meningsverschil met man..

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
janis
Leefwijze: veganist

meningsverschil met man..

Bericht door janis » ma okt 29, 2012 14:01

Mijn man is een echte vleeseter. Tot twee jaar geleden ik ook, maar sinds de geboorte van onze zoon stond het mij steeds meer tegen, dus ermee gestopt. Het bleek al snel dat mijn zoontje zeer allergisch is voor alle dierlijke producten behalve vlees. Voor zijn veiligheid hebben wij geen van deze producten is huis en eten we zelden buitenshuis. Dat maakte van mij dus automatisch een veganist en bevalt geweldig goed. Mijn dochter van 5 eet heel af en toe vlees maar vindt het vies dus meestal eet ze met mij mee :D . Mijn zoontje vind het heerlijk maar het voelt niet goed meer en ik merk dat hij het niet mist als ik het hem niet geef. Dus, als papa niet op tijd thuis is voor het eten is er geen vlees op het menu voor ons.(wel geef ik ze regelmatig de nodig b12 ijzer en vit-d)
Mijn man is er behoorlijk kwaad om, vind het overdreven, onnatuurlijk en vind dat ik dit niet kan maken..Volgens mij vind hij het vooral ongezellig, terwijl we toch allemaal hetzelfde eten. Alleen heeft hij er iets extras bij liggen op zn bord.

Zijn hier meer mensen met een vleeseter als partner en kinderen? Hoe gaan jullie om met deze meningsverschillen?
Moet ik water bij de wijn doen? Gewoon in het midden laten? Of zet ik mn hakken in het zand?

DeVegetarische

Re: meningsverschil met man..

Bericht door DeVegetarische » ma okt 29, 2012 14:15

Ik snap het niet zo goed eigenlijk. Hij vindt het
-ongezond voor het kind?
-''ongezellig''?

Zo goed begrepen?

Wat betreft ongezond voor het kind vind ik het een nogal vreemde redenering. Het is al vaak genoeg aangetoond dat vlees eigenlijk helemaal niet zo goed is. Sowieso, kijk naar onze bio-industrie, veel vlees is volgens mij gewoon ''troep''. Doorgefokte dieren die volgepompt zijn met antibiotica en hormonen. Misschien kan je artikelen erover voorleggen? Als je alle goede bestanddelen van vlees vervangt, wat is dan nog het probleem? Daar kan hij denk ik niet omheen. Vleesvervangers gaat niet want dierlijke producten zijn geen optie, dus dan maar iets meer moeite doen, en dat doe je blijkbaar ook.

Wat het ''ongezellige'' aspect... tsja. Ik vind dat geen goede reden om dan maar vlees te nemen, als ik eerlijk mag zijn. Dat is vooral zijn eigen perceptie en misschien ook wel illusie, want in feite is er niks gezelligs of ongezelligs aan.

Ik zou gewoon doorgaan zoals je doet. Geen van de redenen van je man lijken me erg rationeel. Wat is ''natuurlijk''? Wil hij dan met een blaadje voor zijn edele delen in een takkenhutje gaan wonen? Het lijkt me allemaal vooral een uiting van culturele vastgeroeste ideeën, namelijk dat vlees eten ''erbij hoort'' ofzo.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

janis

Bericht door janis » ma okt 29, 2012 14:20

ja, goed begrepen! Ik zal idd eens wat wetenschappelijke feiten overleggen, maar ik ben bang dat hij gewoon liever zn kop in het zand blijft steken.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma okt 29, 2012 14:29

:welcome: Janis.

Als je hem heel veel informatie geeft zal hij hoe dan ook zien dat het prima is om zuiver plantaardig te eten. Als hij zelf dieren en hun sappen en andere voortbrengsels wil blijven consumeren kan dat, natuurlijk.

janis

Bericht door janis » ma okt 29, 2012 14:43

Ik ben er al uit. Net even gegoogeld... :shock: , ik ga het allemaal met hem delen, of hij nou wil of niet.
Buiten het lijden van dieren waar het me om te doen is in eerste instantie, heb ik nu genoeg gelezen over hoe slecht het is voor de gezondheid. No way, die flauwekul is voorbij, geen vlees meer voor mijn mupjes. Die strijd durf ik nu wel aan. Ik denk zelfs dat hij als hij alle feiten op een rijtje ziet, minder tegenstand zal bieden.
:thanks: voor de tips en het warme welkom! (y)

TonyJello

Meningsverschil met man...

Bericht door TonyJello » ma okt 29, 2012 14:59

Misschien is het verstandig om ook eerst wat te lezen in dit topic: Hoe een effectieve pleitbezorger te zijn :grin:

En deze: Hoe promoot jij veganisme?

En dan natuurlijk diverse topics onder Veganisme, zwangerschap en kinderen

:govegan: Succes!

