Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Wen

Re: Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Bericht door Wen » do mar 13, 2014 11:48

Super Judith :!:

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door JudithK » do mar 13, 2014 21:12

Marla schreef:Welke omega 3 druppels geven jullie eigenlijk? Die met citroen smaak?
ja
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Lisa

Bericht door Lisa » wo jul 30, 2014 12:16

Ehm, misschien dat mijn vraag hier bij kan?
Mijn dochtertje eet ook (grotendeels) veganistisch.
Ze krijgt al een multivitamine. Moet ik los daarvan ook nog andere dingen geven? Zoals vitamine b12?

Ze eet wel chocopasta waar melkpoeder inzit en lange vingers waar ei inzit (beide helaas, maar ja dat krijg ik helaas nog niet het huis uit)
En heel af en toe een stukje vlees (bij opa en oma of in restaurant waar kindermenu altijd rampzalig is)
Maar dit is ongeveer een keer per maand.
De chocopasta eet ze wel dagelijks.
En de multivitamine dekt 50% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vit b12

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jul 30, 2014 12:24

Je lichaam kan maar een klein deel van de vitamine B12 uit pilletjes in één keer opnemen, daarom moet je over het algemeen een hogere dosis slikken dan de ADH om er voldoende uit te halen.

In deze tabel van een vegan dietist uit de VS kun je de aanbevolen dosis opzoeken, afhankelijk van leeftijd en hoe vaak je supplementen neemt. http://www.veganhealth.org/b12/rec

Een multivitamine is eigenlijk niet echt nodig (tenzij ze een moeilijke eter is misschien), maar een goed gedoseerd B12 supplement is uiteraard wel heel belangrijk. Dat beetje melkpoeder en ei in de pasta en koekjes zal geen grote bijdrage leveren aan haar B12 inname.

Wat de chocopasta betreft, er zijn een aantal vegan chocopasta's te vinden in de supermarkt. De goedkopere merken zijn vaak vegan. Je zou kunnen kijken of je een vegan variant voor haar kunt vinden.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa » wo jul 30, 2014 19:42

Oh dankjewel! Dan krijgt ze nu dus te weinig, zal morgen even naar bio winkel lopen, daar werkt een homeopatische eh.. Genezer, of hoe zo iemand ook heet. Geen arts. Maar weet er heel veel van.
Je hoeft maar te zeggen ik heb een kalknagel en hij weet er iets voor.
Vraag daar wel aan morgen wat ik moet hebben. Bedankt voor het schemaatje!

Edit: oha ja en ik kijk ook even naar andere chocopasta, ik heb deze toen genomen omdat er geen suiker inzat en verder geen andere troep en was biologisch, maar zal eens kijken of ze ook vegan hebben. En anders bestel ik het wel ergens op internet

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jul 30, 2014 20:04

Vega-Life verkoopt deze multivitamines met een smaakje waar een aardige 'kinderdosis' B12 in zit. http://www.vega-life.nl/more/vitaminen- ... inaasappel

B12 is overigens wateroplosbaar, dus je zult er niet snel een overdosis van krijgen, want je plast het overschot gewoon weer uit.

Penotti (ja echt!) maakt bio vegan chocopasta zonder kleurstoffen, conserveringsmiddelen etc. De pure en sojavariant zijn allebei vegan. http://www.penotti.nl/nl/penotti-bio/pe ... epasta/110
O.a. te koop bij Ekoplaza en sommige Jumbo supermarkten.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » wo jul 30, 2014 20:13

Martine schreef: Penotti (ja echt!) maakt bio vegan chocopasta zonder kleurstoffen, conserveringsmiddelen etc. De pure en sojavariant zijn allebei vegan. http://www.penotti.nl/nl/penotti-bio/pe ... epasta/110
O.a. te koop bij Ekoplaza en sommige Jumbo supermarkten.
En zo ontzettend verslavend lekker....
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Brent

Bericht door Brent » do jul 31, 2014 8:25

Helaas zit er fabriekssuiker in en dus zou ik het mijn kind nooit en te nimmer geven.
Bizar dat er op die site heel vrolijk gedaan wordt over de "natuurlijke" ingredienten. :lol:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do jul 31, 2014 9:04

'Fabriekssuiker' wordt van suikerbieten gemaakt, zo onnatuurlijk is dat niet toch?

Er zijn zeker gezondere soorten broodbeleg te vinden, maar ik heb als kind ook massa's chocopasta gegeten en daar ben ik toch niet slechter van geworden voor zover ik weet. ;)

Wen

Bericht door Wen » do jul 31, 2014 9:57

Met mate kan dat echt geen kwaad.

Truus

Bericht door Truus » do jul 31, 2014 11:53

Ben met alle opvattingen eens. Het is een kwestie van de normen en waarden van het gezin.

Mijn kinderen hebben noch chocola noch zoetigheid mogen eten, ook geen alternatieven zoals ahornstroop of vruchtenconcentraten. Een half eeuw later hebben ze het me nog steeds niet vergeven...

Brent

Bericht door Brent » vr aug 01, 2014 7:35

Dat is toch raar, er zijn talloze zoete alternatieven voor fabriekssuiker, dat enorm slecht is voor lichaam en zeker voor het gebit.
Ik heb het mijn ouders nog steeds niet helemaal vergeven dat ze met fabriekssuiker mijn gebit volkomen verknald hebben.

Je kunt prima zoete ontbijten maken met gedroogde vruchten, vers fruit en als het moet (zoals bij feesten en partijen) met luxe stropen die enkel uit fruit bereid zijn.

