Zwanger worden

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderators: Rick, Martine, jet

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Zwanger worden

Bericht door Fynnya » di nov 05, 2013 20:06

Kan een moderator de discussie over wel of niet kinderen krijgen misschien verplaatsen naar een ander topic of nieuw topic?
Die discussie is niet relevant voor dit topic dat gaat over gezond zwanger worden.
En ik snap best dat mensen willen discussiëren over wel of niet kinderen krijgen, maar het is nogal kwetsend voor Oceana als jullie dat hier doen, omdat het nu misschien een beetje als een persoonlijke aanval op haar lijkt, het lijkt mij beter als die discussie gewoon los van haar ergens anders gevoerd wordt, zonder dat zij daarbij betrokken hoeft te worden als zij dat niet wil.

Framboos

Bericht door Framboos » di nov 05, 2013 20:18

Sybine schreef:Kiezen om een kind te 'nemen' is in mijn optiek bijna altijd een egoïstische daad.
Volgens mij kun je dat 'bijna' wel weglaten.

Helemaal eens met Marla en Sybine verder.

Edit to add: en met Fynnya.

Oceana

Bericht door Oceana » di nov 05, 2013 23:07

Oh nee, dit was helemaal niet de bedoeling! Ik had alleen vermeld dat ik alleen een kindje ging krijgen om duidelijk te maken dat ik geen rekening hoef te houden met een partner bij de keuze of ik mijn kindje wel of niet vegan ga opvoeden.
Toen Mystique dan ook vroeg naar mijn reden voor het alleenstaand ouderschap heb ik dit kort gehouden omdat dit helemaal niet de reden is dat ik dit topic ben gestart.

De beslissing om voor dit kindje te gaan is niet iets wat in 1 dag is besloten. Ik heb hier goed en heel lang over nagedacht en weet zeker dat ik een kindje een goede, fijne en veilig basis kan bieden. Een kind is altijd een egoïstische keuze. En je weet nooit hoe de toekomst eruit gaat zien. Natuurlijk zijn er ook situaties waarin ik vind dat je geen kind zou moeten krijgen (als lijm-middel van de relatie bijvoorbeeld, of wanneer je al in de schuldhulpverlening zit), maar ik zal daar nooit mijn mening over uiten tegen mensen die daar wel voor kiezen. Respect heet dat.

Medeformummers die voor mij op zijn gekomen: super fijn! Mystique haar harde woorden hebben we meer geraakt dan zou moeten. En jullie maken het weer een beetje goed :)

Mystique: natuurlijk heb je recht op je mening. En als jij in mijn situatie (die je overigens helemaal niet kent) geen kind zou nemen dat is dat prima. Maar hou er volgende keer een beetje rekening mee dat je ook mensen onnodig kan kwetsen.

Hopelijk kunnen we dit topic weer verder laten gaan over dat waar ik het voor gestart ben: veilig en verantwoord vegan zwanger worden!

Tussen de narigheid heb ik de behulpzame tips wel gelezen :) Ik ga zeker nog eens met m'n dietist om de tafel zitten over de vitaminen en mineralen en ga ook op zoek naar meer (engelstalige) literatuur :)

Mystique
Leefwijze: veganist

Bericht door Mystique » wo nov 06, 2013 0:08

Het spijt mij oprecht als ik kwetsend over kwam. Ik vond het ook heel moeilijk om het voorzichtig te brengen. Ik had niet het idee dat ik persoonlijk werd of het idee gaf iets van jouw situatie af te weten, maar het enkel algemeen hield over bewuste één-ouder gezinnen, maar goed, dat is blijkbaar toch zo overgekomen.

