Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Bericht door Truus » zo aug 17, 2014 7:10

franske schreef:mijn vrouw eet 85% vegetarisch
Niet, dus.
franske schreef:heel bewust laten we onze dochter kiezen.
Mij lijkt het verwarrend voor kinderen wanneer ouders vloeibare grenzen stellen, zo van, 'Jij mag vlees eten maar je vader heeft liever dat je het niet doet.' Zo'n kind kiest dan wellicht altijd om te eten wat aangeboden wordt, maar voelt zich er constant schuldig over.
franske schreef:Soms zou ik wel eens willen dat we haar vegetarisch/veganistisch op hadden willen voeden, maar het is een keuze waar mijn vrouw niet geheel achter staat.
Dat krijg je als je gemengd gehuwd bent. Maar ja, waar vind je een veganistische partner? Vooral omdat veganisme toch niet een alomvattende cultuur is zoals een religie, gaat dat moeilijk.

Wen

Bericht door Wen » zo aug 17, 2014 8:15

De manier waarop jouw moeder met jou omgaat, gaat ook een invloed op je dochter hebben.
Een zelfzekere moeder creëert een zelfzekere dochter. Als jij je onderdanig opstelt naar jouw moeder, gaat jouw dochter zich leren onderdanig op te stellen. Je kan de zaak ook bespreken met je moeder op een moment dat jouw dochter daar niet bij is. En als zij jou keuze dan nog niet aanvaardt. Kan je misschien beter zeggen dat je een volwassen vrouw bent en dat je respecteert dat zij een andere mening hebt, maar dat jij kiest hoe jouw dochter leeft en dat zij die keuze moet respecteren. Als zij dat niet doet, kan je beter kleine visites plannen, waar er niet gegeten wordt.
De confrontatie altijd uit de weg gaan geeft jouw dochter ook een duidelijke boodschap. En als jij op restaurant kalm jouw mening uit en je moeder wordt boos, dan moet zij dat maar weten. Dat is dan helemaal haar verantwoordelijkheid (onder voorwaarde dat jij kalm blijft en gewoon kalm zegt. Dit eet mijn dochter vanavond)
Daar leert jouw dochter volgens mij een heel positieve levenshouding van.

Dat gezegd zijnde, snap ik perfect als je het toch niet ziet zitten. Families is moeilijk...

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 17, 2014 9:19

Bedankt voor de tips wen.
Gesprekken voeren met mijn moeder is echter niet mogelijk.
Ik ben nu 26 en heb die strijd al een hele tijd geleden opgegeven.
In het restaurant vanavond laat ik mijn dochter inderdaad gewoon patat/aardappels eten met groente (dus geen kindermenu) dat is neutraal terrein en ben ik haar moeder dus heb ik het voor het zeggen.

En we gaan daar niet zo heel vaak eten hoor, maar ja mijn dochter wil daar toch wel eens slapen en ik wil dan niet zeggen dat dat niet mag.
Ze geniet ook zo van de lasagne van oma, het is alleen jammer dat ze het gehakt dan niet wil vervangen door vega gehakt.
Dit is ook niet bespreekbaar, eten is een heikel punt in onze familie.
Ik heb vroeger anorexia gehad dus mijn moeder denkt dat ik weer aan het terugvallen ben en dat ik mijn dochter meesleur.
Dit is echter absoluut niet het geval, ik heb die ziekte overwonnen en afgesloten, ik ken mezelf nu goed genoeg om te zeggen dat ik zoiets nooit meer laat gebeuren.
Helaas ontbreekt het vertrouwen van haar kant.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo aug 17, 2014 9:24

Wat ontzettend naar dat je moeder niet achter je keuzes staat.

