsof je alles al gedaan hebt wat mogelijk is, behalve dan misschien die medicijnen (waarvan ik heel goed begrijp dat je ze niet wilt). Dus misschien toch maar loslaten en blij zijn met elke ml die je haar kunt geven, en de rest aanvullen met poedermelk?

vegamike

Bericht door vegamike » wo aug 14, 2013 17:04

Denk inderdaad dat dat de beste optie is voor nu. Als ze een half jaar is ga ik toch starten met bijvoeding ( denk aan rapley methode) en uiteindelijk heeft ze dan minder melk nodig als dat goed gaat. Bedankt voor t meedenken, en fijn om even m'n verhaal kwijt te kunnen.

Marla

Bericht door Marla » do aug 15, 2013 11:37

Ja precies, dat wou ik ook nog zeggen, als je met de bijvoeding begint dan heb je misschien wel genoeg melk.

Geen probleem, ik weet zelf hoe lastig het kan zijn. Maar je moet maar bedenken dat in NL een hele hoop vrouwen niet eens aan bv beginnen, omdat ze het maar gedoe vinden. Dus wat dat betreft is jou kindje een stuk beter af :)

vegamike

Bericht door vegamike » do aug 15, 2013 17:05

:D ik kan niet wachten! Vanaf wanneer begon jij met bijvoeding? Ik wil denk ik starten bij 6 maanden.

Marla

Bericht door Marla » vr aug 16, 2013 12:06

Ik wilde eigenlijk ook 6 maanden aanhouden maar we zijn iets eerder begonnen, geloof 10 dagen voordat ze 6 maanden werd. Ik had een peer en liet haar daar een beetje aan sabbelen. Maar we zijn pas echt serieus begonnen toen ze 6 maanden was. Volgens mij adviseert het consulatiebureau nu 4 maanden toch? Ik snap dat echt niet, maar goed.

https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 7735_n.jpg
Eerste keer broccoli :)

Wortel
Leefwijze: flexanist

Bericht door Wortel » vr aug 16, 2013 13:42

Marla schreef:Ik wilde eigenlijk ook 6 maanden aanhouden maar we zijn iets eerder begonnen, geloof 10 dagen voordat ze 6 maanden werd. Ik had een peer en liet haar daar een beetje aan sabbelen. Maar we zijn pas echt serieus begonnen toen ze 6 maanden was. Volgens mij adviseert het consulatiebureau nu 4 maanden toch? Ik snap dat echt niet, maar goed.

https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 7735_n.jpg
Eerste keer broccoli :)
Aaah! Wat een schatje!
Volgens mij is de broccoli helemaal goedgekeurd :D

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » vr aug 16, 2013 14:34

vegamike schreef:Denk inderdaad dat dat de beste optie is voor nu. Als ze een half jaar is ga ik toch starten met bijvoeding ( denk aan rapley methode) en uiteindelijk heeft ze dan minder melk nodig als dat goed gaat. Bedankt voor t meedenken, en fijn om even m'n verhaal kwijt te kunnen.
Niet iedere baby gaat direct al zoveel eten met de bijvoeding dat er echt een significant deel van de voedingsstoffen uit de bijvoeding wordt gehaald. Vaak blijft de moedermelk toch nog wel een paar maanden de hoofdbron van de voedingsstoffen. Bovendien groeien baby's na zes maanden ook gewoon door zodat de behoefte aan voeding toeneemt. Allemaal redenen waarom je vaak tot een maand of tien (of zelfs nog wel langer) echt niet minder melk nodig hebt voor je baby.

Ik zou toch eens gaan kijken naar die medicijnen. Dat is helemaal niet zulk 'raar' spul in dit geval.
En als je weer aan het werk gaat, heb je tot negen maanden nog recht op kolftijd. Als het nodig is, maak daar dan gebruik van!

Maar superknap van je, al die tijd kolven!!!

vegamike

Bericht door vegamike » vr aug 16, 2013 17:00

Geweldige foto Marla, erg leuk om te zien. Voor medicatie voel ik echt niets. Kolven op het werk wordt ook nog spannend omdat ik ambulant werk in de zorg en heel de dag huisbezoeken doe bij cliënten. Zie het al helemaal voor me, mag ik even bij je kolven? Ik moet eind van de maand weer beginnen. Ik blijf hopen dat ik mijn dochter weer kan aanleggen en dat mijn productie toch nog gaat toenemen.

Marla

Bericht door Marla » vr aug 16, 2013 18:04

Waarschijnlijk heb je het wel al geprobeerd hoor, maar ik noem het toch maar even. Heb je haar wel eens geprobeerd aan te leggen als ze slaapt? Het schijnt dat kindjes dan uit een soort reflex gaan drinken.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr aug 16, 2013 19:35

Wat balen dat je dochter niet bij je wilt drinken! Hopelijk wil ze het binnenkort toch wel.

