Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Bericht door Marla » do okt 04, 2012 10:19

JudithK schreef:Meilan krijgt deze omega olie door haar beker drinken mee naar school: http://www.iherb.com/NuTru-Inc-O-Mega-Z ... 0-ml/40236
Die smaakt niet naar visolie zoals de capsules.
Oh ja, die kwam ik al tegen. Hoe lang doe je ongeveer met zo'n flesje?

JesseL

Bericht door JesseL » do okt 04, 2012 10:36

Ik denk ongeveer 3 maanden. Het is ook maar 90 dagen houdbaar, dus dat komt goed uit.
Leia krijgt nu nog niet die druppels, maar Judith neemt zelf twee Vpure, zodat het in de borstvoeding komt. Zodra ze stopt met de borstvoeding (rond 2 jaar) gaat we Leia ook die druppels geven + een kinder Solgar en af en toe een VEG1.
Yaël (3 jaar en 9 maanden) slikt/eet/kauwt gewoon één Vpure per dag.

Marla

Bericht door Marla » do okt 04, 2012 14:00

Ja dat las ik al eerder, stoer hoor, dat ze dat zo eet!

femke

Bericht door femke » vr okt 05, 2012 8:37

Oh, die druppels, ideaal! Hebben jullie die nog niet zo lang geleden ontdekt? Ik kan me herinneren dat het een tijdje terug ook ging over omega3 en dat dat met kinderen zo lastig is, omdat het zo vies is.
Is er een reden dat Judith Vpure neemt? Ik nam die ook, maar heb nu opti3. Ik snap die hoeveelheden niet die er in zitten, omdat het zo'n groot verschil is.

Marla: Wij hadden laatst een D3 tekort. (ik had er ook echt veel klachten van) Ik zou dus aanraden om daar wel op te letten. Ze raden sowieso voor iedere zwangere, zogende en kind tot 4 jr. 10 mcg per dag aan. Als je veganistisch bent krijg je nog minder D3 binnen, dus het lijkt me echt wel belangrijk.
Vitashine is veganistische D3 spray. Heel makkelijk ook voor kinderen. http://www.vitashine-d3.com/

Marla

Bericht door Marla » vr okt 05, 2012 9:54

Ik had vorig jaar ook een tekort, dus ik heb zelf sowieso tot de zomer een supplement geslikt. Ik had deze: http://www.iherb.com/Nature-s-Plus-Sour ... Caps/24624
Ook vegan d3, met een hoge dosis. Ik ben er afgelopen week weer mee begonnen.
Ik had trouwens geen klachten van het tekort, kwam erachter doordat ik me liet testen toen ik zwanger was.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr okt 05, 2012 11:10

Marla schreef:
Butternutkin schreef:Je kan het zelf maken, dan valt het reuze mee :)
Fijn dat je probeert suiker zoveel mogelijk te vermijden, lijkt me echt het beste.
Ja dat kan ik af en toe wel doen, maar dan zit er geen calcium door, dus dan vind ik het niet meetellen als zuivelvervanger.
Calcium wordt helemaal niet goed opgenomen uit zuivel vanaf een bepaalde leeftijd, dat is een fabeltje. Calcium zit vooral in veel groene groenten. Sowieso is een multivitamine altijd een goed idee.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » vr okt 05, 2012 11:14

femke schreef:Is er een reden dat Judith Vpure neemt? Ik nam die ook, maar heb nu opti3. Ik snap die hoeveelheden niet die er in zitten, omdat het zo'n groot verschil is.
Ik heb ook opti3 genomen, maar die kreeg Yaël niet weg (kon ze waarschijnlijk niet op bijten). Dus nu nemen we allebei weer vpure. Ik neem het zolang ik borstvoeding geef. Als ik stop met borstvoeding, ga ik bedenken wat ik nog blijf nemen. Nu neem ik gewoon alles (omega3,D, B12) voor Leia.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Bericht door Marla » vr okt 05, 2012 14:45