Dat het "met mate" geen kwaad zou kunnen is net zoiets als beweren dat "met mate" af en toe een visje of een stukje rood vlees best goed voor een mens zou zijn.
Af en toe een biertje of een wijntje is toch goed voor een mens, "maar alles waar té voor staat!"...., is wat mij betreft een van de allerirritantste drogredenen waar mensen steeds weer mee aan komen zetten.
Natuurlijk is de mate ook een factor, maar daarover gaat het immers niet.

Zelfs de suikers die een mens uit zetmeel haalt (uit aardappelen, meel, brood, rijst etc.) zijn bij overmaat niet aan te raden bij een zwakke gezondheid, maar fabriekssuikers als onderdeel van een dagelijks ontbijt vind ik onverantwoord, zeker bij kinderen. Je moet het eigenlijk meer zien als chemische rommel dan als voeding, het onttrekt zelfs voedingstoffen die een mens nodig heeft en geeft enkel lege calorien.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Wen

Bericht door Wen » vr aug 01, 2014 8:04

Met mate alcohol en een beetje vlees kan ook geen kwaad.
Voor wetenschappelijk onderbouwd voedingsadvies kan je hier terecht: http://www.veganhealth.org/

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr aug 01, 2014 11:26

Tja als je honeypops oid aan kinderen geeft iedere ochtend ben je niet erg verantwoord bezig, maar af en toe een ijsje ofzo kan in mijn ogen best. Ik ben ook vrij beperkt opgevoed (vega met eenzijdig eetpatroon) wb eten, dat is toch niet erg handig in je latere leven.

Truus

Bericht door Truus » vr aug 01, 2014 11:50

Brent schreef:Dat is toch raar, er zijn talloze zoete alternatieven voor fabriekssuiker
Mijn mening is dat zaken als ahorn/agavestroop, diksap, gedroogd fruit, enz. net zo slecht zijn voor de gezondheid. Of misschien slechter, want van wit suiker heb je minder nodig.

Wat betreft de tanden, ik heb het vermoeden dat de reden dat mijn tanden zo slecht zijn, is omdat in mijn jeugd de tandarts eraan geknoeid heeft.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » vr aug 01, 2014 17:55

Ik ben met suiker opgegroeid maar ook met 2x per dag fluor slikken en 3x per dag tandenpoetsen.
Nog altijd geen enkel gaatje.

(denk ik, ben al jaren niet meer bij de tandarts geweest).

Lisa

Bericht door Lisa » za aug 16, 2014 19:20

Mijn dochter eet thuis grotendeels veganistisch, maar niet iedereen is het daar mee eens.
Zo is mijn moeder heel erg tegen mijn vegan manier van opvoeden.
Dat ik het mezelf 'aandoe' en mijn gezondheid verziek moet ik zelf weten, maar dat ik het mijn kind aandoe maakt mij een slechte moeder.

Als mijn dochtertje dan ook bij mijn moeder is dan zorgt ze ervoor dat ze eten maakt met zoveel mogelijk vlees ei en melk erin, ook een beetje om mij dwars te zitten hoor.
Ik twijfel of ik ruzie moet gaan maken of dat ik het maar gewoon moet laten.
Mijn moeder is een complexe vrouw, als ik haar haar gang laat gaan, heeft ze in haar opinie 'gewonnen' en heeft ze ons weer onder de duim, maar als ik de discussie aanga ga ik die niet winnen.
Ze eet daar denk ik 1x in de maand, dus misschien moet ik het maar gewoon laten, maar het zit me niet lekker.

Morgen gaan we uit eten met de hele familie en ik twijfel of ik voor mijn dochter gewoon een 'kindermenu' menu moet bestellen (dus vlees en patat) of dat ik een apart bordje voor haar laat maken, aardappeltjes met groente.
Ik ben er dan zelf dus ik bepaal in principe wat ze eet, maar dat zou zomaar kunnen uitmonden in flinke ruzie en ik wil niet dat mijn dochtertje daar tussen zit, zij is zo verschrikkelijk gek op haar oma, ik wil niet dat zij ziet dat ik boos op oma ben.

Lastig :cry:

Truus

Bericht door Truus » za aug 16, 2014 21:49

Lisa schreef:Als mijn dochtertje dan ook bij mijn moeder is dan zorgt ze ervoor dat ze eten maakt met zoveel mogelijk vlees ei en melk erin, ook een beetje om mij dwars te zitten hoor.
Wat dieet betreft zal het niet veel uitmaken, maar als jouw moeder jouw gezag ondermijnt, en zich dus bij jouw kind zich respectloos tegenover jouw opstelt, dan vraag ik me af of je niet wat zware meditatie moet gaan doen over je prioriteiten.

Lisa

Bericht door Lisa » za aug 16, 2014 22:07

Ja dat vind ik dus lastig, als het alleen aan mij zou liggen had ik heel wat minder contact gehad, maar mijn dochtertje is zovgek op opa en oma en ik heb het vroeger ook altijd fijn gevonden bij mijn opa en oma en wil haar dat niet ontnemen.
Zou willen dat zij (en nog wat mensen) meer rekening zouden houden met hoe ik de opvoeding van mijn dochter zie, maar wil er geen ruzie over maken.

franske
Leefwijze: vegetarier

Bericht door franske » za aug 16, 2014 23:48

Binnen ons gezin ben ik de enige strikt vegetariër, mijn vrouw eet 85% vegetarisch, maar heel bewust laten we onze dochter kiezen.
Ze weet al enige jaren wat er te koop is in de wereld en welke prijs daar voor betaald moet worden.
We hopen op deze manier dat ze zelf tot een weloverwogen keuze komt.
Soms zou ik wel eens willen dat we haar vegetarisch/veganistisch op hadden willen voeden, maar het is een keuze waar mijn vrouw niet geheel achter staat.
Dus is dit een aardig compromis

Plaats reactie