Stokkie

Bericht door Stokkie » ma okt 29, 2012 15:32

Ik kook al jaren veganistisch voor mezelf en vlees voor mijn man en zijn kinderen. Nou zijn de kinderen niet zo dol op vlees, dus vaak maak ik voor hen een vleesvervanger klaar (nuggets bijvoorbeeld). Dus dan vegan voor mij, vleesvervanger (vaak met ei en/of melk, die ik dus zelf niet eet) voor de meiden en vlees (biologisch) voor mijn man. Wel een gedoe........ De laatste tijd laat ik wel vaker vlees helemaal weg. Dus bij een curry waar ik het voor mij niet nodig vind een vleesvervanger te gebruiken omdat het zo al goed is, bak ik ook geen vlees voor mijn man. En hij klaagt er niet eens over!
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Emiel

Bericht door Emiel » ma okt 29, 2012 16:06

Het is ook wel echt een 'mannending' om voornamelijk vlees te willen eten bij iedere maaltijd, al geldt dat zeker niet voor alle mannen die ik ken.

Stokkie

Bericht door Stokkie » ma okt 29, 2012 16:58

Nou.........ik at vroeger ook heul graag heul veel vlees! Als kind al eigenlijk.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma okt 29, 2012 17:40

Ik was als kind ook wel vleesfan, maar buiten dat het lekker is (vreemd eigenlijk, de laatste jaren word ik vaak eerder een beetje misselijk van vleeslucht) is er gewoon geen reden om het te eten. Ik vergat ook nog te noemen dat vlees ongezond is wegens ziekten door de bio-industrie: verhit het niet heet genoeg en je hebt een behoorlijke kans op ziekte, dat zat vroeger niet in het vlees of zelden, maar wegens de schaal nu wel.

Best frustrerend idee eigenlijk, dat door de vleesindustrie er ook zeer gevaarlijke resistente bacteriën ontstaan.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

janis

Bericht door janis » ma okt 29, 2012 22:35

even een update: ik heb hem enorm onderschat. Ik heb hem rustig verteld wat ik vandaag allemaal te weten ben gekomen en zonder enige slag of stoot gaf hij me volledig gelijk. Hoefde geen 'bewijzen' te zien maar opperde zelf het volgende: Door de week eten we samen vegan (hij dan af en toe een vleesvervanger), een dag in het weekend 'verwendag' met biologisch vlees voor hem en de kinderen en dan een beetje, geen vrachtladingen tegelijk. Kan ik helemaal mee leven! :D Vooral het hormonen-verhaal geeft hem de kriebels en hij neemt het heel serieus.
Hij gaat ook niet meer proberen om me te verleiden met dingen die ik soms een beetje mis (er zit een velletje op de pudding, weet je het zeker?? zooo lekker :roll: )

TonyJello

Meningsverschil met man...

Bericht door TonyJello » di okt 30, 2012 8:32

Wauw! :D

Met zo'n man kun je getrouwd zijn! :mrgreen:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di okt 30, 2012 17:22

janis schreef:even een update: ik heb hem enorm onderschat. Ik heb hem rustig verteld wat ik vandaag allemaal te weten ben gekomen en zonder enige slag of stoot gaf hij me volledig gelijk. Hoefde geen 'bewijzen' te zien maar opperde zelf het volgende: Door de week eten we samen vegan (hij dan af en toe een vleesvervanger), een dag in het weekend 'verwendag' met biologisch vlees voor hem en de kinderen en dan een beetje, geen vrachtladingen tegelijk. Kan ik helemaal mee leven! :D Vooral het hormonen-verhaal geeft hem de kriebels en hij neemt het heel serieus.
Hij gaat ook niet meer proberen om me te verleiden met dingen die ik soms een beetje mis (er zit een velletje op de pudding, weet je het zeker?? zooo lekker :roll: )
:O Wow, wat goed! Zo zie je maar weer, uitgebreid met elkaar praten is altijd de beste remedie ^^
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Eef

Bericht door Eef » di okt 30, 2012 21:54

janis schreef:even een update: ik heb hem enorm onderschat. Ik heb hem rustig verteld wat ik vandaag allemaal te weten ben gekomen en zonder enige slag of stoot gaf hij me volledig gelijk. Hoefde geen 'bewijzen' te zien maar opperde zelf het volgende: Door de week eten we samen vegan (hij dan af en toe een vleesvervanger), een dag in het weekend 'verwendag' met biologisch vlees voor hem en de kinderen en dan een beetje, geen vrachtladingen tegelijk. Kan ik helemaal mee leven! :D Vooral het hormonen-verhaal geeft hem de kriebels en hij neemt het heel serieus.
Fijn!! :govegan:

En welkom!

Plaats reactie