Butternutkin schreef:
Marla schreef:
Butternutkin schreef:Je kan het zelf maken, dan valt het reuze mee :)
Fijn dat je probeert suiker zoveel mogelijk te vermijden, lijkt me echt het beste.
Ja dat kan ik af en toe wel doen, maar dan zit er geen calcium door, dus dan vind ik het niet meetellen als zuivelvervanger.
Calcium wordt helemaal niet goed opgenomen uit zuivel vanaf een bepaalde leeftijd, dat is een fabeltje. Calcium zit vooral in veel groene groenten. Sowieso is een multivitamine altijd een goed idee.
Ja maar uit vegan 'zuivel' wel.
Natuurlijk zijn er ook andere bronnen, maar ik vind het wel handig als ze ook een deel via haar drinken binnen krijgt. En baby's mag je maar twee keer per week nitraatrijke groenten geven, dus vaak groene bladgroenten geven is al niet mogelijk. Boerenkool mag ze pas over een half jaar dus dat valt ook al af. Dan is het lastig om alles via groenten binnen te krijgen hoor.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr okt 05, 2012 15:01

Ja, dat begrijp ik dan wel. Moeilijk.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus » zo nov 18, 2012 0:59

Sorry dat ik hier zo laat mee aan kom, maar ik lees deze draad meestal niet want mijn jongsten zijn al lang volwassen. Ik weet niet of het je na vier maanden nog interesseert, maar ik zal het toch even vertellen.

Ze hebben allemaal de eerste jaren bij mij gedronken. De eerste was heel dik al toen hij nog alleen moedermelk kreeg, en daarover kreeg ik kritiek van het consultatiebureau. De tweede was mager, en ook daarover kreeg ik kritiek van het consultatiebureau. Vanaf de derde heb ik nooit meer een voet in het consultatiebureau gezet.

Uiteraard zijn er ook problemen geweest. Welke ouder komt geen problemen tegen in de opvoeding van zijn kinderen? Hoe meer kinderen je hebt, hoe groter de kans dat het niet altijd gaat zoals je zou willen. Mijn man en ik hebben ook verdriet gekend. Met dieet had dat niets te maken.

Toch begrijp ik je twijfels. Je wilt je kinderen niet tekort doen. Vooral wanneer het tegen zit wordt je vertrouwen in je gekozen weg flink op de proef gesteld. En buitenstaanders staan altijd klaar om je te bekritiseren. Dat ervaren trouwens ouders die zich netjes conformeren aan doorsnee evengoed.

Marla

Bericht door Marla » ma nov 19, 2012 9:46

Truus schreef:Sorry dat ik hier zo laat mee aan kom, maar ik lees deze draad meestal niet want mijn jongsten zijn al lang volwassen. Ik weet niet of het je na vier maanden nog interesseert, maar ik zal het toch even vertellen.

Ze hebben allemaal de eerste jaren bij mij gedronken. De eerste was heel dik al toen hij nog alleen moedermelk kreeg, en daarover kreeg ik kritiek van het consultatiebureau. De tweede was mager, en ook daarover kreeg ik kritiek van het consultatiebureau. Vanaf de derde heb ik nooit meer een voet in het consultatiebureau gezet.

Uiteraard zijn er ook problemen geweest. Welke ouder komt geen problemen tegen in de opvoeding van zijn kinderen? Hoe meer kinderen je hebt, hoe groter de kans dat het niet altijd gaat zoals je zou willen. Mijn man en ik hebben ook verdriet gekend. Met dieet had dat niets te maken.

Toch begrijp ik je twijfels. Je wilt je kinderen niet tekort doen. Vooral wanneer het tegen zit wordt je vertrouwen in je gekozen weg flink op de proef gesteld. En buitenstaanders staan altijd klaar om je te bekritiseren. Dat ervaren trouwens ouders die zich netjes conformeren aan doorsnee evengoed.
Ja hoor, het interesseert me zeker wel, bedankt voor je bijdrage.

Ik hoor vaak dat soort dingen over het consultatiebureau. Ik geloof dat we erg veel geluk hebben met de onze, want ze bemoeien zich eigenlijk niet zo met ons. Ze zeggen wel elke keer dat ze klein is, maar het wordt niet als verwijt gebracht. Wel zeiden ze een keer (tegen mijn vriend, ik was er toen niet) dat ik het aantal voedingen moest gaan afbouwen en dat ze meer vast voedsel moest gaan eten. En daarna zei die vrouw dat ik wel nog tot 2 jaar of ouder mocht voeden, wat fijn dat ik hun toestemming krijg! ;)

Mijn onzekerheid komt met pieken en dalen. Ik blijf af en toe me afvragen of ze genoeg eiwitten binnenkrijgt, en of haar langzame groei met ons dieet te maken heeft. Maar ja, het zal er inderdaad ook wel gewoon bij horen, die onzekerheid.