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 17, 2014 9:26

Truus schreef:Mij lijkt het verwarrend voor kinderen wanneer ouders vloeibare grenzen stellen, zo van, 'Jij mag vlees eten maar je vader heeft liever dat je het niet doet.' Zo'n kind kiest dan wellicht altijd om te eten wat aangeboden wordt, maar voelt zich er constant schuldig over.
.
Onze dochter eet ook gewoon met de pot mee, maar ik laat haar buitenshuis ook wel zelf de keuze.
Met het feestje van school in het park gingen ze allemaal in het gras zitten en limonade drinken met een koekje met een laagje chocolade en m&m's
Afgezien van de melk die erin verwerkt zit vind ik het een afschuwelijk product, met totaal geen voedingswaarde.
Maar ja, moet je dan tegen zo'n kind zeggen, bee jij bent de enigste die niks krijgt want er zit melk in, hier is een wortel.

Ik leg mijn dochtertje nu al een beetje uit hoe het werkt (ze is bijna 4), maar helemaal begrijpen doet ze het natuurlik niet.
Ik leg uit waarom wij geen vlees eten en waarom kalfjes bij hun mama weggehaald worden als ze heel klein zijn.
Dat gaat er dan nog wel in, maar als we dan op een verjaardag zijn en ze wil perse een worstje pakken ook als ze weet dat daarvoor diertjes zijn doodgemaakt dan moet ze dat zelf weten.

Ik ben hier om haar te begeleiden niet om haar de keuze uit handen te nemen.
Ze is haar eigen persoon en moet zelf haar weg vinden in het leven, ik ben er alleen om haar vanaf te zijnlijn te begeleiden vind ik.
Ik ben vroeger erg kort gehouden tot aan mijn haar en kledingkeuze aan toe, zoiets wil ik niet voor haar.

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 17, 2014 9:31

Assie schreef:Wat ontzettend naar dat je moeder niet achter je keuzes staat.
Nooit gedaan, maar ik moet zeggen dat ik ook niet makkelijk ben om achter te blijven staan.
Ik ben gothic geweest, heb anorexia gehad en zat liever in een boom in het bos met een boek over oude natuurreligies dan dat ik met vriendinnetjes speelde.

En nu heb ik dreadlocks, tattoos, piercings, ben veganist en wil graag meehelpen aan wereldvrede.
Ik zit nog steeds graag in De natuur, lees nog steeds graag over natuurreligies of andere culturen.
Kijk geen tv, luister geen radio en ben gewoon een "raar" mens.

Dus ik maak het haar ook niet makkelijk.
Gelukkig heb ik een man die onvoorwaardelijk achter me staat en me in alles steunt ook al loop ik niet met de grote stroom mee :hippy:

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo aug 17, 2014 9:39

(y)

Wen

Bericht door Wen » zo aug 17, 2014 9:53

(y)
Gewoon jezelf blijven :!:

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » zo aug 17, 2014 11:07

Truus schreef:
franske schreef:mijn vrouw eet 85% vegetarisch
Niet, dus.
Toch wel, als we samen eten, eten we geen vlees en/of vis. We niet alle maaltijden gezamenlijk.
De gezamenlijke maaltijden zijn zonder vlees/vis, en dus een toegift van mijn vrouw naar mij. Eet ik niet mee dan is het weer haar keuze wat er gegeten wordt, in overleg met onze dochter.
franske schreef:heel bewust laten we onze dochter kiezen.
Mij lijkt het verwarrend voor kinderen wanneer ouders vloeibare grenzen stellen, zo van, 'Jij mag vlees eten maar je vader heeft liever dat je het niet doet.' Zo'n kind kiest dan wellicht altijd om te eten wat aangeboden wordt, maar voelt zich er constant schuldig over.
Ik begrijp niet zo goed wat er verwarrend is. Of zij vlees/vis wil eten, is een keuze die ze bij ons zelf mag maken. Ze is 13 jaar en naar ons idee in staat om daar zelf in te mogen kiezen. Het gaat er niet om wat ik wil, maar het gaat erom hoe zij zich wil ontwikkelen als mens zijnde en welke keuzes ze daarbij maakt.
Ze eet bij ons wat er op tafel komt(zie antwoord hierboven), maar kan soms ook in een weekend kiezen voor makkelijk en een Pizza met salami naar binnen schuiven.
franske schreef:Soms zou ik wel eens willen dat we haar vegetarisch/veganistisch op hadden willen voeden, maar het is een keuze waar mijn vrouw niet geheel achter staat.
Dat krijg je als je gemengd gehuwd bent. Maar ja, waar vind je een veganistische partner? Vooral omdat veganisme toch niet een alomvattende cultuur is zoals een religie, gaat dat moeilijk.
Eigenlijk zie het antwoord hierboven.

