Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
TonyJello
Leefwijze: veganist

Re: Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Bericht door TonyJello » ma aug 18, 2014 15:37

Nou Lisa, ik moet zeggen dat ik met bewondering lees hoe je de opvoeding doet en hoe je je keuzes maakt. Ik vind het heel erg goed en ik ben een tijd van dit forum geweest en las dan ook net pas dat je nog maar kort veganist bent. Dat maakt alles nog weer even wat ingewikkelder. Ik denk dat je op een heel goede weg bent en ik zou zeggen, ga zo door. Mijn complimenten.

Wen

Bericht door Wen » ma aug 18, 2014 16:06

Neem, je tijd en neem de beslissing waar jij je op dat moment het beste bij voelt.

http://theveganmom.com/category/kids-2/

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 18, 2014 16:09

Tonyjello, bedankt voor het compliment, ga er van blozen hihi :oops:

Wen, bedankt voor de link, ik ga de site gelijk doorspitten, leuk!

Truus

Bericht door Truus » ma aug 18, 2014 18:19

Het lijkt mij dat als je partner niet vegan is, je het idee van je kind vegan opvoeden beter kunt laten schieten. Het voorkomen van dierenleed is een belangrijke waarde, maar je kind stabiel opvoeden is een hogere waarde. Dus ook oprecht geen commentaar hebben op haar keuzes.

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 18, 2014 19:02

Of zorgen dat mijn man ook vegan wordt :mrgreen: :govegan:

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma aug 18, 2014 19:18

That's the spirit! :govegan:

Truus

Bericht door Truus » di aug 19, 2014 12:27

Lisa schreef:Of zorgen dat mijn man ook vegan wordt
Je partner proberen te veranderen is funest voor je relatie.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di aug 19, 2014 12:40

Mensen maken graag hun eigen afweging. Ik ben deze week 20 jaar samen met mijn lief en van echte vleeseter die 7 liter melk per week dronk is hij veranderd in een heel af en toe vleeseter, die geen melk meer drinkt.
Nooit zal ik kunnen zeggen: ik wil dat je nooit meer vlees eet.
Wel kan ik zeggen: wat fijn dat je mijn (vegan) eten zo lekker vindt :P
Of glimlachen als hij een varken ziet scharrelen en zegt: die zouden we toch niet op moeten willen eten.

Lisa

Bericht door Lisa » ma aug 25, 2014 11:06

Mijn dochtertje wilde in de supermarkt een plakje worst want die kreeg ze immers altijd, maar ze zei er wel achteraan, hier worden ook diertje voor doodgemaakt he mama.
Ja klopt, daarom krijg je het niet. :mrgreen:

Ze gaat nog wel de discussie met me aan hoor trouwens.
Als ze dan vraagt gaan we hier weer een ijsje halen mama?
Dan zeg ik nee meid, ik wil dat liever niet meer eten want er zit melk in en voor melk maken ze koetjes dood en dat vind ik zielig.
'Ja maar mahaaaam ik wil een ijsje, ik vind het wel lekker en ik vind het niet zielig voor de koetjes"
Tja, zie zo'n discussie maar eens te winnen van een 3 jarige :lol:
Maar ze krijgt het mooi niet hoor.
Alleen als papa erbij is krijgt ze nog wel eens een stroopwafel op de markt enzo :?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma aug 25, 2014 12:06

Misschien is een lekker sorbetijsje een oplossing?

Marianne

Bericht door Marianne » ma aug 25, 2014 21:42

Bij Veggie-deli heb ik ooit ijsjes gekocht (kokos en mango) die in een kartonnetje op kamertemperatuur zaten dat je thuis in de vriezer moest leggen. Heel lekker en niet te groot. En leuk voor kinderen en grote mensen.

Marla

Bericht door Marla » do aug 28, 2014 19:51

Ik zou in dat geval inderdaad waterijs of sorbetijs geven.

Lisa

Bericht door Lisa » do aug 28, 2014 20:48

Ik heb thuis waterijsjes met alleen fruit en water dus ook nog eens zonder suiker.
Maar het ging ook meer over het in discussie gaan over dingen die ze voorheen wel mocht dan dat het over een ijsje ging

Truus

Bericht door Truus » za aug 30, 2014 21:23

Lisa schreef:Dan zeg ik nee meid, ik wil dat liever niet meer eten want er zit melk in en voor melk maken ze koetjes dood en dat vind ik zielig.
Belaad je zo'n klein kind niet te zwaar met schuldgevoelens, temeer dat ze het van haar vader wel krijgt?

Elders op dit forum kunnen we lezen hoe leden worstelen met schuldgevoelens omdat ze per abuis iets dierlijks hebben binnengekregen, of met het dilemma om de wolle trui wel of niet af te dragen. Als volwassenen daar al mee worstelen, hoe moet dat met een kind van drie jaar? Voeg er nog bij het probleem van de loyaliteit aan twee verschillende ouders met twee verschillende richtingen. En stel jullie gaan ooit uit elkaar? Ik hoop het niet voor jullie, maar de realiteit is dat het tegenwoordig vaak gebeurt, en dan denken de kinderen dat het hun schuld is, ook zonder opvoedingsverschillen tussen de ouders.

Weinigen op dit forum zijn zo 'extreem' veganistisch als ik, maar ik had het geluk mijn kinderen te kunnen opvoeden in een veganistisch gezin, met eensgezinde ouders. Desalniettemin het welzijn van onze kinderen prevaleerde altijd boven dat van de dieren. Wij zeiden ook nooit tegen de kinderen dat wij geen vlees eten omdat wij dat zielig vinden voor de dieren.

