Spreekbeurt over veganisme

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Spreekbeurt over veganisme

Bericht door JudithK » ma jun 25, 2012 15:48

Meilan (groep 3) zou graag een spreekbeurt houden over veganisme. We twijfelden of het onderwerp niet te zwaar is in groep 3. Wat denken jullie?
Hoe zouden we het kunnen aanpakken zodat het niet te zwaar is en ze er iets interessants over kan vertellen? Wat zou ze kunnen vertellen? En wat voor plaatjes erbij om te laten zien?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Martine
Moderator

Re: Spreekbeurt over veganisme

Bericht door Martine » ma jun 25, 2012 16:36

Ik heb even 'vegan presentation 3rd grade' gegoogled:
http://www.thekindlife.com/forum/thread ... vegetarian
http://newvegetariansdiets.com/justice- ... old-vegan/

Misschien zoiets:
Eerst uitleggen wat een veganist is (wat eet je wel/niet)
Dan uitleggen dat veganisten boerderijdieren zoals koeien en kippen net zo lief vinden als huisdieren zoals honden en katten. (plaatjes van vrolijke/schattige dieren erbij). Misschien ook wat bijzondere feitjes vertellen, zoals dat varkens net zo slim zijn als honden.
Daarom eten veganisten geen vlees, eieren, melk etc. omdat we vinden dat geen enkel dier als eten voor mensen gebruikt zou moeten worden. (vlees is van dieren gemaakt, melk is voor kalfjes etc.)
Tot slot laten zien wat je als veganist allemaal wél kan eten en veganistische traktatie uitdelen

Ik zou in ieder geval geen plaatjes van mishandelde dieren enzo laten zien. Als je al ongelukkige dieren in de presentatie gebruikt, dan misschien stripfiguurtjes ofzo, om het een beetje luchtig te houden.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma jun 25, 2012 20:32

Martine schreef: Dan uitleggen dat veganisten boerderijdieren zoals koeien en kippen net zo lief vinden als huisdieren zoals honden en katten. (plaatjes van vrolijke/schattige dieren erbij).
Dit vind ik een supertip. Het is zo makkelijk te begrijpen en zo logisch dat er verder weinig uitleg aan te pas hoeft te komen :)

Er kan misschien ook een stukje in over dat dieren eten slecht voor het milieu is (tegenwoordig zo'n mediageniek onderwerp dat het denk ik wel herkenbaar is voor de kids in de klas), omdat de dieren dan éérst zelf (plantjes) moeten eten en we ze dán nog eens zelf opeten. Dat is heel veel eten. Als we meteen zelf plantjes eten hebben we veel minder plantjes nodig. Dan is er ook meer voor andere mensen.

Er kunnen ook plaatjes in zitten van dingen die je dan wel eet als je geen dieren eet. Plaatje van patatjes, bord spaghetti, et cetera: Eet ik allemaal wel! Niet eens zo anders dus!

Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe je dochter in dit soort dingen staat, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat ze weet dat het niet gaat om kinderen overtuigen van haar/jullie ideeën, en dat ze niet (onbewust of voor het gevoel van de kids in de klas) concludeert dat de kinderen die wel dieren eten slecht of gemeen zijn. Het is denk ik wel lastig te voorkomen dat sommige kids zo'n conclusie zowieso gaan trekken ("ik eet een dier dat misschien wel net zo lief is als mijn hondje Fikkie :'( "), maar kinderen kunnen daar denk ik wel heel hevig op reageren. En de leraar/lerares en hun ouders vinden dat vast ook niet leuk.

Heb je het onderwerp al besproken met de leraar/lerares? Ik denk dat het belangrijk is dat ze in ieder geval weet wat het onderwerp gaat zijn, en dat ze weet dat je er oog op houdt dat het positief blijft en zonder schokkende beelden/feiten. Misschien kun je ook haar mening vragen over of het misschien toch een te zwaar onderwerp is. Misschien niet voor je dochter, maar wellicht voor haar klasgenootjes die wellicht schrikken van de realisatie dat ze 'lieve diertjes eten'.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma jun 25, 2012 20:59

JudithK schreef:Meilan (groep 3) zou graag een spreekbeurt houden over veganisme. We twijfelden of het onderwerp niet te zwaar is in groep 3. Wat denken jullie?
Ik denk dat ze het zelf moet weten. Als zij er iets over wil vertellen, moet ze dat doen.
JudithK schreef:Hoe zouden we het kunnen aanpakken zodat het niet te zwaar is en ze er iets interessants over kan vertellen?
We? Ik begrijp dat je haar zou kunnen helpen, maar dat helpen zou toch niet meer moeten zijn dan haar aanreiken waar zij om vraagt? Zij moet een spreekbeurt houden, niet jullie, toch?
JudithK schreef:Wat zou ze kunnen vertellen?
Wat houdt haar bezig? Laat haar vertellen wat ze er over wil vertellen.
JudithK schreef:En wat voor plaatjes erbij om te laten zien?
De plaatjes die ze zelf wil laten zien...