Ik denk dat een vegetarische/veganistische leefwijze vooral gestoeld is op eigen ontwikkeling en niet op het opdringen van iets te 'moeten' kiezen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » zo aug 17, 2014 11:13

franske schreef:Ik denk dat een vegetarische/veganistische leefwijze vooral gestoeld is op eigen ontwikkeling en niet op het opdringen van iets te 'moeten' kiezen.
Ik denk precies andersom.

Veganistisch opvoeden en wat een kind later kiest is aan zichzelf.

Net als dat je een kind opvoed respect voor alles te hebben en wat het later kiest is aan zichzelf.

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 17, 2014 12:04

Opvoeding helpt wel voor een groot deel mee natuurlijk.
Als ik mijn dochter niet uitleg wat er verkeerd is aan het misbruiken en gebruiken van dieren dan zal ze later alleen maar horen dat vlees eten gezond is en melk nodig is voor gezonde botten.
Ik zorg ervoor dat ze beide verhalen te horen krijgt, en niet alleen wat dieren betreft, ik wil van alle mogelijke scenarios verschillende kanten belichten.
Zo hoop ik haar te leren denken voor zichzelf en niet leren wàt ze moet denken.
Dan kan ze later hopelijk haar eigen keuzes maken en die onderbouwen zonder gewoon mee te lopen met de grote stroom, ongeacht wat ze ook kiest.

Truus

Bericht door Truus » zo aug 17, 2014 12:19

Lisa schreef:Ik zorg ervoor dat ze beide verhalen te horen krijgt
Kinderen leren hoofdzakelijk door voorbeeld. Ze doen anderen na.

Wanneer ze volwassen zijn zullen ze zelf bepalen welk gedrag ze nadoen en welk niet, of ze wel of niet opgevoed zijn om te 'denken voor zichzelf'.

Uiteindelijk moet iedere ouder zelf met evt. partner(s) beslissen hoe hij zijn kinderen wil opvoeden, maar ik zou je willen adviseren om geen illusies te hebben. Als ((over)groot)moeder denk ik zo'n advies te kunnen geven.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo aug 17, 2014 16:13

Ik ben vegetarisch opgevoed en heb nooit een keuze gehad. Nu sta ik er volledig achter maar rond mijn pubertijd zou ik graag de keuze hebben gehad.

Truus

Bericht door Truus » zo aug 17, 2014 17:12

Assie schreef:rond mijn pubertijd zou ik graag de keuze hebben gehad.
Waarschijnlijk was dit niet het enige waarin je graag de keuze zou hebben gehad? Had je niet ook zelf willen kiezen of je naar school moet? Hoe laat je thuis moet zijn? Hoeveel zakgeld je krijgt? enz?

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 17, 2014 17:20

Truus schreef:Kinderen leren hoofdzakelijk door voorbeeld. Ze doen anderen na.

Wanneer ze volwassen zijn zullen ze zelf bepalen welk gedrag ze nadoen en welk niet, of ze wel of niet opgevoed zijn om te 'denken voor zichzelf'.

Uiteindelijk moet iedere ouder zelf met evt. partner(s) beslissen hoe hij zijn kinderen wil opvoeden, maar ik zou je willen adviseren om geen illusies te hebben. Als ((over)groot)moeder denk ik zo'n advies te kunnen geven.
Tuurlijk leren ze door voorbeelden, en daarom geven wij als ouders het goede voorbeeld.
Maar ik vertel wel graag waarom ik dingen op een bepaalde manier doe en laat haar dan alsnog de keuze.
Gewoon dingen op je eigen manier doen en dan verwachten dat je kinderen het na gaan doen, zonder dat je uitlegt wat de reden is voor je gedrag helpt niet denk ik.