Truus

Bericht door Truus » ma nov 19, 2012 14:11

Marla schreef:Mijn onzekerheid komt met pieken en dalen.
Ja, en weet je wat zo moeilijk is? Je denkt bij je eerste kind zo veel geleerd te hebben, en dan komt de volgende, en die is weer helemaal anders.

TonyJello

Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Bericht door TonyJello » ma nov 19, 2012 14:37

Onzekerheid heb je toch ook wanneer je kinderen niet veganistisch opvoed?
En alle kinderen zijn anders, dus ik denk dat je kinderen nooit met elkaar moet vergelijken.

Gemiddelden zijn leugens.

Lotte89

Bericht door Lotte89 » zo aug 11, 2013 19:43

Maar als je een kind vanaf de geboorte vegan opvoed, is 't dan ook niet zo dat een kind daar vervolgens zijn hele leven niet tegen kan?
Ik had er laatst namelijk ook een discussie over met een vriendin. Zij is arts en vind dus echt dat kinderen melk & vlees nodig hebben (terwijl zij eerst vegetarier was!). Ook zij ze dat ze vond dat een kind later zelf moet beslissen en dat dat dus niet kan als hij nooit melk/vlees gegeten heeft. In hoeverre klopt dit, weet iemand dat?

Truus

Bericht door Truus » zo aug 11, 2013 19:58

Lotte89 schreef:Maar als je een kind vanaf de geboorte vegan opvoed, is 't dan ook niet zo dat een kind daar vervolgens zijn hele leven niet tegen kan?
Waar niet tegen kan? Vlees? Nee hoor, het vermogen om vlees te verteren is niet iets dat eerst ontwikkeld moet worden.
Lotte89 schreef:Ook zij ze dat ze vond dat een kind later zelf moet beslissen en dat dat dus niet kan als hij nooit melk/vlees gegeten heeft.
Waarom niet? Klinkt meer in mijn oren als een smoes. Waarom zegt ze niet gewoon dat ze besloten is vlees te eten? Haar goed recht.

Zodra kinderen volwassen zijn (en vaak daarvóór) beslissen ze zelf. Lichamelijk belet niets hen dierlijk te gaan eten. Het is een kwestie van normen en waarden. Sommige kinderen houden zich aan waar ze mee opgevoed zijn, anderen niet. De parnterkeuze is vaak een keerpunt. Liefde is niet alleen blind maar kan de hele opvoeding uitwissen.

Marla

Bericht door Marla » ma aug 12, 2013 10:12

Neef van mijn vriend is als vegetarier opgevoed en is onlangs begonnen met vlees eten, na 20 jaar oid. Heeft het als kind dus nooit gehad, maar had echt nergens last van.

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma aug 12, 2013 12:04

Voor zover ik weet is het inderdaad zo dat je het vermogen om vlees of zuivel te verteren niet 'ontwent'. Er wordt wel eens gezegd dat sommige mensen koemelk-intolerant werden na een tijd vegan te hebben gegeten, maar dit heeft men nog nooit objectief vastgesteld. Waarschijnlijk zijn deze mensen gewoon lactose-intolerant geworden (genetisch vastgelegd) op een iets latere leeftijd als normaal.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

femke

Bericht door femke » ma mar 10, 2014 10:38

Hallo veganistische opvoeders,

Hoe is het nu bij jullie?
Judith, geef je nog bv? Hoe gaat het met je kinderen en welke vitamines geef je nu? En verder.. qua eten en drinken, gebruiken jullie bepaalde producten waar je bij zweert of die je echt afraadt?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo mar 12, 2014 21:22

Helaas geen borstvoeding meer. Met 15 maanden stopte ze abrupt en is het niet meer gelukt om haar weer aan de borst te krijgen. Ze krijgt een Solgar kangavites en een vitamine D tablet per dag. De oudste twee krijgen ook omega3 druppels door hun drinken mee naar school.
Verder niet echt speciale dingen. Ze drinken een beker sojamelk per dag, Leia nog iets meer. Ze zijn nog steeds erg gezond, bijna nooit ziek en groeien goed volgens hun eigen lijn. Niets te klagen dus.

Binnenkort komt er weer een artikel over ons in Ouders van Nu. Niet zo groot, 1 pagina, maar toch weer leuke manier voor aandacht voor het veganisme. In een ander blad komt in april een groot artikel over een ander veganistisch gezin.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Bericht door Marla » do mar 13, 2014 8:25

Welke omega 3 druppels geven jullie eigenlijk? Die met citroen smaak?

Plaats reactie