Ik begon na 6 maanden met bijvoeding en ook met Rapley. De hoeveelheid borstvoeding nam niet af met de bijvoeding. Leia is met 15 maanden gestopt met de borstvoeding. Ze kreeg toen nog 5 keer per dag de borst en op een avond besloot ze uit het niets niet meer te willen drinken bij me. Van alles geprobeerd maar ze wilde echt niet meer bij me drinken. Nog een tijdje gekolfd maar dat vond ik te inspannend met drie kinderen om me heen en met 15 maanden had ze het niet meer nodig.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Bericht door Marla » vr aug 16, 2013 20:04

Bij mij nam het wel af, hoeveel Luna bij me wilde drinken. Zij was denk ik ook wel een natuurtalent wat eten betreft want het ging bij haar echt heel snel. Ik was zelfs te bang dat ze al teveel at en dat dat ten koste zou gaan van mijn productie (kreeg ook al snel een borstontsteking nadat ze was begonnen met de bijvoeding). Maar elk kind is anders natuurlijk.

Lijkt me ook niet leuk Judith, om zo opeens te moeten stoppen met voeden! Ik ben nu net gestopt, met 21 maanden. Ik had de nachtvoedingen al afgebouwd dus ze dronk niet zo vaak meer, maar in de vakantie leek ze ook niet echt behoefte meer te hebben dus toen ben ik maar helemaal gestopt, maar ik mis het nog steeds wel :cry:

vegamike

Bericht door vegamike » za aug 17, 2013 10:41

Als ze slaapt aanleggen heb ik nog niet geprobeerd, goede tip ga ik doen :D
In het begin heeft ze wel even aan de borst gedronken maar dat was echt te zwaar, ze kon ook niet goed doordrinken. Maar nu drinkt ze wel veel krachtiger uit haar fles, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik probeer het ook altijd bloot op bloot (advies lactatiekundige) Het lijkt me zo mooi om haar op die manier te kunnen voeden, begrijp ook best dat jullie dat missen na zo'n lange tijd.

Marla

Bericht door Marla » za aug 17, 2013 12:01

Wat ook nog kan helpen is om de toeschietreflex alvast op te wekken voordat je haar aanlegt, zodat er meteen melk komt. Dat is ze nu gewend aan de fles, dus het kan best zijn dat ze gefrustreerd raakt als het niet snel genoeg komt.

vegamike

Bericht door vegamike » zo aug 18, 2013 9:02

Het werkt helaas niet, ze wordt letterlijk woest. :( Bedankt voor het meedenken allen, maar ik ga het loslaten. Ze is ook erg van slag daarna en dat kan niet de bedoeling zijn.

femke

Bericht door femke » ma mar 10, 2014 10:26

Ik ben al een tijd niet meer op dit forum geweest, maar zit weer erg te twijfelen. Lees hier ook de 'strubbels' van anderen en dat vind ik fijn, herkenbaar, maar ook weer lastig, omdat het geen zekerheid geeft.
Wij hebben nu 2 dochters. Een van 3,5 en een van 14 maanden. Onze jongste dochter is een hele kritische eter. Eerst wilde ze helemaal niks van groeten weten. Nu eet ze beter.
Wij gebruiken wel de sojavoeding van Nutrilon. Ben er zeker geen fan van, maar er is geen keus verder als je het veganistisch wilt doen.
Welke kangavites gebruik jij ... (ff je naam kwijt)?
Ik wil eigenlijk advies gaan vragen aan een dietiste. Iemand tips hiervoor?

femke

Bericht door femke » ma mar 10, 2014 10:31

Vegamike, hoe is het met de borstvoeding verlopen? En hoe gaat het nu?
Bij mij ging het ook zo, maar pas iets later. Denk rond 10/11 mnd. Ik kon alleen voeden op hele speciaal uitgekiende momenten, dat ze wel honger had, maar niet te veel en ook rustig was... Uiteindelijk heb ik nog een maand gekolfd, maar het was maar weinig. Heb tot een jaar kunnen rekken. Toen over gegaan op sojavoeding. Daar kan ze nu niet meer zonder! We willen het afbouwen, maar ze is echt alleen maar geinteresseerd in die fles voeding! (lijkt wel verslaafd)
We doen er nu steeds iets minder poeder in op dezelfde hoeveelheid water en zo rustig afbouwen. Maar ander drinken hoeft ze niet, dus ze drinkt best weinig. Wil ook dat ze andere dingen drinkt voor calcium, maar niet teveel soja. Dus haver/rijstmelk, maar ze lust niks. Af en toe water en appelsap met water gaat er wel eens in als ze veel dorst heeft.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma mar 10, 2014 10:58

Hoi femke, kan me voorstellen dat het heel lastig is als je kindje kieskeurig is met eten. Misschien heb je wat aan deze blog? (niet specifiek vegan) http://itsnotaboutnutrition.squarespace.com/home/

Op het PPK forum zijn ook een aantal vegan ouders met moeilijk etende kinderen.

Hier een topic over moeilijke eters: http://forum.theppk.com/viewtopic.php?f=10&t=27859
En een algemene draad over wat mensen hun kinderen te eten geven: http://forum.theppk.com/viewtopic.php?f=10&t=21598
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Plaats reactie