Mijn moeder zei vroeger altijd: omdat ik het zeg. Discussie was dan niet mogelijk, het ging gewoon zoals het ging.
Ik had daar een verschrikkelijke hekel aan.
Nu eet ze gewoon met de pot mee en ik zal ook zeker geen vleeswaren in huis halen, maar als ze straks naar school gaat en ze wil op een kinderfeestje knakworsten eten terwijl ze weet waar het vandaan komt dan moet ik dat respecteren.

Voor de geïnteresseerden: het eten net ging goed. Patat met komkommer en tomaat, maar ze was moe dan heeft ze niet zo'n grote eetlust. Alleen wat patat op.
En helaas chocomel en ijsje na het eten. Dat was dan weer minder.
Maar weet nog niet zo goed hoe ik dat moet verbieden, tot een aantal weken terug mocht dat wel en nu opeens niet meer.
Opa vroeg gelijk wil je chocomel? Nou dat wil ze dan natuurlijk wel, anders had ik appelsap besteld, maar ja wil dan ook weer niet de boeman zijn voor mijn dochter.
Ben al blij dat ze geen vlees meer eet en thuis verder zo goed als vegan, buitenshuis gaan we maar in kleine stapjes afbouwen.
Vind dat het al best lekker gaat voor een paar weken into the vegan lifestyle.
We komen er wel :D

Truus

Bericht door Truus » zo aug 17, 2014 18:13

Lisa schreef:Maar ik vertel wel graag waarom ik dingen op een bepaalde manier
Uiteraard, en zou je het vergeten, dan vragen ze het wel.
Lisa schreef: En helaas chocomel en ijsje na het eten. Dat was dan weer minder. Maar weet nog niet zo goed hoe ik dat moet verbieden, tot een aantal weken terug mocht dat wel en nu opeens niet meer. Opa vroeg gelijk wil je chocomel? Nou dat wil ze dan natuurlijk wel,
Dat is dus het probleem dat je krijgt van niet consequent zijn. Zij heeft heus wel door dat jij het niet fijn vind. Opa ook trouwens. Nu wordt ze fijn gemalen tussen jou en Opa.

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » zo aug 17, 2014 22:41

Truus schreef:

Daarom laten wij onze dochter allebei de kanten zien. Leggen we beide kanten uit en laten haar daarin een keuze maken. Niet alleen met eten, maar met alle dingen, binnen grenzen van het mogelijke passend bij haar leeftijd.
Dat doen we niet alleen in eten, maar in alle levensvraagstukken.

Wij denken dat er geen slechte manier is in dit geval. Het kan natuurlijk altijd beter. Maar praat en kijk naar je kind. Vraag wat het wil en kijk of dat past binnen jullie gezin (dus ook waar je kind deel vanuit maakt) en is dat af en toe de keuze maken om je kind vlees/vis/ei/kaas/melk etc..... te laten eten, in ons geval, dan is dat zo.
Je kan het er dan wel over hebben en proberen uit te leggen welke keuze jij zou maken.
Doordat ik geen vlees/vis eet en mij vrouw wel, we wel zoveel mogelijk biologisch eten en voedingsmiddelen die dicht bij ons staan eten, proberen uit te leggen wat eten in onze maatschappij betekent en welke prijs we ervoor moeten betalen.
Strijd aangaan met een grootouder zouden wij nooit doen. Wij hebben onze wederzijdse ouders duidelijk gemaakt dat wij een bepaalde kijk hebben op opvoeden en dat ze dat te respecteren hebben. Anders zit/zat er gezamenlijk eten niet meer in. Dus was het bij ons nooit een discussie wat opa/oma wilde, maar wat wij vonden dat mocht/goed voelde.
Communicatie is in dit geval van wezenlijk belang.
Steun zoeken bij je omgeving ook, kan dat niet, dan vraagt het nogal wat doorzettingsvermogen en zul je soms een impopulaire beslissing moeten maken.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma aug 18, 2014 12:17

