Ervaringen met zuigelingenvoeding Novalac Novarice?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Isie
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Ervaringen met zuigelingenvoeding Novalac Novarice?

Bericht door Isie » wo dec 26, 2012 11:20

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier, zelf momenteel nog vegetariër, maar mijn voeding is nu al grootendeels plantaardig. Ben de volledige plantaardige keuken nog volop aan het ontdekken, want wat is er toch veel plantaardig lekkers! Ik zie het alleen meer als een proces en ben daarom ook niet zo streng voor mezelf (en voor m'n omgeving...). Dus soms nog kaas en ei, maar in ieder geval al héél lang geen andere zuivelproducten meer zoals melk en yoghurt.
Ik heb 2 dochters van 4 en 2 en de 3e meid is inmiddels op komst. Ik voed mijn kinderen zelf vegetarisch op, papa eet wel vlees en m'n dochters eten dus soms ook wel eens vlees. Ik wil het ze ook niet verbieden en ze zelf deze keuze laten maken als ze dat kunnen. Aangezien ik meestal kook, eten ze dus weinig dierlijke producten en laat ze dan ook kennis maken met allerlei vega-lekkers.
Ik heb mijn dochters een tijd borstvoeding gegeven en ga daar ook weer zeker voor bij de 3e. Ik vond alleen de keuze voor opvolgmelk op een gegeven moment erg lastig, want melkproducten wilde ik liever niet geven. Ik heb uiteindelijk voor biobim gekozen en dit voldeed prima totdat ze 1 jaar waren. Nu ben ik alleen een zuigelingenvoeding en opvolgmelk tegen gekomen van Novalac Novarice. Dit is op basis van rijsteiwitten. Dit lijkt mij zelf wel wat om straks te gaan geven als ik de borstvoeding ga afbouwen, maar heeft iemand hier in Nederland ervaring mee? Ik heb het idee dat het namelijk nu alleen nog in Begië verkrijgbaar is.

Groetjes Iris

Marla
Leefwijze: veganist

Re: Ervaringen met zuigelingenvoeding Novalac Novarice?

Bericht door Marla » do dec 27, 2012 12:32

Hoi Iris,

Welkom hier!
Ik moet zeggen dat ik er nog nooit van heb gehoord eigenlijk, dus ik denk dat het in Nederland niet te koop is. Ik ken wel opvolgmelk op sojabasis, maar dat is wel van een groot bedrijf (ik geloof Nutrilon), dus echt heel fijn is dat ook niet. Voor mij was dat een reden om zeker tot 1 jaar borstvoeding te blijven geven....is dat ook geen optie voor jou, of vind je dat te lastig?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do dec 27, 2012 13:29

Whaha toevallig. In de laatste EVA magazine (het blad van de Belgische vegetariërsbond zeg maar) staat een vraag over Novalac Novarice in de diëtiste-column. Wacht, ik zoek het even voor je op.

De vraag is zeg maar kort, dat de moeder borstvoeding heeft geprobeerd maar dat lukte niet. Ze willen zoveel mogelijk plantaardig eten. De kinderarts raadde Novalac Novarice aan, omdat zuigelingenmelk op basis van soja te veel fyto-oestrogenen zou bevatten. Ze vragen zich af of het wel voldoende volwaardige eiwitten bevat.

De diëtiste antwoordt: Het is nog niet zo lang op de markt in België, het is speciaal voor baby's gemaakt en is eigenlijk een doorgedreven hydrolysaat van rijsteiwitten. Daarnaast is het verrijkt met L-lysine en L-threonine. Op deze manier krijgt je zoontje alle essentiële aminozuren bunnen die nodig zijn voor zijn groei en ontwikkeling. De formule beantwoordt volledig aan de internationale en Europese wettelijke voorschriften inzake levensmiddelen voor zuigelingen. Het is dus een goede, volwaardige keuze om je zoontje deze melk te geven.

Het gaat in dit geval dus om voeding voor een kindje wat veel jonger is dan jouw kind, de moeder zoekt een vervanger en niet een opvolging van borstvoeding. Dus in jouw geval is het gezondheidshalve zéker geschikt (aangezien het zich kan meten aan borstvoeding).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » zo dec 30, 2012 16:08

Ik had er ook niet van gehoord. Misschien is het nu alleen no in België te koop?

Hier ook drie meiden, 7 jaar, 4 jaar en 10 maanden oud :) De jongste krijgt sinds een paar dagen pap van sojamelk, maar verder alleen nog borstvoeding. Opvolgmelk gaat ze niet krijgen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » di jan 01, 2013 23:22

Renee1137 schreef:Dus in jouw geval is het gezondheidshalve zéker geschikt (aangezien het zich kan meten aan borstvoeding).
Die conclusie gaat mij te snel, dat het zich kan meten met borstvoeding. Ieder merk kunstvoeding doet zijn best zoveel mogelijk op moedermelk te lijken. Maar het blijft onnatuurlijk sleutelen aan voedingsmiddelen om het maar zoveel mogelijk op wat anders te laten lijken. Even los van voedingsstoffen, moedermelk biedt zoveel meer. Bijvoorbeeld afweerstoffen. Geborgenheid.

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » di jan 01, 2013 23:25

Fijn dat je van plan bent om borstvoeding te gaan geven. Je spreekt zelf over 'een tijdje'. Ik weet niet hoe lang bij jou 'een tijdje' is. Maar als je de periode van borstvoeding geven langer maakt, hoef je misschien niet eens meer kunstvoeding/opvolgmelk bij te gaan geven.

Waarom wil je gaan afbouwen? Heb je geen mogelijkheid om langer zelf te blijven voeden?

Isie
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Bericht door Isie » wo jan 02, 2013 7:15

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

Ik heb in ieder geval wel gevonden waar je de Novalac Novarice eventueel op internet kan bestellen, dus dat 'probleem' is al opgelost.

Ik wil graag zo lang mogelijk borstvoeding geven en indien dat een jaar zou gaan lukken, zou dat heel fijn zijn. Bij mijn 1e heb ik 6 maanden borstvoeding gegeven, maar door drukte en stress destijds op mijn toenmalige werk en privé nam mijn borstvoeding toen zo drastisch af dat ik het niet meer gebolwerkt kreeg en is het langzaamaan afgebouwd, totdat ik gewoon niets meer had.
Bij mijn 2e ging alles heel goed, maar na 2/3 maanden was ze gewoon te ongeduldigd en te snel afgeleid, waardoor borstvoeding geven enkel nog 's nachts gegeven kon worden aan de borst. Overdag kolfde ik dan alle voedingen, om ze daarna via de fles te geven. Dat was best een erg pittige tijd, gelukkig was ik toen al voor mezelf begonnen, dus kon mijn eigen tijd goed indelen en heb het op deze manier daarom 7 maanden vol gehouden. Maar na 7 maanden iedere dag de voedingen gekolfd te hebben, was ik ook daar wel klaar mee en heb dit langzaam afgebouwd totdat alle borstvoedingen door flesvoedingen vervangen waren. Daarna ging ze overigens ook pas vast voedsel proeven, want tot 7 maanden hoefde ze helemaal niéts anders als enkel mama's melk!

Bij deze 3e spruit hoop ik uiteraard dat de borstvoeding als een speer verloopt en ik het inderdaad een jaar lang zou kunnen gaan geven. Ik wil alleen wel iets 'plantaardigs' achter de hand hebben voor het geval er toch bijgevoed moet gaan worden.
Inmiddels wel wat meer ervaring met borstvoeding geven, dus verwacht wel dat dat goed komt en ga er gewoon voor!

groetjes Iris

Plaats reactie