Ik vind het zeker positief dat je, zo'n tijd van te voren, onderzoek doet naar wat het beste zal zijn voor jouw kindje. Ik hoop dat alles goed zal vergaan voor jullie en wens jullie veel geluk en gezondheid toe. Je zult het vast een stuk beter doen dan heel wat 2-ouder gezinnen, gezien het onderzoek dat je ervoor doet. :wink:

Oceana

Bericht door Oceana » wo nov 06, 2013 11:23

Bedankt voor je excuses Mystique :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » do nov 07, 2013 22:55

Pfoeh, alles weer goedgekomen in deze discussie :) zo zien we maar weer, rustig blijven, blijven communiceren... en uiteindelijk ben je het meer met elkaar eens dan je denkt!
Sybine schreef:Als aanvulling op de anderen zou ik nog willen zeggen dat naar mijn mening borstvoeding heel belangrijk is in een vegan opvoeding. Sowieso kan volgens mij geen enkel merk kunstvoeding de samenstelling van moedermelk evenaren. Maar de vegan opties op het gebied van kunstvoeding zijn slechter dan de koemelk-variant.
Voor zover ik weet helemaal mee eens. Borstvoeding lukt natuurlijk jammer genoeg niet bij iedereen goed, maar als het goed gaat, kun je dat het beste een flinke tijd volhouden geloof ik. Laatst las ik een advies (specifiek voor vegan moeders) die aanraadde te mikken op 2 jaar.

Er is ook vegan zuigelingenvoeding op basis van rijst, namelijk Novalac Novarice. Maar ik hoor dat het in Nederland moeilijk te verkrijgen is, duur, en wellicht is het ook erg bewerkt (maar dat weet ik niet).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » vr nov 08, 2013 14:44

Renee1137 schreef:Laatst las ik een advies (specifiek voor vegan moeders) die aanraadde te mikken op 2 jaar.
Dat advies geldt eigenlijk voor alle moeders. De WHO heeft als richtlijn om twee jaar of langer borstvoeding te geven. De natuurlijke speenleeftijd van de mens ligt echter nog wel hoger. De wetenschappers zijn hier niet heel eenduidig over. Maar waarschijnlijk ligt de natuurlijke speenleeftijd van de mens zo rond de vijf jaar. Dat houdt ook in dat de mens eigenlijk tot een jaar of vijf wel melkproducten in zijn voeding zou moeten hebben.

Voor mezelf heb ik toentertijd besloten dat ik mijn kinderen liever geen koemelk of kunstvoeding gaf. Ik heb dus langer dan die twee jaar mijn kinderen gevoed.

Marla

Bericht door Marla » vr nov 08, 2013 15:48

Mij werd inderdaad ook aangeraden door de diëtist om door te gaan tot mijn dochter zelf zou stoppen, en dat zou best tot 5-6 jaar kunnen zijn. Maar ze stopte er met 21 maanden al mee.

Oceana

Bericht door Oceana » zo nov 10, 2013 20:29

Ik ben, mocht de borstvoeding lukken, van plan dan ook te blijven voeden totdat het kind het niet meer wil. Ik hoop dat dat heeeeeeel lang is :)

De novalac rice was ik ook tegengekomen. Is wel vrij prijzig, dus ik hoop dat ik dat kan betalen...

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma nov 11, 2013 10:38

Hopelijk gaat de borstvoeding lukken! Soms heb je flink wat doorzettingsvermogen nodig, maar bijna altijd lukt het uiteindelijk wel. Hier twee keer zelf gestopt omdat ik weer zwanger wilde worden (met 14 en 23 maanden) en de derde keer wilde ik tenminste twee jaar voeden, maar stopte mevrouw eigenwijs zelf met 15 maanden.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma dec 30, 2013 0:40

Ondanks dat het niet het hoofdonderwerp is van dit topic kwam het wel aan bod dus stel ik mijn vraag toch maar hier.
Een vriendin wil een plantaardig alternatief voor haar kindje z'n opvolgmelk (vanaf een maand of 8). Ze heeft een jongetje en maakt zich zorgen om teveel gebruik van soja. Nu heb ik niet alle linkjes doorgelezen waar naar werd verwezen in dit topic, maar zijn er andere alternatieven (naast borstvoeding geven uiteraard )?
Ik zie alleen de novalac rice?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » zo jan 05, 2014 14:58

Niemand verder nog tips? Weinig vegan mama's die geen borstvoeding geven?
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Marla

Bericht door Marla » zo jan 05, 2014 15:55

Voor zover ik weet heb je inderdaad alleen die Novalac Rice ja, als je geen voeding op basis van soja wilt geven.

Plaats reactie