Lisa schreef: ...maar als ze straks naar school gaat en ze wil op een kinderfeestje knakworsten eten terwijl ze weet waar het vandaan komt dan moet ik dat respecteren.
Ik vind dat je dat niet kunt respecteren. Je kunt er afstand van nemen en niet aan meewerken. Als je kind een ander kind slaat respecteer je dat ook niet, als je kind een hond schopt respecteer je dat ook niet.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma aug 18, 2014 12:30

Truus schreef:
Assie schreef:rond mijn pubertijd zou ik graag de keuze hebben gehad.
Waarschijnlijk was dit niet het enige waarin je graag de keuze zou hebben gehad? Had je niet ook zelf willen kiezen of je naar school moet? Hoe laat je thuis moet zijn? Hoeveel zakgeld je krijgt? enz?
Wat bedoel je hiermee Truus? Dat het aan mijn pubertijd lag? Nee het lag aan mijn eigen keuzevrijheid. En het is niet makkelijk als kind om nergens te kunnen eten.

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 18, 2014 13:52

TonyJello schreef:
Lisa schreef: ...maar als ze straks naar school gaat en ze wil op een kinderfeestje knakworsten eten terwijl ze weet waar het vandaan komt dan moet ik dat respecteren.
Ik vind dat je dat niet kunt respecteren. Je kunt er afstand van nemen en niet aan meewerken. Als je kind een ander kind slaat respecteer je dat ook niet, als je kind een hond schopt respecteer je dat ook niet.

Eigenlijk heb je wel gelijk tonyjello.
Maar ik plaats haar dan wel in een uitzonderingspotitie, stel dat ze door mij dan word gepest?
Dat rare kind dat niks mag eten?
Ze heeft haar moeder ook al niet echt mee qua pestfactor met hippiekleding, pierdings en dreadlocks.
Als ze dan ook nog eens veganistisch moet eten van mij, ook op school en op feestjes enz..
Ik weet nog niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan.

Ik denk ook dat dat voor lastige situaties gaat zorgen.
Stel dat ze bij een vriendinnetje gaat spelen en ze vragen opeens of ze blijft eten.
(Lasagnaschotel met saus en gehakt bijvoorbeeld) moet ik dan zeggen, nee mag niet, of je geeft haar maar een boterham.
En kan ik van ouders verlangen dat zij op het verjaardagsfeestje van hun kind eraan denken mijn kind een appel te geven terwijl iedereen aan de taart zit?

Mag ik vragen hoe andere ouders dat doen of hebben gedaan die hun kinderen veganistisch opvoeden?
Ik vind dit wel moeilijke situaties.
Maar goed, ik ben ook nog maar enkele weken veganistisch he, niet vergeten mensen, ik ben alles nog maar aan het ontdekken :mrgreen:
Ik vind hier ook mijn weg wel in uiteindelijk.

Maar ik vind het nu vooral ook moeijlijk om dingen te verbieden die ze een paar weken gekeden wel mocht.
Is erg verwarrend voor haar denk ik, ze is ook pas 3 dus kan het ook nog niet heel goed uitleggen.
En mijn man is natuurlijk niet veganistisch, thuis eet hij wel vegan mee maar in een restaurant besteld hij gewoon vleesgerechten en zal ook echt niet blij zijn als ik zeg dat onze dochter geen chocomel mag bijvoorbeeld.
We zouden 1 lijn moeten trekken, maar ja, ik ben degene die veranderd is, mag ik dan verwachten van mijn gezin dat ze al hun eetgewoonten overhoop moeten gooien om zich aan mij aan te passen?
Dit kwam ook maar uit de lucht vallen voor mijn man natuurlijk.

Iemand tips, suggesties, advies?

Plaats reactie