Je vroeg wat wij, ik in dit geval, ervan denken. Ik denk dat je op zoek was naar een ander antwoord. Daarom zeg ik er maar bij dat ik geen kinderen heb en dat ik geen ervaring heb met het opvoeden van kinderen. Maar goed, ik zou het dus zo doen als ik hierboven heb beschreven ;)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma jun 25, 2012 21:11

Rick schreef:
JudithK schreef:Hoe zouden we het kunnen aanpakken zodat het niet te zwaar is en ze er iets interessants over kan vertellen?
We? Ik begrijp dat je haar zou kunnen helpen, maar dat helpen zou toch niet meer moeten zijn dan haar aanreiken waar zij om vraagt? Zij moet een spreekbeurt houden, niet jullie, toch?
Ik bedoel dit inderdaad. Haar helpen, maar niet de spreekbeurt voor haar maken. Ze is nog maar 6 jaar, dus ze heeft wel wat hulp nodig, maar uiteindelijk moet ze het zelf doen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » ma jun 25, 2012 22:03

JudithK schreef:
Rick schreef:
Ik bedoel dit inderdaad. Haar helpen, maar niet de spreekbeurt voor haar maken. Ze is nog maar 6 jaar, dus ze heeft wel wat hulp nodig, maar uiteindelijk moet ze het zelf doen.
Nou ja, ik vind dat ze in ieder geval een leuk onderwerp heeft uitgekozen ;)
Wel jong voor een spreekbeurt. Volgens mij heb ik niet voor groep 7 (klas 5) huiswerk mee gekregen....

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 25, 2012 22:51

Jup, leuk onderwerp.
Ik denk dat ze in elk geval ervaringsdeskundige is op het gebied van veganisme op die leeftijd :mrgreen:
Maar ik denk dat veel kindjes helemaal geen idee hebben wat het is (aangezien de ouders dat vaak ook al niet hebben, en ze het dus niet van huis uit meekrijgen). Alle toelichting die Meilan kan geven lijkt me dan mooi meegenomen, nietwaar?
En als ze op die leeftijd al kan duidelijk maken aan haar klasgenootjes dat veganisme niet 'raar' is, dan komt het helemaal goed denk ik! :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di jun 26, 2012 6:14

jet schreef:Jup, leuk onderwerp.
Ik denk dat ze in elk geval ervaringsdeskundige is op het gebied van veganisme op die leeftijd :mrgreen:
Maar ik denk dat veel kindjes helemaal geen idee hebben wat het is (aangezien de ouders dat vaak ook al niet hebben, en ze het dus niet van huis uit meekrijgen). Alle toelichting die Meilan kan geven lijkt me dan mooi meegenomen, nietwaar?
En als ze op die leeftijd al kan duidelijk maken aan haar klasgenootjes dat veganisme niet 'raar' is, dan komt het helemaal goed denk ik! :mrgreen:
Dat is wel fijn inderdaad, dat het misschien ook helpt kinderen meer begrijpend/begripvol te maken als Meilan geen broodje kaas eet :)

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di jun 26, 2012 8:04

Het is niet verplicht om een spreekbeurt te houden. Er was een meisje die dit graag wilde en dit heeft ervoor gezorgd dat er een heleboel kinderen in de klas dit leuk vonden en ook een spreekbeurt wilden houden. Meilan leek dit ook gelijk leuk.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di jun 26, 2012 8:14

Ik denk dat vertellen dat de moederkoe en het kalfje graag bij elkaar willen zijn, maar dat niet mogen en dat ze dan verdrietig zijn, ook wel iets is dat niet te eng is maar wel goed duidelijk maakt waarom het 'zielig' is voor de koeien als mensen melk drinken.
Renee1137 schreef:Er kunnen ook plaatjes in zitten van dingen die je dan wel eet als je geen dieren eet. Plaatje van patatjes, bord spaghetti, et cetera: Eet ik allemaal wel! Niet eens zo anders dus!
Lijkt me een goed idee.

Zen

Bericht door Zen » di jun 26, 2012 16:47

Martine schreef:Ik heb even 'vegan presentation 3rd grade' gegoogled:
Groep 3 komt overeen met 1st grade, niet 3rd grade. De dochter van Judith is dus nog wat jonger.
Cut cold stone with a warm heart

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jun 26, 2012 18:28

Ja, dat bedacht ik later zelf ook. Beetje dom :oops:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr jun 29, 2012 20:00

Hier kan je Meilans spreekbeurt bekijken: http://youtu.be/irHBzZWNdso

marjan

Bericht door marjan » vr jun 29, 2012 20:41

Wat leuk! En wat een bewegingen...

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr jun 29, 2012 20:43

Haha, ja ze is nogal beweeglijk. Helemaal als ze het spannend vindt.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes » vr jun 29, 2012 21:13

Oh, wat leuk! Ze is inderdaad erg beweeglijk, in ieder geval genoeg vitamines ;)

"Hoe maken ze van een varken worst?"
"Door ze dood te maken."

Blijft toch een heel eng iets om zo te horen... :(
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za jun 30, 2012 9:21

Goed gedaan! En ze vond het vast heel spannend.
Zijn er later nog reacties gekomen van andere kinderen (of ouders)?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo okt 02, 2013 20:29

We zijn 1,5 jaar verder en na in groep 4 een spreekbeurt over katten gehouden hebben vindt ze dat ze nu wel weer haar spreekbeurt over veganisme kan doen. Zijn toch ook weer een heleboel andere kinderen in de klas dan twee jaar geleden en die moeten het ook allemaal weten volgens haar. Dus over vier weken heeft ze, nu in groep 5, weer een spreekbeurt over veganisme. Ze heeft er ontzettend veel zin in.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo okt 02, 2013 20:51

JudithK schreef:We zijn 1,5 jaar verder en na in groep 4 een spreekbeurt over katten gehouden hebben vindt ze dat ze nu wel weer haar spreekbeurt over veganisme kan doen. Zijn toch ook weer een heleboel andere kinderen in de klas dan twee jaar geleden en die moeten het ook allemaal weten volgens haar. Dus over vier weken heeft ze, nu in groep 5, weer een spreekbeurt over veganisme. Ze heeft er ontzettend veel zin in.
Tof! Succes!

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 02, 2013 21:13

Wat een ontzettend schattig kind heb je. En zo goed die spreekbeurt!!! Kleine wereldverbeteraar. Wens haar maar veel succes van mij met de volgende spreekbeurt dat zal ze vast weer heel erg goed doen.

Plaats reactie