Lisa

Bericht door Lisa » zo aug 31, 2014 12:27

Wat gaf je dan als antwoord als ze vroegen waarom jullie geen vlees of dierlijke producten aten?
Ik ben heel erg tegen het zinnetje: omdat ik het zeg.
Leg haar graag uit wat mijn beweegredenen zijn.
Maar als je een andere manier hebt dan hoor ik dat graag.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » zo aug 31, 2014 12:51

Ik zei vroeger als kind "omdat ik koeien lief vind" of zo

Truus

Bericht door Truus » zo aug 31, 2014 13:18

Ons antwoord is niet per se voor jullie geschikt.

Voor ons is eten niet iets dat we alleen doen voor de gezondheid of gezelligheid of omdat het lekker is, maar bovenal een spirituele bezigheid. Daarom ook bv eten wij alleen aan tafel, nooit op straat (tenzij de tafel op straat staat). Wij eten geen dierlijke producten, zo'n beetje zoals ik me voorstel dat Brent geen look eet, omdat dat strijdig is met onze spiritualiteit. (Wij eten trouwens wel look.) Het is zo'n beetje als eten uit een vuilnisbak of drinken uit een wc. Zoiets doet een mens niet, al is die wc noch zo schoon. Een dier is niet kieskeurig hoe of wat hij eet, maar wij mensen wel. Dat onderscheid beschouwen wij als onze spiritualiteit.

Nogmaals, het past misschien niet bij jullie. Daar komt bij dat op dit forum veel leden eerder dieren gelijkstellen met mensen dan zich ervan onderscheiden.

Bovendien hadden wij ook niet de problemen die jij hebt. Onze kinderen werden opgevoed bij eensgezinde ouders. Grootouders, school en vriendjes hadden andere gewoontes, maar toonde respect voor onze zienswijze. En als een keertje achteraf bleek dat het zonder opzet mis was gegaan, dan zeiden wij, 'daar leer je van.'

Overigens, niet al onze (achter)kleinkinderen worden opgevoed zoals wij onze eigen kinderen hebben opgevoed. Zij weten niet anders dan dat bij opa en oma krijgen ze zus-en-zo, en andere gerechten weer niet. Wij zijn niet altijd even blij met hoe al onze nakomelingen worden opgevoed, maar onthouden ons van commentaar.

Lisa

Bericht door Lisa » di sep 09, 2014 20:22

Mijn man en ik hadden het erover dat onze dochter de laatste tijd zo moe is.
Ze vraagt zelf rond half 7 of ze al naar bed mag omdat ze zo moe is en ook school en oppas valt het op dat ze soms helemaal wit wegtrekt en snel moe is.
We zaten samen te bedenken wat het kon zijn en toen schoot me opeens te binnen dat het misschien met het eten te maken kan hebben :shock: misschien krijgt ze dan toch te weinig voeddingsstoffen binnen?
Nu moet ik wel zeggen dat we overdag allemaal niet erg gevarieerd eten, mijn man en ik ook niet.
Verder gebeuren er geen schokkende dingen in de omgeving zoals overlijden, verhuizen, andere nieuwe situaties.

Dochter krijgt overdag
Ontbijt: 2 of 4 boterhammen met chocopasta of hazelnootpasta (bruin brood, vegan pasta)
Tussendoor: banaan (soms bakje soja yoghurt, niet altijd) rozijntjes, stukje pure chocola, ander fruit
Middageten: 2 boterhammen met pindakaas of jam of kokosbrood of smeerworst (alles vegan uiteraard)

Avondeten is wel gevarieerd.
Meestal rijst, maar ook vaak couscous of krieltjes of zoete aardappel, maar meestal rijst (nasi)
Door de rijst doen we champignons en ui en knoflook en kerriepoeder en kokosolie en sojasaus geloof ik of ander bruin spul uit flesje van de toko, weet niet hoe het heet.
Groente: vaak bonen of koolsoorten (chinese kool, spitskool enz) broccoli, aubergines, courgette, zowiezo altijd veel ui en knoflook en over veel dingen gooien we kurkuma enz enz.
Nou ja, in ieder geval veeeeeel groente, zijn daar allemaal gek op thuis, en bijna nooit 1 soort maar vaak wel verschillende dingen bij elkaar. Mijn man maakt ook vaak een sausje voor over het vlees van rode puntpaprika en nog wat groente wat hij dan pureert en weer knoflook en ui.
En door de rijst (nasi) gaat ook bijna altijd groente.
Daarnaast eten we dan tempeh of vleesvervangers (helaas niet altijd vegan, mijn man let daar nooit op) of quorn of des of lupine enz. Door het vlees gaat ook vaak knoflook en ui (zijn heel erg verslaafd aan knoflook en ui) zou het haast op mijn boterham eten :lol:

Dus het avondeten is wel heel erg gevarieerd maar overdag niet.
Als jullie dit zo horen, denken jullie dan aan tekorten in de voeding?
Oh ja, ze krijgt om vit D druppel, vit b12 en multi (kinder kauw) vitamine.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » di sep 09, 2014 20:53

Misschien mist ze wat fruit? Of ijzer? Je kan bv ook lekkere notenpasta (natuurwinkel of zelf maken) op brood geven, ik was daar als kind dol op.

Lisa

Bericht door Lisa » di sep 09, 2014 21:07

Nou ze wil ook niet alles eten op brood (zoals notenpasta) we hebben ooit de fout gemaakt chocopasta te kopen, eigenlijk wil ze alleen chocopasta of hagelslag, als het maar chocola is.
Gelukkig lust ze nu ook wel wat jam en smeerworst, pindakaas is vaak al een strijd.

Ik heb ook eens sandwhichspread gekocht bij natuurwinkel van courgette en nog wat dingen, was ook vegan en dat vond ze wel aardig daar nog maar eens voor kijken morgen.

Plaats reactie